Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Mattias Schyberg

Administratör
Har inte hittat så mycket info om vinet i sig. Finns en del om Massandra Collection.

http://www.tonyaspler.com/pub/articleview.asp?id=2630&s=5

Gissningsvis upp-spritat till någonstans mellan 15-20%.

Levererade över mina förväntningar när jag öppnade den i förra veckan.
Lite mer lyrisk i det salongsberusade tillståndet. Provade den igen tidigare idag. En aning träig kan jag tycka :p
Så här skrev jag på CT.
----------
This is incredibly rich and luscious. It's hard to fathom that this is 76 years old.

Fully developed nose with intense aromas of dried fruits, raisins, figs, ripe lemons and sweet oranges. There is also plenty of creaminess, fudge, toffee and coffee syrup as well as some herby character that reminds me of tarragon and nutmeg together with plenty of dill and vanilla. On top of this there is distinct woody and oaky aromas that comes around even more in the mouth.

Very sweet, I'm sure there is a decent acidity around but it gets slammed by tons and tons of sugar. Very high intensity and a long finish. Sure it might have been even more powerful and impressive 40 years ago, but this is drinking very well right now.

A real honor to try this and I can almost taste the wine a day later as I write this. Beautiful!
------------
Det verkar som jag var lite elak i min bedömning. Det blev genast lite bättre när jag inkluderar årtalet och historiens vingslag. :D

gece

Man vänjer sig.
Bästa analyskommentaren, 100p:
"Luktar och smakar ingenting, så det måste vara en Bourgogne." (Han får själv ge sig till känna.)
...och analysen visade sig vara korrekt, och inte bara en gång :cool: Så har det också varit under stora delar av min uppväxt som vinälskare.
Får väl erkänna att det var jag som stod bakom det :oops:

Otacksam snubbe man är :) och det där med att det är svårt att sätta poäng, det stämmer å det grövsta.

Främsta lärdom: PN kan vara riktigt gott om det har ett gäng år på nacken, när de kommer upp i tonåren börjar de likna Rioja och får smak och så. Kul som fan! Tack igen allihopa!

Gurto

Medlem
Har fått mina kvarglömda noter från Pinot-provningen av @StefanAkiko nu så ska kladda ner lite omdömen senare.

Först ska det konstateras att det var otroligt roligt. Men också otroligt svårt. Inte bara att gissa rätt men också att hålla sig konsekvent i bedömning och poängsättning. Min känsla är att jag gav lägre och lägre poäng ju längre kvällen led och att jag blev lite avtrubbad (var nog därför fruktnissen Irony fick rätt bra betyg - brukar normalt sett tycka att den är för syltig).

Tror (eller är t.o.m. övertygad) att jag skulle ha gett högre poäng till många av vinerna om man provade dem under en längre tid och inte så intensivt (är väl lite ovan vid provningar av så många viner, där alla bedöms - övar gärna igen dock :D ) Det mesta var ju faktiskt väldigt, väldigt bra viner! Tack alla!

Väntar för övrigt på mer bakgrundsinformation om gammelflaskan.

Mattias Schyberg

Administratör
Har fått mina kvarglömda noter från Pinot-provningen av @StefanAkiko nu så ska kladda ner lite omdömen senare.

Först ska det konstateras att det var otroligt roligt. Men också otroligt svårt. Inte bara att gissa rätt men också att hålla sig konsekvent i bedömning och poängsättning. Min känsla är att jag gav lägre och lägre poäng ju längre kvällen led och att jag blev lite avtrubbad (var nog därför fruktnissen Irony fick rätt bra betyg - brukar normalt sett tycka att den är för syltig).

Tror (eller är t.o.m. övertygad) att jag skulle ha gett högre poäng till många av vinerna om man provade dem under en längre tid och inte så intensivt (är väl lite ovan vid provningar av så många viner, där alla bedöms - övar gärna igen dock :D ) Det mesta var ju faktiskt väldigt, väldigt bra viner! Tack alla!

