Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Vino fino

Medlem
Det var ju en viss prisskillnad på vinerna nämnda ovan så det kanske inte var så konstig reaktion av din sambo ;)

Jag fick en väldigt tydlig bild i huvudet av hur det såg ut när hon svarade "Nej tack, jag tar gärna mer av Pontet." :D
Jo. Men hon har en obehaglig förmåga att sålla bort alla Råbert-toner och tvärsäkert peka på det som är bra. Oavset prisnivå. Men visst, Pontet kostar fyra gånger Le Volte. Men det kan lika gärna vara en sval Loire mot en övermogen (och dyrare) Shiraz från Barossa. Hon är som det bättre samvetet som påminner om vad som är kwalität.

chambertin

Medlem
Jo. Men hon har en obehaglig förmåga att sålla bort alla Råbert-toner och tvärsäkert peka på det som är bra. Oavset prisnivå. Men visst, Pontet kostar fyra gånger Le Volte. Men det kan lika gärna vara en sval Loire mot en övermogen (och dyrare) Shiraz från Barossa. Hon är som det bättre samvetet som påminner om vad som är kwalität.
Men är inte Pontet-Canet en hel Råbert-orkester ?

Vino fino

Medlem
Men är inte Pontet-Canet en hel Råbert-orkester ?
Det skulle jag nog inte påstå. Råbert-orkesten spelade för fulla hus hos vissa domäner i Graves/Pessac/Estephe 2009 men nja, inte Pontet-Canet. Tvärtom är det svårt att hitta Råberts kvalitetsindikatorer av övertydlig malo och ek. Vi får se, han kanske sänker betygen nu framöver när det är färdigjäst och mindre primärt. :) Inte mig emot--- tar gärna en prissänkning.

ChristianB

DipWSET
Nu blev jag ju ohemult sugen på en sval Bdx... Egentligen skulle jag ju övertyga resten av familjen att vi behöver en Bdx-provning och testa några exemplar från Pauillac, Margaux, Graves, St-Estephe, Saint-Emilion och Pomerol, just för att se skillnaderna i de olika appellationerna. :)

Mattias Schyberg

Administratör
Drack lite läcker pinot på vRÅ igår kväll. Vi körde rött genom hela måltiden och oavsett rätt så funkade det riktigt bra (undantaget efterrätten). Bra PN är lika mångsidig som bra Riesling ur ett matkombinationsperspektiv enligt mig (och förmodligen många andra). Maten vi åt till finner du här.

2011 Cristom Pinot Noir Louise Vineyard (71247)

image.jpg

Har druckit lillebrollan till detta vin vid ett par tillfällen innan och gillat det. Detta känns dock klart mer ambitiöst med mörkröd koncentrerad frukt samt en hel del finess.

Komplext och läckert med inslag av mogna tranbär, rabarber, björnbär och blodapelsinskal som snyggt kompletteras med rostat kaffe, kött, sandelträ, vanilj och lagerblad. En kraftig PN således med mängder av kraft som flörtar aningen med Syrah. Mycket intensivt och balanserat i munnen med härlig struktur och ganska kännbara tanniner.

Jag gillar detta som tusan! Precis min stil av pinot, inte helt olik en kraftigare Gevre-Chambertin eller Pommard, men med lite urtypiska Oregon-vibbar. Lite skit saknas möjligen. 91p

Larseman

Medlem
Har haft lite jobbigt med vindrickandet på senare tid. För mycket, för lite, för billigt, för dyrt, för svårt, för osäker... Kombinerat med en lite pressad situation på jobbet så har det inte blivit så mycket skrivet här på senare tid. Tror också att min druvkurs frestar på självförtroendet en del :oops:

Men som Per Elofsson sa så klokt en gång, "det är bara att bryta ihop och komma igen". Eller var det kanske han som sa "det är aldrig för sent att ge upp" o_O

Nåväl, drucket i helgen (bland annat):

2013 Château Vignelaure Coteaux d'Aix-en-Provence
Årets första rosé. En del säger att man absolut bara ska dricka den senaste årgången men det här gick faktiskt ner ändå. Ljust laxrosa som en typisk Provence-rosé. Mycket mineral, lite tutti-frutti och en del rabarber i doften. Hög syra, ganska stram med lite smultron eller hallon i smaken. Mindre frukt än förra sommaren, men bättre struktur och jag ger den ytterligare några poäng jämfört med då: 86p.

