En liten månads rapport på det som varit intressant att skriva lite om, varit flera flarror, men just dessa nedan utmärkte sig.
Bubbel.
- Pol Roger, BDB 2004.
- Pol Roger, vintage 2004.
- Castello di Cigognola, More 2011 (100% P-Nero).
Vitt.
- La Chablisienne, Sauvignon Saint Bris 2013.
Rött.
- Querceto di Castellina Podalirio Toscana 2008.
- Querceto di Castellina Vigneto Belvedere Riserva Chianti Classico 2008.
- Judith Beck Burgenland Alte Lagen Blaufränkisch 2012 (Österrike).
- Silverado Napa Valley Cabernet Sauvignon 1994.
- Michel Noellat Vosne-Romanée 1996.
- Pieve Santa Restituta Promis Toscana 1996.
Pålle, BDBn, andra gången man testar. Utmärkt bubblande i glaset, inbjudantet av denna härliga doft gör en törstig, doften besitter både komplexitet och intensivitet, smaken har bra förfining och rikedom, krämigt strukturerad där citrus/lime avslutar bra. Ren torr "finish" med en långt ihållande eftersmak av rostat bröd och lite cashew. Upplever det lite som en vår-flört där jag själv får bestämma samtalet.
Vintage, andra gången här med. Det är lite som beskrivning ovan, men lite mer honung, lite sötare, skämtade lite om skadat gods i jämförelse, den är inte sämre än BDB, men jag föredrar BDBn bättre när de ställs mot varandra, eller så fick jag ett så kallat "måndags" ex denna gång. Båda är bra så enkelt är det, och efter två tester vardera så visst är det ett bra bubbel.
Castellon, kanske får en att tänka på Elvis Costello, men rimmar mycket bättre som vin i mun än personens musik i örat.
Imponerad och lurig vid blint, då jag var osäker föll tankarna på en bra Crémant någon half-full fransos som myglat kanske?
Osäker på frukten, det var något som inte stämde, Cava är det inte, eller?
Med en svag doft av olika miniraler gör en förbryllad, krämig och levande i gommen, vad gör fling-saltet där? Brödigheten blir bara bättre ju mer luft det kommer i glaset, med en medel-lång och fräsh syra som avslut, äh det får vara en Crémant så får man se PN bör det vara i eländet mumla jag för mig själv nån jordgubbe finns ju, men efter avtäckning kom överraskningen, för det löjliga priset på 12 Euro ger denna italienska tillverkare en makalös upplevelse, att det finns så "okända" bubbel tillverkare som vill göra något så gott och gör det bra, får en att bli manisk att finna nya "smultron" ställen.
L. 02-11-15.
La Chablisienne känner vi alla till så det behöver vi inte gå in på, men Sauvignon Blanc?
Ja själv blev lite överraskad när "advokaten" tipsa om detta vin, persika, svarta vinbär, grönt te och lång citrus/lime, letar man riktigt noga så finner man även grapefrukt, kul grej.
Inpå det röda som brand-mästaren sa.
Querceto di Castellina 08, bra men samtidigt lite dåligt, snacket om andra faktorer har ju varit på tapeten och jag upplever framför allt
Belvedere Riserva Chianti var i någon slags koma,
Podalirio däremot har ett otrevligt gammalt hederligt 10/50-öres jenka över sig som stör, så blev ingen djupgående analys av dessa två, visst är det bra viner och absolut kvalitén finns, potential finns varje fall i
Belvederen framför
Podalirio, men de skall glömmas bort och låta tiden få ge sin charm, eller så är det jag själv som hade en dålig dag, men det finns flera chanser att testa om dessa två.
Alte lagen 2012 100% Blaufränkisch. Väl definierade bär frukter, blå-bär dominerar, fräsch, mineralig finish, men jag upplever även svårnämnda örter i sammanhanget samt vid längre dekantering kommer det lite hög procentig kakao, tydligen skall vinet vara lagrings vänligt med goda möjliheter, 2013 finns ut på marknaden så 2012 åker in på långtids förvaringen, beställning av 2013 har gjorts för att bedömma vidare, trevlig producent. Den där Judith Beck har fångat mitt intresse både för druvan och rödtjut från Österrike.
Silverado Napa Valley Cabernet Sauvignon 1994.
Karaktär finns det kvar. Avslöjar sig en doft av rök, mogna körsbär letar man noga så finner man kvar den lite "sura" röda vinbärs-saften, frukten är perfekt och vilken vacker färg vinet har fått, hyfsat fyllig, tannierna är lugna och gav en mysig känsla ute i vår solen, men jag skulle inte lagra vinet längre, ju mer luft det kommer i glaset så fick vinet en chock. Solens värme gör ju inte saken bättre, in i kylenskåpet som räddade kvällen för detta vin. Lite väl känslig kan jag tycka.
Michel Noellat Vosne-Romanée 1996.
Lust att kopiera
@gece kommentar från stockholms provning av PN, luktar inget och "smaklöst", men innehaver fin rubin röd färg det missar man inte. Här får man ta fram problem lösarnas karaff. Efter några timmar så börjar det vakna något till liv, särskilt uttrycks det svarta-vinbärernas fruktaromer som smälter "sömnlöst" in i rikare, fylligare och finare smaker som underbyggs av mer sofistikerade tanniner den blir mycket mer fokuserad. Under kvällens lopp från start till slut så var det en spännande utvekling man fick följa, svår trugad, men efter tålamod leverar den bara bättre och bättre.
Pieve Santa Restituta Promis Toscana 1996 "Gaja".
Lite historia först då namnet kan spöka, om Pieve Santa Restituta när det byttes ägare då namnet är likt dagens Gaja Promis, etiketterna på Promis och Brunello är inte likadana längre, ändrades 1999-2000, då nya produktions strategier tillämpades
"
Information: Promis är ett vin som Angelo Gaja började tillverka i Montalcino när han köpt Pieve Santa Restituta, men när anläggningen i Bolgheri stod klar flyttade han över produktionen dit. Första årgången av detta vin producerades år 2000."
"
In 1994 Gaja acquired its first property in Toscana, Pieve Santa Restituta in Montalcino. The property's 16 hectares (40 acres) of vineyards producing two wines that are Brunello di Montalcino."
"
Ca'Marcanda Located in Castagneto Carducci in Bolgheri, in the Maremma, the estate was bought by Gaja in 1996 when vines were planted, and the estate extends 100 hectares (250 acres)."
Vinet då? Jo visst går det att dricka, "gamla Promis" kan man väl kanske säga, härlig rubin röd färg, röda bär dominerar, har tanninerna kvar som hälsar på gommen fint, lagom milda, skall drickas upp nu kan jag tycka, men något år till bör det klara utan bekymmer, inte dåligt men inte heller jättebra, men åldern har säkert gjort vinet trevligare.