Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
I afton Teppan-Yaki i Kyoto efter besök på bla Ginkaku-Ji. Vad kunde väl passa bättre än ett glas av vardera PN och CS?

2013 Au Bon Climat Pinot Noir, Santa Barbara County, 84p
Lite väl kort i rocken för smaken och maten. Blir inga fler glas av den. Möjligt att den hade presterat bättre till lättare mat, men den saknade helt komplexitet och knakelibrak.

2010 Chateau Lynch Moussas, 89p
Förvånansvärt bra, välhållen, elegant och medelfyllig Bdx i ett mellanting mellan äldre och mer modern stil. Nära detta vin har både ett föl och en kalv betat (återhållet uttryck av Brett). Strama syror och bra tanniner håller ihop detta vin på ett utsökt sätt. Smälte kvällens dubbla portioner wagyu.

Mattias Schyberg

Administratör
I afton Teppan-Yaki i Kyoto efter besök på bla Ginkaku-Ji. Vad kunde väl passa bättre än ett glas av vardera PN och CS?

2013 Au Bon Climat Pinot Noir, Santa Barbara County, 84p
Lite väl kort i rocken för smaken och maten. Blir inga fler glas av den. Möjligt att den hade presterat bättre till lättare mat, men den saknade helt komplexitet och knakelibrak.

2010 Chateau Lynch Moussas, 89p
Förvånansvärt bra, välhållen, elegant och medelfyllig Bdx i ett mellanting mellan äldre och mer modern stil. Nära detta vin har både ett föl och en kalv betat (återhållet uttryck av Brett). Strama syror och bra tanniner håller ihop detta vin på ett utsökt sätt. Smälte kvällens dubbla portioner wagyu.
Synd på Au Bon. Brukar gilla det vinet, men har inte testat årgången. Lite "kort i rocken" kan jag dock tänka mig att det är. Det är ju om inte annat pinot! :ängel:

gece

Man vänjer sig.
På tal om PN går det ju att göra bra viner med den druvan också. Valborg tarvar champagne.
2008 Marguet Père et Fils Champagne. 62% PN, 38% CH, deggad 2013-11. Och himla gott. Rikligt med äpplen och rostebröd, samt undertoner av lite kola/karamell och kanske mörk rom. Tämligen yvig i moussen, tänk kran-Coca-Cola på snabbmatsrestaurang. 90p

Var lite rädd (i onödan, tydligen) att skumpan skulle förintas av fördrinken, Hanssens Artisanaal Oudbeitje (jordgubbsgueuze). Saftiga jordgubbar och stendamm på näsan. I gommen finner vi brutal jävla dödslasersyra som inte liknar något annat jag hittat i vin eller öl någonsin förr, men när man vant sig vid den hittar man en härligt stendammsmineralisk, maltig karaktär med inslag av solmogna jordgubbar på stallbacke.

Gurto

Medlem
Devevey Beaune 1er Cru Boucherottes 2006 (confiterad vaktel med gröna linser med bacon och gröna bönor)
Doftar jordgubb, röda vinbär, lakrits, lite målarlåda, örter, lite träiga kryddor, några droppar blod.
Smakmässigt samma röda bär och en mycket försiktig örtighet. Lätt, lite väl tunt t.o.m., frukten börjar just bli lite uttorkad.

Lätt, friskt och väldigt gott på ett enkelt sätt. Inget att spara längre; drick nu. 86p

Funkade till maten men hade föredragit en PN med lite mer oomph i dig.

Mattias Schyberg

Administratör
Plockade upp ett vin från små partier igår. Kombinationen - fin etikett med charm och humor - ihop med ursprunget Madrid fick mig att punga ut 200 riksdaler utan att tveka det minsta.

Vilket jädra misstag det visade sig vara!

2012 Uvas Felices Vinos de Madrid El Hombre Bala

Visa bifogad bild 3927

Tunt, trist och alkoholstinnt på sämsta tänkbara sätt. Ingen balans. Märkligt vin som lyckas vara fullt av spritsmak, men som ändå ger ett slankt intryck, på gränsen till anemiskt. Vilken soppa kära forumiter!