2013 Gianni Voerzio Langhe Arneis Bricco Cappellina
Även om jag gillar Langhe så är jag inte så hemma på vita därifrån. Mycket mineral, rök, lite gråpäron och Tagetes. I munnen börjar det med en liten fruktsötma och slutar med en tydlig grapebeska. Däremellan frisk och fruktig. Inget stort vin men kan nog få 84p ändå.

2011 Rodney Strong Cabernet Sauvignon Estate Vineyards Alexander Valley
Kvällens huvudnummer och frugans val. Stor, öppen, sötfruktig doft av svarta vinbär, blåbär, katrinplommon och sötlakrits. Läder och vanilj från faten, ganska sötrökig och en hel del kryddträdgård med mynta och timjan bland annat. Fyllig med bra ryggrad, mjuka tanniner, hög syra men lite väl mycket alkohol. Med lite bättre balans (= mindre alkohol) hade den varit 90+ men nu stannar den på 89p. Lite för mycket oompf för min smak, men visst är det gott, särskilt till grillad ryggbiff.

Michael.S

Medlem
Även jag dricker Pinot idag. Och jag fortsätter på mitt Sydafrika spår.
IMG_20150502_192638.jpg

Crystallum cuvée cinema pinot noir 2011
Doftar övermogna jordgubbar och bär. I bakgrunden lurar en köttighet och tobak. Tror även jag känner kanel? Syran är hög och tanninerna låga. Smakar mycket bär och har en lång eftersmak. Riktigt bra vin som jag måste köpa mer av. Tror det kan ligga länge i källaren. 93p

ChristianB

DipWSET
2013 Château Vignelaure Coteaux d'Aix-en-Provence
Årets första rosé. En del säger att man absolut bara ska dricka den senaste årgången men det här gick faktiskt ner ändå. Ljust laxrosa som en typisk Provence-rosé. Mycket mineral, lite tutti-frutti och en del rabarber i doften. Hög syra, ganska stram med lite smultron eller hallon i smaken. Mindre frukt än förra sommaren, men bättre struktur och jag ger den ytterligare några poäng jämfört med då: 86p.
Det här är lätt min favoritrosé; har provat den flera gånger under flera olika år och ställt årgång mot årgång, föregående mot nuvarande. :) Jag är särskilt glad åt flaskor som lagrats ett år, vilket torde betyda att 2013 är precis rätt årgång att dricka nu i år!

gece

Man vänjer sig.
2011 Ara Resolute Pinot Noir. Är ju lite av en PN-skeptiker och hade inte jättestora förhoppningar, och även om öppningen inte var så värst pinotig med eldig alkohol och dominanta fat föll den mig inte på läppen, Efter en timme eller två i karaff var dock alkoholen nedtonad, faten mer närvarande som en trevlig kryddighet, en diskret fruktighet dyker upp i bakgrunden tillsammans med lite behagligt gröna toner som ger lite fräschör till det hela. Inget som fastnar i minnet för evigt men helt klart trevligt. (Och bra mycket trevligare än den ganska anonyma flaska av samma vin jag drack för ett år sen.) 89p

Jos

Medlem
Charles H och Deutz på Champagnebaren i moodgallerian, förstnämnda bra som vanligt men Deutz som jag brukar gilla var inte alls kul. Antingen off flaska eller så var det för mycket 2011 i... Lite störande dosage också.