Väntar för övrigt på mer bakgrundsinformation om gammelflaskan.
Ja, helt utan tvekan så går det inte att göra 24 viner rättvisa på en kväll under tidspress samtidigt som man är social.

Tur att det är kul och jädrar vad kul vi hade. :)

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Ja, helt utan tvekan så går det inte att göra 24 viner rättvisa på en kväll under tidspress samtidigt som man är social.

Tur att det är kul och jädrar vad kul vi hade. :)
Att prova snabbt skärper ens sinnen och provningsdisciplin, och (tycker iaf jag) bör man göra ca en gång per årstid för att bygga vinprovarmuskulatur.

Man kan ju också argumentera för att alla vinerna fick samma rättvisa. Måhända summarisk, men ändå.

Tänk vad trevligt om vi hade kunnat kört vidare under tre sociala timmar efter allt var genomdrucket... Hur trevligt hade inte DET blivit!

StefanAkiko

Har nu hittat två korrfel samt analyserat vidare en liten aning.
Konstaterar att det var betydligt enklare att bedöma huruvida ett vin var av PN eller inte jmf med att bedöma huruvuda vinet kom från Bgn eller inte.
Av 24 viner var vi:
4 st som knåpade in 21 rätt på druvfrågan, gruppens spann: 18-21 rätt. Tight mao.
1 suverän knåpade in också 21 rätt på Bgn-frågan, gruppens spann: 9-21 rätt. Mindre tight och svårare.
För egen del blev det en silvermedalj genom mina totalt 38 rätt.
Kvällens suverän formligen krossade allt motstånd med sina ofattbart skickliga 42 (!) rätt!
Snacka om att han defilerade på sista rundan.

Pukor och trumpeter! *ta-daaaa*
@Vino fino var fullständigt outstanding! Stora applåder till en utomordentligt väl genomförd provning, uppenbarligen kan du din Bgn!!!

image010.jpg

Last edited:

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
2012, Peter Lehmann Portrait Barossa Shiraz (16381)

Imorgon åker tjejen till Göteborg över helgen. Fråga mig inte varför, jag förstod inte riktigt. Hon sa att det var en mysig stad och att hon skulle på spa. Helt omöjligt att stoppa henne! Detta krävde dock ett vin och lite choklad kvällen innan avresa.

Vinet inhandlades som ett spontaninköp på bolaget i Vällingby.

Jag tycker att det var ett jättegott vin! Kan starkt rekommendera denna. I färgen så ser man klart och tydligt att det är ett Shiraz som finns i glaset, just på grund av färgnyansen skiftar i toppskiktet av glaset, det blir en slags orange rand/hinna som lägger sig ovanpå vinet. I doften finns det mycket körsbär och läder. I munnen är det väldigt fylligt med en bra balanserad syra och lång eftersmak. Underbart till chokladen framför TVn. Jag tycker att det var ett väldigt bra vin, och jag kommer absolut att köpa det igen! 90p
image.jpg

ChristianB

DipWSET

Imorgon åker tjejen till Göteborg över helgen. Fråga mig inte varför, jag förstod inte riktigt. Hon sa att det var en mysig stad och att hon skulle på spa. Helt omöjligt att stoppa henne! Detta krävde dock ett vin och lite choklad kvällen innan avresa.

Jag tycker att det var ett jättegott vin! Kan starkt rekommendera denna. I färgen så ser man klart och tydligt att det är ett Shiraz som finns i glaset, just på grund av färgnyansen skiftar i toppskiktet av glaset, det blir en slags orange rand/hinna som lägger sig ovanpå vinet. I doften finns det mycket körsbär och läder. I munnen är det väldigt fylligt med en bra balanserad syra och lång eftersmak. Underbart till chokladen framför TVn. Jag tycker att det var ett väldigt bra vin, och jag kommer absolut att köpa det igen! 90pVisa bifogad bild 3785
Vad är det för skämt?! Var du där idag och handlade utan att hälsa på mig? :p Jag var ju där hela dagen och väntade på någon trevlig typ att snacka vin med... ;)

