Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Bearman

a´lea iacta est iterum
2012 Bodegas Alto Moncayo Campo de Borja (Garnacha)
Visa bifogad bild 3828
Doft: Söt tobak och röd frukt, svaga toner av körsbärs- och chokladlikör
Smak: Röda bär, dominerat av jordgubbar, körsbär, lakrits, svartpeppar, toner av fikon, tobak och fat (som med värme övergår till svaga kaffetoner).

Riktigt, riktigt trevligt mastodontvin! Finns massor av småsöt frukt, bra syra och en lång, lång eftersmak. Passade både till lasagnen och sedan att bara sitta och dricka och njuta av. Jag dekanterade vinet först på morgonen och hällde tillbaka det till flaskan för att sedan dekantera en gång till cirka 1,5 timmar innan vi drack det. Brukar vanligtvis inte sätta poäng, men skulle sätta 92-93 poäng på detta vin om någon bad mig till att poängbedöma det. Ping @Mattias S och @Bearman

Gjorde en beställning idag på det lokala bolaget, efter att jag läst din TN:
2012 Bodegas Alto Moncayo Campo de Borja - (nr 99335)

Hade tänkt beställa den tidigare men nu kom jag till skott ... gjorde samtidigt även beställningar på:
Xavier Châteauneuf-du-Pape La Reserve VII IX X - (nr 99376)
Xavier Côtes du Rhône SM Non vintage - (nr 99411)

#grenachelover

Daniel A

Administratör
Föräldrarna, tillsammans med några vänner, stannade på söndagsmiddag innan de skulle upp i ottan för att flyga till Madeira (woho! Har beställt lite flaskor av dem. :D ). Kan ju inte korka upp plonk med så fint sällskap!
mtFgFMg.jpg

2012 Reyneke Reserve Red, Stellenbosch
Lite alkoholig och stängd till en början. Syre och väntetid löste det problemet fint. Väldigt kryddig doft, mer åt peppar än örter. Smaken är också kryddig, tillsammans med björnbär. Lite ungt, men tacksamt balanserade tanniner redan nu. Kraftigt och med lång eftersmak. 90p.

2009 Château Giraud, Sauternes
Ananas, botrytis, lite honung, någon krydda jag inte kan sätta fingret på (kardemumma, kanske). Aprikosaktigt på tungan. Söt, fylligt. Hög syra, men inte tillräckligt för min smak, vilket gör att sötman sticker ut en smula. Ligger kvar härligt länge i halsen. En fröjd att dricka. Ung som fasen, och kommer må bra om många, långa år. Men så länge kommer jag inte kunna vänta! 91p.

2007 Le Mont demi-sec, Domaine Huet, Vouvray
Det här är ett sådant där vin som haft rätt stor betydelse för min uppskattning av fina viner. Just den här, alltså; köpte tre flaskor när det begav sig (har bara en kvar nu). Förväntningarna var således höga, och jävlar i havet vad de införlivades!
Kör ner näsan i glaset och blir genast lycklig. Honung, ingefära, halm/hö och lite bensin (den var ny). Hög syra, som petar restsötman till bakgrunden. Tämligen hög viskositet. Mycket honung, lite fruktigt, hint av citrus (mer skal än fruktkött) och ingefära. Fantastiskt balanserat, runt och elegant, inget som sticker ut någonstans. Jag blir helt till mig och överväger att ta flaskan och lämna middagsbordet. 94p.

Vin är inte livet. Men vin gör livet så oerhört mycket bättre! Skål!

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Middag hemma hos mamma och pappa. Pitabröd med fläskkarré & tillbehör.

