Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Mattias Schyberg

Administratör
2001, Faustino I Gran Reserva (2678)

Igår blev det äntligen dags för mig att prova detta vin! Smak av körsbär, vanilj och fat. Lång eftersmak. Relativt lättsamma tanniner, men med ett torrt avslut. Ett trevligt vin som kommer att passa till många tillfällen! 88p

Får dock vänta lite med fler inköp av dessa då min bättre hälft sågade vinet. :(
Vad fick din bättre hälft att såga? Var det stalligheten och mognadstonerna eller de faktum att det är ett något "lättare" vin utan mycket frukt?

Bara lite nyfiken rent allmänt. :)

Mattias Schyberg

Administratör
Har haft lite jobbigt med vindrickandet på senare tid. För mycket, för lite, för billigt, för dyrt, för svårt, för osäker...
Låter avancerat. :( Lite tillfälligt less kanske? För lite Barolo?

Du kommer nog tillbaka i normal form igen snart! Det märks i vilket fall tydligt när du inte är online, så skynda långsamt med att få tillbaka inspirationen!

Michael.S

Medlem
2011 Saronsberg Shiraz - mörka söta bär, hallon, lite små pepprigt, fungerade utmärkt till T-Bone steak. Mycket bra som vanligt.

Hur bra är mycket bra översatt i poäng tycker du? eller gärna fler ord. Drack vinet själv för ett tag sen och alltid kul att se och jämföra vad andra tycker :)

Mattias Schyberg

Administratör
Hur bra är mycket bra översatt i poäng tycker du? eller gärna fler ord. Drack vinet själv för ett tag sen och alltid kul att se och jämföra vad andra tycker :)
Till din tjänst! :)

2011 Saronsberg Shiraz är en riktigt trevlig Syrah. Ganska mycket fat, mörk choklad, kryddpeppar och mörk frukt. Fylligt och trevligt med en del mörk stenighet i bakgrunden. En skön mix mellan södra- och norra Rhône. Mer muskler än finess, välgjort och gott. Klockrent köp! 90p

2011 Saronsberg Shiraz
Visa bifogad bild 2630
Doft av mörk söt frukt, fat och toner av kaffe (mocca)
Smak av mörk frukt, hallon, toner av salmiak och vitpeppar(?)

Ytterligare ett riktigt bra vin från Sydafrika. Mycket söt mörk frukt som balanseras upp av bra syra och väl integrerade tanniner. Inget vin som jag skulle lagra allt för länge. Dekantera, drick och njut! Ett trevligt bombastiskt vin! Min amaroneälskande bättre hälft gav tummen upp för vinet. (Dekanterade vinet i cirka 2 timmar innan vi började dricka det).

mnor

Medlem
I detta fall 89-90 poäng. @Mattias S infogade min smaknot från ett tidigare tillfälle och jag tycker den stämmer väl överens med flaskan som jag drack i helgen. Jag dekanterade även denna flaska i minst 2 timmar innan vi drack den.

ChristianB

DipWSET
Också jag går på SA idag, med Jordan Estate's 2012 Cobbler's Hill Cabernet Sauvignon:

Vinet är ungdomligt lila i färgen, med en kant av rött. Direkt i glaset från flaskan så var det ett pepprigt, mörkfruktigt, rökigt vin som träffade min ädla näsa. :p Efter en stund i glaset så kom det fram ytterligare toner av svarta vinbär, rostad paprika, rök, rostat fat, vanilj och sten. Just stenen smälter samman väldigt fint med röken och ger mineraliteten en ton som jag uppskattar stort!
Vinet är helt torrt, med en rätt snäll syra faktiskt, snarare solmogen sådan och med mjuka tanniner. Det håller sig precis hitom gränsen för vad som kan kallas för elegant, med en slank kraft i sig... Alkoholen är väl inbäddad och märks inte av alls, tvärtom känns den väl avvägd på 14%. Sockermognad och fenolisk mognad kanske gick fint ihop 2012? :rolleyes: I smaken går främst peppar, paprika och svarta vinbär i täten, därefter kommer mer subtila, eleganta toner av fat, vanilj, sten och något slags torkade bär... Klart njutbart på 89p! :)

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Åter från några underbara tempelträdgårdar och måltider i Kyoto så åt vi sen supé på en lokal restaurant i Yokohama. En liten Hermitage från det usla året 2008 trillade fram ur källaren och det är bara konstatera att:
Syrah har allt det där som inte PN har, men saknar den där omedelbart delikata sidan av PN. Fastän detta vin inte på något vis stoltserar med fina titlar eller annat, så finns allt det där som jag gillar i vin på plats: strävhet, intensitet, umpa och ett helt tabernakel med köttiga, tjäriga, pepparkryddiga, oljejordiga aromriktningar. Ingen muskelpumpad fruktkompott, snarare rå verklighet.

Som sippvin ger jag den 85p (början på 'väldigt bra') för den har inte bara det 'bra'. Den är också vresig till sättet, kort i alla dimensioner och småaktigt torr i frukten. Lär dock inte vinna på lagring, men 'funka' några ytterligare år.
Till allt med sälta närmar upplevelsen sig dock 87-89p, då de vresiga syrorna gifter sig fint med sältan.
Gott, men långt från delikat.

2008 Delas Frères Hermitage Marquise de la Tourette
Enligt vad jag förstått, Delas minsta lillebrorsa från Hermitage.

Last edited:

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Vad fick din bättre hälft att såga? Var det stalligheten och mognadstonerna eller de faktum att det är ett något "lättare" vin utan mycket frukt?

