Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Magikern

Medlem
Min fullständiga lista med betyg och gissningar (PN ja/nej, Bgn ja/nej):

2009 Anne Amie Pinot Noir Blanc Prismé (Pinot Noir: Ja, Bourgogne: Nej - 90p)
2010 BdN Paul Déthune Grand Cru (Pinot Noir: Ja, Bourgogne: Nej - 89p)

2011 By Farr Pinot Noir "Farrside" (Pinot Noir: Ja, Bourgogne: ja - 92p)
2011 Vosne-Romanée, Gros Frère et Soeur (Pinot Noir: Ja, Bourgogne: Ja - 88p)
2011 Becker St Paul Spätburgunder (Pinot Noir: Ja, Bourgogne: Nej - 89p)
2009 Friedrich Becker Pinot Noir Tafelwein (Pinot Noir: Ja, Bourgogne: Ja - 93p)
2009 'Les Suchots' Vosne-Romanée 1er cru, Lucien le Moine (Pinot Noir: Nej, Bourgogne: Nej - 90p)
2003 Felton Road, Central Otago, 'Bannockburn' (Pinot Noir: Ja, Bourgogne: Ja - 91p)

2010 Clos du Noyer, Domaine Grosbois (Pinot Noir: Nej, Bourgogne: Nej - 92p)
2005 Marsannay L'Ancestrale Sylvain Pataille (Pinot Noir: Ja, Bourgogne: Ja - 88p)
2002 Block 3, PN, Felton Road (Pinot Noir: Ja, Bourgogne: Ja - 94p)
2011 Neudorf Moutere PN (Pinot Noir: Ja, Bourgogne: Nej - 90p)
2012 Williams Selyem Pinot Noir Estate Vineyard (Pinot Noir: Ja, Bourgogne: Nej - 88p)
1997 Bonnes Mares Grand Cru, Louis Jadot (Pinot Noir: Nej, Bourgogne: Nej - 89p)

1989 Chambertin Grand Cru, Domaine Raymond Launay (Pinot Noir: Ja, Bourgogne: Ja - 91p)
2010 Irony PN, Russian River Valley (Pinot Noir: Ja, Bourgogne: Nej - 89p)
2008 Les Combottes, Gevrey-Chambertin, Gerard Raphet (Pinot Noir: Ja, Bourgogne: Nej - 92p)
2007 Volnay, Michel Lafarge, Clos du Chateau des Ducs (Pinot Noir: Ja, Bourgogne: Ja - 88p)

2009 Friedrich Becker Pinot Noir Tafelwein (Pinot Noir: Ja, Bourgogne: Nej - 92p)
2008 Friedrich Becker Pinot Noir Tafelwein (Pinot Noir: Ja, Bourgogne: Ja - 91p)
2005 Domaine Tortochot Gevrey-Chambertin, Les Champeaux (Pinot Noir: Nej, Bourgogne: Nej - 89p)
2009 Sheridan Cabernet franc (Pinot Noir: Nej, Bourgogne: Nej - 93p)
2007 Flowers Pinot Noir Andreen-Gale Sonoma Coast (Pinot Noir: Ja, Bourgogne: Nej - 85p)
ca 1930 Jules Régnier & Cie, Chambertin (något sliten etikett) (Pinot Noir: Nej, Bourgogne: Nej - 75p)

Launay Chambertin Grand Cru 89 och Jadot Bonnes Mares 97 verkar på pappret vara bäst. De flesta verkar lite för unga. Hade gissat på att Bonnes Mares blev WOTN men så blev inte fallet?

Mattias Schyberg

Administratör
Launay Chambertin Grand Cru 89 och Jadot Bonnes Mares 97 verkar på pappret vara bäst. De flesta verkar lite för unga. Hade gissat på att Bonnes Mares blev WOTN men så blev inte fallet?
Min topp tre innefattade inte någon Bourgogne, men enligt kollektivet så hamnade Bonnes Mares på bronsplats. :)

chambertin

Medlem
Nu har jag kämpat mig genom alla anteckningarna från Pinot noir-provningen i söndags.
Om det är intressant: Read all about it here!
Skön läsning !
Verkar ju som om du egentligen gillar PN riktigt mycket @StefanAkiko, i alla fall om man skall gå efter din poängsättning.:)
Att sedan prissättningen är "insane" som du mycket riktigt skriver, det får vi ta och hänvisa till finewines motsvarighet till Sverkers soptunna.

Vino fino

Medlem
Launey var korkskadad, masken hade ätit upp halva korken. Sen är frågan om den var defekt. Jag tyckte inte det först utan trodde bara övermogen men rent objektivt var den nog det.

