Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Mattias Schyberg

Administratör
Halleluja och kors i taket!

Frugan och jag har idag lagat middag, dessutom en tidig sådan innan solen har hunnit gå ner. Enkelhet och bra råvaror är vår melodi, vilket i detta fall innebar en laxfjäril med en smarrig sallad bestående av koriander, chili, salladslök, gurka, tomat och avokado som spetsats med lime och en nypa salt. Enkelt och gott!

image.jpg

Till denna rätt så blev det åka av med lite Gewurtztraminer. En slatt av moget slag direkt från @chambertins källare (tack!) och en enklare ung förmåga från beställningsortimentet.

image.jpg

2001 Kuentz-Bas Gewurztraminer Eichberg (Grand Cru): Mogen och fet arom med härliga toner av tropisk frukt, honung svamp, ros och botrytis (nästan drag av saffran, men ändå inte). Komplex och tvålig utan att bli negativt parfymig. Fyllig och halvtorr i munnen med bra längd och aningen låg syra.

Me like a lot! Riktigt trevlig och perfekt till den chilistarka maten samt den feta laxen. 90p

2013 Kuentz-Bas Gewurztraminer Cuvée Tradition: Enkelt och druvigt med päron, ros, litchi och jäst. Krispigt och torrt med förhållandevis hög syra. Lite piggelinvibbar.

Inte alls på samma nivå som den mer ambitiösa åldringen och klart mer generisk. Hade nog väntat mig mer parfymerade drag med tanke på druvan, men även mer fetma och koncentration. Funkade bra till maten, men kändes klart mindre intressant. 85p

tobbe81

Medlem
Bakislördag så som jag gillar dem med en 453g cote
11102949_10155432271000008_1624308543931054620_n.jpg
11149407_10155433425585008_5093895359945062330_n.jpg
10427286_10155433501060008_6262582793283155399_n.jpg
11078232_10155432560810008_8601897929160692931_n.jpg
doft utav viol kakao/kaffe bönor. I munnen syrliga röda vinbär, mogna plommon en stänk utav krusbär följer även med. Avslutas med runda och silkesmjuka tanniner Svårt att beskriva detta vin faktiskt. Men lätt en utav mina bästa Amarone viner jag har druckit .

mnor

Medlem
2008 Tommaso Bussola Valpolicella Classico Superiore Tb
20141019_180015.jpg

Doft av körsbär, plommon och mörk choklad
smak av körsbär, mörka plommon, toner av svarta vinbär och svaga inslag av ceder

Efter 2 veckor av mestadels öl, så var det äntligen dags för lite vin igen! Valet föll på den sista kvarvarande flaskan av 2008 Tommaso Bussola Classico Superiore. Detta var ett väldigt ungt alkoholstinnt vin för cirka 1,5 år sedan. Över tid har alkoholen sakta men säkert integrerats för att knappt kännas numera. Mycket frukt, drivet av körsbär (svaga körsbärslikörtoner finns fortfarande kvar) och plommon som kompletteras med bra syra och fortfarande tydliga tanniner. Som helhet ett mycket gott vin som jag mycket väl kan tänka mig att köpa igen. Vid framtida köp kommer jag försöka låta vinet ligga i cirka 2 år innan jag rör det.

Gurto

Medlem
Lite födelsedagsfirande igår:

Bruno Paillard Brut Assemblage 2002 (rårakor med crème Fraiche, rödlök och forellrom)
Doftar rätt mogna gula äpplen, lite rostade toner och kalkig mineralitet.
I munnen krämig textur med mycket äpple. Syran på medelnivå för att vara champagne.

Bra skumpa absolut, men inte stor. 89+

Är egentligen inte helt övertygad om kombon rom (speciellt inte med rå lök till, även om jag tog försiktigt av löken) + champagne så matchningen får ett ljummet betyg.