Att det har mycket "mineralitet" kan vi dock inte komma ifrån. En hel del våt sten osar genom täcket av etanol, så även röda vinbär, lagerblad, lite skit och mogna syrliga jordgubbar. Lite tanniner kan anas också, lite på samma sätt som lingondryck kan kännas. Spritsmaken sitter i länge också! Kan det indikera bra längd? I så fall vill jag nog att det skall vara kort. ;)

Med risk för att vara orimligt subjektiv i min bedömning, så delar jag ut 79p, vilket förmodligen är lågt ur ett objektivt perspektiv, men jag har väldigt svårt att släppa känslan av plonk tyvärr. :(

Undvik!
Dag 2:
Klart bättre och mer balanserat med yppigare frukt och mer komplexitet. Fortfarande ett trist vin med för mycket alkohol i förhållande till frukt och kropp, men klart bättre. Kanske lite dagsform, men poängen kröp helt klart upp till ca 83p.

Fortfarande "undvik" med tanke på pris. ;)

Mats Petri

Österlen
Dag 2:
Klart bättre och mer balanserat med yppigare frukt och mer komplexitet. Fortfarande ett trist vin med för mycket alkohol i förhållande till frukt och kropp, men klart bättre. Kanske lite dagsform, men poängen kröp helt klart upp till ca 83p.
Provade vinet i augusti i fjol. Har själv problem med hög alkohol och noterade obalansen vid provningen, men var ändå försiktigt positiv till vinet. Gav det 3,5/5 då.
Kanske var jag lite påverkad av att producenterna bakom vinet - Commando G - blivit rejält hyllade i spansk press (El Mundo) och även uppmärksammade i Sverige, t ex LG #75, http://www.livetsgoda.se/artikel/artikel.asp?ArtikelId=9748#.VUMu6NPtmko.
Tycker det finns anledning att hålla ett öga på de här grabbarna, iaf om man uppskattar varmodlade viner :).
Kanske ännu bättre dag 3, @Mattias S? ;)

Mattias Schyberg

Administratör
Provade vinet i augusti i fjol. Har själv problem med hög alkohol och noterade obalansen vid provningen, men var ändå försiktigt positiv till vinet. Gav det 3,5/5 då.
Kanske var jag lite påverkad av att producenterna bakom vinet - Commando G - blivit rejält hyllade i spansk press (El Mundo) och även uppmärksammade i Sverige, t ex LG #75, http://www.livetsgoda.se/artikel/artikel.asp?ArtikelId=9748#.VUMu6NPtmko.
Tycker det finns anledning att hålla ett öga på de här grabbarna, iaf om man uppskattar varmodlade viner :).
Kanske ännu bättre dag 3, @Mattias S? ;)
Nä, det blir inte bättre än dag 2. Ett "skräpvin" (i förhållande till pris) är det i min mun och jag är inte ens känslig för alkohol, däremot är jag känslig för disharmoni. Att producenten är hypad förändrar ingenting när det gäller min upplevelse. :)

Men det är alltid sunt att tycka olika, vilket inte är konstigt med andra livsmedel heller. Vissa gillar inte att använda lingondricka som groggvirke, andra älskar det. ;)

ChristianB

DipWSET
Det blev ett litet mindre familje-galej hos föräldrarna igår. @Daniel B hade utlovat lite champagne och så snart jag kom innanför dörren fick jag ett glas i näven:

2006 Pierre Péters ”Les Chetillons” BdB:
Doften kändes lite tillbakadragen och jag lurade lite på vad det egentligen fanns däri. Vita blommor, toner av gula äpplen och stenfrukt, visst var det BdB i alla fall! Jag kunde också ana djupet i drycken, den där lite tredimensionella känslan av att det finns ”mer” än bara ett vin i glaset.
Smaken å andra sidan levererade där doften var lite knapp; gula äpplen, nötter, en torr blommighet som jag förknippar med mineralitet, viss gräddighet... Moussen var grym och jag fick en liten flashback till Perrier-Jouët Belle Epoque från förra veckan!

Raskt vidare till middagen, då alla var hungriga och oxfilén var tagen direkt från grillen:

2010 Philippe Leclerc Gevrey-Chambertin ”En Champs:
Kanel! Kanel och jordgubbar... För att vara det enklare av vinerna vi fick med oss hem från Frankrike så var det ändå inte så tokigt. Doften utlovade rödfruktiga toner, jordgubbar, hallon, tillsammans med kanel och en liten nyans av muskot.
I munnen var det mer av röda bär och kryddor, med en lite torr tanninstruktur som å andra sidan går fint med köttet!