ChristianB

DipWSET
2001, Faustino I Gran Reserva (2678)

Igår blev det äntligen dags för mig att prova detta vin! Smak av körsbär, vanilj och fat. Lång eftersmak. Relativt lättsamma tanniner, men med ett torrt avslut. Ett trevligt vin som kommer att passa till många tillfällen! 88p

Får dock vänta lite med fler inköp av dessa då min bättre hälft sågade vinet. :(
Prova en modern Rioja på henne nästa gång, med mer färsk frukt och mindre torkade toner. :)

Mattias Schyberg

Administratör
Balans. Detta vin är balans personifierat. Om någon undrar vad begreppet innebär alltså. Balans kan också vara lite tråkigt och tillrättalagt, vilket inte är fallet här turligt nog.

Frukten andas röda plommon men även lite torkad frukt åt korinter och helt klart lite björnbär med en gnutta viol och mynta. Schyssta fat med mörk choklad, aningen kokos, läder och ceder. Första intrycket andas tydligt nya världen med generös och yppig frukt, men under ytan finns även en hel del ryggrad och struktur samt även lite komplexitet och nyansrikedom med delikat blyertssvalka och lite blodig mineralitet.

Balans! Detta subjektiva begrepp, som för mig innebär att alla delar i vinet samspelar utan att någon del tar över.

Sa jag att det var ett balanserat och trevligt vin med lite hull runt höfterna i fyllig stil? Jo, så är det, dessutom är det riktigt gott. Allt detta trots en riklig dos av alkohol och en rejält fyllig kropp. Det krävs ju en stor kropp för att bära upp all alkohol tänker jag. Ett vin att njuta av nu - gärna till grillat - även om det säkert klarar lite lagring. 90p

Fick det blint av frugan. Gissade på en bdx-blend/Malbec från Argentina primärt och backade upp med en Napa-cab. Var tämligen säker på min sak, så att det är typiskt kan ni sätta upp på kontot också. :)

Facit:
2011 Familia Zuccardi Tito Zuccardi Valle de Uco (95111)

mnor

Medlem
En utomordentligt trevlig helg med en hel del rödvin under grillkvällar och champagne på dagarna och som apertif innan middagarna.

Rödviner:

2011 Louis M Martini - Stabilt som vanligt med tydlig svartavinbärssmak
2010 Viña Pedrosa Reserva (nr 99218) - Mycket mycket bra vin som behövde några timmars dekantering för att blomma ut, mörka körsbär, plommon, tobak och choklad
2011 Bodegas Salentein - mörka bär, plommon, choklad, kaffe och viol. Levererade igen, mycket, mycket bra vin
2011 Saronsberg Shiraz - mörka söta bär, hallon, lite små pepprigt, fungerade utmärkt till T-Bone steak. Mycket bra som vanligt

Champagner:

2002 Jacquesson - Otroligt trevlig doft med äpple, krut och kryddor. Smaken domineras av äpplen och söt citrus för att tyvärr avslutas med bitter citrus. Tog och lät vinet stå ett tag i glaset och det var det som behövdes för att få bort det bittra citrus avslutet. Nu övergick avslutet till grapefrukt + lite oloroso toner. Sista flaskan får ligga några år till.
NV Pol Roger - Levererade som vanligt, i mitt tycke en av de absolut bästa NV champagnerna på SB. Smak av äpple och citrus.
NV Veuve Clicquot Rose - Trevlig champagne som hade en hel del syra och smak av röda bär (inte så söt som vissa Rosé champagner kan bli).
2005 Diebolt-Vallois Champagne Blanc de Blancs Fleur de Passion - Röda äpplen och citrus dominerade smaken, inte så bra som förra flaskan som jag drack, även om det är en mycket bra champagne.
NV Champagne Savart Champagne Bulle de Rosé (Deg 15:e Nov 2013) - Största positiva överraskningen, även om jag hade läst en del reviewer och visste att det skulle vara en bra champagne så trodde jag inte att det skulle vara så bra. Riktigt bra syra! En stram champagne med röda bär, päron och citrus smak. Väldigt, välidgt gott.
NV Jacques Selosse Champagne Grand Cru Blanc de Blancs Substance (Deg Juli 2012). Riktigt, riktigt kraftig champagne med äppelsmak, päron och sherrytoner. Väldigt väldigt gott, skulle passa väldigt bra med mat. Finns bra syra och mycket liv kvar i champagnen.
1995 Charles Heidsieck Champagne Blanc des Millénaires - Bästa champagnen under helgen i mitt tycke. Röda äpplen, söt citrus, grapefrukt, sherrytoner. Detta är förbannat gott. Väldigt mycket lättare än Selosse Substance, men så otroligt lättdrucket.
NV Krug - (från halvflaska) Väldigt bra som alltid, men igår kom den lite i skuggan av Blanc des Millenaires