Calon-Sègur 1995 (hängmörad ryggbiff med ankfettsrostad potatis, friterad lök och portvinssås)
Koncentrerad och mogen doft av mörka bär (körsbär och svarta vinbär), generösa (men välintegrerade) fatinslag med ceder, tobak och vanilj. Därtill en härlig kryddighet med torkade örter och tallbarr.
Smakmässigt samma intryck - moget, mörkbärigt, kryddigt. En del tanninmotstånd kvar. Relativt lång eftersmak.

Klassisk Bordeaux i (för mig) perfekt mognadfas. Mycket gott! 92p

Inte helt oväntat gick vinet bra till maten också (ingen kontroversiell matchning precis :) )

Niepoort Vintage Port 2000 (roquefort, lagrad cheddar och färska fikon)
Doftar rikt av spritiga körsbär, lite russin, chokladiga fat och lite örtig kryddighet.
Väldigt rik och fyllig med en försiktig sötma. Mörkfruktigt till tusen och tydlig, men balanserad (för dryckestypen), spritighet.

Kraft och koncentration i mängder. Mycket gott! 90p

Allra bäst till Roquefort - grymt bra kombo (men inte heller så oväntat)

...ska väl snart ta mig i kragen och krafsa ner lite från PN-provningen, utifrån mina noter :)

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Här firar vi också födelsedag lite försynt och fortsätter veckan genom.

2007 Cascina Adelaide Barolo Cannubi, 93p
A very well made Barolo from 2007 that was surprisingly mature. A little light, but elegant, muscles in perfectly the best places and made me very happy :)

Dark red aromas, mature fruit, but not jammy in any way. Sunkissed, not sunburned. Aromas include "ail et herbes", tobacco, violets and other purple vibes, etc. from the cookbook of perfect Barolo. Long, complex, layered, intense, etc etc etc.

Wife: 90p.
Pre-celebration of a birthday at La Verdura (Yokohama).
One btl to go in 3-4 years time.

chambertin

Medlem
Chardonnay-provning ikväll. Detta är inhandlat:
2014, Mulderbosch Chardonnay
2012, De Wetshof Bateleur Chardonnay
2012, J. Deshaires, Saint-Véran Réserve
2012, Dom Pinson Chablis 1:er Crû ”Mont-de-Milieu”
2013, Felton Road Bannockburn Chardonnay
2013, Vasse Felix Heytesbury Chardonnay

Har väl provat de flesta förut (om än inte just dessa årgångar) förutom Domaine Pinson och Deshaires. Ngn som testat dessa ?

Larseman

Medlem
Öppnade en flaska Chardonnay från Kalifornien i lördags, 2012 Cambria Chardonnay Katherine's Vineyard.
Uuh :deprimerad: inte gott. Jag har förstått att även Bourgogne går mot mer reduktiva aromer men det här är ju fullständigt löjligt. Nyavfyrad knallpulverpistol, kål och ännu mera krut. Möjligen lite nötter och popcorn men oerhört svårt att upptäcka någon frukt överhuvudtaget. Möjligen att krutröken lägger sig något efter en timme eller så och jag kan hitta lite OldEnglish-marmelad och möjligen lite gula äpplen. I munnen något bättre eller kanske snarare mindre otäckt, ganska fyllig med drag av apelsinzest och grape.
Gott? Not!

StefanAkiko

Dags för lite kommentarer kring den fantastiska PN-provningen vi hade förra helgen. Jag har alltid haft svårt för pinot noir för jag tycker sällan de vinerna ger mig just de saker jag uppskattar i ett vin. Oftast tycker jag de smakar silkeslen jordgubbs- och hallonsaft, och för mig är silkeslent oftast något negativt när det gäller vin och vill jag att min dryck ska smaka jordgubbssaft dricker jag hellre just det istället. Eftersom jag haft den här och en liknande fördomsfull och förutfattad mening om Champagne var 2 av mina nyårslöften att ge dessa två en rejäl chans i år. Champagnen avklarade jag på bubbelprovningen vi hade här i Umeå tidigare och nu var det dags för mig att få se vad jag egentligen tycker om PN.

