Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

vininfo.nu

Medlem
image.jpg

Kvällens "ox".
Behövs ?väl? ingen presentation av "domänen"...

Trä (ekmöbler), brödig, äpple, apelsin, lätt oxiderat, ngt choklad, lite avslagen champagne, ...

Mer intressant än god (ingen ont om avslagen champagne), borde nog ha inmundigats för några år sedan...

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
När middagen är lagad och uppäten, dottern nattad och disken diskad uppstår en liten liten ledig stund i hemmamannens liv precis innan det är dags att ploga ner sig i soffan och se ett nytt avsnitt av Jordskott. Detta lilla ögonblick tänkte jag ägna åt att försöka läsa ikapp alla spaltkilometer med intressant läsning som forumet producerat samt även försöka dela med mig lite om vilka flaskor påskharen hade med sig i ägget i år.

Påsken började med lite goda vänner som bjöds på en aptitretare med hempulad sushi gjord på Salmalax och annat gott samt en förrätt på den gamla hederliga kalixlöjromen (nu igen). -Och vad passar inte bättre än en flaska av den rådande huschampagnen nämligen Paul Dethune Cuvee Prestige och jäklar vad bra den är.
Precis min typ av Champagne med härlig smak av mogna äpplen och gråpäron, kraft och elegans, finess och utmärkt till mat.
Jag skulle nog våga sträcka mig till att detta är en Champagne som bara kommer att bli bättre de närmaste åren och jag ska verkligen försöka att inte dricka upp alla flaskorna imorgon.

Till huvudrätten som bestod av en vegetarisk risotto med vårlök, sparris och bladspenat toppad med lite krunch i form av parmachips fick det bli en 2013 Etna Rosso (surprise!) från Tenuta Delle Terre Nere från släppet i mars. Vinet bjöd på en härlig doft av läder och röda bär vilket även gick igen i smaken med hallon och jordgubbsfrukt samt trevliga tanniner utan att vara överdrivet.
Alla vet att jag gilla Etnaviner men det är något speciellt, jag tycker de bjuder på finstämd finess. Det är ju ingen käftsmäll precis men det passade utmärkt till maten även om det förstås hade funkat ännu bättre till en pasta Vongole. (Där det enligt mig är lag på att dricka etnavin:p)

Hann även med att öppna ett annat husvin i form av 2008 Legras & Haas BDB och det här är en Champagne som dricks så jäkla bra nu, faktiskt så bra att jag undrar om den verkligen kommer att utvecklas mer med åldern?

Vidare var jag ju tvungen att öppna den omtalade rea-"sommarlådan" från La Freynelle som jag beställde mest på skoj mest för att det var svårt att låta bli att testa BDX som var prissänkt till 50 spänn flaskan.
Båda flarrorna åkte upp med huvudsyftet att förvandlas till hädiskt god sås men vilket såsvin som helst med självaktning måste ju även klara av att göra kocken på glatt humör.
Den vita 2012 La Freynelle gjord på Sauvignon Blanc, Semillon och Muscadelle (?) var väl sött i mitt tycke och väldigt blommigt och perfymigt men inte värre än att kocken ändå var på ganska glatt humör. Jag lär nog hålla mig till något enstaka glas och resten sås.

Vidare till lådans röda BDX i form av 2010 La Freynelle Emotion och utan att veta så antar jag att det här var ett vin gjort mestadels på Merlot. En fruktig nästan syltig men inte fullständigt oangenäm smak med ett lite vattnigt avslut och total avsaknad av tanniner. Et vin som bör drickas upp nu om man nu absolut måste men som med fördel kokas ner till en mustig rödvinsgojja istället. Kocken överlever om han får sig ett glas utan att bli sur men han blir nog inte särdeles glad heller.
Alldeles oavsett så slipper jag nu offra några angenämare viner till såsen med en uppsättning till av Freynellerna i källaren.