2013, Sancerre Les Pierris Roger Champault, Rosé
Ett väldigt gott rosé, tydliga inslag av citrus, lime, persika, passionsfrukt och hallon. Välbalanserat. Ljusrosa i färgen. Medium alkohol, medium syra. Funderar på att beställa mer av denna! Har för mig att det var någon på forumet som tipsade mig, men jag kan inte komma på vem..? 88p

upload_2015-4-20_21-29-55.jpeg

2013, Caravan Durif Rött,
Varm, eldig, björnbär och vanilj är de som framträder tydligast. Mjukt och bärigt. Ingen skarp syra eller hårda tanniner som gör att vinet behöver drickas till mat. Ett gott och prisvärt vardagsvin! 85p (Katten vägrade att flytta på sig!)

upload_2015-4-20_21-30-10.jpeg

gece

Man vänjer sig.
Inser att jag glömde bort att skriva om mitt möte med 2004 Pol Roger Vintage på Vinbaren för knappa två veckor sen. Ibland känner jag (kanske främst när jag dricker dyr, röd PN) att jag inte är säker på om jag ens gillar vin. Men det här, mina damer och herrar, är sånt som får en att minnas varför man lägger en jävla massa stålar på fermenterad druvmust. Härligt mogen frukt, främst gula äpplen, med en härlig rondör av nougat, kaffe som lindar in syran precis lagom varsamt. Tror att flaskan kanske stått öppen ett tag vilket kan ha bidragit till härligheten.

Varför har jag inte sprungit iväg och köpt mer, mer, mer av detta? Varför har jag inte druckit upp allt jag redan har av detta geniala vin? Skynda att lev!

Skrutt

Medlem
Födelsedagsmiddagskväll och Le Message i Yokohama. Makalös service och traddofransk mat som inte är haut cuisine. Dagen till ära hade det korkats upp två flaskor:

2010 Montes Folly, 100% Syrah från Chiles högland, 92p med STOR potential.
Det är alltid imponerande då man drar korken och det INTE luktar möglig wellpapp, och att man med ett lättat leende plötsligt inser att hela köket är fyllt av Syrahiska (in-) älvor som dansar förtrollande och magiskt vackert... Vid dekanteringen är det först vid de sista dropparna som en liten gnutta sediment kikar fram. Ergo: koncentrerat, ej extraherat.

Detta vin är ännu purungt och svartviolett.
Näsan drar åt både Norra Rhône och Barossa samt ohemula mängder rå cassis... Stor och lila nos, tom liten ros.
Palaten blir nästan bedövad av käftsmällen. Detta vin har närvaro (och finess) som en hel armé. Arommässigt domineras vinet idag av cassis och svartvinbärskaramell. Tanninerna är stora men dränks av den ymniga frukten. Syrorna koordinerar sig väl med kvällens alla rätter, inkl havsfruktsoppa och rejäl Australisk stek. Allt är på rätt plats och i balanserade doser. Men förfärligt ungt och hårt knutet.

(I kristallkulan låter jag detta vin grumligt ana sig till nära 100p så länge bara komplexiteterna och lagren infinner sig...)

Nästa flaska efter 2020. Bara 4 kvar :-(
Hustrun: 90p (blev utmattad efter första klunkarna och njöt ist av nästa vin.)

1997 Rene Rostaing Condrieu, 100% Viognier från Europa, 95p.
Efter plopp och innan dekantering: tunnt, nära på intetsägande, även om där fanns en antydan till något bra som varit. Utförs. Nedströms. Baj-baj.
Efter 1,5 tim dekantering och i restaurangen:
Jädrar anåda i min låda, här händer det grejjer! Exceptionellt sammanvävd helhet med en oljig närvaro från start till mål, undersköna aromer av moget vitt högkvalitativt vin som drar åt torr vit Bdx-utan-syra och som avrundas med en diskret och väl avrundad fatkaraktär. Detta är "mellow" och oändligt förfinat. Efter en djupare dialog förflyttade hustrun sina initiala 75p till 91. Jag landar själv på 95p efter en egen hiss från just-se-pass-80p. För detta är oefterlikneligt bra. Riktigt jädra skitbra!
Och tack vare åldern på denna flaska, så slipper vi bada med överparfymerade äldre blomsterdamer.

Slutsats ännu en gång:
Ung Viognier suger blommig men slapp *****.
Väl utmognad Viognier är en dryck för Gudar och Gudinnor.
Om det är något som är ohemult med 2010 Montes Folly så är det väl flaskfan. Magnum wannabe! Och nu säger du att den bör få vräka ut sig i flera år till. Tack och...Tack.

