Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Mats

Gone todash....
2005 Flygplansplonk från Frankrike (okänd druva, bordsvin)
......Jordgubbssaft ......Inga tanniner, eller möjligen sammetslena sådana ........ Surt och trist i munnen. Slankt med späd kropp och vattnig eftersmak.......Ingen direkt hit...... 72p
Okänd druva? Jag tror jag har en aning om vad det var! :):) Kan den möjligen börja på P?

gece

Man vänjer sig.
Besök på fredagsmiddag och jag det fanns viss slänga-pärlor-för-svin-risk, så jag bestämde mig för att testa ett rimligt "nödvin" i standardsortimentet man kan plocka upp när man har dålig framförhållning. Valet föll på 2013 Gustave Lorentz Riesling Réserve. Friskt äppel- och citrusfruktigt med lite stenig mineral. Ganska snäll syra med rund och gräddig textur, kanske en aning restsötma (4g/l enligt SB). Kliniskt rent från alla "diesling"-toner. Inte speciellt spännande men drickvänligt och helt klart ett schysst alternativ när man finner sig strandad utan vinkällare på någon ort långt bortom vinkällarbutikerna.

Dracks ur magnum, och när man druckit klart den kan man även med fördel använda flaskan som mordvapen, attefallshus eller atlantångare. Vilket jävla monster, minst dubbelt så stor som en normal magnum (fast bara på utsidan tyvärr).

ChristianB

DipWSET
Men Mattias beskrev ju P-druvan så prefekt!!!....... men tänk så fel det kan bli när man har förutfattade meningar :)
På beskrivningen så skulle jag möjligen också ha sagt att Pinot, men det kändes ändå inte riktigt rätt att bara lämnade det utan en snabb googling. ;) Syran kan ju dock bli lite övertydlig om vinet i sig själv är lite tunt, så jag kan tänka mig att man snabbt drar vissa slutsatser. Själva placererade jag en Brunello i Gevrey-Chambertin i förra veckan?! Turligt nog var det en billig rackare så jag skäms inte för mycket, men ja... ;)

mnor

Medlem
2012 Bodegas Alto Moncayo Campo de Borja (Garnacha)
20150418_083907.jpg

Doft: Söt tobak och röd frukt, svaga toner av körsbärs- och chokladlikör
Smak: Röda bär, dominerat av jordgubbar, körsbär, lakrits, svartpeppar, toner av fikon, tobak och fat (som med värme övergår till svaga kaffetoner).

Riktigt, riktigt trevligt mastodontvin! Finns massor av småsöt frukt, bra syra och en lång, lång eftersmak. Passade både till lasagnen och sedan att bara sitta och dricka och njuta av. Jag dekanterade vinet först på morgonen och hällde tillbaka det till flaskan för att sedan dekantera en gång till cirka 1,5 timmar innan vi drack det. Brukar vanligtvis inte sätta poäng, men skulle sätta 92-93 poäng på detta vin om någon bad mig till att poängbedöma det. Ping @Mattias S och @Bearman

Last edited:

Magikern

Medlem
Dassault le d de st emilion 2000

Såg detta vinet i beställningssortimentet och med tanke på årgång och prislapp kändes det värt att prova. Det skulle kunna vara ett fullmoget halvfynd men det finns även en risk att de är rätt trist.

Tyvärr smakade det lite som jag befarat. Lite tanniner och frukt finns kvar men det är lite väl mycket sur disktrasa över vinet. Ceder, mognadstoner finns men vinet är lite past prime och doften är inte speciellt rolig.

Kan sträcka mig till 88 poäng dock

matage

Medlem
Grävt långt ned i kylarna under en inventering och hittade en La Bastide Blanche Bandol 2005.
Jag får väl erkänna att jag inte hade några stora förhoppningar men blev minst sagt glatt överraskad.

Doften domineras av eneträ (tänk - smörkniv från träslöjden - och tog en evighet att hitta) svarta bär, barrskog och lite rost. I munnen har det hög syra, läskande tanniner och ger ett redigt stramt men härligt skitigt intryck. Eneträ, rått kött, skogsmossa, kakao, mörka bär och nån volatil ton jag inte sätter fingret på.

Hade säkert klarat ett par år till innan det peakat och jag är tillräckligt imponerad för att bli sugen på att köpa en låda och glömma bort i sisådär 10 år :)

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Grävt långt ned i kylarna under en inventering och hittade en La Bastide Blanche Bandol 2005.
Jag får väl erkänna att jag inte hade några stora förhoppningar men blev minst sagt glatt överraskad.