Slutligen då, i skrivandets stund flög det upp en halvflaska från monopolets standardsortiment i form av 2011 Les Launes Crozes-Hermitage. Vinet öppnade med en angenäm doft som påminde om småskolans luktspritpennor och i detta fallet körsbärspennan, i smaken hittade jag trevliga toner av charkuterier och även där körsbär samt annan rödfrukt som jag inte riktigt placerar. Ett trevligt vin på en måndag och framförallt trevligt med halvflaska en tröttmåndag där frugan inte är vinsugen.

Vino fino

Medlem
Kommer bort lite från trådens ämne här men det finns en direkt koppling till en redig uppsättning smaknötter som snart kommer från oss som tröskade oss igenom en hel åker av Pinot Noir igår.

Focaccia della Finewines:
25 g jäst
9 dl bakvetemjöl
4 dl vatten
salt och så mycket olivolja som du vågar

en uppsättning slattar från franska vitmögelostar av ko och get (@KockJohan , @vintomas , @Gurto , @Mattias S , @MD )
ett gäng skivor norrländsk hårpåbröstetkorv (@Mats eller @StefanAkiko )
ett gäng skivor ankkorv (@gece )
ett knippe @StefanAkiko s färska rosmarin
en tunt skivad lök
blanda, jäs, 225 grader ja ni vet resten

Botar de värsta sviterna av överkonsumtion av Pinot Noir

IMG_8123.JPG

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Ska bli väldigt intressant att höra om eran provning. Jag hade såklart velat vara med, men kände idag när jag stod på jobbet nykter medans kön till informationen bara växte och växte att jag hade tagit rätt beslut. Det är inte roligt att jobba bakis en röd dag när man slavar som butikspersonal!

Dock blev det en middag i lördags, med föräldrarna och systern. Jag tog inte några ordentliga smaknoteringar, men vinerna var trevliga.

upload_2015-4-6_21-52-33.jpeg

2013, Rosemount Little Berry GSM (6269) var ett vin som jag tyckte stack ut. På ett positivt sett! Troligtvis det mest prisvärda vinet jag har druckit. 99kr på bolaget. Väldigt fruktigt utan att bli sliskigt. inslag av mörka bär (blåbär, björnbär). Fylligt i gommen med en lång eftersmak. Skulle vara väldigt kul att se fler på forumet testa denna! Sist jag drack denna typ av druvblandning så var det också mycket uppskattat! Det måste jag försöka att komma ihåg.

De andra flaskorna som dracks under kvällen var ingenting som jag känner var värt att nämna, alla var bra, men jag har svårt att se att en enkel brut rosé skulle imponera speciellt mycket bland er Krug-konsumenter ;)

.. om jag ska vara helt ärlig så imponerade den inte speciellt mycket på mig heller. Men det kändes ändå förfriskande att ha ett glas bubbel som välkomstdrink!

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Kommer bort lite från trådens ämne här men det finns en direkt koppling till en redig uppsättning smaknötter som snart kommer från oss som tröskade oss igenom en hel åker av Pinot Noir igår.

Focaccia della Finewines:
25 g jäst
9 dl bakvetemjöl
4 dl vatten
salt och så mycket olivolja som du vågar

en uppsättning slattar från franska vitmögelostar av ko och get (@KockJohan , @vintomas , @Gurto , @Mattias S , @MD )
ett gäng skivor norrländsk hårpåbröstetkorv (@Mats eller @StefanAkiko )
ett gäng skivor ankkorv (@gece )
ett knippe @StefanAkiko s färska rosmarin
en tunt skivad lök
blanda, jäs, 225 grader ja ni vet resten

Botar de värsta sviterna av överkonsumtion av Pinot Noir

Visa bifogad bild 3762
Nice ! :)

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Var hemma hos Jesper i söndags för att kolla på matdokumentärerna "Foodies" och "Hunger". För ett sådant tufft jobb krävs lite mat och vin förstås. Maten blev utmärkt av Jesper egengjord pasta och pesto med ett vin som jag fick blint.

