Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Mattias Schyberg

Administratör
Det som inte framgår här är @Mattias S resonemang runt varje vin på provningen som jag tyckte var föredömligt i sitt analytiska upplägg och dessutom väldigt pedagogiskt.
"Jag tror det här och det här därför att jag känner de här och de här aromerna, vilket leder mig till...etc etc".
Det märks vilka som jobbar professionellt med smakanalys. Det är kul att lyssna på proffs.
Oj, det var väldigt snällt sagt av dig, som dessutom briljerade denna kväll. Så låter en god vinnare! :)

Livermore

Medlem
Toblerone och Kexchoklad tillsammans med Marabou Mjölk, kan jag nog tycka är lite grand som chokladvärldens BiB:ar: för söta och utan RIKTIGA chokladers karaktärsfyllda strävhet, smakrikedom osv. Men, det är ju iaf ett billigt sätt att få finnar på och gå upp i vikt av ;)

Nu är ju inte detta ett chokladforum, men måste bara få leka lite uppnäst snobb. Sanningen är dock lite mindre glamorös. Jag tryckte nämligen i mig en hel 200 gr Fazer Blå till ett glas vin härom kvällen. Är väl inte heller ssk långt från BiB-träsket. Hade bara tänkt äta en rad. Men ostoppbart gott-gotti-gott-goda bonuskalorier :deprimerad:

Drack följande till min kaka:
2013 Saint Clair Family Estate Pinot Noir, 85p
Marlborough
I agree completely with @Larseman and want to add that this was superbly delicious but almost without tannins and completely without complexities.
But delicious :)

Fazer Blå är dock mycket godare än något som Marabou någonsin producerat :cool:

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Mest Pinot noir:
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg
image.jpg

Saknas gör gammvinet, men det kan någon annan säkerligen lägga upp.

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
för söta och utan RIKTIGA chokladers karaktärsfyllda strävhet, smakrikedom osv. Men, det är ju iaf ett billigt sätt att få finnar på och gå upp i vikt av ;)

Haha, snyggt skrivet! :p
Jag önskar på sätt och vis att min tjej inte var så himla krånglig, det finns nog inte en allergi i världen som hon inte har. Det blir väldigt mycket kompromissande från min sida när det gäller val av inköp som konsumeras (Förutom vin, där står jag nästan allt. Kanske har det blivit så på grund av att det faktiskt är någonting som jag vet att att hon tål, oavsett flaska. Hmm.. värt att fundera mer på).

Men toblerone och kexchoklad är i alla fall ett säkert kort i vårat hushåll!
Hon är nämligen känslig mot laktos och allergisk mot nötter + kärnfrukter. Och på toppen av detta har hon IBS-mage och har även opererat bort gallan pga gallsten. 25 år gammal.

Förstår du nu min tankebana när vi går i affären?

-Älskling ska vi prova den här?
-...
-Det var inget! Vi tar toblerone och kexchoklad! Jag kan köpa någonting annat när du inte är hemma.

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
George Descombes. Morgon 2012
Doftar bär, mestadels hallon. Även en touch av örter. Vinet har en hög syra och är fruktigt. Tyvärr kort och ingenting super intressant.
Passade dock bra till en somrig sallad med Serranoskinka. 88p För vinet och vårkänslorna. :)

Den där blev jag rekommenderad att ha till Tacos. Det funkade också bra! Men det känns inte speciellt roligt på egen hand, precis som du skriver.

StefanAkiko

Brännland Cider

IMG_2859.JPG

Idag besökte jag Brännland Cider och fick smaka på årgång 2014 som komma skall och som nu jäst lite drygt halvfärdigt. Vineriet i Vännäsby är upprustat och allt ser ut att fungera väldigt bra. Årets årgång blir mer lik 2013 än 2012 (som blev otroligt söt) Sedan kommer de göra en omgång "Champagne" att släppas mot Sv Restauranger. Dessutom har Andreas hittat åt ett läge med 100-åriga träd (äpplesort: Lobo) som kommer bli något helt annorlunda. Som vanligt så kan jag inte låta bli att uttrycka att detta unika vineri gör viner som smakar betydligt mindre "äpple" än många vita druvviner. Däremot har domänvinet alltid haft en fylligt, rik karaktär av Clavados som är bättre än bra Calvados. Ungefär som att japansks trädgårdar ser mer naturliga ut än naturen.

