Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

gece

Man vänjer sig.
Var på 19 Glas igår (vilket är något jag inte kan säga så ofta, tyvärr). Maten är kanon - råbiff på 10-årig kossa, smarrigt! - och vinlistan kör sitt eget race med naturviner och ser inte ut som på någon annan restaurang i 08. Vi drog in en flaska med Philippe Jambon Batailles sur la Roche Noir. På flaskan står "Vin de France" och inget årtal, i vinlistan står det Beaujolais och 2012 - detta tycker alltså inte kommittén är en riktig Beaujolais, så det får gå under generisk beteckning. (Inte tillräckligt filtrerat och svavlat, säger vår ciceron denna afton. Någon som vet mer?)

I glaset hittar vi en grumlig, mörkröd vätska med massiv frukt i doften - tänk outspädd blandsaft. Smaken fortsätter lite i samma stil, några skvättar körsbärsvin har tillkommit i blandsaften, och i undertonerna finns lite kött och en "kemisk" ton som är en inte alltför avlägsen granne med riesling-diesel som bryter av lite frukten. Rejäl syra, initialt nästan helt frånvarande tanniner som dock kikar fram efter lite luft, tämligen stor munkänsla.

Gott? Ja! Saft? Ja! Möjligen den bästa saft jag druckit. Generöst fruktigt och löjligt lättdrucket, men har ändå bra koncentration och rejäl struktur från syran. Var väl kanske inte världens bästa vin att matcha kött med får väl erkännas, men nog funkade det.

Silex

Medlem
Tömde precis en Larkmead Vineyards Cabernet Sauvignon 2007 från Napa. Ett riktigt bra vin som på ett positivt sätt talar om sitt ursprung och inte försöker vara något annat än det är. Härligt komplex doft med mörka körsbär, svarta vinbär och en lite sötaktig kryddighet som får mig att tänka pepparkaksdeg och ingefära. Smaken är härligt komplex med silkeslena tanniner och lång eftersmak. De mörka bären och körsbären går igen och backas upp av en riktigt bra syra. Känner inte alls av de 14,5% alkohol som jag annars brukar uppfatta som störande i de flesta viner. Kanske någor överdriven fruktsötma som delvis skvallrar om ursprung och gör det charmigt, men också gör att den förlorar något poäng i min bok. Klockar in på 94p. Önskar jag hade några flaskor till.

Rexel

Medlem
Fick lite leverans av brunello 2010:) Självklart ska dom provas
image.jpg

Öppnade båda och bad min kompis hälla upp för att inte veta vilken som var vilken, men misstänkte redan vid första sniffen vilken som var vilken;)
Köpte bara en tenuta di sesta då jag var lite tveksam, vilket var helt rätt och det var den som var "minst" bra. Lite svårt för stilen och som jag tolkar mer modern och il poggione som mer traditionell. Il poggione är helt fantastisk, tycker båda är tillgängliga redan nu, men självklart gynnas dom av några år på rygg.

Mina noter från CT vid första glaset, kan ju ändras under kvällen:)

Tenuta di sesta brunello 2010 (89)
Funky smell, strawberrie, choclate.
Light, red berries, medium acid, pepper, quite approcable now.
Little bit disapointed, expected more.

Il poggione brunello 2010 (94P) - ja kanske lite höga poäng, men har dragit ut visdomstand och inte druckit vin på fem dagaro_O....tokvinsugen
Lovely smell, candy, roses, earthy, herbs...
Medium acid+ and tannins, earthy, red berries, choclate....really good Classic old style brunello. Of course it needs time, but i think this is quite approcable...

ChristianB

DipWSET
Jag hade lite samma känsla som Rexel nu ikväll faktiskt, även om det var nyttiga dagar; jag tillbringade hela måndagen på Champagne-dagen och höll därefter igen lite på vinet under tis-tors, så nu ikväll var jag ruskigt sugen på ett glas! Det blev ju roligare av att lönen kom också. I glaset har jag 2013 Clos du Mont-Olivet Chateauneuf du Pape Blanc:

Ljus gul med gröna inslag. Doften inleder med en försiktigt nötig ton och vita blommor. Efter en stund i luften kommer mer fram, aprikos på burk, persikoblom, mild citrus och mogna äpplen. I munnen är det ett rätt fylligt vin som trillar ned på tungan (medium (+) på WSET) med en tydlig om än lagom dos syra. Mer av aprikoserna och äpplena i smaken, tillsammans med en avgjort dammig, jordig ton som får mig att tänka på torra lerjordar och stenfrukter...
Efter cirkus 20 minuter av snurrande och luftande drar doften iväg åt mer precisa toner, framför allt röda äpplen med sådant där mjöligt vitt fruktkött och sten! :)

