Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
2013, GR-174 (2770)

Ett spanskt vin, enligt flaskan gjort på Priorat. Enligt SB's hemsida var det en salig blandning. 35% garnatxa, 25% cabernet sauvignon, 12% syrah, 12% samsó, 12% merlot och 5% cabernet franc.

Doften var väldigt stängd och intetsägande första halvtimmen i glaset, men efter ett tag så kunde man hitta björnbär, choklad och eucalyptus. I munnen är det väldigt lättsamt med syrliga bär och väldigt bra balanserat, lång eftersmak med mjuka tanniner vilket gör att vinet upplevs välarbetat. Tror att jag har hittat min nisch på vad för typ av vin jag egentligen borde köpa i framtiden. Top 3! 91p

upload_2015-4-2_18-29-53.jpeg

Nu blir det dags att sätta på grillpannan och ta ut potatisgratängen!

kayaker

Cyklist
Ett spanskt vin, enligt flaskan gjort på Priorat. Enligt SB's hemsida var det en salig blandning. 35% garnatxa, 25% cabernet sauvignon, 12% syrah, 12% samsó, 12% merlot och 5% cabernet franc.
Vinstockarna växer i Priorat. Där kan många druvor användas även om Garnatxa/Garnacha/Grenache/Cannoneau är den vanligaste.

Rexel

Medlem
Idag gräsänkling så varför inte duka upp en charktallrik och lite vin:D
image.jpg

2012 Crozes Hermitage Reynaud (90P)
Näsan består av chark, peppar och något blommig.
Mjuk, rund, mörka bär, choklad...riktigt gott!
Öppnades igår och upplever vinet ngt bättre idag.
2010 Marchesi di Barolo barbaresco (86-87P)
Doftar mynta, hallon, lakrits, röda bär.
Hyfsad syra, mjuka tanniner, hallon, lite frukt, inte speciellt komplext.
Öppnades igår och tyckte det var bättre precis när jag hade öppnat, har druckit detta flera gånger förut och har tyckt bättre om det då! Flaskvariation?, resterande flaskor kanske läggs i vardagsvinshyllano_O
2010 Renato Ratti Barolo Marcenasco (92P)
Den lite typiska Ratti doften på ung barolo, rosor, blommor, tjära.....luktar djuvligt i min näsa.
Har vinet i munnen nu:) Först dyker körsbär upp, fortfarande kvar i munnen...hittar inte riktigt, jo nektariner i mängder...o nu försvinner nektarinerna samtidigt som det slank ner i strupen:D
Medelsyra, med tanniner. Tycker detta är riktigt bra att dricka nu, men själv ska ja dricka en om året i tio år framöver.

100P till chark o ost tallriken

Magnus L

urydhtfilgukj
Idag gräsänkling så varför inte duka upp en charktallrik och lite vin:D
Visa bifogad bild 3715
2012 Crozes Hermitage Reynaud (90P)
Näsan består av chark, peppar och något blommig.
Mjuk, rund, mörka bär, choklad...riktigt gott!
Öppnades igår och upplever vinet ngt bättre idag.
2010 Marchesi di Barolo barbaresco (86-87P)
Doftar mynta, hallon, lakrits, röda bär.
Hyfsad syra, mjuka tanniner, hallon, lite frukt, inte speciellt komplext.
Öppnades igår och tyckte det var bättre precis när jag hade öppnat, har druckit detta flera gånger förut och har tyckt bättre om det då! Flaskvariation?, resterande flaskor kanske läggs i vardagsvinshyllano_O
Den lite typiska Ratti doften på ung barolo, rosor, blommor, tjära.....luktar djuvligt i min näsa.
Har vinet i munnen nu:) Först dyker körsbär upp, fortfarande kvar i munnen...hittar inte riktigt, jo nektariner i mängder...o nu försvinner nektarinerna samtidigt som det slank ner i strupen:D
Medelsyra, med tanniner. Tycker detta är riktigt bra att dricka nu, men själv ska ja dricka en om året i tio år framöver.