Doften domineras av eneträ (tänk - smörkniv från träslöjden - och tog en evighet att hitta) svarta bär, barrskog och lite rost. I munnen har det hög syra, läskande tanniner och ger ett redigt stramt men härligt skitigt intryck. Eneträ, rått kött, skogsmossa, kakao, mörka bär och nån volatil ton jag inte sätter fingret på.
Hade säkert klarat ett par år till innan det peakat och jag är tillräckligt imponerad för att bli sugen på att köpa en låda och glömma bort i sisådär 10 år :)
Deras 2010 är bara sååå läcker!
Jag förstår utur vilken farstu du klämtar från. Jag är i samma farstu och omhuldar ymnigt deras '10:a. Deras ‘05:a är jag rädd att jag dismissade för att den helt enkelt var för lite B... ... ... (Men jag var ung då.)

Men, jädrarns vilken underbar bekantskap du har gjort i afton. Väl värd att vårda :)

Larseman

Medlem
Plockade en halvflaska från bolagets fantastiska sortiment :mad:
Inte mycket att välja på om man vill ha lite kvalitet, valet stod mellan Brunello och CdP.

2009 Col d'Orcia Brunello di Montalcino (88p)
Vackert ljust rubinröd. Kryddig, ganska söt doft full med ljus röd frukt, hallon och körsbär och lite oregano. Massor med syra, snälla tanniner, röd frukt med bra längd. Saknar lite komplexitet för en Brunello, mer som en Rosso tycker jag. Klockar in på 88p.

magnum

Epernay, Frankrike
Ikväll Selosse Substance deg.14/2 2014, första gången vi provar denna degorgering, en elegant variant som är lite oförlöst och man saknar lite längd och komplexitet. Smakupplevelsen är som vanligt originell och underbar.
Lafite Rotschild 2002, vi drack Mouton 2002 för ett par månader sen som var väldigt framåt med enorm generositet av yppig frukt. Lafite är mer elegant och mera återhållsam, tät, elegant med finlemmad frukt, mycket lång eftersmak. Två bra viner med väldigt olika stil. Båda har dock i dagsläget galna priser!

Last edited:

Mattias Schyberg

Administratör
Fick ett blindvin av frugan igår. Just denna gång fick jag känna mig riktigt duktig och kunde istället suga i mig av högfärdighetspajen för omväxlings skull. Inte lika lärorikt, men gott som tusan! :)

Mycket primärfrukt med rikliga mängder av varmfruktiga björnbär, svarta vinbär, mynta och plommon som delikat vilar på en bädd av rik, smörig nougat och piptobak samt aningen lakrits, peppar och lavendel. Småvarmt i munnen med bra syra och tannin, men med viss obalans och vresighet. Väl ungt i dagsläget, men klart drickbart redan nu om man gillar riklig frukt.

Slutsats: Ett bra vin som kostar strax under 200 kr och som rimligtvis har sitt ursprung i Australien. Dominerande druva borde vara Shiraz, men mest troligt ingår även Cabernet Sauvignon. En Penfolds tror jag att det är i glaset. 88p

Facit: 2013 Penfolds Bin 138 Shiraz Grenache Mataro (99516) 239:-

image.jpg

Tyckte om det, men tycker nog inte det är värt sitt pris. Bra struktur och trevligt till en schysst köttbit, men det finns ju så mycket roligare vin för liknande pengar att hitta. Bäst med vinet var att jag nästan plockade det till 100 %, även om jag missade några druvor och aldrig sa vilken årgång. ;)

Lustigt också att frugan råkat välja en av få Penfolds med naturkork med tanke på rådande diskussion i annan tråd. :eek:

Magnus L

urydhtfilgukj
Fick ett blindvin av frugan igår. Just denna gång fick jag känna mig riktigt duktig och kunde istället suga i mig av högfärdighetspajen för omväxlings skull. Inte lika lärorikt, men gott som tusan! :)

Mycket primärfrukt med rikliga mängder av varmfruktiga björnbär, svarta vinbär, mynta och plommon som delikat vilar på en bädd av rik, smörig nougat och piptobak samt aningen lakrits, peppar och lavendel. Småvarmt i munnen med bra syra och tannin, men med viss obalans och vresighet. Väl ungt i dagsläget, men klart drickbart redan nu om man gillar riklig frukt.