Block 3 fick högst snitt följt av Becker 2009 och Bonnes-Mares. Intressant är att dra ut statistiken efter smakpreferenser, vilket jag ska roa mig med under helgen. Det säger ibland mer än bara rent snitt.

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Skön läsning !
Verkar ju som om du egentligen gillar PN riktigt mycket @StefanAkiko, i alla fall om man skall gå efter din poängsättning.:)
Att sedan prissättningen är "insane" som du mycket riktigt skriver, det får vi ta och hänvisa till finewines motsvarighet till Sverkers soptunna.
Hade man lagt sig på dessa prisnivåer i Barolo, Rioja, Bdx, Napa, Mosel, Australien mfl områden så hade jag knappast snittat under 90p i sammanställningen. Visst finns det bra och goda PN, meeeen... Plånbokens kvidanden gillar jag inte. Finns så många andra viktigare områden I Liwet att strössla pengar över.

Last edited:

Magnus L

urydhtfilgukj
Nu när du säger sådär tar jag tillfället i akt och frågar om PN från Sydafrika. Andra får också gärna svara. Finns det något intressant tycker du på Systembolaget som jag borde prova?:)
Tycker Hamilton Russell Vineyards Pinot Noir (nr 75263) brukar vara väldigt bra för sitt pris. Har lurat mig till Bourgogne några gånger också (såväl PN som deras Chardonnay).
http://www.systembolaget.se/75263

En som jag har läst och hört gott om är Newton Johnson Family Vineyards Pinot Noir (nr 73993). Men då jag inte har druckit den själv vågar jag inte lova något! :)

Mattias Schyberg

Administratör
Nu när du säger sådär tar jag tillfället i akt och frågar om PN från Sydafrika. Andra får också gärna svara. Finns det något intressant tycker du på Systembolaget som jag borde prova?:)
Som @Magnus L redan har nämnt så håller jag helt klart med om att Hamilton Russel levererar god klass. Generellt så anser jag annars att SA är bättre på annat än pinot. Det är framförallt vin från Walker Bay som brukar kunna leverera. :)

Mattias Schyberg

Administratör
Hade man lagt sig på dessa prisnivåer i Barolo, Rioja, Bdx, Napa, Mosel, Australien mfl områden så hade jag knappast snittat under 90p i sammanställningen. Visst finns det bra och goda PN, meeeen... Plånbokens kvidanden gillar jag inte. Finns så många andra viktigare områden I Liwet att strössla pengar över.
Ja, eller som @gece så gentilt uttryckte det (han myntade många fina uttryck denna kväll): "Jag hoppas att denna kväll inte kommer att övertyga mig om Bourgognes förträfflighet, om inte annat för plånbokens skull!". :)

vininfo.nu

Medlem
Nu svär jag väl i burgunderland?, men Alsace - åtminstone dom seriösa vinerna - brukar leverera och så även ikväll. Frugan var inne på en gammal stallig bordeaux (ja, herregud!), och visst det första som slog mig när jag nosade på vinet var något rostat, stall, läder, paprika och nypon. Viss strävhet och bra syra. Gott till den serverade hamburgaren var det iallafall...

image.jpg

Per Stade

Lege artis
Chablis Clotilde Davenne 2011 på magnum. Det står 2012 på nätet men det är 2011, som vi har fått de senast gångerna när vi har beställt en låda. Det här är en chablis, som vi ständigt återkommer till. Clotilde Davennes viner utmärks av en puritansk renhet, som tilltalar mig väldigt mycket. På halvmagnum säljs just nu 2013, som har en lite typisk kloakdoft, vilket gör att jag rekommenderar magnum. OK, det finns chablis, som är elegantare, men för det här priset vill jag använda det förbjudna f-ordet.

Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
NV Faustino Brut Cava
Ljust gul.
Nos: Mjuk försiktig arompalett som drar åt äpplen och citrus med toner av kryddörter och kanel.
Gom: Krämig munkänsla men lite spetsig. Hemgjord lingondricka med skön kärvhet och stramt återhållen känsla av röda bär. Syran är hög (för min smak, men stilenlig) och smaken intensiv och skärpt som eggen på en ny Morakniv. Väl slankt för att imponera, men gott som fan.
I SAS Lounge på Arlanda.

Mats

Gone todash....
Dags för lite kommentarer kring den fantastiska PN-provningen vi hade förra helgen. Jag har alltid haft svårt för pinot noir för jag tycker sällan de vinerna ger mig just de saker jag uppskattar i ett vin. Oftast tycker jag de smakar silkeslen jordgubbs- och hallonsaft, och för mig är silkeslent oftast något negativt när det gäller vin och vill jag att min dryck ska smaka jordgubbssaft dricker jag hellre just det istället. Eftersom jag haft den här och en liknande fördomsfull och förutfattad mening om Champagne var 2 av mina nyårslöften att ge dessa två en rejäl chans i år. Champagnen avklarade jag på bubbelprovningen vi hade här i Umeå tidigare och nu var det dags för mig att få se vad jag egentligen tycker om PN.