Bara lite nyfiken rent allmänt. :)

Det är inte lätt att sätta ord på smaker, men trots det så tror jag att det ska vara lika lätt varje gång jag sätter mig bakom tangenterna. Jag läser ju trots allt era smaknoter varje dag, och ni verkar få till det! :oops:

Hur som helst, det var nog avsaknaden av frukt som hon inte gillade. Hon fick ett erbjudande av min syster av dricka detta vin till maten, och hon tvekade inte innan hon tackade ja. Hennes egna ord var ungefär såhär; "Mmmh, såhär ska vin smaka."

Jag tror att jag skulle behöva köpa hem lite fler mogna, utvecklade viner för att få någon sorts referensram på vad det var med Faustino, som hon inte tyckte om. Jag personligen hade inget emot att vinet var lite lättare, jag kan tycka tvärtom.

Edit: Under kvällen så öppnade vi detta vin, och det var också ett som föll oss båda i smaken.
Den enda slutsatsen som jag kan dra av detta är att våra smaklökar just nu lutar åt att uppskatta unga fruktiga viner från nya världen!

ChristianB

DipWSET
@Deppodi
Det låter lite som att ni har kommit olika långt när det gäller vad som finns i glaset! Jag har teorin att många går igång på "ännu mer" sedan några år tillbaka, där man ständigt vill ha lite tyngre, lite strävare och lite "mer" av allt under en läroperiod. Därefter kan man nog gå vidare till att uppskatta mer olika viner, där lättare varianter får sitt utrymme och där tyngre varianter får ett annat. :)
Att du gillar vinet kan kanske tydas som att du uppskattar det för vad det är, en kryddig och lite mer mogen Rioja, inte "rött vin".

Angående smaknoterna så finns det bara en lösning: Övning, övning, övning! :D

Silex

Medlem
Öppnade en champagne i helgen som jag tycker kan vara värd att nämna: Marie-Courtin Efflorescence Extra Brut 2006. Första gången jag provar ett vin från Marie-Courtin och jag har tyvärr inga fler. Färgen är mörkgul med koppartoner som skvallrar om druvan (100% pinot noir). Vinet var bra när vi öppnade det igår, men absolut mycket bättre idag när det öppnat sig och bjuder på lite mer frukt. Doften domineras av röda bär, apelsinskal, päron, lite bröd och mineral. Vinet är knastertorrt, elegant, relativt vinöst och stramt (mer dag 1 än 2). Smaken har inslag av röda äpplen och syrlig röd frukt. Välintegrerad men tydlig syra och en lång eftersmak. Bättre med tiden och när det blir lite varmare. Önskar vi druckit mindre från flaskan igår... Sammanfattningsvis en riktigt bra champagne som jag tycker ger riktigt mycket för pengarna (betalade ca 400 för flaskan ett par år sedan). Verkar tyvärr svårt att hitta dem till samma pris nu, men hittar jag fler så kommer jag köpa även om de är lite dyrare.

Mattias Schyberg

Administratör
Det är inte lätt att sätta ord på smaker, men trots det så tror jag att det ska vara lika lätt varje gång jag sätter mig bakom tangenterna.
Det är bara att blajja på som oss andra. ;) Fördelen är att det inte finns något "rätt" när det gäller arom- och smakförnimmelser. I bästa fall så är vi någorlunda konsekventa, men viktigast är att hitta sina egna ord för saker och ting och inte leta för mycket efter andras. På sikt tenderar man ändå att få ett likartat fikonspråk, men det är viktigt att man byggt upp en förståelse för vad man själv känner när den där speciella "stalligheten" dyker upp, som man själv kanske har en helt annan markör för än ordagrant så som ett stall luktar.

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Jädrar, det går fort att få pekpinne från ditt håll när det gäller Champagne! Man kan ju nästan tro att du bor och andas i Champagne. :bäver:
Jag kan gå i god för att han bor där och andas sådant, för det var jag varit där och kollat. ;)

Var inte menat som nån pekpinne, var mer orolig för att helt ha tappat kollen!:)
Äh, båda de producenterna ligger ju i Reims, klart man inte kan hålla koll på allt de hittar på i storstan flera mil bort! :cool:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Vin är helt klart buteljerad poesi och beskrivs faktiskt bättre med en dikt än enligt WSET.
Dock: detta är ju naturligtvis en smaksak, men jag vill gärna framhålla att stor vinös njutning tillsammans med en gaskromatograf är svårare än stor vinös njutning tillsammans med inspirerade samtal :D

Elvis

Medlem
Avskedsmiddag tillsammans med våra bästa LA-vänner igår på Nobu West Hollywood. Jag hade med en magnum Roederer 1995, väldigt hustypisk och bra. Men sedan tog vi in ett stilla vitt vin som blev kvällens vin: Nickel & Nickel Truchard Vineyard Chardonnay 2013. Nickel & Nickel är en Napa-producent som bara gör vingårdsbetecknade viner och det här var helt fantastiskt. Modernt i stilen med massor av exotisk frukt och mycket ek, men ändå balanserat och spännande. Kostar runt 50 dollar flaskan i butik och skulle jag ha bott kvar här hade jag köpt på mig ett gäng.

Sjödin

Joråsåatt...
Vi fick en flaska JP Chenet Cab-Shir i gåva av en bekant för en tid sedan (don´t ask..) och den har sedan dess stått och glott på mig hemma i köket. Men så igår lagade jag en köttfärssås och insåg att vinet nog skulle duga till att kokas ner i såsen i alla fall. Så, sagt och gjort, en stadig skvätt åkte ner i grytan. Men jag var ju förstås tvungen att smaka av vinet också!!
Hur kan någon på fullaste allvar tycka att det här är gott?? Vinet smakar fullständigt vidrigt med en kvalmig, syntetisk smak som känns rejält uppsötad på något vis. Jag smög till sambon ett smakprov blint och hennes reaktion var ett förvridet ansikte med kommentaren -"vad fan var det där?"
:D

Toppen