Slutsats: Ett bra vin som kostar strax under 200 kr och som rimligtvis har sitt ursprung i Australien. Dominerande druva borde vara Shiraz, men mest troligt ingår även Cabernet Sauvignon. En Penfolds tror jag att det är i glaset. 88p

Facit: 2013 Penfolds Bin 138 Shiraz Grenache Mataro (99516) 239:-

Visa bifogad bild 3848

Tyckte om det, men tycker nog inte det är värt sitt pris. Bra struktur och trevligt till en schysst köttbit, men det finns ju så mycket roligare vin för liknande pengar att hitta. Bäst med vinet var att jag nästan plockade det till 100 %, även om jag missade några druvor och aldrig sa vilken årgång. ;)

Lustigt också att frugan råkat välja en av få Penfolds med naturkork med tanke på rådande diskussion i annan tråd. :eek:
Då gav jag den 1 poäng mer än dig häromdagen!
2013 Penfolds Bin 138 Shiraz Grenache Mataro (89P)
Big, voluptuous nose with lots and lots of ripe dark fruit. Plums, blackberries, black morello cherries and blackcurrants. There is also plenty of oak, not the roasted kind but the fudge, butter, vanilla, coconut fat kind. Some herbs and pepper comes along eventually.

Low to medium acidity with lots of fruitiness. As with many of Penfolds wines the balance is there though. Never does the wine taste sticky or sugary. Full bodied with round tannins. Medium+ intensity and length.

Not really my style, but a well made over powered fruit bomb. This is with all intentions made to drink young, and I see no point in cellaring this any further .

Beo

Medlem
IMG_9467.jpg

Har just bokat en resa till Sicilien. Då blir det lamm. Styckade som T-Bone. Rosmarin, vitlök å olja.
Dryck Mille e una Notte (nr 86792). En sipp och det är en tanninbomb med härlig frukt. Ned i karaffen.
Några förslag på vad man inte ska missa om man är på Sicilien (vinrelaterat)?

mnor

Medlem
2009 Savart l'année extra brut
20150419_160642.jpg

Doft av söt gult äpple och citrus
Smak av Äpple, citrus och päron

Doften är helt fantastisk av söta gula äpplen, vilket sätter en viss förväntan. Först knuten smak, knappt mogna äpplen, mycket citrus och ett avslut av smak av äppelkart. Med en del värme i glaset övergår smakerna att domineras av (grönt(?))äpple, citrus och småsöta päron. En bra champagne som nog behöver ligga en 2-3 år till.

mnor

Medlem
Visa bifogad bild 3851
Har just bokat en resa till Sicilien. Då blir det lamm. Styckade som T-Bone. Rosmarin, vitlök å olja.
Dryck Mille e una Notte (nr 86792). En sipp och det är en tanninbomb med härlig frukt. Ned i karaffen.
Några förslag på vad man inte ska missa om man är på Sicilien (vinrelaterat)?
Tror en hel del är täckt i följande tråd, som jag studerade noga förra året innan jag begav mig till Sicilien:
http://www.finewines.se/threads/stora-sicilien-traden-vinerna-maten-vingardarna-manniskorna.2896/

ChristianB

DipWSET
Solen stod som spön i backen på balkongen och då blev det omedelbart "ett glas vitt på balkongen"-feeling!
MOXAeBF.jpg

Vaulorent är ett av mina absoluta favoritlägen, främst tack vare en fin fruktmognad kombinerat med en tydlig mineralkaraktär! Doften är full av rökig sten, kritig sand och vit persika, äpple och citrus. Möjligen hittar jag också en hint av smör däri som får mig att grunna över malolaktisk jäsning...
I munnen är vinet givetvis torrt, där smaken av rökig mineral tillsammans med grillad lime dominerar! Äpple, persika och mer malo?! Om jag ska vara lite kritisk i någon mån så känns syran aningen klen, men frågan är om det beror på vinet eller mig... Det har varit en omvälvande helg så jag ids inte riktigt analysera vinet längre än så, utan hugger in på glaset. Till detta serveras solsken på ett trädäck, garnerat med mig, ett bord och mitt glas! ;)

magnum

Epernay, Frankrike
Solen sken även i Epernay idag, Selosse Rose deg jun 2014, fick det bli! Blek rosa färg, relativt diskret doft, fyllig kropp med mogen röd frukt. Balanserad och mycket lång. Detta är fortfarande ungt och är definitivt en av de allra bästa unga Selosse rose jag druckit. Helt underbar!

ChristianB

DipWSET
Solen sken även i Epernay idag, Selosse Rose deg jun 2014, fick det bli! Blek rosa färg, relativt diskret doft, fyllig kropp med mogen röd frukt. Balanserad och mycket lång. Detta är fortfarande ungt och är definitivt en av de allra bästa unga Selosse rose jag druckit. Helt underbar!
Nu blir jag ju lite avis; Epernay var en himla trevlig stad att besöka, inte minst när solen sken på Avenue de Champagne och allt man hade att göra var just att dricka ett glas eller två. :)

Toppen