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Om det är något som är ohemult med 2010 Montes Folly så är det väl flaskfan. Magnum wannabe! Och nu säger du att den bör få vräka ut sig i flera år till. Tack och...Tack.
Jag är själv väldigt negativ till alla Rhônska, Tüska, Nya Werlden, Spanska mfl flaskjewlar som vägrar vara staplingsbara Bdx-flaskor. Flaskstaplarna kränger och bågnar. Jordbävningssäkring är inte alldeles enkelt. Och... Fraktkostnaderna, som ju i slutänden drabbar MIG som konsument, är ju det minsta som tillför något till det jag slutligen får i glaset.

Har fö druckit några fr Maremma som var både ECO, biologiska, biodynamiska osv. Och med töckenadäringa 3kg-kolosser till flaskor... Det går inte se genom dem. Och de är så tunga att det är svårt avgöra om en flaska är nyöppnad eller tom, med mindre än att man skwimpar den och lyssnar.

Naturmuppen i mig blir alldeles €#${+|%*
GJskk.jpg

StefanAkiko

En afton på oefterlikneliga La Rochelle 'Sanno' i centrala Tokyo, ett stenkast från DIETO, Japans riksdag.

Vad kan väl vara bättre än att inför en hårt prövad hustru tacka 'JA' till en leende sommelier om man vill ha ännu ett blint glas vitt vin? Jag menar, de första två vinerna spikade jag (SB från NZ och söt Muscat d'Asti) men sen har det bara varit hånflin från 'Inocchi' med bla Washingtonsk torr Semillion och en eskader ödmjukande skwättar. I afton introducerade han vinet som:
-Ett lätt-att-känna-igen-vin.
* * * VARNINGSFLAGGORNA går upp i brygga! * * *
-Chardonnay från varmt klimat och ymnigt med amerikanska fat. MUMS! (Oron rör sig kring Petit Corbu, Manseng och allt underligt som återfinns på vår planet ... --- ...)
-Det var det enklaste av det enkla med detta vin...och var är det från?
-Ahum... Australien, har druckit ssk ett gäng Rosemount Estate Reserve Chard som vari...
-Nej.
-Ehum... USA?
-Nej. *fniss*
-Modern Burgund?
-Nej *fniiiiisss*
-Sydamerika?
-Nej
-Europa NÅNSTANS?
-Ha-ha-ha :) Sydafrika :)
-Visst finns det skivor kvar av den där pajjen? Och nästa gång tar jag med mig en naken flaska! *petit-rage*

...och upp-med-handen om du tror att min hustru annat än halvt fnissar ihjäl sig vid dessa övningar?
(Ledtråd: Worst-case-scenario-Japan: att förlora ansiktet. Best-case-scenario-Japan: att få iaktta någon som förlorar ansiktet.)
00w2pn4ftajn2_375x500.jpg

...jamen, jomen, nog-men.... fAEN, visst vet väl jag att SA också har varma Chardonnayer.. Meh :-(
2012 Plaisir de Merle Cardonnay.

Sen drack vi ju också oblint medhavd flaska:
2007 Domaine Santa Duc Prestige des Hautes Garrigues, 91p
Grenache och Mourvèdre, Gigondas

Sadly, not at all meeting up to our expectations around 95p.

Has either withdrawn in to its shell or just simply come out of the closet. No more stained teeth. No more umpa-umpa.

Dark red.
Nose is huge for the genre and not immediately Grenache. Has very fine qualities here that stirs up memories of walking around in La Garrigue in the winter time, just wishing for those special Southern French aromas to emerge... But, they were nowhere to be found.
Palate: Quite in line with the food friendly M-bodied acid-driven Southern French wines we've enjoyed throughout life. The added edge here, is that that this wine has a maturing mellow core that streches from the entry and throughout the finish. This is very attractive, and not your everyday glass-o-wine. All in place but lacking in concentration and umpa-umpa for the higher score we so much had anticipated.

We both think that our score may have been too high to honestly reflect our taste in a blind tasting. Sorry for being slightly blinded by previous experience and expectations, as well as STUNNING food at:
La Rochelle 'Sanno', delivering yet another absolutely fabulous MEGA-dinner.

After decanting: Left the tasting glas (the one with sediment and all) for an hour, and at 21C it was undrinkable, due to the high level of EtOH. Please make sure you drink this around 18C.

