Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Mats

Gone todash....
Jag brukar bara skriva när jag druckit något riktigt speciellt gott men nu undrar jag om någon annan druckit:

2009 Serafini & Vidotto ”Phigaia - After the red” (149 kr på SB förra året)

352451.jpg

CT skriver: ”abominably…terrible…horrible….despicable…..I dont know what went wrong with this one. I have tried defected wines before but this one... TCA or not... It was not wine. Not even vinegar..... very strange metal kind of taste. Gun powder? ….”

Sonen säger: Död råtta, krut, surt kött och smör. Absolut det sämsta jag druckit över huvud taget alla kategorier!!!

Jag säger: Helt otroligt att de här går att sälja. Inte vin utan….jag vet inte, oförklarbart hemskt odrickbart. ”Mad Dog 20/20” eller Umbala MÅSTE vara bättre för sämre går det helt enkelt inte att vara… Jag har druckit mycket dåligt vin men det här tar nog priset som det sämsta av de sämsta. Precis som CT-noten säger, hur förklarar man ett vin som är så uselt dåligt men ändå inte tydligt defekt?

Jag undrar: Hur fan kunde jag köpa det här???

Har någon annan som gjorde misstaget att köpa det här?

Last edited:

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Jag brukar bara skriva när jag druckit något riktigt speciellt gott men nu undrar jag om någon annan druckit:

Visa bifogad bild 3730

CT skriver: ”abominably…terrible…horrible….despicable…..I dont know what went wrong with this one. I have tried defected wines before but this one... TCA or not... It was not wine. Not even vinegar..... very strange metal kind of taste. Gun powder? ….”

Sonen säger: Död råtta, krut, surt kött och smör. Absolut det sämsta jag druckit över huvud taget alla kategorier!!!

Jag säger: Helt otroligt att de här går att sälja. Inte vin utan….jag vet inte, oförklarbart hemskt odrickbart. ”Mad Dog 20/20” eller Umbala MÅSTE vara bättre för sämre går det helt enkelt inte att vara… Jag har druckit mycket dåligt vin men det här tar nog priset som det sämsta av de sämsta. Precis som CT-noten säger, hur förklarar man ett vin som är så uselt dåligt men ändå inte tydligt defekt?

Haha, kul läsning! :p
När det även skrivs sådana här recensioner så blir man inte förvånad att svenska folket överlag dricker dåligt vin! :p

Mats

Gone todash....
Haha, kul läsning! :p
När det även skrivs sådana här recensioner så blir man inte förvånad att svenska folket överlag dricker dåligt vin! :p
"Vin att spara".... skulle vilja säga "Vin att kasta".... Kan överhuvudtaget inte tänka mig att dricka den här flaskan ens under hot om .... jag vet inte vad. Vi korkade upp svärfars gamla hemgjorda istället och hans blåbärsvin från -88 var klart bättre än det här. :)

Mattias Schyberg

Administratör

Visa bifogad bild 3730

Känner igen producenten men tror inte jag har testat just detta. Blev inte direkt sugen att testa heller. ;)

Magnus L

urydhtfilgukj

Visa bifogad bild 3730

Jag säger: Helt otroligt att de här går att sälja. Inte vin utan….jag vet inte, oförklarbart hemskt odrickbart. ”Mad Dog 20/20” eller Umbala MÅSTE vara bättre för sämre går det helt enkelt inte att vara… Jag har druckit mycket dåligt vin men det här tar nog priset som det sämsta av de sämsta.

Drack det för ca 1 år sen. Minns det inte som riktigt så dåligt. Blir ju nästan nyfiken att prova igen! :)

Mattias Schyberg

Administratör
Beställde in en flaska bättre Cabernet Franc från Loire igår på The Flying Elk.

Vad utmärker ett fantastiskt vin?

Bra struktur med rejäl koncentration, fin syra och ursprungstypicitet är en bra början. Om det dessutom känns elegant, välbalanserat och är perfekt som partner till aktuell måltid, så börjar det verkligen närma sig.

Hur var då kvällens vin?

Jo, allt som nämns ovan finns där utan tvekan. En klockren CF från Loire med det mesta man kan önska sig av koncentrerad frukt åt det något mörkare hållet med blåbärsskog, körsbär och svarta vinbär. Bra djup med fina drag av ceder, blommighet, en gnutta stall och tegeldamm. På minuskontot så lägger jag avsaknaden av paprika, vilket nog är ett plus för många andra.

Trots alla lovord så finner jag det ändå lite tillrättalagt på något vis. Det saknas något kufigt som får det att sticka ut och utmärka sig, vilket ett stort vin borde. Kan ändå inte klaga, men en viss besvikelse är oundviklig då jag förväntade mig en gnutta magi. Kanske skulle lite lagring göra susen, eller bara ett annat dricktillfälle? Hur gott som helst ändå, men det är tyvärr inte minnesvärt, dock perfekt som matvin. 90p

2009 Clos Rougeard (Foucault) Saumur-Champigny Le Bourg

image.jpg

MartinE

Medlem
Påsken har inletts med tvenne vällagrade flaskor från Drappier, en producent som jag upplever har sämre rykte än vad de förtjänar.

bild-4.JPG

Drappier Carte d’Or 1992: Degorgerad i mars 2014. Mogen och kryddig doft med inslag av russin, smör, fat och mogna äpplen. Underbar, perfekt mogen, torr och aningen aningen bitter smak. Tydliga drag av Pommac! Det är äpplen, apelsin och apelsinskal med en tydlig fatkaraktär. Lång, torr eftersmak. På topp idag. 92 p.