Sammanfattning, en väldigt trevlig långhelg med mycket mycket bra champagner och även mycket bra rödviner.

Last edited:

magnum

Epernay, Frankrike
En utomordentligt trevlig helg med en hel del rödvin under grillkvällar och champagne på dagarna och som apertif innan middagarna.

Rödviner:

2011 Louis M Martini - Stabilt som vanligt med tydlig svartavinbärssmak
2010 Viña Pedrosa Reserva (nr 99218) - Mycket mycket bra vin som behövde några timmars dekantering för att blomma ut, mörka körsbär, plommon, tobak och choklad
2011 Bodegas Salentein - mörka bär, plommon, choklad, kaffe och viol. Levererade igen, mycket, mycket bra vin
2011 Saronsberg Shiraz - mörka söta bär, hallon, lite små pepprigt, fungerade utmärkt till T-Bone steak. Mycket bra som vanligt

Champagner:

2002 Jacquesson - Otroligt trevlig doft med äpple, krut och kryddor. Smaken domineras av äpplen och söt citrus för att tyvärr avslutas med bitter citrus. Tog och lät vinet stå ett tag i glaset och det var det som behövdes för att få bort det bittra citrus avslutet. Nu övergick avslutet till grapefrukt + lite oloroso toner. Sista flaskan får ligga några år till.
NV Pol Roger - Levererade som vanligt, i mitt tycke en av de absolut bästa NV champagnerna på SB. Smak av äpple och citrus.
NV Louis Roederer Rose - Trevlig champagne som hade en hel del syra och smak av röda bär (inte så söt som vissa Rosé champagner kan bli).
2005 Diebolt-Vallois Champagne Blanc de Blancs Fleur de Passion - Röda äpplen och citrus dominerade smaken, inte så bra som förra flaskan som jag drack, även om det är en mycket bra champagne.
NV Champagne Savart Champagne Bulle de Rosé (Deg 15:e Nov 2013) - Största positiva överraskningen, även om jag hade läst en del reviewer och visste att det skulle vara en bra champagne så trodde jag inte att det skulle vara så bra. Riktigt bra syra! En stram champagne med röda bär, päron och citrus smak. Väldigt, välidgt gott.
NV Jacques Selosse Champagne Grand Cru Blanc de Blancs Substance (Deg Juli 2012). Riktigt, riktigt kraftig champagne med äppelsmak, päron och sherrytoner. Väldigt väldigt gott, skulle passa väldigt bra med mat. Finns bra syra och mycket liv kvar i champagnen.
1995 Charles Heidsieck Champagne Blanc des Millénaires - Bästa champagnen under helgen i mitt tycke. Röda äpplen, söt citrus, grapefrukt, sherrytoner. Detta är förbannat gott. Väldigt mycket lättare än Selosse Substance, men så otroligt lättdrucket.
NV Krug - (från halvflaska) Väldigt bra som alltid, men igår kom den lite i skuggan av Blanc des Millenaires

Sammanfattning, en väldigt trevlig långhelg med mycket mycket bra champagner och även mycket bra rödviner.
Gör Roederer en NV Rose?

Toppen