Last edited:

Mattias Schyberg

Administratör
Årets första grillning idag på terrassen. Lite kött på grillen och dourovin i glaset. Kan det bli mycket bättre? Absolut, men det är en jäkligt bra början!

image.jpg

2012 Wine & Soul Douro Pintas Character (92022)
Ingen bomb, på sin höjd medelfylligt i lite mer återhållen stil. Inget klockrent grillvin med andra ord, men visst var det trevligt ändå. Mörkröd frukt med körsbär, plommon och mängder med bittermandel ihop med kakao, kryddskåp, limstift och ceder. Det talar helt klart italienska, men utan den typiska syran. Bra tanningrepp och rejält torrt avslut.

Helt ok (riktigt bra till och med), men jag ville ju ha en fruktbomb till min grillade köttbit, detta var mer som en snäll Taurasi. Synd att klaga dock, men det är alltid skönt att ha ännu bättre grillkvällar att se framemot. ;) 89p

Larseman

Medlem
I söndags vidgades vyerna vad gäller vita viner, provning med Munskänkarna på temat vita italienska viner. Samtliga viner var från Handpicked Wines som också höll i själva provningen.

WP_20150419_001.jpg

Glömde fota under provningen, därav uppställningen av tomflaskor på lastbryggan :rolleyes:

2013 Torre Dei Beati Pecorino Giocheremo con i fiori (flawed)
Vackert gyllengul färg. Stor doft av - kork! Plus en del mögig källare. Korkad helt enkelt.

2011 Sandro de Bruno Soave Colli Scaligeri (85p)
Gyllengul färg. Sötaktig doft av honung, tropisk frukt, aprikos och lite mineral. Medelfyllig smak av grape och mandelmassa med hög syra.

2013 Pecchenino Langhe Vigna Maestro (88p)
Blekt klargul. Ganska blyg doft med en hel del mineral, citrus, krusbär och gula äpplen. Liten sötma, friskt och fylligt, hög syra, liten bitterhet och utmärkt längd.

2012 Monte del Frá Bianco di Custoza Superiore Cá del Magro (85p)
Gyllengul färg. Ganska sötaktig doft med tropisk frukt, lite saffran och något mandel. Mjuk och snäll medelfyllig och frisk smak med aprikos och saffran. Lång med ett lite uttorkande slut.

2012 Tenuta di Fessina Etna Musmeci Bianco (89p)
Blekt ljusgul med gröna drag. Öppnar ganska blygt med mycket mineral, flinta och gråpäron. Frisk, syrlig, torr och stram med stor potential. Växer en hel del med lite tid, mycket gul frukt och härlig fyllighet.

2011 Fattoria Monticino Rosso Albana di Romagna Codronchio (90p)
Fantastiskt roligt vin. Som en helt torr Moulin Touchais. Klara botrytisdrag av aprikos, mandelmassa, saffran och rabarber. Doften känns mycket söt så man blir förvånad när smaken är helt torr. I munnen en lite oxiderad stil med aprikos och mandel. Stramt och syrligt och väldigt gott. Svårt att para ihop med mat. Kanske ett Tapas-alternativ istället för Sherry.

2013 Tenuta di Fessina Etna Erse Bianco (87p)
Matvin, inga noteringar gjorda. Bedömde det dock som klart drickbart.

Mattias Schyberg

Administratör
2011 Fattoria Monticino Rosso Albana di Romagna Codronchio (90p)
Fantastiskt roligt vin. Som en helt torr Moulin Touchais. Klara botrytisdrag av aprikos, mandelmassa, saffran och rabarber. Doften känns mycket söt så man blir förvånad när smaken är helt torr. I munnen en lite oxiderad stil med aprikos och mandel. Stramt och syrligt och väldigt gott. Svårt att para ihop med mat. Kanske ett Tapas-alternativ istället för Sherry.
Detta verkar ju riktigt trevligt. Alltid kul med vin som har alla fördelar i aromatiken som ett sött utan att för den delen vara just sött. Väl värt att prova verkar det som. Är det lätt att få tag i?

StefanAkiko

En enklare måltid kräver ett bra vin.