Bärigt med körsbär och blåbär med en kryddighet men ändå lätt och utan tanniner så jag gissade på dolcetto då det definitivt inte var nebbiolo. Påminde om PN och lättare CF. Nästa gissning gick till Toscana men det visade sig vara en...

Pio Cesare 2003.jpg

Pio Cesare Nebbiolo 2003. Ok det är tufft att bli halvlärd inom vin, tydligen blir lagrad nebbiolo PN-lik med ålder men det är inget jag upplevt tidigare.o_O 2003 är en dålig årgång så det gjordes ingen Barolo vilket medför att övriga viner var bättre än vanligt enligt Jesper. Piemontes Delamotte alltså, kul val och den passade utmärkt till pastan!

Sedan hade jag med mig en Henriot 98 som jag köpte några stycken av när 96:an tog slut.:( Har ändå gillat 98:an vid tidigare provningar. Nu visade den upp klassisk mognad av bröd och nötter. Perfekt balans men måste nog varna alla att det nog är dags att öppna upp era flaskor, känns som den nått platån och jag uppskattade den mer för två år sedan. Med reservation för "flaskvariation" då det var i solen i Båstad.:p

Henriot 98.jpg

En flaska var låter inte mycket men Jesper har en förkärlek för snordyr finöl som är lika alkoholstark som vin och dessutom kommer i liknande flaskor, så det kändes ändå dagen efter.

För er som inte sett dokumentärerna och är intresserade av mat så gör det! Själv kände jag mig mer sugen på att åka och köpa en mazarin i Orminge än att gå på Frantzén efteråt...

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Nu har jag matat in det mesta datan från vår sammanställning av PN-provningen i Stlm i söndags. Varken hinner eller orkar göra färdigt i natt, men vi drack oss genom 24 viner, varav den äldsta Bourgognen var från iaf 1930. De flesta av oss gjorde fantastiska grodor. Tex att alla snabbt noterade att (B1) 2010 Clos du Noyer, Domaine Grosbois var en CF från Loire. Och desssutom utomordentligt typisk! Alla då utom jag... Då @Mattias S nämnde ordet "Loire" så såg jag delar av Bibeln framför mig: "Whereas once I was blind, now I can see." Fattar inte hur jag kunde vara så blind... Men, så var det...

Upplägg:
Tema: PN.
Per person: 2 flaskor varav en röd Bgn.
4 flighter, ~20 minuter per flight, innan avtäckning redovisar vi alla svar på två frågor (PN j/n? samt Bgn j/n?) samt avger poäng.

Små iakttagelser:
Poängspridningen var förvånansvärt mycket inte närvarande, och hade detta varit mitt lag och jag dess coach, så hade jag verkligen velat jobba med just spännvidden. Det äldsta vinet bjöd dock på stor bredd, från 79 till mitt score på 94p. Undantar man det äldsta vinet, så hade enbart @KockJohan och jag den omfattning på spännvidden i poängsättningen som krävs för tydligare diversifiering av vinernas kollektiva poäng. Men, poängsättning ÄR svårt. Ssk blint. Och övning ger som sagt både flink färdighet och mod i barm. Och att träna under så trevliga omständigheter som vi gjorde, behöver iaf inte jag övertalas under gun-point för att ge mig i kast med fler hårda träningspass. Även om jag drabbades av träningsvärk nästa morgon. Jag behöver absolut träna mer! Hade ju inte riktigt alla rätt :mad:
Imorgon skall jag försöka hinna städa färdigt alla data och se om det går att göra någon spännande analys.

Bästa analyskommentaren, 100p:
"Luktar och smakar ingenting, så det måste vara en Bourgogne." (Han får själv ge sig till känna.)
...och analysen visade sig vara korrekt, och inte bara en gång :cool: Så har det också varit under stora delar av min uppväxt som vinälskare.

