Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Magikern

Medlem
Eller så struntar man helt i vad dessa så kallade experter tycker.
Vi tycker alla olika vilket märks oerhört tydligt på våra BYOB. Jag hittar ju dock vissa individer vars smaklökar matchar ens egna och det är främst de personers vinpreferenser jag lyssnar på om jag vill ha tips eller inspiration.

Experterna är väl ofta bättre på att bedöma vinernas potential på sikt än de flesta här är och det är väl en viktig faktor i deras betygsättning. Själv uppskattar jag ofta viner som är drickfärdiga någorlunda tidigt Dolcetto (Pecchenino, San Fereolo, Brovia etc.) och Merlot-Sangiovese blends etc. Att dessa viner ofta inte utvecklas så länge är inte så viktigt.

De är väl rätt vanligt att man har fördomar också. Att ett ungt Amaronevin inte doftar (eller smakar) speciellt intressant är en fördom som försvann direkt när jag provade Bussola TB 2007. Mina fördomar om Dolcetto försvann också när jag provade tidigare nämnda producenter.

Mattias Schyberg

Administratör
Experterna är väl ofta bättre på att bedöma vinernas potential på sikt än de flesta här är och det är väl en viktig faktor i deras betygsättning. Själv uppskattar jag ofta viner som är drickfärdiga någorlunda tidigt Dolcetto (Pecchenino, San Fereolo, Brovia etc.) och Merlot-Sangiovese blends etc. Att dessa viner ofta inte utvecklas så länge är inte så viktigt.

De är väl rätt vanligt att man har fördomar också. Att ett ungt Amaronevin inte doftar (eller smakar) speciellt intressant är en fördom som försvann direkt när jag provade Bussola TB 2007. Mina fördomar om Dolcetto försvann också när jag provade tidigare nämnda producenter.
Jag tror faktiskt att det är ungefär lika svårt för de flesta att bedöma vin efter någon form av lagringspotential och betygsätta därefter. Jag menar, hur många gånger hinner man följa ett vin 20 år plus för att lära sig och sedan applicera denna kunskap på andra viner/årgångar? Jag tror det mest är spekulationer med utgångsläge från självklara riktlinjer. Det kräver ju också att personen är lastgammal för att ha hunnit lära sig allt som behövs. Men visst kan vi anta att någon som jobbar professionellt med sensorisk bedömning och poängsättning av vin har bättre koll än oss amatörer rent generellt.

Ett vin med extravaganta kvaliteter bör utmärka sig även som ung, annars får man vänta med poängsättningen tills man vet eller enbart ge en uppskattning istället för betyg, tycker jag.

Magikern

Medlem
Jag tror faktiskt att det är ungefär lika svårt för de flesta att bedöma vin efter någon form av lagringspotential och betygsätta därefter. Jag menar, hur många gånger hinner man följa ett vin 20 år plus för att lära sig och sedan applicera denna kunskap på andra viner/årgångar? Jag tror det mest är spekulationer med utgångsläge från självklara riktlinjer.

Producenten är en viktig faktor när de bedömer vin men ibland undrar man om vissa experter inte är ute och cyklar ibland. Minns youtubeklippet där Suckling hävdar att Sassicaia 85 kommer att leva i hundratals år.

Ett fenomen som vissa viner tycks ha är ju också att de lever länge men de blir aldrig speciellt intressanta. Trevliga mognadstoner men inte så mycket mer.

Mattias Schyberg

Administratör
Ett fenomen som vissa viner tycks ha är ju också att de lever länge men de blir aldrig speciellt intressanta. Trevliga mognadstoner men inte så mycket mer.
Jag håller med, en del mogna viner får en generisk moget-vin-karaktär utan personlighet eller nerv. Enligt mig är ett vin som bäst när det kombinerar både ursprung, druvtypicitet, frukt och mognad i en komplex och unik helhet.

Gurto

Medlem
Senaste dagarnas semestervinare (ur minnet då jag inte har fört några anteckningar):

Preiss-Henny Gewurztraminer Réserve Henny 2012 (rökta räkor, aioli och vitlöksbröd)
Doftar blommigt och druvigt med honung och litchi. Låg syra och lite restsötma (typ halvtorrt)

Nja, detta var inget att hänga i granen. Sen är Gewurztraminer inte min grej iofs. 79p

Passade ändå hyggligt till maten.