2008 Georg Breuer Riesling Terra Montosa, 91p
Rheingau
Maturing and now becoming something to examine deeply.

Nose is that fabulously smooth German Riesling tone, a distinct presence of Petrobras and rounded maturity (peach, honey, syrup, custard cream, Chardonnayishness, smoke, dried fruits, pot-purri, oldfashioned strawberries "smultron", lime, etc).
In the mouth, this wine has some mending to do. It seems that the fruit is declining but the rest of the wine is still young. Intense, non-integrated acids, with citrus sharpness (kabosu). M-bodied and gives the impression that a bit of sweetness would have balanced this slightly awkward wine. Pretty long and engaging finish. Many interesting notes, quite complex.
Better at room temp than chilled.
A great wine, but we are so greedy: We expected more!

Gurto

Medlem
Svängde ihop lite gåsfettsstekt kycklingbröst med rostad sötpotatis, rödlök och chévrecreme och tänkte "getost, då kan jag väl för en gångs skull dricka lite Sancerre". Källaren stoltserar med en flaska från sagda appellation så den fick det bli:
Fouassier Sancerre le Fort 2011
Oxiderat och dött. Vad har biodynamikerna emot lite svavel? Jag har haft ett öppet sinne mot naturviner men många av dem har varit på det här sättet.

Blev alltså till att snabbkyla och öppna en ny flaska:
Rudi Pichler Grüner Veltliner Smaragd Wösendorfer Hochrain 2009
Doftar söt frukt, persika, päron, äpple, blommigt, kryddigt, grönt örtigt, mosade ärter, lite stenigt mineraliskt.
Smakar söt, varm, övermogen frukt, lätt oxiderat (!), lite örtbittert, väldigt trött syra.

Ingen höjdare, hade förväntat mig något betydligt roligare. Trött, varmfruktigt och ingen syra att tala om. 77p

Passade inget vidare till maten. Största bristen var avsaknaden av syra.

Som parentes kan tilläggas att jag druckit Rudis GV Smaragd Terassen (som är billigare) och det var ett mycket bra vin. 09 för varmt i Österrike eller hade bara Rudi/jag otur med denna årgång/flaska/läge?

Det blev alltså trötta vinernas afton ikväll.

Last edited:

StefanAkiko

Svängde ihop lite gåsfettsstekt kycklingbröst med rostad sötpotatis, rödlök och chévrecreme och tänkte "getost, då kan jag väl för en gångs skull dricka lite Sancerre". Källaren stoltserar med en flaska från sagda appellation så den fick det bli:
Fouassier Sancerre le Fort 2011
Oxiderat och dött. Vad har biodynamikerna emot lite svavel? Jag har haft ett öppet sinne mot naturviner men många av dem har varit på det här sättet.

Doftar söt frukt, persika, päron, äpple, blommigt, kryddigt, grönt örtigt, mosade ärter, lite stenigt mineraliskt.
Smakar söt, varm, övermogen frukt, lätt oxiderat (!), lite örtbittert, väldigt trött syra.

Ingen höjdare, hade förväntat mig något betydligt roligare. Trött, varmfruktigt och ingen syra att tala om. 77p

Som parentes kan tilläggas att jag druckit Rudis GV Smaragd Terassen (som är billigare) och det var ett mycket bra vin. 09 för varmt i Österrike eller hade bara Rudi/jag otur med denna årgång/flaska/läge?

Rudy?
Jamen...
Hallååå?
Korkar upp-och-ned!
Olika viner med annorlunda etiketter...
Vinda etiketter och anners färgpaletter.

-Du får helt nagerst stå i kö.

StefanAkiko

Intermission.
Hoping for a naturvindialog.
Typ:

...jag vill ju bara vara Swenne.
Jamen, du vill ju dö!
- näe, jag vill ju bara vara Swenne!
- ähmen, det är ju samma sak, jöh!

chambertin

Medlem
Biodymanikerna har nog inget principiellt mot svavel även om många försöker minimera det.
Naturvinsmupparna (i alla fall en hel del) kör ju helt utan och lämnar en del CO2 i vinet som skydd i stället.

Trist med Pichler som brukar vara så bra. Du hade nog otur skulle jag tro.
Visst har jag druckit en och annan GV med låg syra men kanske är det som du säger den varma årgången som ger ytterligare minskning av syran.

Toppen