Här är iaf de viner som gruppen tyckte bäst om:
(inom parentes: flight och ordning på glaset)
OUTSTANDING VINNARE:
(B3) 2002 Block 3, PN, Felton Road 89,5p
STARK SILVERMEDALJ:
(A4) 2009 Friedrich Becker Pinot Noir 89,3p
samma vin på positionen (D1) fick 89,0p
BRONSMEDALJÖR:
(B6) 1997 Bonnes Mares Grand Cru, Louis Jadot 89,2p
OPLACERADE PÅ 89,1p:
(A1) 2011 By Farr Pinot Noir "Farrside"
(B2) 2005 Marsannay L'Ancestrale, Sylvain Pataille
(C3) 2008 Les Combottes, Gevrey-Chambertin, Gerard Raphet
(D3) 2005 Domaine Tortochot Gevrey-Chambertin, Les Champeaux
(D4) 2009 Sheridan Cabernet franc
F SOM I FAIL ELLER FÖRFÄRLIGT:
1 st utdelat F på den maskätna korken som romantiseras av @Skumpagne i tråden om olika förslutningar.
2 st utdelade F på den ålderstigna eleganta damen.

STÖRSTA ÖVERRASKNINGEN stod värden, @Vino fino, för då det gällde att hitta ett överpresterande vin
(C2) 2010 Irony PN, Russian River Valley
3 övertygade provare gissade: Bgn.
3 poängsättningsmässigt återhållsamma provare satte hela 90p.

Två yvigaste poängsättarna:
90,3 respektive 90,2 i snitt för denna provning som (iaf på papperet och för plånboken) borde ligga över 93p i snitt. (Tyvärr inte jag.)

Två mest återhållsamma poängsättarna höll:
85,8 respektive 85,9 i snitt.

Högst och lägst utdelade poäng under kvällen:
95p 1st (jag)
94p 5st (varav jag: 3st)
79p 3st
80p 6st (varav jag: 2st)
(Lägsta pängen: äldsta vinet undantaget som fick bla 75 och 79p)

Den digra och imponerande vinlistan:
Start 1 2009 Anne Amie Pinot Noir Blanc Prismé
Start 2 NV BdN Paul Déthune Grand Cru

A1 2011 By Farr Pinot Noir "Farrside"
A2 2011 Vosne-Romanée, Gros Frère et Soeur
A3 2011 Becker, St Paul, Spätburgunder
A4 2009 Friedrich Becker Pinot Noir
A5 2009 'Les Suchots' Vosne-Romanée 1er cru, Lucien le Moine
A6 2003 Felton Road, Central Otago, 'Bannockburn' (skruvkork)

B1 2010 Clos du Noyer, Domaine Grosbois
B2 2005 Marsannay L'Ancestrale, Sylvain Pataille
B3 2002 Block 3, PN, Felton Road
B4 2011 Neudorf Moutere PN
B5 2012 Williams Selyem Pinot Noir Estate Vineyard
B6 1997 Bonnes Mares Grand Cru, Louis Jadot

C1 1989 Chambertin Grand Cru, Domaine Raymond Launay
C2 2010 Irony PN, Russian River Valley
C3 2008 Les Combottes, Gevrey-Chambertin, Gerard Raphet
C4 2007 Volnay, Michel Lafarge, Clos du Chateau des Ducs

D1 2009 Friedrich Becker Pinot Noir Tafelwein
D2 2008 Friedrich Becker Pinot Noir Tafelwein
D3 2005 Domaine Tortochot Gevrey-Chambertin, Les Champeaux
D4 2009 Sheridan Cabernet franc
D5 2007 Flowers Pinot Noir Andreen-Gale Sonoma Coast
D6 ca 1930 Jules Régnier & Cie, Chambertin (något sliten etikett)

Last edited:

Mattias Schyberg

Administratör
Nu har jag matat in det mesta datan från vår sammanställning av PN-provningen i Stlm i söndags. Varken hinner eller orkar göra färdigt i natt, men vi drack oss genom 24 viner, varav den äldsta Bourgognen var från iaf 1930. De flesta av oss gjorde fantastiska grodor. Tex att alla snabbt noterade att (B1) 2010 Clos du Noyer, Domaine Grosbois var en CF från Loire. Och desssutom utomordentligt typisk! Alla då utom jag... Då @Mattias S nämnde ordet "Loire" så såg jag delar av Bibeln framför mig: "Whereas once I was blind, now I can see." Fattar inte hur jag kunde vara så blind... Men, så var det...