2010 Philippe Leclerc Gevrey-Chambertin 1er Cru ”Les Champonnets:
Från village till 1er Cru, kvaliteten märks direkt av i glaset; körsbär, muskot, en tydlig stenighet, jordgubbar i bakgrunden samt den där extra dimensionen av ”djup” jag nämnde här ovan.
I munnen var det ett betydligt tätare vin än ”En Champs” med smaker av körsbär, muskot på jordgubbsbädd, torra stenar, med en tanninstruktur som var mer fullmogen och inte lika torr. Tanninerna var snarare ett komplement till övriga smaker och vinet hade en tydligt större kropp. Det här gillade jag verkligen!

Jag hade tidigare frågat om jag skulle ta med något, en fråga som besvarades med ”Mer champagne!” från brorsan. :p

2009 Didier Michel Champagne:
Ung, vita blommor, glasäpplen, mandlar, torra kex... Doften var inte så väldigt upphetsande efter det förra glaset champagne, men den hade en trevlig ton av mogen citrusfrukt.
På tungan var det en kortare, enklare smak än vad som blivit standard (tack för det!), med toner av äpple, citrus, mandel och kex. Bubblorna är kortlivade och lite större, vilket tillsammans med en tydligare mognad och 8 g/l dosage gör att vinet uppfattas som ”sötare” än andra.

Det slutade inte riktigt här dock. Mor i huset tyckte att det behövdes något litet till i glasen så @Daniel B plockade upp en flaska från källaren för att jag skulle prova blint. Tji fick han...

”Okänd flaska”:
Omedelbar ton av gröna äpplen, tydligt rökig, sten och kex. Min första slutsats var att det inte var champagne och efter det så blev det rätt enkelt; jag såg en flaska Graham Beck BdB vid ett tidigare tillfälle och drog till med den gissningen, till en liten del grundat på rökigheten.
Helt klart en bättre flaska mousserande vin som nästan når upp till en enklare champagne! Det blev emellertid lite orättvist att ta den sist efter två flaskor champagne under kvällen...

Vino fino

Medlem
Leverantörens smakbeskrivning låter som ett helt annat vin, typ en mer typisk grenache från Spanien. Detta är INTE en typisk spanjor. Tror knappt det har sett ek heller förövrigt, inte mer än spårämnen från gamla fat i alla fall. ;)

Ibland blir man förvånad hur olika man kan uppleva saker. :confused:
Ville minnas att jag sett detta i grenache-provningen i senaste Decanter, och mycket riktigt. De var inte direkt översvallande men ändå aningens mer generösa än dig:
"87 p: Delicate vanilla nose shows signs of oak maturation. Focused, rustic and herby palate is supple and silky but full of personality; very classic."
Kan du ha råkat ut för en kokt pava?

Mattias Schyberg

Administratör
Ville minnas att jag sett detta i grenache-provningen i senaste Decanter, och mycket riktigt. De var inte direkt översvallande men ändå aningens mer generösa än dig:
"87 p: Delicate vanilla nose shows signs of oak maturation. Focused, rustic and herby palate is supple and silky but full of personality; very classic."
Kan du ha råkat ut för en kokt pava?
Allt är möjligt! Eller så funkar inte vinet i min mun helt enkelt. Kan dock inte köpa vinets kvaliteter ur ett objektivt perspektiv heller, inte heller frugan. :)

sunqan

Vinös
Plockade upp ett vin från små partier igår. Kombinationen - fin etikett med charm och humor - ihop med ursprunget Madrid fick mig att punga ut 200 riksdaler utan att tveka det minsta.

Vilket jädra misstag det visade sig vara!

2012 Uvas Felices Vinos de Madrid El Hombre Bala

Visa bifogad bild 3927

Tunt, trist och alkoholstinnt på sämsta tänkbara sätt. Ingen balans. Märkligt vin som lyckas vara fullt av spritsmak, men som ändå ger ett slankt intryck, på gränsen till anemiskt. Vilken soppa kära forumiter!

