En afton på oefterlikneliga
La Rochelle 'Sanno' i centrala Tokyo, ett stenkast från DIETO, Japans riksdag.
Vad kan väl vara bättre än att inför en hårt prövad hustru tacka 'JA' till en leende sommelier om man vill ha ännu ett blint glas vitt vin? Jag menar, de första två vinerna spikade jag (SB från NZ och söt Muscat d'Asti) men sen har det bara varit hånflin från 'Inocchi' med bla Washingtonsk torr Semillion och en eskader ödmjukande skwättar. I afton introducerade han vinet som:
-Ett lätt-att-känna-igen-vin.
* * * VARNINGSFLAGGORNA går upp i brygga! * * *
-Chardonnay från varmt klimat och ymnigt med amerikanska fat. MUMS! (Oron rör sig kring Petit Corbu, Manseng och allt underligt som återfinns på vår planet ... --- ...)
-Det var det enklaste av det enkla med detta vin...och var är det från?
-Ahum... Australien, har druckit ssk ett gäng Rosemount Estate Reserve Chard som vari...
-Nej.
-Ehum... USA?
-Nej. *fniss*
-Modern Burgund?
-Nej *fniiiiisss*
-Sydamerika?
-Nej
-Europa NÅNSTANS?
-Ha-ha-ha
Sydafrika
-Visst finns det skivor kvar av den där pajjen? Och nästa gång tar jag med mig en naken flaska! *petit-rage*
...och upp-med-handen om du tror att min hustru annat än halvt fnissar ihjäl sig vid dessa övningar?
(Ledtråd: Worst-case-scenario-Japan: att förlora ansiktet. Best-case-scenario-Japan: att få iaktta någon som förlorar ansiktet.)
...jamen, jomen, nog-men.... fAEN, visst vet väl jag att SA också har varma Chardonnayer.. Meh :-(
2012 Plaisir de Merle Cardonnay.
Sen drack vi ju också oblint medhavd flaska:
2007 Domaine Santa Duc Prestige des Hautes Garrigues, 91p
Grenache och Mourvèdre, Gigondas
Sadly, not at all meeting up to our expectations around 95p.
Has either withdrawn in to its shell or just simply come out of the closet. No more stained teeth. No more umpa-umpa.
Dark red.
Nose is huge for the genre and not immediately Grenache. Has very fine qualities here that stirs up memories of walking around in La Garrigue in the winter time, just wishing for those special Southern French aromas to emerge... But, they were nowhere to be found.
Palate: Quite in line with the food friendly M-bodied acid-driven Southern French wines we've enjoyed throughout life. The added edge here, is that that this wine has a maturing mellow core that streches from the entry and throughout the finish. This is very attractive, and not your everyday glass-o-wine. All in place but lacking in concentration and umpa-umpa for the higher score we so much had anticipated.
We both think that our score may have been too high to honestly reflect our taste in a blind tasting. Sorry for being slightly blinded by previous experience and expectations, as well as STUNNING food at:
La Rochelle 'Sanno', delivering yet another absolutely fabulous MEGA-dinner.
After decanting: Left the tasting glas (the one with sediment and all) for an hour, and at 21C it was undrinkable, due to the high level of EtOH. Please make sure you drink this around 18C.