Upplägg:
4 flighter, ~20 minuter per flight, innan avtäckning redovisar vi alla svar på två frågor (PN j/n? samt Bgn j/n?) samt avger poäng.

Små iakttagelser:
Poängspridningen var förvånansvärt mycket inte närvarande, och hade detta varit mitt lag och jag dess coach, så hade jag verkligen velat jobba med just spännvidden. Det äldsta vinet bjöd dock på stor bredd, från 79 till mitt score på 94p. Undantar man det äldsta vinet, så hade enbart @KockJohan och jag den omfattning på spännvidden i poängsättningen som krävs för tydligare diversifiering av vinernas kollektiva poäng. Men, poängsättning ÄR svårt. Ssk blint. Och övning ger som sagt både flink färdighet och mod i barm. Och att träna under så trevliga omständigheter som vi gjorde, behöver iaf inte jag övertalas under gun-point för att ge mig i kast med fler hårda träningspass. Även om jag drabbades av träningsvärk nästa morgon. Jag behöver absolut träna mer! Hade ju inte riktigt alla rätt :mad:
Imorgon skall jag försöka hinna städa färdigt alla data och se om det går att göra någon spännande analys.

"Luktar och smakar ingenting, så det måste vara en Bourgogne." (Han får själv ge sig till känna.)
...och analysen visade sig vara korrekt, och inte bara en gång :cool: Så har det också varit under stora delar av min uppväxt som vinälskare.

OUTSTANDING VINNARE:
STARK SILVERMEDALJ:
BRONSMEDALJÖR:
OPLACERADE PÅ 89,1p:
1 st utdelat F på den maskätna korken som romantiseras av @Skumpagne i tråden om olika förslutningar.

STÖRSTA ÖVERRASKNINGEN stod värden, @Vino fino, för då det gällde att hitta ett överpresterande vin

90,3 respektive 90,2 i snitt för denna provning som (iaf på papperet och för plånboken) borde ligga över 93p i snitt. (Tyvärr inte jag.)

95p 1st (jag)
79p 3st

Oj, det var utsmetade poäng generellt. Väntar med spänning på min data, då jag inte har skrivit upp mina poäng på samtliga vin då vi ju hade en som antecknade. ;) Kan därför inte redovisa mer än de jag minns med någorlunda säkerhet, vilket är mina toppviner framförallt, men även bottennappen och de stora överraskningarna.

Som jag minns så fick alla tyskar på provningen med god marginal över 90p av mig. Becker -09 (92 respektive 93). 08:an fick nöja sig med 91p och den lite enklare minns jag inte, men har för mig 90p (?). Tyskland rockar! Enbart den enklare tysken plockade jag med säkerhet som Tyskland, de andra trodde jag var Bourgogne.

Nya Zeeland stod för mitt högsta poäng för kvällen. 2002 Block 3 Felton Road var så bra att jag verkligen hoppades att jag äntligen fått prova en magiskt bra Bourgogne! (94p). Den lite enklare var inte dålig den heller, har för mig att jag landade på 91p.

Mina bottennapp:

Mitt egna vin Williams Seylem var "lätt" att plocka ut blint, men underpresterade så rejält i förhållande till pris att det endast fick 88p, vilket är ett rejält bottennapp i denna prisklass. Massor av fat och sluten koncentrerad frukt utan komplexitet.

