En utomordentligt trevlig helg med en hel del rödvin under grillkvällar och champagne på dagarna och som apertif innan middagarna.
Rödviner:
2011 Louis M Martini - Stabilt som vanligt med tydlig svartavinbärssmak
2010 Viña Pedrosa Reserva (nr 99218) - Mycket mycket bra vin som behövde några timmars dekantering för att blomma ut, mörka körsbär, plommon, tobak och choklad
2011 Bodegas Salentein - mörka bär, plommon, choklad, kaffe och viol. Levererade igen, mycket, mycket bra vin
2011 Saronsberg Shiraz - mörka söta bär, hallon, lite små pepprigt, fungerade utmärkt till T-Bone steak. Mycket bra som vanligt
Champagner:
2002 Jacquesson - Otroligt trevlig doft med äpple, krut och kryddor. Smaken domineras av äpplen och söt citrus för att tyvärr avslutas med bitter citrus. Tog och lät vinet stå ett tag i glaset och det var det som behövdes för att få bort det bittra citrus avslutet. Nu övergick avslutet till grapefrukt + lite oloroso toner. Sista flaskan får ligga några år till.
NV Pol Roger - Levererade som vanligt, i mitt tycke en av de absolut bästa NV champagnerna på SB. Smak av äpple och citrus.
NV Veuve Clicquot Rose - Trevlig champagne som hade en hel del syra och smak av röda bär (inte så söt som vissa Rosé champagner kan bli).
2005 Diebolt-Vallois Champagne Blanc de Blancs Fleur de Passion - Röda äpplen och citrus dominerade smaken, inte så bra som förra flaskan som jag drack, även om det är en mycket bra champagne.
NV Champagne Savart Champagne Bulle de Rosé (Deg 15:e Nov 2013) - Största positiva överraskningen, även om jag hade läst en del reviewer och visste att det skulle vara en bra champagne så trodde jag inte att det skulle vara så bra. Riktigt bra syra! En stram champagne med röda bär, päron och citrus smak. Väldigt, välidgt gott.
NV Jacques Selosse Champagne Grand Cru Blanc de Blancs Substance (Deg Juli 2012). Riktigt, riktigt kraftig champagne med äppelsmak, päron och sherrytoner. Väldigt väldigt gott, skulle passa väldigt bra med mat. Finns bra syra och mycket liv kvar i champagnen.
1995 Charles Heidsieck Champagne Blanc des Millénaires - Bästa champagnen under helgen i mitt tycke. Röda äpplen, söt citrus, grapefrukt, sherrytoner. Detta är förbannat gott. Väldigt mycket lättare än Selosse Substance, men så otroligt lättdrucket.
NV Krug - (från halvflaska) Väldigt bra som alltid, men igår kom den lite i skuggan av Blanc des Millenaires
Sammanfattning, en väldigt trevlig långhelg med mycket mycket bra champagner och även mycket bra rödviner.