100P till chark o ost tallriken
Låter som ruggigt bra ost & chark! :)

Larseman

Medlem
Fler som dricker Grenache ikväll, ping @Deppodi :)

WP_20150402_001.jpg

2010 Gabbas Cannonau di Sardegna Riserva Dule
Köpt på plats i Alghero på Sardinien för ett år sedan. Varm och kryddig doft av röda bär (Bigaråer, hallon), peppar, sandelträ och grankåda. Mycket trevlig doft! I munnen dominerar syrliga bär, tanninerna är mjuka och silkiga men alkoholen ger en lite eldig känsla. Saknar möjligen lite struktur och ryggrad, men överlag ett gott och välgjort vin. 87p från mig men frugan nöjer sig med 85, hon vill gärna ha lite mer muskler i vinet o_O

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Vi drack oxå Grenache i afton, första flaskan av två:

2009 Xavier Cuvée Anonyme, 91p
Lite för lite för att, enligt min humbla åsikt, nå upp till storproffstyckarnas skyhöga poäng på detta vin. En rejält bra CdP trots allt, och ett vin som kommer växa till sig. Grenache så man gråter av kär igenkänning. Bra struktur, strävhet och återhållsamhet. Ser verkligen fram mot en en mogen flaska, ca 2022.

Mats

Gone todash....
Höll en liten vinprovningsmiddag med goda vänner förra helgen och Rioja var det önskade temat. Sitter nu och dricker upp slattarna som blev över:

Bara tre viner blev kvar:

1998 Torre de Oña Rioja lat 42 Gran Reserva: Enda vinet det blev en halv flaska över av. Lika odrickbart som alla gånger tidigare men tyvärr inte riktigt samma kräftspad som tidigare flaskor. Tyvärr för jag tog med den som extremexempel på dillig Rioja. Lika kass idag som i lördags, kort smak med ek och dill men med en eksmak som stannar i munnen ganska länge. 78p (Yihaa, sista flaskan!)
2001 Faustino Rioja I Gran Reserva: Inte lika läderdominerad som den jag drack för något år sedan men fortfarande mycket läder + oliver, stall och svettig häst och vällagrade blöjor av seniorboendetyp. I min smak mycket gott men gick inte hem hos de andra inte så vinnördiga drickarna. Saknar komplexitet och djupare kvaliteter men ändå riktig god. 90p
2007 Marqués de Murrieta Rioja Blanco Capellanía: Här är det vita vinet för oss som gillar sherry och vin jaune. Drack det för ett par år sedan men nu var i varje fall den här flaskan mycket mer oxiderad. Ek, sherry och lite söt frukt. Inte lika bra som Ygay Blanco som de gjorde före Capellania men ändå god som tusan, var mer frukt i YB. Gick inte hem hos de andra.....men var inte väntat heller. 91p i lördags och har nog krupit upp en poäng sedan dess när den stått öppen utan kork i kylskåpet i 5 dagar.

De andra vinerna vi drack då var:
1984 Bodegas Valdemar Rioja Conde de Valdemar Gran Reserva: Pinot Noir in disguise. Sametslen jordgubbsaft. Lite over the hill, jag gillar ordentligt mogen rioja men den här hade inte kvalitéerna för att lagras så här länge. De flestas favorit men inte min, god men för mesig. 89p
1994 Bodegas Valdemar Rioja Conde de Valdemar Gran Reserva: Lite saftvibbar här också och egentligen mycket lik 84an men bättre för den har kvar lite frukt och ganska bra syra. 90p De flestas 2a eller 1a. Alla utom jag hade 84an och 94an som 1a och 2a.
2005 Bodegas Valdemar Rioja Conde de Valdemar Gran Reserva: Minns inte hur den var men har skrivit att doften var enbärsbuske och grankåda och smaken som ung, tanninrik och ekig. Mycket olik dess äldre siblingar. 88p
2005 Marqués de Murrieta Rioja Ygay Reserva: Minns inte den här heller men den tvärdog under kvällen ungefär 4 timmar efter dekantering. Flera gillade den mycket i början inklusive jag men i slutet var den nästan sämst. Ser att en annan person skrivit samma sak på CT. Satte 90p innan den dog.

Sen är ju en spansk kväll utan sherry ofullständig:
NV Barbadillo Jerez-Xérès-Sherry Cuco Oloroso Seco: 88p vid öppnandet men nu några veckor senare lite lägre, dvs köps inte igen.
NV Williams & Humbert Jerez-Xérès-Sherry Don Guido 20 YO Rare Old Sweet Pedro Ximenez Solera Especial: God men alldeles för sötsliskig för mig. Plommon, fikon, russin mm. 89p
NV Emilio Lustau Jerez-Xérès-Sherry Solera Reserva Palo Cortado Península: Nyupphälld har den en lite söt doft av gympaskor (fotsvett som i gympaskåp), mögelost och vällagrad fotsvettig ost blandat men lite no-name blended whisky. Efter ett tag i glaset blir det mer vinaktigt som en riktigt bra shiraz eller ett portvin med mycket ek. Smak som så ofta på sherry dubbel med en första kort smak med lite whisky och portvin (trotts att den är helt torr) sen ett tomrum innan en härlig brödig eftersmak kickar in. Jösses, idag ännu bättre och minst 92-93p, ska bli skoj att se var den här landar efter några veckor till. En ny favorit! Palo Cortado rular!