Att det har mycket "mineralitet" kan vi dock inte komma ifrån. En hel del våt sten osar genom täcket av etanol, så även röda vinbär, lagerblad, lite skit och mogna syrliga jordgubbar. Lite tanniner kan anas också, lite på samma sätt som lingondryck kan kännas. Spritsmaken sitter i länge också! Kan det indikera bra längd? I så fall vill jag nog att det skall vara kort. ;)

Med risk för att vara orimligt subjektiv i min bedömning, så delar jag ut 79p, vilket förmodligen är lågt ur ett objektivt perspektiv, men jag har väldigt svårt att släppa känslan av plonk tyvärr. :(

Undvik!
Du och "the man in black" på ct verkar vara ense om det mesta :)

Mattias Schyberg

Administratör
Incheckad på Clarion Post Hotel för att inkassera vår vinst i guldäggsjakten, dvs en natt på hotellet. Sitter nu redo med ett glas enklare bubbel i handen som avnjuts ihop med lite chokladtryffel. Just nu är livet ganska trevligt, och om en stund ännu bättre då det blir åka av på vRÅ. :)

image.jpg

NV Pongrácz Brut
Krispig och frisk med citrus, grapefrukt, röda äpplen och kakao samt en aning vita blommor och kalksvalka. Riktigt bra syra, men inte direkt någon större intensitet. Gott som en liten stänkare här och nu, men inget att bli hänförd av. 85p

StefanAkiko

Fortfarande i Kyoto med två Världsarvsbesök idag, bla favorittemplet 竜安寺、Ryoan-Ji.
Middag på en av Japans topp-100 (enl Tabelog, motsv CT för japanska foodies). En traditionell kaiseki-restaurang, naturligtvis utan Michelinstjärna, förtjänar imho en. Vi drack då naturligtvis några goda sorters saké från lokala bryggare.
Den sista sakén slog an alla strängar: 93p. (Har dock varken namn eller foto iom att man inte får fota i restaurangen.)

StefanAkiko

Incheckad på Clarion Post Hotel för att inkassera vår vinst i guldäggsjakten, dvs en natt på hotellet. Sitter nu redo med ett glas enklare bubbel i handen som avnjuts ihop med lite chokladtryffel. Just nu är livet ganska trevligt, och om en stund ännu bättre då det blir åka av på vRÅ. :)

Visa bifogad bild 3960

NV Pongrácz Brut
Krispig och frisk med citrus, grapefrukt, röda äpplen och kakao samt en aning vita blommor och kalksvalka. Riktigt bra syra, men inte direkt någon större intensitet. Gott som en liten stänkare här och nu, men inget att bli hänförd av. 85p
Ja, visst är det väl gott med lite Champagne ibland :)

Vino fino

Medlem
Om du frågar les Pauillacais vilket som är världens bästa lamm så får man en ifrågasättande blick till svars ("är den här mannen bakom flötet?") men jag skulle vilja ta med mig lite skärgårdslamm på flyget någon gång och ta upp kampen mot det som allmänt anses som referensramen. Nu kan jag inte det, men frysen börjar bli full, och det var dags att använda färsen. Det var också dags att ta tempen på Paulliac 2012 innan man slänger ned dem i källaren.

Idag dricker vi Pontet-Canet 2012, uppstickaren bland de stora elefanterna. Bouqueten domineras av röd frukt, viol, rosor, dyra kryddor, lite pepprig Cab bakom ridån. Mer åt Margaux än Pauillac i denna årgång. I gomen är det en sval, balanserad, perfekt integrerad men ännu ung Bdx med tuggiga feta tanniner. Påminner lite om 2008 men ändå inte. Behöver 10 år på sig, minst. Som lackmuspapper tog jag upp en Le Volte 2011, en enligt mig rimlig Bolgheri (trots min skepsis mot den patetiska dominansen av italienska viner på Monopolet) som brukar ge bra valuta. Tyvärr blev det en skrattretande jämförelse mellan en tyngdlagsupphävande ballerina och en överparfymerad bordellmadam med för mycket mascara. Än värre när maten ställdes fram. Bdx regerar. Min käraste tackade artigt men bestämt nej till påfyllning av supertoskanaren men hade inga problem med några centiliter till från Pauillac. Tyvärr har hon bättre smak än jag har plånbok. Le Volte 89-90, Pontet-Canet 93++.

IMG_8230.JPG

le volte.jpg

IMG_8231.JPG

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Det var ju en viss prisskillnad på vinerna nämnda ovan så det kanske inte var så konstig reaktion av din sambo ;)

Jag fick en väldigt tydlig bild i huvudet av hur det såg ut när hon svarade "Nej tack, jag tar gärna mer av Pontet." :D

Toppen