Jag ger det 89p. Ett schysst vin och troligen riktigt fint till vitfisk med lite örter och citron. :)

Tillägg: Jag har druckit alldeles för lite vit C9dP så jag är lite luftlandsatt! Blev inte riktigt upphetsad av det här och funderar lite över årgången som sådan. Finns det några "hustips" från forumet kring andra C9dP Blanc? :)

Last edited:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Härborta var det också tokvinlusta. Men, efter en särdeles lång arbetsvecka så tröt orken och jag korkade upp en knappt läsbar etikett (Allt på japanska), vitt vin, av druvan som knappt ens är en riktig druva: Niagara. Producenten heter Alps Wine från Nagano, årgången 2014 och vinet är vitt. Winet smakar Fanta Apelsin, inklusive sötman. Saknar bara bubblorna och färgen. Ingenting alls för oss.

Chocken över detta vidunderligt misslyckade vin som åkte ut i slasken gjorde att vi tittade på en halvdålig film istället. Vissa fredagar blir inte bättre än så här. 59p.
image.jpg

...kanske att detta vin borde sorteras under felet "druvskadat vin"?

Last edited:

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
I söndags vidgades vyerna vad gäller vita viner, provning med Munskänkarna på temat vita italienska viner. Samtliga viner var från Handpicked Wines som också höll i själva provningen.

Visa bifogad bild 3871
Glömde fota under provningen, därav uppställningen av tomflaskor på lastbryggan :rolleyes:

2013 Torre Dei Beati Pecorino Giocheremo con i fiori (flawed)
Vackert gyllengul färg. Stor doft av - kork! Plus en del mögig källare. Korkad helt enkelt.

2011 Sandro de Bruno Soave Colli Scaligeri (85p)
Gyllengul färg. Sötaktig doft av honung, tropisk frukt, aprikos och lite mineral. Medelfyllig smak av grape och mandelmassa med hög syra.

2013 Pecchenino Langhe Vigna Maestro (88p)
Blekt klargul. Ganska blyg doft med en hel del mineral, citrus, krusbär och gula äpplen. Liten sötma, friskt och fylligt, hög syra, liten bitterhet och utmärkt längd.

2012 Monte del Frá Bianco di Custoza Superiore Cá del Magro (85p)
Gyllengul färg. Ganska sötaktig doft med tropisk frukt, lite saffran och något mandel. Mjuk och snäll medelfyllig och frisk smak med aprikos och saffran. Lång med ett lite uttorkande slut.

2012 Tenuta di Fessina Etna Musmeci Bianco (89p)
Blekt ljusgul med gröna drag. Öppnar ganska blygt med mycket mineral, flinta och gråpäron. Frisk, syrlig, torr och stram med stor potential. Växer en hel del med lite tid, mycket gul frukt och härlig fyllighet.

2011 Fattoria Monticino Rosso Albana di Romagna Codronchio (90p)
Fantastiskt roligt vin. Som en helt torr Moulin Touchais. Klara botrytisdrag av aprikos, mandelmassa, saffran och rabarber. Doften känns mycket söt så man blir förvånad när smaken är helt torr. I munnen en lite oxiderad stil med aprikos och mandel. Stramt och syrligt och väldigt gott. Svårt att para ihop med mat. Kanske ett Tapas-alternativ istället för Sherry.

2013 Tenuta di Fessina Etna Erse Bianco (87p)
Matvin, inga noteringar gjorda. Bedömde det dock som klart drickbart.

Kul med italienskt vitt, sjukt underskattat. Själv gillar jag chardonnay från Franciacorta vilket knappast är en skräll.:p Även Antinori gör riktigt bra vitt.

För 3-500 kr får man viner som slår franssossarna alla dar i veckan då det bara är italienare som dricker deras eget vita.o_O

Last edited:

kayaker

Cyklist
Tillägg: Jag har druckit alldeles för lite vit C9dP så jag är lite luftlandsatt! Blev inte riktigt upphetsad av det här och funderar lite över årgången som sådan. Finns det några "hustips" från forumet kring andra C9dP Blanc? :)
Så mycket Roussanne som möjligt. Tyvärr så innebär det att priserna drar iväg rejält. Cuvée du Vatican Château Sixtine Blanc är gjord på 100% Roussanne och mycket fin.