StefanAkiko

Höll en liten vinprovningsmiddag med goda vänner förra helgen och Rioja var det önskade temat. Sitter nu och dricker upp slattarna som blev över:

1998 Torre de Oña Rioja lat 42 Gran Reserva: Enda vinet det blev en halv flaska över av. Lika odrickbart som alla gånger tidigare men tyvärr inte riktigt samma kräftspad som tidigare flaskor. Tyvärr för jag tog med den som extremexempel på dillig Rioja. Lika kass idag som i lördags, kort smak med ek och dill men med en eksmak som stannar i munnen ganska länge. 78p (Yihaa, sista flaskan!)
2001 Faustino Rioja I Gran Reserva: Inte lika läderdominerad som den jag drack för något år sedan men fortfarande mycket läder + oliver, stall och svettig häst och vällagrade blöjor av seniorboendetyp. I min smak mycket gott men gick inte hem hos de andra inte så vinnördiga drickarna. Saknar komplexitet och djupare kvaliteter men ändå riktig god. 90p
2007 Marqués de Murrieta Rioja Blanco Capellanía: Här är det vita vinet för oss som gillar sherry och vin jaune. Drack det för ett par år sedan men nu var i varje fall den här flaskan mycket mer oxiderad. Ek, sherry och lite söt frukt. Inte lika bra som Ygay Blanco som de gjorde före Capellania men ändå god som tusan, var mer frukt i YB. Gick inte hem hos de andra.....men var inte väntat heller. 91p i lördags och har nog krupit upp en poäng sedan dess när den stått öppen utan kork i kylskåpet i 5 dagar.

1984 Bodegas Valdemar Rioja Conde de Valdemar Gran Reserva: Pinot Noir in disguise. Sametslen jordgubbsaft. Lite over the hill, jag gillar ordentligt mogen rioja men den här hade inte kvalitéerna för att lagras så här länge. De flestas favorit men inte min, god men för mesig. 89p
1994 Bodegas Valdemar Rioja Conde de Valdemar Gran Reserva: Lite saftvibbar här också och egentligen mycket lik 84an men bättre för den har kvar lite frukt och ganska bra syra. 90p De flestas 2a eller 1a. Alla utom jag hade 84an och 94an som 1a och 2a.
2005 Bodegas Valdemar Rioja Conde de Valdemar Gran Reserva: Minns inte hur den var men har skrivit att doften var enbärsbuske och grankåda och smaken som ung, tanninrik och ekig. Mycket olik dess äldre siblingar. 88p
2005 Marqués de Murrieta Rioja Ygay Reserva: Minns inte den här heller men den tvärdog under kvällen ungefär 4 timmar efter dekantering. Flera gillade den mycket i början inklusive jag men i slutet var den nästan sämst. Ser att en annan person skrivit samma sak på CT. Satte 90p innan den dog.

NV Barbadillo Jerez-Xérès-Sherry Cuco Oloroso Seco: 88p vid öppnandet men nu några veckor senare lite lägre, dvs köps inte igen.
NV Williams & Humbert Jerez-Xérès-Sherry Don Guido 20 YO Rare Old Sweet Pedro Ximenez Solera Especial: God men alldeles för sötsliskig för mig. Plommon, fikon, russin mm. 89p
NV Emilio Lustau Jerez-Xérès-Sherry Solera Reserva Palo Cortado Península: Nyupphälld har den en lite söt doft av gympaskor (fotsvett som i gympaskåp), mögelost och vällagrad fotsvettig ost blandat men lite no-name blended whisky. Efter ett tag i glaset blir det mer vinaktigt som en riktigt bra shiraz eller ett portvin med mycket ek. Smak som så ofta på sherry dubbel med en första kort smak med lite whisky och portvin (trotts att den är helt torr) sen ett tomrum innan en härlig brödig eftersmak kickar in. Jösses, idag ännu bättre och minst 92-93p, ska bli skoj att se var den här landar efter några veckor till. En ny favorit! Palo Cortado rular!
Att Lat 42 är slut måste kännas väldigt skönt :)
Drack också Cuco ikväll. Gillar den mer än du gör :) ...och har faktiskt en likadan Palo Cortado ståendes på kontoret. Dina smaknoter gör mig nästan... Kanske ändå att jag skall...