Vilka vinerna var finns i andra inlägg men lite data på mina resultat:
Antal rätt Pinot Noir: 18 av 24 (delad sistaplats i tävlingsmomentet)
Antal rätt Bourgogne: 15 st (plats 4 av 9 provare)
Totalt: 33 poäng (delad plats 5)
Poängspridning: 80-91
Medelpoäng: 85,9 (klart lägst tillsammans med 2 andra på 85,8 och 86,5, övriga hade 89-90)

Högsta poäng: 2011 By Farr Pinot Noir "Farrside" (91), 2002 Block 3, Felton Road (89), 2011 Neudorf Moutere (89), 2005 Domaine Tortochot Gevrey-Chambertin, Les Champeaux (89), och en icke-PN med 2009 Sheridan Cabernet franc (89).

Lägsta poäng: 2009 'Les Suchots' Vosne-Romanée 1er cru, Lucien le Moine (80), 1997 Bonnes Mares Grand Cru, Louis Jadot (80), 2007 Volnay, Michel Lafarge, Clos du Chateau des Ducs (80), 1989 Chambertin Grand Cru, Domaine Raymond Launay (82).

Flera av de som fick låga poäng fick det för att de var så slutna att det var svåra att bedöma för mig. Andra provade runt bordet hittade en massa olika smaker i dem men jag hittade knappt något. Sen har i varje fall jag lätt att vid sådana här stora och snabba provningar sätta poäng mer efter hur vinet passar min smak och inte objektivt på kvalitet osv, försökte göra det men det är lätt att sätta lite lägre bara för att man inte gillar det själv.

Gammvinet som @Gurto var så snäll att ta med satte jag F på men menade egentligen NR. Det var inget fel på det men det gick inte riktigt att bedöma det som ett vin där och då. Luktade apa men smakade lite åt sherryhållet med oxidation och nötter och hade kvar lite struktur och ett uns frukt. Skulle jag ha fått det i min hand helt blint kanske ändå ett F hade legat nära till hands men annars hade det blivit kring 70-75 p. Inte så höga poäng på vinet men satte man poäng på upplevelsen att få möjligheten att smaka det skulle den hamna kring nära 100! Tack igen @Gurto !

Så slutsatsen för min del blir ungefär som det blev med Champagne, visst, hyfsat gott men inget jag har lust att börja köpa när det finns så många andra druvor och vintyper jag gillar bättre. Hade vi som på bubbelprovningen även här avslutat med en Ch. Musar är jag säker på att den hade blivit mitt WOTN nu också. :)

Magikern

Medlem
2005 Domaine Tortochot Gevrey-Chambertin, Les Champeaux (89),

Det vinet lär väl behöva 2 år till minst?

Har märkt att de inte är helt lätt att få tag på Bourgogne premier cru 2005 (Cote De Nuit främst) för såpass lågt pris nuförtiden. Kul att det finns på SB.

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Nu svär jag väl i burgunderland?, men Alsace - åtminstone dom seriösa vinerna - brukar leverera och så även ikväll.
Hugel Jubilée PN 2003 har jag för några år sedan tagit för en Nebbiolo p.g.a. de torra tanninerna! Men det var nog ett årgångsfenomen. Å andra sidan så var Leon Beyers topp-2003:a märkligt ung när jag provade den förra året. Har också varit med om några (Julien Meyer och i någon mån René Muré) som jag gillat starkt på plats men som tyvärr varit mindre bra eller åtminstone inte levt upp till förväntningarna några år senare. Så jag har lite dragit slutsatsen att Alsace-PN är mer svårförutsägbar än Bourgogne, även om man provat dem som unga, och att man aldrig riktigt vet var de tar vägen. Å andra sidan har ju de flesta enklare producenters och kooperativs PN historiskt mest varit "drygt rosé" utan varken tanniner eller så mycket annat... Så seriös Pinot Noir är inte ett så där väldigt gammalt fenomen i Alsace, så jag är beredd att revidera min uppfattning framöver...

Mattias Schyberg

Administratör
Så seriös Pinot Noir är inte ett så där väldigt gammalt fenomen i Alsace, så jag är beredd att revidera min uppfattning framöver...
Det tycker jag att du borde. Var inne på att få tag i en bättre Albert Mann till provningen i söndags men misslyckades tyvärr. De jag har druckit hade absolut hävdat sig i sammanhanget. Lite tysk/fransk stil, vilket inte är så konstigt med tanke på det tyska inflytandet i Alsace. :)

René Muré har också imponerat...

Toppen