2010 Irony fick hela 89p senare i provningen, vilket nog säger en del. Klart ett betyg i överkant, men där och då så var det rena charmtrollet. Jag får vara nöjd med att jag tyckte det var en urtypisk jänkare.

Kvällens sämsta vin (förutom den äldre damen från 1930, som jag bedömde som defekt och gav 75p), stod Bourgogne för och vinet ifråga var 2007 Volnay, Michel Lafarge, Clos du Chateau des Ducs som var alldeles för tjurigt och slutet för att förtjäna en poäng över 85p. I övrigt så gillade jag några Bourgogne också, men är osäker på vilka här och nu. Bonnes Mares smakade som en riktigt bra Rioja, med massor av dill. Trodde faktiskt att det var en Rioja på allvar. (89p?)

Andra vin som utmärkte sig var de två CF-vinerna, varav Sheridan fick 93p och Loire fick nöja sig med 92. Två fantastiska viner förövrigt, dessutom två av de billigaste denna kväll förutom Irony.

Slutligen:
Jag får tacka er alla för en fantastiskt trevlig provning i vår underbara huvudstad! Detta måste det bli mer av! Får se om det blir tillfälle för mer nyanserade anteckningar senare när all data erhållits...

Mattias Schyberg

Administratör
Poängspridningen var förvånansvärt mycket inte närvarande, och hade detta varit mitt lag och jag dess coach, så hade jag verkligen velat jobba med just spännvidden
Jag tycker nog att vi spred ganska mycket på personlig basis (med tanke på omständigheterna och jag utgår framför allt från mig själv), däremot blir spridningen i sammanställningen väldigt liten (högt och lågt blir medel i slutändan), vilket visar på att det är individen och inte kollektivet som är viktigast (bättre om fler av oss som deltog redovisar sina egna poäng tycker jag, vilket gör det enklare och mer meningsfullt att relatera poängen mot varann). I denna typ av provningar, där i princip alla viner är "toppviner" (på pappret), så skall det ganska mycket till att sätta under 85p, i alla fall så som jag använder skalan. Jag kan dock tycka att det var lite väl få poäng en bra bit över 90 på sina håll, men å andra sidan så kan man ju inte sätta varken mer eller mindre än man tycker att vinerna förtjänar för att säkerställa spridning, då blir ju poängen satt helt utan referensram (tidigare upplevelser).

I Göteborg har vi på senare tid valt att antingen rösta på bästa/sämsta vin per heat eller inbördes rangordning per heat, för att tydliggöra vilka viner vi gillar mest. Poäng sätter jag själv ändå som en form av uppskattning, men ur ett kollektivt redovisningsperspektiv så blir det lätt lite lamt då vi använder skalan så olika. :)

De viktigaste i en blindprovning är att vara ärlig med vad man tycker, resten har akademisk betydelse. :)

Vino fino

Medlem
Får börja med att instämma i @StefanAkiko s sammanfattning, visst var det lite klen spridning på betygen, men det är, i alla fall enligt min erfarenhet, en vanlig konsekvens av blindprovningar med vana vindrickare och bra viner. Hade vi slängt in några ripasso-boxar hade vi nog sett större kontraster.

En annan konsekvens av blindprovningar med hårt fokus på en viss druva eller stil är att kontrasterande viner av hög kvalitet (Cabernet Franc i vårt fall) får lägre betyg än normalt. Det var definitivt så i mitt fall där jag gav 90 p till dessa två trots att bägge nog borde haft högre. Jänkaren smakade först bara Råååbert Parker men efter några minuter kom nyansrikedomen fram.

Själv fick jag en kraftig “palate fatigue” efter flight 2, oklart varför, möjligen pollenhalten i Sthlm. Jag nämner inte det som ursäkt, jag tycker ändå att jag dömde korrekt, men mina betyg blev ännu fegare i flighter 3 och 4. Där kanske snittet borde ha varit högre i mitt fall.