Produttori del Barbaresco 2011 (grillad hängmörad clubsteak med tomat- och bönsallad)
Doftar rödbärigt, örtkryddigt och lätt rosblommigt.
Elegant och även om tanninerna biter ifrån och vinet säkert skulle må bra av lagring så funkar det absolut att dricka idag men då krävs lite käk. 88p+

Funkade ypperligt till köttbiten.

Domaine de la Gaudetterie Très Très Vieilles Vignes, Coteaux du Vendômois, Loire 2007 (rödvinsbrässerad bringa och fläskkorv med bakad lök och färskpotatis - på Ombergs Turisthotell)
Fin bleknad röd färg med lite brunt i.
Doftar övermogna jordgubbar, diskret pepprigt, torkade örter, tallbarr, skogsmark och multnade löv.
Mjukt, men ändå bra struktur, och ganska moget. Dricker väldigt bra nu så vidare lagring tror jag inte kommer göra det mycket bätte än det redan är.

Min första erfarenhet av druvan Pineau d'Aunis och det var en trevlig bekantskap! Sen hjälper det väl att vinet kommer från 108-åriga stockar. Riktigt bra! 89p+

Hittar väldigt sparsmakat med info om vinet. Nyfiken på vilken den svenska importören är.

Bra som tusan till långkoket.

Tenuta delle Terre Nere Etna Rosso Guardiola 2011 (pizza med Parma, mozzarella, parmesan och tomatsallad)
Doftar mörkbärigt, örtkryddigt, lakrits, grusig mörk mineralitet.
Lite oförlöst och med rejäl strävhet.
Nebbiololikt.

Mer koncentration och tryck än deras enklare Etna Rosso men också mörkfruktigare och mindre elegant. Behöver definitivt lagras längre. 88p+ nu men absolut potential för högre poäng.

Bra pizzavin :)

Sen smuttade jag lite på Luigi Righetti Ripasso Campolieti 2012 och konstaterade att mina smaklökar har ändrat sig sen den tiden då jag tyckte detta var rätt gott. Ogina surkörsbär och störande restsötma. Jag tog en öl istället :)

MartinE

Medlem
Jag körde lite 80-talstema i helgen:

Bonnaire Millésime Collection 1980: Stor, mogen och rökig doft med tydliga sherrytoner. Samtidigt skapar rökigheten en viss whiskykaraktär! Inslag av mogna äpplen, katrinplommon, russin, ek och gräddkola. Smaken är mogen, torr, frisk, något bitter och aningen spritig. Tyvärr inte lika stor som doften! Persika, gräddkola, äpplen och citrusskal. Medellång, mycket torr eftersmak av persikokärna. En mycket bra champagne, men det känns som att den redan passerat toppen och är på väg utför. 85 p.

Alfred Gratien Millésime 1983: Korkskadad. Inte mycket, men tillräckligt för att förstöra upplevelsen. Trist när man ruvat på flaskan i nio år… :( 0 p.

Krug Collection 1985: Magisk, mogen och komplex doft med rostade toner. Härliga pinot-toner är ständigt närvarande i bakgrunden! Inslag av smör, honung, kex, fläder, mineral, rostat bröd och rostade hasselnötter. Senare även lite knäckiga toner. Smaken är utvecklad, frisk, fruktig, oljig och fet. Smörkola, röda äpplen, hasselnötter och citrusskal. Senare även persika. Lång, mycket torr eftersmak. Smaken är utvecklad men den känns ändå klart yngre än den flaska av den "vanliga" 85:an som jag drack på nyårsafton. Då upplevde jag en del citrus i smaken, men i den här flaskan är det snarare citrusskal. För övrigt är de mycket lika varandra i både doft och smak. Livet blir vackert när man öppnar en sådan här champagne! 95 p.

