Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Vi drack saké i afton:
image.jpg

Helt ok, men ingen höjdare. Poängmässigt enligt vår smak: ca 88p.

StefanAkiko

Klart man behöver en flaska Sangiovese ibland. Hustrun dissar ofta denna druva, men ikväll blev det annat ljud i skällan

195420.jpg

2006 La Spinetta (Rivetti) Il Colorino di Casanova, 92p
Toscana IGT
Stunningly great wine with wife's cooking and delicious/interesting by itself.

Eye: Red with a slightly browning rim.
Nose: Big. Sour cherries and a light maturity check pop out.
It feels like a very attractive mix of artificial flavouring and old style traditions. We had a long talk about the nose here and found only positive words. Aromas include milk-chocolate, leather, dry tea-leaves, strawberry and tiny tar.
Mouth: Medium bodied, complex, elegant, pure and balanced. Tannins M++ and Acids M++ carry each other entirely for food and post food pleasures. Long, intrinsic, tingling and unbelievably appealing. With a bit more maturity and umpa-umpa, this would have reached VERY high!

Wife's excellent cooking: pork-kimchi-vegetables stew, wagyu (garlic, soy, black pepper) and rice with natto.
Wife: 94p
Will continue to improve. Our last btl. QPR from another planet.

StefanAkiko

Då kan det vara dumt att dricka Colorino :D (det är alltså en druva) ...om det nu är Sangiovese man är ute efter
Då var det tur att @StefanAkiko bjöd på detta lilla misstag så en annan (läs jag) fick lära sig något nytt idag också. :cigarr:
Colorino låter spännande!
Ha-ha :)
På CT står det "Sangiovese". Har inte dykt ned i detta. En snabb Googling säger att visst fasicken är det en egen druva! Jag har sänt mail till CT att redigera detta. Så får vi se vad de säger.

Edit:
Nej, det säger CT inte alls. Fick snabbt svar på att jag läst i nattmössan. Nu blir jag orolig över min Half-Zheimer som verkar närmare än någonsin. Oavsett, så var det ett gott vin :rolleyes:

tobbe81

Medlem
Onsdaglyx och förmodligen min bästa cdp någonsin kan inte sätta ord på vinet ännu sitter bara och njuter nu i soffan och tar små klunkar utav vinet och håren bara reser sig utav välbehag. Nu blir det några minuter att ta in allt och väntar på att tillaga min 400g entrecote från min bästa slaktare
11013150_10155506942645008_6965674135388232383_n.jpg
11150776_10155506715535008_8258362846413757237_n.jpg

StefanAkiko

Läste på för en stund sedan på nätet. En generisk druva verkar det som, men den verkar spegla den typiska Toscana-stilen ändå. :)
Om det vin vi drack var typiskt för druvan, så är det bättre än Sangiovese och det Chiantipatrask som vi överdoserade för ngt år sedan. (Obs! Tag ej illa vid dig om du är Chiantikramare, det är bara ett vad vi föredrar och inte.) Detta vin hade en fantastisk koncentration och intensitet. Jädrar anåda i min låda! Ångrar nu verkligen att vi bara köpte två stackrs puteller och inte inhandlade en låda.

(Vi envisas ju med att regelbundet återkomma till även våra mindre efterlängtade vindroppar, så det blir väl lite "riktig" Sangiovese också vad det lider.)

Men, äta bör man, annars dör man :)
humblepie-logo.gif

...kan man inte dricka lite "humble wine" istället?

...eller varför vara så antingen-eller-inhiberad? Varför inte OCKSÅ dricka lite Humble Wine?

Last edited:

StefanAkiko

Onsdaglyx och förmodligen min bästa cdp någonsin kan inte sätta ord på vinet ännu sitter bara och njuter nu i soffan och tar små klunkar utav vinet och håren bara reser sig utav välbehag. Nu blir det några minuter att ta in allt och väntar på att tillaga min 400g entrecote från min bästa slaktare Visa bifogad bild 3923 Visa bifogad bild 3924
Mordorée gör underbara viner. Har själv ännu aldrig blivit annat än lycklig av deras La Reine des Bois. Din köttbit ser ut att räcka till minst ett igensatt kranskärl. Önskar jag fick smaka, ser OTROLIGT bra ut. Finnes porrbild på efter tillagningen?
...köttet ser tom nästan bättre än vinet...

Nästan, men inte hela vägen in i kaklet.

tobbe81

Medlem
11168590_10155507173480008_1821401597799682847_n.jpg
. Önskar jag fick smaka, ser OTROLIGT bra ut. Finnes porrbild på efter tillagningen?
...köttet ser tom nästan bättre än vinet...

Nästan, men inte hela vägen in i kaklet.

mönstrade av dem först i min rykande skeppshult grillpanna sedan in i ungen på 120grader tog ut den från ugnen vid 45 steg sedan upp till 47 serverades sedan med en liten tomatsallad brevid

Mmm

Medlem
Nu ger jag upp på Beaucastel... Detta var min sista flaska i källaren och jag kommer inte köpa mer någonsin.

Beaucastel 2001
är precis som alla andra årgångar/flaskor jag provat. Fast den är ändå lite bättre än den fullständigt havererade 1998an. Kokt frukt, russin/plommonsoppa och hästskit. Vad är det raffinerade med detta? Kokt frukt kan man väl hitta i vilken budgetbox som helst. 96 Parkerpinnar. Arghhh!

chambertin

Medlem
Nu ger jag upp på Beaucastel... Detta var min sista flaska i källaren och jag kommer inte köpa mer någonsin.

