Det blev ett litet mindre familje-galej hos föräldrarna igår.
@Daniel B hade utlovat lite champagne och så snart jag kom innanför dörren fick jag ett glas i näven:
2006 Pierre Péters ”Les Chetillons” BdB:
Doften kändes lite tillbakadragen och jag lurade lite på vad det egentligen fanns däri. Vita blommor, toner av gula äpplen och stenfrukt, visst var det BdB i alla fall! Jag kunde också ana djupet i drycken, den där lite tredimensionella känslan av att det finns ”mer” än bara ett vin i glaset.
Smaken å andra sidan levererade där doften var lite knapp; gula äpplen, nötter, en torr blommighet som jag förknippar med mineralitet, viss gräddighet... Moussen var grym och jag fick en liten flashback till Perrier-Jouët Belle Epoque från förra veckan!
Raskt vidare till middagen, då alla var hungriga och oxfilén var tagen direkt från grillen:
2010 Philippe Leclerc Gevrey-Chambertin ”En Champs”:
Kanel! Kanel och jordgubbar... För att vara det enklare av vinerna vi fick med oss hem från Frankrike så var det ändå inte så tokigt. Doften utlovade rödfruktiga toner, jordgubbar, hallon, tillsammans med kanel och en liten nyans av muskot.
I munnen var det mer av röda bär och kryddor, med en lite torr tanninstruktur som å andra sidan går fint med köttet!
2010 Philippe Leclerc Gevrey-Chambertin 1er Cru ”Les Champonnets”:
Från village till 1er Cru, kvaliteten märks direkt av i glaset; körsbär, muskot, en tydlig stenighet, jordgubbar i bakgrunden samt den där extra dimensionen av ”djup” jag nämnde här ovan.
I munnen var det ett betydligt tätare vin än ”
En Champs” med smaker av körsbär, muskot på jordgubbsbädd, torra stenar, med en tanninstruktur som var mer fullmogen och inte lika torr. Tanninerna var snarare ett komplement till övriga smaker och vinet hade en tydligt större kropp. Det här gillade jag verkligen!
Jag hade tidigare frågat om jag skulle ta med något, en fråga som besvarades med ”Mer champagne!” från brorsan.
2009 Didier Michel Champagne:
Ung, vita blommor, glasäpplen, mandlar, torra kex... Doften var inte så väldigt upphetsande efter det förra glaset champagne, men den hade en trevlig ton av mogen citrusfrukt.
På tungan var det en kortare, enklare smak än vad som blivit standard (tack för det!), med toner av äpple, citrus, mandel och kex. Bubblorna är kortlivade och lite större, vilket tillsammans med en tydligare mognad och 8 g/l dosage gör att vinet uppfattas som ”sötare” än andra.
Det slutade inte riktigt här dock. Mor i huset tyckte att det behövdes något litet till i glasen så
@Daniel B plockade upp en flaska från källaren för att jag skulle prova blint. Tji fick han...
”Okänd flaska”:
Omedelbar ton av gröna äpplen, tydligt rökig, sten och kex. Min första slutsats var att det inte var champagne och efter det så blev det rätt enkelt; jag såg en flaska
Graham Beck BdB vid ett tidigare tillfälle och drog till med den gissningen, till en liten del grundat på rökigheten.
Helt klart en bättre flaska mousserande vin som nästan når upp till en enklare champagne! Det blev emellertid lite orättvist att ta den sist efter två flaskor champagne under kvällen...