Kul att hitta sina bakgator blint (Australien gillade jag skarpt, tycker definitivt att det är underskattat jmfrt med NZ. Russian River var också ursprungstypiskt). Kul också att jag tyckte allra bäst om mitt eget vin (Bonnes-Mares, 93p) som gav mig en ordentlig käftsmäll av riktig gödselstack, ruttnande kadaver, komocka och allt det där andra underbara som jag associerar med lagrad Grand Cru.

Under förberedelserna babblade jag en del om att Tyskland var dyrt och inte hade imponerat på mig hittills. Och när man babblar för mycket… Mycket riktigt så fick jag en ordentlig slev av ödmjukhetspajen: Tyskland öppnade mycket starkt i F1. All den där röken från Gevrey-Chambertin som jag kände kom i själva verket från Pfalz. Och sen när det sen dök upp “riktig” rök i F3 så gissade jag då på Tyskland när jag borde satt Raphet’s Combottes (ett mycket bra vin, för övrigt).

Favoriter (alla dessa borde jag nog givit högre poäng): “Farrside” 90p, Becker Friedrich 91p (edit), Block 3 90p, Bonnes-Mares 93, Combottes 90p, Champeaux 90 p.

Märkligheter: Felton Road 2003 (stuvade plommon i långkok) 87p, Neudorf Moutere (tunn, alkoholstinn) 87p, Launey Chambertin (övermogen tyckte jag, men kanske var den bara defekt) 88p, Lafarge Volnay (extremt stängd även om kvaliteten kunde anas) 87p, Becker Tafel 2009 (hård druvskalsyra, fick Oregon-vibbar) fick bara 85p som nog var snålt och kanske berodde på gom-tröttnad.

Underbart att få prova något som jag misstänker är från förrförra seklet (Regniers Chambertin, 1890-talet?). Jag satte defekt på den eftersom den var helt oxiderad men det var inget som man var tvungen att spotta. Jag drabbades här av en intern fnissattack när jag stack ned snoken i glaset och min hjärna började spelade upp flash-bilder av Rudy Kurniawans Ponsot 1929. Mitt protokoll säger faktiskt “Ponsot ’29?” Vet inte varför, men jag associerade till väldigt gammal Ponsot (som jag aldrig ens druckit). Hursomhelst gissade jag till slut på DRC 1907 vilket var helt fel men ändå inte helt åt skogen. Kvällens eloge till @Gurto som delade med sig av denna oersättliga glimt av historien.

Eloge också till de i sällskapet som stod på sig och inte vek sig för grupptrycket utan konsekvent höll fast vid att Pinot Noir är överskattat. Även om jag inte håller med så gillar jag konsekvens! Ryggrad är bättre än konsensus.

Kul att träffa alla! Vi borde haft mer tid!

IMG_8105.JPG

IMG_8108.JPG

(Dagen efter. Det saknas 2 pavor och ordningen är inte korrekt).

Last edited:

Livermore

Medlem

Upplägg:

Små iakttagelser:

OUTSTANDING VINNARE:
STARK SILVERMEDALJ:
BRONSMEDALJÖR:
OPLACERADE PÅ 89,1p:

95p 1st (jag)
79p 3st

Låter oerhört trevligt, själv fick jag hålla tilllgodo med korkskadad PN i form av Buena Vista:mad:

Belmont

Medlem
2aalcw5.jpg

Dom Perignon 2004
Dom Perignon 1976
Bollinger LGA 2004
Taittinger Comtes 2005

Tyvärr va 76an lite grumlig och de få bubblor som fanns dog ganska snabbt.
Lukta inte alls bra till en början men efter nån timme både lukta den och smaka den bättre.
Min favorit under kvällen va helt klart Taittingern.