IMG_7071.JPG

magnum

Epernay, Frankrike
Jag körde lite 80-talstema i helgen:

Bonnaire Millésime Collection 1980: Stor, mogen och rökig doft med tydliga sherrytoner. Samtidigt skapar rökigheten en viss whiskykaraktär! Inslag av mogna äpplen, katrinplommon, russin, ek och gräddkola. Smaken är mogen, torr, frisk, något bitter och aningen spritig. Tyvärr inte lika stor som doften! Persika, gräddkola, äpplen och citrusskal. Medellång, mycket torr eftersmak av persikokärna. En mycket bra champagne, men det känns som att den redan passerat toppen och är på väg utför. 85 p.

Alfred Gratien Millésime 1983: Korkskadad. Inte mycket, men tillräckligt för att förstöra upplevelsen. Trist när man ruvat på flaskan i nio år… :( 0 p.

Krug Collection 1985: Magisk, mogen och komplex doft med rostade toner. Härliga pinot-toner är ständigt närvarande i bakgrunden! Inslag av smör, honung, kex, fläder, mineral, rostat bröd och rostade hasselnötter. Senare även lite knäckiga toner. Smaken är utvecklad, frisk, fruktig, oljig och fet. Smörkola, röda äpplen, hasselnötter och citrusskal. Senare även persika. Lång, mycket torr eftersmak. Smaken är utvecklad men den känns ändå klart yngre än den flaska av den "vanliga" 85:an som jag drack på nyårsafton. Då upplevde jag en del citrus i smaken, men i den här flaskan är det snarare citrusskal. För övrigt är de mycket lika varandra i både doft och smak. Livet blir vackert när man öppnar en sådan här champagne! 95 p.

Visa bifogad bild 4382
Krug ¨vanlig¨ och Collection är väl samma vin med den skillnaden att vissa Collection är degorgerade senare och andra samtidgt som den ¨vanliga¨. Tråkigt med AG 83:an.

Helen

Medlem
Älskar spontana middagar i början av veckan. Hade härliga vinroade vinvänner hemma på lite sjötunga med brynt smör och en Meursault 1cru Geneveriers 1992 på magnum, brillant Savarent med Portvin Dowe 1977 och blåbär/hallonpaj med Sauterne 2004. Med facit i hand så är spontana middagar de som alltid blir bäst. VI fick även leka lite med Corawine och provade ett glas rött av Domaine De Chevalier 1975, den var faktiskt riktigt bra och jag ser fram emot att prova den igen om 1 månad. Alltså med en sådan bra start på veckan ser jag fram emot lördagens middagsbjudning.

Attachments

• 2015-06-30 00.57.01.jpg
    2015-06-30 00.57.01.jpg
    23,8 KB · Visningar: 180
  • 2015-06-30 00.53.36.jpg
    2015-06-30 00.53.36.jpg
    60,6 KB · Visningar: 185

MartinE

Medlem
Krug ¨vanlig¨ och Collection är väl samma vin med den skillnaden att vissa Collection är degorgerade senare och andra samtidgt som den ¨vanliga¨. Tråkigt med AG 83:an.
Absolut, men även två flaskor av samma vin kan ju upplevas olika när det handlar om ett 30-årigt vin! :)

Daniel A

Administratör
Efter åtta dagar i Belgien har jag nog ändrat vissa inre organ på molekylär nivå på grund av det löjligt höga intaget av lambic och geuze. Så. Jävla. Gott. Men när det dök upp något intressant vin var det bara att slå till. Det går inte att leva på brettanomyces hela tiden... Med det sagt så är säkerligen poängen lite skeva på grund av märklig alkoholdiet och svältfött vinutbud.

Så, en liten vinrapport från en ölresa i Belgien.

2009 Dalamara, Xinomavro Paliokalias - Naoussa
Blev rätt pepp när jag såg den här. Min flaska Biblia Chora var ju korkskadad, så jag missade @Larseman försök att introducera grekiskt. :(
Det är över 9000 röda bär, mest lingon, i glaset - båda i näsa och mun. Lätt kropp, rätt rejäla tanniner. Bra struktur och lång eftersmak. Efter ett tag i glaset lugnar de röda bären ner sig en smula och vinet visar upp en trevlig komplexitet, som jag har svårt att plocka smaker ur. Välgjort vin! Där och då: 90p.
Får nog ta och testa lite mer grekiska viner! Det här gav mersmak.

