Fick ett blindvin av frugan igår. Just denna gång fick jag känna mig riktigt duktig och kunde istället suga i mig av högfärdighetspajen för omväxlings skull. Inte lika lärorikt, men gott som tusan!
Mycket primärfrukt med rikliga mängder av varmfruktiga björnbär, svarta vinbär, mynta och plommon som delikat vilar på en bädd av rik, smörig nougat och piptobak samt aningen lakrits, peppar och lavendel. Småvarmt i munnen med bra syra och tannin, men med viss obalans och vresighet. Väl ungt i dagsläget, men klart drickbart redan nu om man gillar riklig frukt.
Slutsats: Ett bra vin som kostar strax under 200 kr och som rimligtvis har sitt ursprung i Australien. Dominerande druva borde vara Shiraz, men mest troligt ingår även Cabernet Sauvignon. En Penfolds tror jag att det är i glaset.
88p
Facit:
2013 Penfolds Bin 138 Shiraz Grenache Mataro (99516) 239:-
Visa bifogad bild 3848
Tyckte om det, men tycker nog inte det är värt sitt pris. Bra struktur och trevligt till en schysst köttbit, men det finns ju så mycket roligare vin för liknande pengar att hitta. Bäst med vinet var att jag nästan plockade det till 100 %, även om jag missade några druvor och aldrig sa vilken årgång.
Lustigt också att frugan råkat välja en av få Penfolds med naturkork med tanke på rådande diskussion i annan tråd.