Beo

Medlem
Har 2008 & 2009 hur tycker du dom står sig mot 2010:an ?

Mattias Schyberg

Administratör

Spanien rockar!

Rexel

Medlem
Har 2008 & 2009 hur tycker du dom står sig mot 2010:an ?
Har också -08 och -09 hemma, Drack -09 förra helgen, den börjar bli riktigt bra. När -09 släpptes tyckte jag den var sådär, men -08 har jag alltid tyckt varit grym.
Hoppas 2010 når 2008'ans nivå om några år och jag tror den har potential att göra det och om den gör det kommer jag ångra att köpt för få:)

StefanAkiko

Go for it bro!
Har nu hämtat och kvalitetssäkrat den för små snåla skvättar till kvällens gäster. Fjädrarns vad bra den är!
Igår, då jag serverade Cuco, blev reaktionerna att vaska, så bara jag fick påfyllning :)
I förrgår så mottogs Cuco:n betydligt bättre.
Skall bli spännande att se vad kvällens gäster gör åt bentorr sherry med uttalad karaktär av bränt hår, delar av zombies och självdropp från farfars fiskestövlar ystade till ost i sommarvärmen.

Så här gör man Sherry: notera de avancerade redskapen, det stadiga taget runt kärnans stomp samt den resoluta knådningen. #sherry #historiskafakta #munskänkenslärobok
xx091019-fabod1.jpg
image.jpg

Last edited:

Livermore

Medlem
Har nu hämtat och kvalitetssäkrat den för små snåla skvättar till kvällens gäster. Fjädrarns vad bra den är!
Igår, då jag serverade Cuco, blev reaktionerna att vaska, så bara jag fick påfyllning :)
I förrgår så mottogs Cuco:n betydligt bättre.
Skall bli spännande att se vad kvällens gäster gör åt bentorr sherry med uttalad karaktär av bränt hår, delar av zombies och självdropp från farfars fiskestövlar ystade till ost i sommarvärmen.

Så här gör man Sherry: notera de avancerade redskapen, det stadiga taget runt kärnans stomp samt den resoluta knådningen. #sherry #historiskafakta #munskänkenslärobok
xx091019-fabod1.jpg
Visa bifogad bild 3723

Har nu druckit Cucon tre gånger, alla gånger mycket imponerad av smaken (och priset :oops:). ikväll blir det en flaska som stått öppnad sen igår. Förhoppningsvis lämnas lite för att drickas även på påskafton. Beror på om gästerna gillar den eller ej.

Mattias Schyberg

Administratör
Vad ska du ha för dig i den konungsliga hufvudstaden då? ;)
Det blir lite blandat. Firar jubileum med frugan och sedan blir det lite mat och vin med avslutande vinprovning på söndag med ett gäng på forumet. Eriks vinbar förtjänar nog ett besök tror jag, och efter tips från @KockJohan så kan nog The Burgundy och Pubologi ligga nära tillhands att få ett besök. Inga extravaganser inplanerade då trots allt frun förtjänar lite uppmärksamhet också. :)

Kanske får vi chansen att skaka tass, man vet aldrig?

ChristianB

DipWSET
Det blir lite blandat. Firar jubileum med frugan och sedan blir det lite mat och vin med avslutande vinprovning på söndag med ett gäng på forumet. Eriks vinbar förtjänar nog ett besök tror jag, och efter tips från @KockJohan så kan nog The Burgundy och Pubologi ligga nära tillhands att få ett besök. Inga extravaganser inplanerade då trots allt frun förtjänar lite uppmärksamhet också. :)
Vackert! Eriks är alltid härligt och The Burgundy är lite av himlen om man är frankofil. :) Storsint av dig att låta frun få ett ord med i laget också! ;)

gece

Man vänjer sig.

Kanske får vi chansen att skaka tass, man vet aldrig?
Eriks Vinbar är stängd tills på tisdag, så det är dessvärre ingen mening att gå dit :)

Toppen