Drappier Rosé 1994: Degorgerad i december 2013. Komplex, pikant och kryddig doft med något brända toner. Till en början överväldigas man av en tydlig doft av gödselstack (!) och mogna hallon. Efter ett par timmars luftning framträder tydliga pinot-toner; doften är bärig och klart animalisk – men snarare stall än gödsel – med en aning cola och fortfarande mycket hallon. Frisk, torr, bärig och aningen bitter smak. Till en början förvånansvärt outvecklad men efter ett par timmars luftning blommar den ut! Hallon, röda och svarta vinbär samt en aning blodgrape. Det här är sjukt bra och ännu ett bevis på Drappiers storhet! Kan utvecklas ytterligare med ett par års lagring. 90 p.

Magnus L

urydhtfilgukj
Beställde in en flaska bättre Cabernet Franc från Loire igår på The Flying Elk.

Vad utmärker ett fantastiskt vin?

Bra struktur med rejäl koncentration, fin syra och ursprungstypicitet är en bra början. Om det dessutom känns elegant, välbalanserat och är perfekt som partner till aktuell måltid, så börjar det verkligen närma sig.

Hur var då kvällens vin?

Jo, allt som nämns ovan finns där utan tvekan. En klockren CF från Loire med det mesta man kan önska sig av koncentrerad frukt åt det något mörkare hållet med blåbärsskog, körsbär och svarta vinbär. Bra djup med fina drag av ceder, blommighet, en gnutta stall och tegeldamm. På minuskontot så lägger jag avsaknaden av paprika, vilket nog är ett plus för många andra.

Trots alla lovord så finner jag det ändå lite tillrättalagt på något vis. Det saknas något kufigt som får det att sticka ut och utmärka sig, vilket ett stort vin borde. Kan ändå inte klaga, men en viss besvikelse är oundviklig då jag förväntade mig en gnutta magi. Kanske skulle lite lagring göra susen, eller bara ett annat dricktillfälle? Hur gott som helst ändå, men det är tyvärr inte minnesvärt, dock perfekt som matvin. 90p

2009 Clos Rougeard (Foucault) Saumur-Champigny Le Bourg

Visa bifogad bild 3736
Uj, lite avundsjuk! :)

Tycker ofta de dyrare Lorie CF:erna saknar just de charmiga gröna tonerna.

Michael.S

Medlem
Druckit ett par fina Sydafrikaner det senaste.
Boekenhoutskloof 2012. På näsan är det mycket fat, choklad, röda bär och rosmarin. Hög syra och mycket tanniner som gifter sig fint i munnen. Perfekt balanserat och underbart vin. Känner mig lyckligt lottad som har 3 flaskor till liggande. 94p

Saxenburg Shiraz Select 2006,
Doftar peppar tillsammans med en hel del rök. Eldigt vin med torkade bär. Fick också för mig att jag hittade dill i doften. Även detta vin var välbalanderat men efter att ha druckit Boekenhoutskloof så kommer det tyvärr inte riktigt upp i samma nivå. Känns ändå som ett välgjort vin och jag gillar det. 92p

Sörplarn

Medlem
Provade på ett trevligt Marsala vin som leverar bra.
Även är jag en fanatiker av bananaskids med vissa typ viner, personlig bra kombo i min trut.

Pellegrino Vino Marsala Superiore Riserva Ambra 1998
image.jpg

Apelsin, russin, päron / torkad tropisk frukt, fin syrlighet som med just nämnda godis ger en trevlig upplevelse. Inte det bästa, men heller inte det sämsta, dock klart över medel 3,5 av 5 FW.

Glad påsk!

Last edited:

ChristianB

DipWSET
Öppnade en halva Bggne till middagen ikväll, och jag ångrar mig ju inte! :D

2012 Domaine Bertagna Vougeot 1er Cru "Clos de la Perrière":
Blekt körsbärsröd. Doften är ung, slank, elegant, full av återhållen frukt... Körsbär, jordgubbar, en stenig mineralitet som lyfter vinets till en ny graciös nivå. Faten är så gott som obefintliga, men en liten krydda är pricken över i tillsammans med lätta toner av läder och tobak. Jag får en vision av en alabastervit staty draperad i endast ett stycke rött siden...
Smaken domineras av frukten och stenen; perfekt mogna bigarråer utan kärnans bitterhet, fantastiskt tät och samtidigt lätt kropp, mineralitet att dö för och på slutet mocca med en fatkrydda som är kronan på verket! Visst är det ungt och aningen återhållet, men det är utan tvekan ett lysande vin redan nu!
5MixGYn.jpg

tobbe81

Medlem
work done
11138171_10155409835165008_4582432879332222340_n.jpg
food on the plate. Lite kort om vinet då. först och främst så är georg breuer min favorit producent när det kommer till tyska rieslingproducenter och främst dessa årgångs viner från små typbestämda platser. Doft som först antyder till syrenbuske och liljekonvalj men som efter några sekunder bryter tvärt mot nässlor och limeblad.I munnen möts man först utav lite mognads och oxiderade toner som sedan övergår till fantastiska smaker utav mango och papaya knivskarp men endå väll balanserad syra som aldrig vill sluta att försvinna utan att ta över eller bli för obehaglig. klockrent vin som bryter av något helt makalöst magiskt ihop med maten. Ger vinet så högt som 97P.

Toppen