Cask 1
Har redan utvecklat stora delar av den karaktäristiska doftpaletten där en intensiv Calvados-karaktär dominerar. Den grumliga sörjan har också drag av äppelskal, skrott (som legat i handskfacket under några sommardagar) och en gudabenådad syra. Lätt att tycka om idag!

Cask 2
Annan jäst. Har lätta drag av första årgångens "jordgubbs-bubbelgum". Jmf med Cask 1, upplever jag att någon satt en sordin på vinet. Det känns lite fetare, men inte alls distinkt. Drar mest åt jäst och jordiga äpplen.

Cask med Lobo
Svensk terroir från gamla stocka... jag menar gamla träd. En HELT annan dryck. Redan färgen är uttalat annorlunda, rikare och mer intensivt gul. Förutom enstaka äppelskal, så finns här inget äppligt i varken doft- eller smakpalett. Det är istället en djup och bred karaktär som är sammanhållen och knuten idag men som lovar MYCKET gott i framtiden. Har karaktär av La Garrigue (!) med kryddiga drag av timjan och rosmarin (landar också lite som en mögelton, men jag klarar inte av att skilja dem åt) och moget vitt vin. Transparensen i detta söta och halvjästa vin är vidunderlig. Mineraliteten är tvilling till den från Chinon och Saint-Nicolas-de-Bourgueil med våta tegelkrukor.
Blir ett premiumvin och jag kommer absolut skynda mig köpa då det släpps.

Stark köprekommendation till alla som gillar sött och gott!

StefanAkiko

2013 Ata Rangi Pinot Noir Crimson, 80p
Martinborough

Packing for tomorrow's travel and writing TN's from last Sunday's PN-tasting in Stockholm.

Youthful, transparent red.
Nose: Some toasted oak strikes you immediately, and the violet, young fruit follows close behind. Simple PN in a typical way.
Palate: The slight sweetness makes this a typical New World PN. Blinded, would have gone for US. There is not terribly much going on here. Only very low tannins and an unnecessarily bitter tinge in the end game. Not completely balanced. So-so delicious.

Maybe some years on its back can bring this together, but... Why bother? Will not ever become 90p.

Not my cup of tea.

StefanAkiko

2aalcw5.jpg

Dom Perignon 2004
Dom Perignon 1976
Bollinger LGA 2004
Taittinger Comtes 2005

Tyvärr va 76an lite grumlig och de få bubblor som fanns dog ganska snabbt.
Lukta inte alls bra till en början men efter nån timme både lukta den och smaka den bättre.
Min favorit under kvällen va helt klart Taittingern.
Vad är det nu som Socialstyrelsen säger om ensidig kost?

Last edited:

StefanAkiko

Packad och glad!
Äntligen sovdags, fredag bär det iväg hemåt till Yokohama med SAS "spännande" viner som resesällskap...

Mattias Schyberg

Administratör
Mest Pinot noir:
Visa bifogad bild 3788 Visa bifogad bild 3789 Visa bifogad bild 3790 Visa bifogad bild 3791 Visa bifogad bild 3792

Saknas gör gammvinet, men det kan någon annan säkerligen lägga upp.
Utan att säga för mycket så tycker jag mig ana två stycken mycket fina vinnördar på bild nr 2. Den ena ser väldigt nöjd och belåten ut och den andra ser ut att vilja uppsöka dass snarast möjligt. :D

En bra summering av alla känslor denna kväll och jag är glad att jag slapp synas i mitt tillstånd, som nog hade varit som en speedad sockermissbrukare. ;)

Toppen