StefanAkiko

Och nästa gång när vi provar södra Italien (neeeej snälla) får jag 3 av 48 rätt!!!
Du har guldmedaljen!
Den är din!
Du har förtjänat den, och inte bara med en tusendel, snarare med 3 min på milen, 25cm i höjdhopp eller 5-0 i finalen. Outstanding. Exceptionellt. Fullkomligt makalöst stark bedrift.
Da man :kyss:

Vino fino

Medlem
Du har guldmedaljen!
Den är din!
Du har förtjänat den, och inte bara med en tusendel, snarare med 3 min på milen, 25cm i höjdhopp eller 5-0 i finalen. Outstanding. Exceptionellt. Fullkomligt makalöst stark bedrift.
Da man :kyss:
Det slog mig just att nästa gång ska vi inkludera ett lagmoment, som på vintävlingarna på universitetet. Om vi delar in oss i lag på 3 pers som tävlar så får vi dels in det sociala mer och dels kan vi lära av varann. Det kan bli riktigt bra.

Mattias Schyberg

Administratör
Äntligen så har jag fått tillgång till all statistik från vår fantastiska PN-provning i Stockholm den 5/4 (tack @StefanAkiko!). Nedan har ni hela listan, där ett och annat vin blivit aningen fel vid min tidigare rapportering (innan jag hade facit), men det var inga stora skillnader, däremot så fanns det mer poängmässiga guldkorn än vad jag trodde. :)

Min fullständiga lista med betyg och gissningar (PN ja/nej, Bgn ja/nej):

2009 Anne Amie Pinot Noir Blanc Prismé (Pinot Noir: Ja, Bourgogne: Nej - 90p)
2010 BdN Paul Déthune Grand Cru (Pinot Noir: Ja, Bourgogne: Nej - 89p)

2011 By Farr Pinot Noir "Farrside" (Pinot Noir: Ja, Bourgogne: ja - 92p)
2011 Vosne-Romanée, Gros Frère et Soeur (Pinot Noir: Ja, Bourgogne: Ja - 88p)
2011 Becker St Paul Spätburgunder (Pinot Noir: Ja, Bourgogne: Nej - 89p)
2009 Friedrich Becker Pinot Noir Tafelwein (Pinot Noir: Ja, Bourgogne: Ja - 93p)
2009 'Les Suchots' Vosne-Romanée 1er cru, Lucien le Moine (Pinot Noir: Nej, Bourgogne: Nej - 90p)
2003 Felton Road, Central Otago, 'Bannockburn' (Pinot Noir: Ja, Bourgogne: Ja - 91p)

2010 Clos du Noyer, Domaine Grosbois (Pinot Noir: Nej, Bourgogne: Nej - 92p)
2005 Marsannay L'Ancestrale Sylvain Pataille (Pinot Noir: Ja, Bourgogne: Ja - 88p)
2002 Block 3, PN, Felton Road (Pinot Noir: Ja, Bourgogne: Ja - 94p)
2011 Neudorf Moutere PN (Pinot Noir: Ja, Bourgogne: Nej - 90p)
2012 Williams Selyem Pinot Noir Estate Vineyard (Pinot Noir: Ja, Bourgogne: Nej - 88p)
1997 Bonnes Mares Grand Cru, Louis Jadot (Pinot Noir: Nej, Bourgogne: Nej - 89p)

1989 Chambertin Grand Cru, Domaine Raymond Launay (Pinot Noir: Ja, Bourgogne: Ja - 91p)
2010 Irony PN, Russian River Valley (Pinot Noir: Ja, Bourgogne: Nej - 89p)
2008 Les Combottes, Gevrey-Chambertin, Gerard Raphet (Pinot Noir: Ja, Bourgogne: Nej - 92p)
2007 Volnay, Michel Lafarge, Clos du Chateau des Ducs (Pinot Noir: Ja, Bourgogne: Ja - 88p)