Gurto

Medlem
Inspirerande vinlista på Norda

Det som framförallt är fördelaktigt med Norda, förutom intressant utbud, är deras glaspriser; påslagen för vin per flaska är på en svensk normalnivå men de har nästan obefintligt påslag för försäljning av vin glasvis. Om de nu serverar 15cl per glas och det vill jag minnas att de gör. Normalt delar man flaskpriset på någonting mellan 4 och 4,5 för att kompensera för visst svinn (jag har i värsta fall sett restauranger som delar flaskpriset med 3,5). Norda verkar dela på 4,75 för deras lägre-mellanprissattaviner. Det är väldigt lite glaspåslag. Sen ligger de kring 4,2 på dyrare viner. Vilket är en normal och rimlig nivå - det blir trots allt lite svinn, speciellt på dyrare viner som inte säljer lika frekvent.

Mattias Schyberg

Administratör
Det som framförallt är fördelaktigt med Norda, förutom intressant utbud, är deras glaspriser; påslagen för vin per flaska är på en svensk normalnivå men de har nästan obefintligt påslag för försäljning av vin glasvis. Om de nu serverar 15cl per glas och det vill jag minnas att de gör. Normalt delar man flaskpriset på någonting mellan 4 och 4,5 för att kompensera för visst svinn (jag har i värsta fall sett restauranger som delar flaskpriset med 3,5). Norda verkar dela på 4,75 för deras lägre-mellanprissattaviner. Det är väldigt lite glaspåslag. Sen ligger de kring 4,2 på dyrare viner. Vilket är en normal och rimlig nivå - det blir trots allt lite svinn, speciellt på dyrare viner som inte säljer lika frekvent.
Priserna är "dynamiska". Man bör använda sig av sommeliern istället för den tryckta vinlistan för bästa upplevelse. ;)

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
2008 Launois Pere et Fils Champagne Grand Cru Blanc de Blancs Brut
Har spanat lite på den här billiga 08:an ett bra tag med tanken att köpa på mig ett större antal till källaren för att kunna plocka fram den till vardags när den väl börjar öppna upp sig. Dekanterades i ~45 minuter vilket gjorde den väl. Trevlig rund doft av mogna jordgubbar och lite kex. En viss ton av krut/knallpulver fanns. Smakmässigt var den relativt fruktig i stil med jordgubbar, aprikoser tillsammans med en tydlig citruskaraktär i form av lime- och/eller citronzest. Tydliga toner av toast/kex som kom fram lite mer efter en stund och då fruktigheten lade sig lite till förmån för citrus- och mineraltonerna. En riktigt god champagne, men kanske lite tidig att korka upp i dagsläget. Det blir ett gäng som får sova i källaren. 88p

2009 Montirius Gigondas Terres des Aines
Det här har jag druckit flera gånger tidigare, men jag måste säga att det här var den bästa flaskan hittills. En stor mjuk doft av skogsbär; björnbär, mogna jordgubbar, svarta vinbär, viol och lakrits. Doften lovar mycket av det här vinet, och det gör en inte besviken. Smaken är lång och fullproppad med en mjuk balans mellan lakrits, violpastiller, björnbär och jordgubbar. En härlig sötma av lite ek finns med och omsluter allting på ett mycket elegant sätt. Vill ha mer. 92p

Michael.S

Medlem
Druckit en del vin det senaste, fortsätter min färd i Sydafrika. :p
Fick möjligheten att prova två viner från producenten Saronsberg.
Drack deras enkla Shiraz som heter Provenance Shiraz -12, doftade mycket frukt och mörka bär, tillsammans med en näve vitpeppar. Medium tanniner och en hög syra. Lite tråkigt, Inga dofter eller smaker som får mig att vilja sitta kvar och smutta på det. 89p:)
Provade även vinet som bara heter Saronsberg Shiraz -12, vinet har en kraftigare doft av mörka bär och mycket mer örter. Känner en hint av choklad och en hel del fat. Tanninerna är höga och syran medium. Ett lite för spretigt vin för tillfället, lite för mycket av allt. Men en riktigt bra vin med en lååång eftersmak. Får det ligga ett par år så kanske allt lugnar sig något. Trots det 92p:D

ChristianB

DipWSET
Lagra, lagra, lagra! :)
Så mycket Roussanne som möjligt. Tyvärr så innebär det att priserna drar iväg rejält. Cuvée du Vatican Château Sixtine Blanc är gjord på 100% Roussanne och mycket fin.
Två fina tips rakt av! Det ska undersökas vid första bästa tillfälle! Jag har ju dessutom större delen av flaskan kvar så det ska bli mycket spännande att prova den ikväll igen!