Beaucastel 2001
är precis som alla andra årgångar/flaskor jag provat. Fast den är ändå lite bättre än den fullständigt havererade 1998an. Kokt frukt, russin/plommonsoppa och hästskit. Vad är det raffinerade med detta? Kokt frukt kan man väl hitta i vilken budgetbox som helst. 96 Parkerpinnar. Arghhh!
Trist. Lider med dig. Speciellt när man tror sig ha ett högklassigt vin på g.
Har själv väldigt lite erfarenhet av Beaucastel men dom övriga 2001or från C9dP jag druckit har varit väldig bra.
1 av 5 Clos des Papes -01 har varit precis som du beskriver men inga andra so far.
Har en flaska Beaucastel -01 liggande men dina erfarenheter gör ju att man garanterat ser till att ha back-up när den skall drickas.

StefanAkiko

Beaucastel 2001
Då priserna burit iväg för dessa renodlade specialskoleelever, så har jag också slutat köpa. Men har underbara minnen av de flaskor av '88 och '89 som vi öppnade i fjol eller förfjol. Ludet håriga med alla bokstavskombinationer (nära "VG" men ändå inte) och stooor njutning.

Men, deras gimmick om alla 13 godkända druvsorterna motiverar inga 500ingar ur min plånbok. Finns ju Musar till under halva priset för hästtokiga dagar och 1000-tals Rhône-nära viner för likvärdiga kvartsprisupplevelser, minus etiketten då förståss...

Mattias Schyberg

Administratör

Beaucastel 2001
Jag har alltid gillat de Beaucastel jag har druckit hittills (har dock inte testat 2001). Kokt frukt känner jag inte igen alls, men priset är absolut för högt. :)

Mattias Schyberg

Administratör
Plockade upp ett vin från små partier igår. Kombinationen - fin etikett med charm och humor - ihop med ursprunget Madrid fick mig att punga ut 200 riksdaler utan att tveka det minsta.

Vilket jädra misstag det visade sig vara!

2012 Uvas Felices Vinos de Madrid El Hombre Bala

image.jpg

Tunt, trist och alkoholstinnt på sämsta tänkbara sätt. Ingen balans. Märkligt vin som lyckas vara fullt av spritsmak, men som ändå ger ett slankt intryck, på gränsen till anemiskt. Vilken soppa kära forumiter!

Att det har mycket "mineralitet" kan vi dock inte komma ifrån. En hel del våt sten osar genom täcket av etanol, så även röda vinbär, lagerblad, lite skit och mogna syrliga jordgubbar. Lite tanniner kan anas också, lite på samma sätt som lingondryck kan kännas. Spritsmaken sitter i länge också! Kan det indikera bra längd? I så fall vill jag nog att det skall vara kort. ;)

Med risk för att vara orimligt subjektiv i min bedömning, så delar jag ut 79p, vilket förmodligen är lågt ur ett objektivt perspektiv, men jag har väldigt svårt att släppa känslan av plonk tyvärr. :(

Undvik!

mnor

Medlem
Med risk för att vara orimligt subjektiv i min bedömning, så delar jag ut 79p, vilket förmodligen är lågt ur ett objektivt perspektiv, men jag har väldigt svårt att släppa känslan av plonk. :(

Undvik!
Tack för informationen! Hade tittat på detta vin ett tag och tvekat, vilket visade sig vara rätt i slutändan. Jag kan uppskatta när någon sågar ett vin lika mycket som när någon skriver om något som är riktigt bra! Det gör att jag nu kan investera i något annat kul som förhoppningsvis är bra.

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Vilket jädra misstag det visade sig vara!
2012 Uvas Felices Vinos de Madrid El Hombre Bala
Med risk för att vara orimligt subjektiv i min bedömning, så delar jag ut 79p, vilket förmodligen är lågt ur ett objektivt perspektiv, men jag har väldigt svårt att släppa känslan av plonk tyvärr. :(
Undvik!
Enligt leverantörens mailutskick:

El Hombre Bala 2012
Fantastiskt för grillen!
Kryddig, komplex doft med fatkaraktär, inslag av körsbär, lavendel, plommon, tobak, kanel, mineral och choklad. Uvas Felices som ligger bakom vinet levererar idag viner och lyxiga delikatesser till flertalet av Spaniens bästa restauranger. Druvorna till detta vin kommer från en tre hektar stor vingård som ligger på en höjd av 900 till 1000 meter över havet. Vingården ligger mellan byarna Cadalso de los Vidrios och Rozas de Puerto Real, väster om Madrid.
199 SEK

Vet inte om uttrycket Fantastiskt för grillen menas att man ska använda det som tändvätska. ;)

Mattias Schyberg

Administratör
Enligt leverantörens mailutskick:

El Hombre Bala 2012
Fantastiskt för grillen!
Kryddig, komplex doft med fatkaraktär, inslag av körsbär, lavendel, plommon, tobak, kanel, mineral och choklad. Uvas Felices som ligger bakom vinet levererar idag viner och lyxiga delikatesser till flertalet av Spaniens bästa restauranger. Druvorna till detta vin kommer från en tre hektar stor vingård som ligger på en höjd av 900 till 1000 meter över havet. Vingården ligger mellan byarna Cadalso de los Vidrios och Rozas de Puerto Real, väster om Madrid.
199 SEK

Vet inte om uttrycket Fantastiskt för grillen menas att man ska använda det som tändvätska. ;)
Leverantörens smakbeskrivning låter som ett helt annat vin, typ en mer typisk grenache från Spanien. Detta är INTE en typisk spanjor. Tror knappt det har sett ek heller förövrigt, inte mer än spårämnen från gamla fat i alla fall. ;)

Ibland blir man förvånad hur olika man kan uppleva saker. :confused:

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Notera att det står: Uvas Felices som ligger bakom vinet levererar idag viner och lyxiga delikatesser till flertalet av Spaniens bästa restauranger. Alltså inget om kvalitén på detta vin.

Toppen