Vilka vinerna var finns i andra inlägg men lite data på mina resultat:
Antal rätt Pinot Noir: 18 av 24 (delad sistaplats i tävlingsmomentet)
Antal rätt Bourgogne: 15 st (plats 4 av 9 provare)
Totalt: 33 poäng (delad plats 5)
Poängspridning: 80-91
Medelpoäng: 85,9 (klart lägst tillsammans med 2 andra på 85,8 och 86,5, övriga hade 89-90)

Högsta poäng: 2011 By Farr Pinot Noir "Farrside" (91), 2002 Block 3, Felton Road (89), 2011 Neudorf Moutere (89), 2005 Domaine Tortochot Gevrey-Chambertin, Les Champeaux (89), och en icke-PN med 2009 Sheridan Cabernet franc (89).

Lägsta poäng: 2009 'Les Suchots' Vosne-Romanée 1er cru, Lucien le Moine (80), 1997 Bonnes Mares Grand Cru, Louis Jadot (80), 2007 Volnay, Michel Lafarge, Clos du Chateau des Ducs (80), 1989 Chambertin Grand Cru, Domaine Raymond Launay (82).

Flera av de som fick låga poäng fick det för att de var så slutna att det var svåra att bedöma för mig. Andra provade runt bordet hittade en massa olika smaker i dem men jag hittade knappt något. Sen har i varje fall jag lätt att vid sådana här stora och snabba provningar sätta poäng mer efter hur vinet passar min smak och inte objektivt på kvalitet osv, försökte göra det men det är lätt att sätta lite lägre bara för att man inte gillar det själv.

Gammvinet som @Gurto var så snäll att ta med satte jag F på men menade egentligen NR. Det var inget fel på det men det gick inte riktigt att bedöma det som ett vin där och då. Luktade apa men smakade lite åt sherryhållet med oxidation och nötter och hade kvar lite struktur och ett uns frukt. Skulle jag ha fått det i min hand helt blint kanske ändå ett F hade legat nära till hands men annars hade det blivit kring 70-75 p. Inte så höga poäng på vinet men satte man poäng på upplevelsen att få möjligheten att smaka det skulle den hamna kring nära 100! Tack igen @Gurto !

Så slutsatsen för min del blir ungefär som det blev med Champagne, visst, hyfsat gott men inget jag har lust att börja köpa när det finns så många andra druvor och vintyper jag gillar bättre. Hade vi som på bubbelprovningen även här avslutat med en Ch. Musar är jag säker på att den hade blivit mitt WOTN nu också. :)
Kanske man också kan uttrycka dig så här:
Pinotnoir.png

StefanAkiko

Födelsedagsmiddagskväll och Le Message i Yokohama. Makalös service och traddofransk mat som inte är haut cuisine. Dagen till ära hade det korkats upp två flaskor:

2010 Montes Folly, 100% Syrah från Chiles högland, 92p med STOR potential.
Det är alltid imponerande då man drar korken och det INTE luktar möglig wellpapp, och att man med ett lättat leende plötsligt inser att hela köket är fyllt av Syrahiska (in-) älvor som dansar förtrollande och magiskt vackert... Vid dekanteringen är det först vid de sista dropparna som en liten gnutta sediment kikar fram. Ergo: koncentrerat, ej extraherat.

Detta vin är ännu purungt och svartviolett.
Näsan drar åt både Norra Rhône och Barossa samt ohemula mängder rå cassis... Stor och lila nos, tom liten ros.
Palaten blir nästan bedövad av käftsmällen. Detta vin har närvaro (och finess) som en hel armé. Arommässigt domineras vinet idag av cassis och svartvinbärskaramell. Tanninerna är stora men dränks av den ymniga frukten. Syrorna koordinerar sig väl med kvällens alla rätter, inkl havsfruktsoppa och rejäl Australisk stek. Allt är på rätt plats och i balanserade doser. Men förfärligt ungt och hårt knutet.