En viss ton av krut/knallpulver fanns.
Roligt att juts den tonen dök upp, jag tänkte nämligen exakt samma sak i måndags på Champagnedagen!

Larseman

Medlem
Övernattning på Seglarhotellet i Sandhamn. Tyvärr är min mobilkamera inget vidare och några noteringar gjordes inte vid bordet men det var trevligt ändå ;)
Ganska bra vinlista med en hel del alternativ på glas. Till förrätt så valde både jag och hustrun en jordärtskockssoppa med en liten timbal på kallrökt lax och räkor. Suveränt god! Till det borde det passa med Riesling tyckte vi, jag valde en Rheinhessen och frun en Alsace. Min var härligt krispig med tropisk frukt och en del mineral och massor med syra. Oklar årgång (hann inte kolla) men gissningsvis 2013. Frugans var lite diskretare och stramare med gröna äpplen och våt betong. Båda klart godkända.

WP_20150424_001.jpg

Till huvudrätt valdes confiterat anklår "coq au vin" med rödvinssås, sherrybräserade lökar, champinjoner och sidfläsk. Gott och vällagat men väl tamt i smaken. Till detta ville jag ha Pinot Noir och det som fanns på glas var 2010 Cooralook från Australien. Tyvärr slut enligt kyparen :(. Blev dessa två istället (ursäkta kvaliteten):
WP_20150424_003.jpg

Baigorri Rioja Reserva (2009?) blev det för mig. Var lite nyfiken eftersom jag har två 2008 i källaren. Trevlig Rioja utan dill men varm och kryddig med mycket körsbär och snälla tanniner som en Rioja brukar vara (?). Frun gick på kyparens rek och fick en Languedoc gjord på 50% Syrah, 40% Grenache och 10% CS, 2013 Les Creisses. En total fullträff för henne, mycket mörk frukt, rejält stramt med mycket ryggrad. Gissar att jag behöver skaffa några flaskor, finns i restaurangsortimentet hos Swedish Brands, någon som vet hur en privatimport går till?

Efter en skymningspromenad i hamnen så återvände vi för en kaffe och avec. Fick en sittplats intill vinskåpen och ser när en annan i personalen plockar fram den sista flaskan Cooralook :mad: som vi fick veta var slut. Påpekar det lite snällt för vår kypare som efter några sekunder kommer tillbaka med en ursäkt och ett litet smakprov utan extra kostnad :D, sådan service gillar jag.
Tyckte ganska bra om vinet, bättre än @Gurto som sågade det på CT tror jag. Finstämt med ganska diskret röd frukt, lättsippat men hur det hade varit till maten vet jag inte.
Bra ställe med trevlig, om än ibland lite väl påträngande, personal och bra kök. Troligen bättre i april än under högsäsongen i juli/augusti.

StefanAkiko

Övernattning på Seglarhotellet i Sandhamn. Tyvärr är min mobilkamera inget vidare och några noteringar gjordes inte vid bordet men det var trevligt ändå ;)
Ganska bra vinlista med en hel del alternativ på glas. Till förrätt så valde både jag och hustrun en jordärtskockssoppa med en liten timbal på kallrökt lax och räkor. Suveränt god! Till det borde det passa med Riesling tyckte vi, jag valde en Rheinhessen och frun en Alsace. Min var härligt krispig med tropisk frukt och en del mineral och massor med syra. Oklar årgång (hann inte kolla) men gissningsvis 2013. Frugans var lite diskretare och stramare med gröna äpplen och våt betong. Båda klart godkända.

Visa bifogad bild 3890

Till huvudrätt valdes confiterat anklår "coq au vin" med rödvinssås, sherrybräserade lökar, champinjoner och sidfläsk. Gott och vällagat men väl tamt i smaken. Till detta ville jag ha Pinot Noir och det som fanns på glas var 2010 Cooralook från Australien. Tyvärr slut enligt kyparen :(. Blev dessa två istället (ursäkta kvaliteten):
Visa bifogad bild 3891

Baigorri Rioja Reserva (2009?) blev det för mig. Var lite nyfiken eftersom jag har två 2008 i källaren. Trevlig Rioja utan dill men varm och kryddig med mycket körsbär och snälla tanniner som en Rioja brukar vara (?). Frun gick på kyparens rek och fick en Languedoc gjord på 50% Syrah, 40% Grenache och 10% CS, 2013 Les Creisses. En total fullträff för henne, mycket mörk frukt, rejält stramt med mycket ryggrad. Gissar att jag behöver skaffa några flaskor, finns i restaurangsortimentet hos Swedish Brands, någon som vet hur en privatimport går till?