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
cavallotto 1965.jpg

Barolo Cavallotto 1965 mot Barolo Scongiuro Pietro di Campo 2009. Cavallotton har både syra och tanniner i behåll, vilket är lite förvånande med tanke på ålder och årgång, kraftig doft med stall och multna löv. Smaken domineras till att börja med helt av körsbär, men med lite luft öppnar vinet upp. Inget stort vin, men en frisk och fräsch 50-åring. Scongiuron är faktiskt inte så olik, också väldigt körsbärsdominerad, men på ett snyggt sätt.

Mattias Schyberg

Administratör
Var förbi @Magnus L tidigare idag och fick då med mig ett provrör av ett vin som han inte talade om var det var.

Sitter nu här och smuttar och funderar med en liten slatt upphällt i mitt glas. Risk för att skämmas således...

image.jpg

Mina intryck lyder (live, direkt från soffan): Mycket knäck och kola ihop med russin och kaffekaramell. Lite brända toner, kanel och aprikos. Sockersöt med relativt låg syra och godiskladdighet. Ganska gott, men känns enkelt och udda och den lilla slatten var nog tillräckligt tror jag.

Lite eldighet, men inte uppenbart förstärkt. Madeira utan intensiteten och alkoholen. Eller en PX utan rejäl intensitet. Jag skulle nog gissa på en Vin Santo av något slag, men har ingen aning. Kanske är det Chateau Magnus, och i så fall är jag imponerad. :)

Spontant så känns 80p rätt, men vintypen är svårbedömd. Russinvin utan komplexitet med alldeles för mycket socker, typ.

Så, nu vill jag veta vad du lurat på mig, @Magnus L ?

Magnus L

urydhtfilgukj
Var förbi @Magnus L tidigare idag och fick då med mig ett provrör av ett vin som han inte talade om var det var.

Sitter nu här och smuttar och funderar med en liten slatt upphällt i mitt glas. Risk för att skämmas således...

Visa bifogad bild 3783

Mina intryck lyder (live, direkt från soffan): Mycket knäck och kola ihop med russin och kaffekaramell. Lite brända toner, kanel och aprikos. Sockersöt med relativt låg syra och godiskladdighet. Ganska gott, men känns enkelt och udda och den lilla slatten var nog tillräckligt tror jag.

Lite eldighet, men inte uppenbart förstärkt. Madeira utan intensiteten och alkoholen. Eller en PX utan rejäl intensitet. Jag skulle nog gissa på en Vin Santo av något slag, men har ingen aning. Kanske är det Chateau Magnus, och i så fall är jag imponerad. :)

Spontant så känns 80p rätt, men vintypen är svårbedömd. Russinvin utan komplexitet med alldeles för mycket socker, typ.

Så, nu vill jag veta vad du lurat på mig, @Magnus L ?

20150401_221006_1.jpg

Magnus L

urydhtfilgukj
Va fan är det? :)
Har inte hittat så mycket info om vinet i sig. Finns en del om Massandra Collection.

http://www.tonyaspler.com/pub/articleview.asp?id=2630&s=5

Gissningsvis upp-spritat till någonstans mellan 15-20%.

Levererade över mina förväntningar när jag öppnade den i förra veckan.
Lite mer lyrisk i det salongsberusade tillståndet. Provade den igen tidigare idag. En aning träig kan jag tycka :p
Så här skrev jag på CT.
----------
This is incredibly rich and luscious. It's hard to fathom that this is 76 years old.

Fully developed nose with intense aromas of dried fruits, raisins, figs, ripe lemons and sweet oranges. There is also plenty of creaminess, fudge, toffee and coffee syrup as well as some herby character that reminds me of tarragon and nutmeg together with plenty of dill and vanilla. On top of this there is distinct woody and oaky aromas that comes around even more in the mouth.

Very sweet, I'm sure there is a decent acidity around but it gets slammed by tons and tons of sugar. Very high intensity and a long finish. Sure it might have been even more powerful and impressive 40 years ago, but this is drinking very well right now.

A real honor to try this and I can almost taste the wine a day later as I write this. Beautiful!
------------

Toppen