(I kristallkulan låter jag detta vin grumligt ana sig till nära 100p så länge bara komplexiteterna och lagren infinner sig...)

Nästa flaska efter 2020. Bara 4 kvar :-(
Hustrun: 90p (blev utmattad efter första klunkarna och njöt ist av nästa vin.)

1997 Rene Rostaing Condrieu, 100% Viognier från Europa, 95p.
Efter plopp och innan dekantering: tunnt, nära på intetsägande, även om där fanns en antydan till något bra som varit. Utförs. Nedströms. Baj-baj.
Efter 1,5 tim dekantering och i restaurangen:
Jädrar anåda i min låda, här händer det grejjer! Exceptionellt sammanvävd helhet med en oljig närvaro från start till mål, undersköna aromer av moget vitt högkvalitativt vin som drar åt torr vit Bdx-utan-syra och som avrundas med en diskret och väl avrundad fatkaraktär. Detta är "mellow" och oändligt förfinat. Efter en djupare dialog förflyttade hustrun sina initiala 75p till 91. Jag landar själv på 95p efter en egen hiss från just-se-pass-80p. För detta är oefterlikneligt bra. Riktigt jädra skitbra!
Och tack vare åldern på denna flaska, så slipper vi bada med överparfymerade äldre blomsterdamer.

Slutsats ännu en gång:
Ung Viognier suger blommig men slapp *****.
Väl utmognad Viognier är en dryck för Gudar och Gudinnor.

Last edited:

StefanAkiko

Vår sista flaska buteljerad G-punkt (säljargumentet på TPT, en gastropub i London som sålde över 1000 flaskor av denna druvjos under fem månader) :

2011 Château Guiraud Le G, 87p
En torr och välgjord SB-dominerad torr, vit Bdx som aldrig sett ek. Har genom de få åren vi lärt känna varandra, varit åt det mer Nyazeeländska kattpisshållet eller överdrivna ung-Loirehållet. Men, nu då vi snubblar oss genom den sista flaskan, så är den balanserad, välansad och frukten är sansad. Precis som andra på CT anser vi detta vin nu ha lämnat den charmiga ungdomsfasen för en klokt mogen aspekt på tillvaron.

Mina poäng var svårvärpta, men efter lite choklad, ett päron, lite skoj surfing och nyheterna på japanska, så insåg jag att detta ju är en tydlig 87:a. Hustrun gäspade och gav den återigen tummen-ned.

Vinet valdes just för att Montes Folly uppvisade en så exceptionell svartvinbärskaraktär att födelsedagsbarnet bara kände att, jo detta träd känns HELT RÄTT att skälla upp åt :)

***perfekt lärdom för @Skumpagne som vill lära sig sälja ***

Last edited:

StefanAkiko

Hur kan det komma sig att det inte går att dricka gammal Viognier, utan att tänka på @vintomas och @Vino fino ?
Vi delar förvisso väldigt mycket smak där moget tillför!
Och vi kan en hel del tillsammans, men även om jag är minstingbrorsan, så förstår jag iaf vad de säger :eek:
Längtar i ärlighetens namn redan efter nästa Stlmsäventyr.
Som tystlåten, blyg och tafatt norrlänning är det ju oerhört spännande med Hufwudstaden och dess folk :nagelbitare:
Men, med lite mod i barm (alkohol har ju en tendens att driva upp modet) så hoppas jag det går bra...