2009 Friedrich Becker Pinot Noir Tafelwein (Pinot Noir: Ja, Bourgogne: Nej - 92p)
2008 Friedrich Becker Pinot Noir Tafelwein (Pinot Noir: Ja, Bourgogne: Ja - 91p)
2005 Domaine Tortochot Gevrey-Chambertin, Les Champeaux (Pinot Noir: Nej, Bourgogne: Nej - 89p)
2009 Sheridan Cabernet franc (Pinot Noir: Nej, Bourgogne: Nej - 93p)
2007 Flowers Pinot Noir Andreen-Gale Sonoma Coast (Pinot Noir: Ja, Bourgogne: Nej - 85p)
ca 1930 Jules Régnier & Cie, Chambertin (något sliten etikett) (Pinot Noir: Nej, Bourgogne: Nej - 75p)

Antal rätt Pinot Noir: 20 st
Antal rätt Bourgogne: 14 st
Totalt: 34 poäng (8 poäng efter vinnaren @Vino fino, plats 4 totalt)
Spridning av poäng: 75-94 (85-94 om jag räknar bort åldringen som jag faktiskt bedömde som defekt)
Medelpoäng: 89,5 (lågt medel med tanke på vinerna möjligen)

Jag kan konstatera att jag helt klart bedömde en del Bourgogne ganska högt trots allt. Kul! När det gäller mina gissningar så bör jag vässa mig till nästa gång och faktiskt ta lärdom om att bra mogen Bourgogne kan vara förvillande lik Rioja samt som lite yngre även Barolo, i alla fall när det gäller den strävare stilen. Minst två av bourgognerna gissade jag nebbiolo på, vilket är aningen dumdristigt i sammanhanget. De mest tacksamma vinerna att gissa på var nog jänkarna som tydligt utmärkte sig som annorlunda (speciellt då inte Oregon fanns med). Ett par av tyskarna lyckade jag plocka, men några misstog jag för bgn. NZ upplevdes som klockren bgn. Kul att för första gången få chansen att prova vällagrad PN från nya världen och dessutom när de levererar som dessa!

Som sagts många gånger tidigare: Det är bra för ödmjukheten att prova vin blint! Och dessutom så kan jag även meddela att vi njöt av vinerna också (dock avsevärt mindre än jag hade önskat, tidspressen mot slutet förstörde en del), trots alla tävlingsmoment och meningslös (men rolig) poängsättning. :)

Magnus L

urydhtfilgukj
Äntligen så har jag fått tillgång till all statistik från vår fantastiska PN-provning i Stockholm den 5/4 (tack @StefanAkiko!). Nedan har ni hela listan, där ett och annat vin blivit aningen fel vid min tidigare rapportering (innan jag hade facit), men det var inga stora skillnader, däremot så fanns det mer poängmässiga guldkorn än vad jag trodde. :)

2009 Friedrich Becker Pinot Noir Tafelwein (Pinot Noir: Ja, Bourgogne: Ja - 93p)
2009 'Les Suchots' Vosne-Romanée 1er cru, Lucien le Moine (Pinot Noir: Nej, Bourgogne: Nej - 90p)
2003 Felton Road, Central Otago, 'Bannockburn' (Pinot Noir: Ja, Bourgogne: Ja - 91p)

2005 Marsannay L'Ancestrale Sylvain Pataille (Pinot Noir: Ja, Bourgogne: Ja - 88p)
2012 Williams Selyem Pinot Noir Estate Vineyard (Pinot Noir: Ja, Bourgogne: Nej - 88p)
1997 Bonnes Mares Grand Cru, Louis Jadot (Pinot Noir: Nej, Bourgogne: Nej - 90p)

1989 Chambertin Grand Cru, Domaine Raymond Launay (Pinot Noir: Ja, Bourgogne: Ja - 91p)
2008 Les Combottes, Gevrey-Chambertin, Gerard Raphet (Pinot Noir: Ja, Bourgogne: Nej - 92p)
2007 Volnay, Michel Lafarge, Clos du Chateau des Ducs (Pinot Noir: Ja, Bourgogne: Ja - 88p)