Efter en skymningspromenad i hamnen så återvände vi för en kaffe och avec. Fick en sittplats intill vinskåpen och ser när en annan i personalen plockar fram den sista flaskan Cooralook :mad: som vi fick veta var slut. Påpekar det lite snällt för vår kypare som efter några sekunder kommer tillbaka med en ursäkt och ett litet smakprov utan extra kostnad :D, sådan service gillar jag.
Tyckte ganska bra om vinet, bättre än @Gurto som sågade det på CT tror jag. Finstämt med ganska diskret röd frukt, lättsippat men hur det hade varit till maten vet jag inte.
Bra ställe med trevlig, om än ibland lite väl påträngande, personal och bra kök. Troligen bättre i april än under högsäsongen i juli/augusti.
Kanske dags att skrubba linsen med något rejält avfettande? Ser ut som om du försöker återuppliva de gamla drömska 60-talseffekterna som uppnåddes genom Vaselin på linsen :)
(Dvs innan Photoshop kom.)

StefanAkiko

Efter ha målat på en laglig graffitivägg som del av Stockholms kulturnatt sitter jag nu på Eriks.

Beställde precis 3 blinda vita. Nu blir det väl att äta den där berömda pajen....
Föredrar personligen paj framför Grafitti.
Varje dag.
Kanske med undantag för Banksy...

m_trobeck

Ständigt sökande. Rotlös.
Efter ha målat på en laglig graffitivägg som del av Stockholms kulturnatt sitter jag nu på Eriks.

Beställde precis 3 blinda vita. Nu blir det väl att äta den där berömda pajen....
1. Kall och kalkig doft. Stenhård syra, lime, citrus.
-gissar på Chablis!

2. Rundare doft, lite päron och lite blommor. Mogen smak, lite melon och gråpäron.
- gissar på Pinot Gris från Alsace

3. Smörig (ek, mallo??). Kan jag få mig själv att tycka att det luktar lite ull. Samma i smaken med en förvånad skarp syra. Svaltempad?
- Chenin blanc från Paarl!

Jag gissar. Snart får jag veta svar!

m_trobeck

Ständigt sökande. Rotlös.
S
1. Kall och kalkig doft. Stenhård syra, lime, citrus.
-gissar på Chablis!

2. Rundare doft, lite päron och lite blommor. Mogen smak, lite melon och gråpäron.
- gissar på Pinot Gris från Alsace

3. Smörig (ek, mallo??). Kan jag få mig själv att tycka att det luktar lite ull. Samma i smaken med en förvånad skarp syra. Svaltempad?
- Chenin blanc från Paarl!

Jag gissar. Snart får jag veta svar!
Säger som Brasse i 5 myror...
FEL FEL FEL FEL FEL FEL

Rätta flaskor.....

image.jpg image.jpg image.jpg

Klurig en den första, Txakoli. Rezabal

StefanAkiko

Premiär för två viner i afton till hustruns makalösa matlagning:

2007 Chateau Musar, 93p
Redan en rejält spännande upptäcktsfärd genom vinvärlden. Stora tummen upp! Ett RIKTIGT vin! Transparent MEN otroligt intensivt, koncentrerat och elegant. Utan Bjs-karaktär (men med kodynga) och lovar mycket inför framtiden.
Jag 93p och kommer köpa en låda, minst.
Hustrun 92p och lovade att inte protestera.

2009 Tardieu-Laurent CdP Cuvée Spéciale, 92p
En négociant som alltid tidigare i mitt liv levererat stor njutning, från Cornas och (sas) uppåt. Tror dock inte att jag någonsin druckit ngt av deras vita. Detta vin inget undantag från njutningen. Ett helt annan anslag på Vad som kan åstadkommas med Grenachefrukt än i kvällens första vin.

Ett medelfläskigt köttvin som lyckligt gifte sig med svartpeppar-soja-vitlök-wagyu. En fyllig, Grenachig, alkoholstinn gentleman med fortfarande tämligen fjunigt, unga kinder. Inte den värsta CdP:n, men något hårda syror/tanniner och inte hårt återhållen.

Det här är för ungt och strimlajnat för vår smak. Strukturen är relativt slank för druva-ursprung-årgång, och jag är övertygad om att just combon årgång-ursprung är svår att pricka blint med detta vin. Mer som en 2008:a om jag får tycka. Har god utvecklingspotential.

Två till flaskor att tuta och köra kött till. Nästa definitivt på andra sidan 2020.

Hustrun föredrog kvällens Musar (efter en hurw pga Grenache-sötman.)

Last edited:
Toppen