Last edited:

Larseman

Medlem
Öppnade en flaska Chardonnay från Kalifornien i lördags, 2012 Cambria Chardonnay Katherine's Vineyard.
Uuh :deprimerad: inte gott. Jag har förstått att även Bourgogne går mot mer reduktiva aromer men det här är ju fullständigt löjligt. Nyavfyrad knallpulverpistol, kål och ännu mera krut. Möjligen lite nötter och popcorn men oerhört svårt att upptäcka någon frukt överhuvudtaget. Möjligen att krutröken lägger sig något efter en timme eller så och jag kan hitta lite OldEnglish-marmelad och möjligen lite gula äpplen. I munnen något bättre eller kanske snarare mindre otäckt, ganska fyllig med drag av apelsinzest och grape.
Gott? Not!
Och när ska man lära sig att även vita viner ibland mår bra av lite luft :oops:
Drack upp det som var kvar i flaskan nu ikväll och helt plötsligt ett helt annat vin! Nästan inget krut alls, men en hel del nötter och kokos tillsammans med tropisk frukt. Gav det 78p på CT i lördags, nu blir det snarare 88p :D

sunqan

Vinös
Och när ska man lära sig att även vita viner ibland mår bra av lite luft :oops:
Drack upp det som var kvar i flaskan nu ikväll och helt plötsligt ett helt annat vin! Nästan inget krut alls, men en hel del nötter och kokos tillsammans med tropisk frukt. Gav det 78p på CT i lördags, nu blir det snarare 88p :D

Jag kan känna igen det från vissa amerikanska chardonnayer. Det är nån komponent som blir för påträngande och som försvinner över tid. Jag brukar skylla på svavel, men vet inte.

Pontus

Medlem
Chardonnay-provning ikväll. Detta är inhandlat:
2014, Mulderbosch Chardonnay
2012, De Wetshof Bateleur Chardonnay
2012, J. Deshaires, Saint-Véran Réserve
2012, Dom Pinson Chablis 1:er Crû ”Mont-de-Milieu”
2013, Felton Road Bannockburn Chardonnay
2013, Vasse Felix Heytesbury Chardonnay

Har väl provat de flesta förut (om än inte just dessa årgångar) förutom Domaine Pinson och Deshaires. Ngn som testat dessa ?

2013, Vasse Felix Heytesbury Chardonnay var en för mig väldigt positiv överraskning. Behöver en del luft och ska inte serveras för kall. Mineralisk, läskande, perfekt balanserade syror, liten beska i eftersmaken. Rekommenderas varmt.

Larseman

Medlem
Ikväll blev det att käka humble pie :(
Hur ska man tro att man nånsin kan bli någorlunda snitsig på blindprovning när det går så här :mad:
Frugan serverade rött vin blint till kvällens hemmamiddag. Mörkt blåröd, ungt är min bedömning. Trevlig, stor och varm doft med björnbär, peppar, plommon, mandel och eneträ. En del örtkryddor också, timjan och lagerblad. I munnen torrt och stramt med finkorniga kraftfulla tanniner. Medelhög syra och lite eldigt. Mycket mörk frukt i smaken. Tänker i första hand Syrah eller Shiraz, i andra hand Cabernet Sauvignon från Australien eller Sydafrika. Tycker mig hitta lite rök och gummi också så misstanken om SA förstärks.
OK, here we go: Syrah? Nej. Cabernet Sauvignon? Nej. Nebbiolo, Pinot Noir och Merlot är det inte? Rätt. Cabernet Franc borde vara lite stramare och grönare, så det är det inte? Rätt. Gamay är det inte? Rätt. (Ni ser hur jag går över till uteslutningsmetoden) Återstår bara Grenache, Sangiovese och Tempranillo (frugan hade ändå medgett att det var en vanlig druva). Grenache kan det inte vara, för stramt? Rätt. Då måste det vara Sangiovese för det finns ingen dill eller vanilj i doften. Fel!
2009 Marques de Murrieta Rioja Reserva.
Ja, nu känner jag kanske lite dill och vanilj :oops: Nä, allvarligt, blindprovning är inte lätt för en nybörjare som jag, men kul!
Däremot gillade jag vinet bra för att vara en Rioja, jag har lite svårt för Lat42-stilen om ni förstår vad jag menar. Och ungt var det inte heller.... 87p

Toppen