2009 Friedrich Becker Pinot Noir Tafelwein (Pinot Noir: Ja, Bourgogne: Nej - 92p)
2008 Friedrich Becker Pinot Noir Tafelwein (Pinot Noir: Ja, Bourgogne: Ja - 91p)
2005 Domaine Tortochot Gevrey-Chambertin, Les Champeaux (Pinot Noir: Nej, Bourgogne: Nej - 89p)
2007 Flowers Pinot Noir Andreen-Gale Sonoma Coast (Pinot Noir: Ja, Bourgogne: Nej - 85p)
ca 1930 Jules Régnier & Cie, Chambertin (något sliten etikett) (Pinot Noir: Nej, Bourgogne: Nej - 75p)

Spridning av poäng: 75-94 (85-94 om jag räknar bort åldringen som jag faktiskt bedömde som defekt)

Jag kan konstatera att jag helt klart bedömde en del Bourgogne ganska högt trots allt. Kul! När det gäller mina gissningar så bör jag vässa mig till nästa gång och faktiskt ta lärdom om att bra mogen Bourgogne kan vara förvillande lik Rioja samt som lite yngre även Barolo, i alla fall när det gäller den strävare stilen. Minst två av bourgognerna gissade jag nebbiolo på, vilket är aningen dumdristigt i sammanhanget. De mest tacksamma vinerna att gissa på var nog jänkarna som tydligt utmärkte sig som annorlunda (speciellt då inte Oregon fanns med). Ett par av tyskarna lyckade jag plocka, men några misstog jag för bgn. NZ upplevdes som klockren bgn. Kul att för första gången få chansen att prova vällagrad PN från nya världen och dessutom när de levererar som dessa!

Som sagts många gånger tidigare: Det är bra för ödmjukheten att prova vin blint! Och dessutom så kan jag även meddela att vi njöt av vinerna också (dock avsevärt mindre än jag hade önskat, tidspressen mot slutet förstörde en del), trots alla tävlingsmoment och meningslös (men rolig) poängsättning. :)
Tack för det! Väldigt Kul att få ta del av de individuella bedömningarna!

Vino fino

Medlem

1997 Bonnes Mares Grand Cru, Louis Jadot (Pinot Noir: Nej, Bourgogne: Nej - 89p)

Det som inte framgår här är @Mattias S resonemang runt varje vin på provningen som jag tyckte var föredömligt i sitt analytiska upplägg och dessutom väldigt pedagogiskt.
"Jag tror det här och det här därför att jag känner de här och de här aromerna, vilket leder mig till...etc etc".
Det märks vilka som jobbar professionellt med smakanalys. Det är kul att lyssna på proffs.

StefanAkiko

Jag tycker att det var ett jättegott vin! Kan starkt rekommendera denna. I färgen så ser man klart och tydligt att det är ett Shiraz som finns i glaset, just på grund av färgnyansen skiftar i toppskiktet av glaset, det blir en slags orange rand/hinna som lägger sig ovanpå vinet. I doften finns det mycket körsbär och läder. I munnen är det väldigt fylligt med en bra balanserad syra och lång eftersmak. Underbart till chokladen framför TVn. Jag tycker att det var ett väldigt bra vin, och jag kommer absolut att köpa det igen! 90pVisa bifogad bild 3785
Toblerone och Kexchoklad tillsammans med Marabou Mjölk, kan jag nog tycka är lite grand som chokladvärldens BiB:ar: för söta och utan RIKTIGA chokladers karaktärsfyllda strävhet, smakrikedom osv. Men, det är ju iaf ett billigt sätt att få finnar på och gå upp i vikt av ;)

Nu är ju inte detta ett chokladforum, men måste bara få leka lite uppnäst snobb. Sanningen är dock lite mindre glamorös. Jag tryckte nämligen i mig en hel 200 gr Fazer Blå till ett glas vin härom kvällen. Är väl inte heller ssk långt från BiB-träsket. Hade bara tänkt äta en rad. Men ostoppbart gott-gotti-gott-goda bonuskalorier :deprimerad:

Drack följande till min kaka:
2013 Saint Clair Family Estate Pinot Noir, 85p
Marlborough
I agree completely with @Larseman and want to add that this was superbly delicious but almost without tannins and completely without complexities.
But delicious :)

Last edited:
Toppen