2004 Chateau Musar blanc
I en förort till en förort till Bryssel stannade vi för lunch. Såg ut som vilken generisk italiensk restaurang som helst (var mest ute efter funktionsmat). 25 euro för dagens och en tjock vinlista… Oh yes! Dekadenta luncher måste bli ett vanligare inslag i mitt liv.
Musaren blev ett givet val till (den perfekt grillade) tonfisken.
Plommon, honung, litelite sherrytoner i bakgrunden. Mognadstoner. Oljig, hög syra, lägger sig i halsen och stannar där. Apelsin och apelsinskal på tungan. Som en korsning mellan en traditionell savagnin-Jura och torr Vouvray. Fullständigt polerat, inget som sticker ut. 90p.
En tredjedel av flaskan var kvar när vi skulle gå - sommeliern körde ner korken i flaskan och gav den till mig (hade det här hänt i Sverige?! Ledande fråga). Drack resten dagen efter. Fortfarande riktigt, riktigt bra.

Utöver det här så blev det även några glas värda att lyfta upp (skrev inte ner något om dem). Fick i mig lite 2010 Domaine du Viking - Vouvray till en ostfondue. Trevlig torr Vouvray till tjockaste maträtten jag tryckt i mig. Som efterrätt i sig själv blev det ett glas 2012 Chateau Jolys - Jurancon. Fick återigen bekräftat att petit och gros manseng är bra grejer. Lyckades även hitta en ungrare, lite som förspel till Budapest-resa senare i sommar. 2009 Kreinbacher Furmint - Nagy-Somló, toner av aprikos och passionsfrukt, lite oljlig med ordentlig syra. Mums!

Och bästa ölen? 2006 Cantillon Geuze och Oude Geuze Boon - Vat 77. 99p och 100p!

Mattias Schyberg

Administratör
Efter åtta dagar i Belgien har jag nog ändrat vissa inre organ på molekylär nivå på grund av det löjligt höga intaget av lambic och geuze. Så. Jävla. Gott. Men när det dök upp något intressant vin var det bara att slå till. Det går inte att leva på brettanomyces hela tiden... Med det sagt så är säkerligen poängen lite skeva på grund av märklig alkoholdiet och svältfött vinutbud.

Så, en liten vinrapport från en ölresa i Belgien.

2009 Dalamara, Xinomavro Paliokalias - Naoussa
Blev rätt pepp när jag såg den här. Min flaska Biblia Chora var ju korkskadad, så jag missade @Larseman försök att introducera grekiskt. :(
Det är över 9000 röda bär, mest lingon, i glaset - båda i näsa och mun. Lätt kropp, rätt rejäla tanniner. Bra struktur och lång eftersmak. Efter ett tag i glaset lugnar de röda bären ner sig en smula och vinet visar upp en trevlig komplexitet, som jag har svårt att plocka smaker ur. Välgjort vin! Där och då: 90p.
Får nog ta och testa lite mer grekiska viner! Det här gav mersmak.

2004 Chateau Musar blanc
I en förort till en förort till Bryssel stannade vi för lunch. Såg ut som vilken generisk italiensk restaurang som helst (var mest ute efter funktionsmat). 25 euro för dagens och en tjock vinlista… Oh yes! Dekadenta luncher måste bli ett vanligare inslag i mitt liv.
Musaren blev ett givet val till (den perfekt grillade) tonfisken.
Plommon, honung, litelite sherrytoner i bakgrunden. Mognadstoner. Oljig, hög syra, lägger sig i halsen och stannar där. Apelsin och apelsinskal på tungan. Som en korsning mellan en traditionell savagnin-Jura och torr Vouvray. Fullständigt polerat, inget som sticker ut. 90p.
En tredjedel av flaskan var kvar när vi skulle gå - sommeliern körde ner korken i flaskan och gav den till mig (hade det här hänt i Sverige?! Ledande fråga). Drack resten dagen efter. Fortfarande riktigt, riktigt bra.

Utöver det här så blev det även några glas värda att lyfta upp (skrev inte ner något om dem). Fick i mig lite 2010 Domaine du Viking - Vouvray till en ostfondue. Trevlig torr Vouvray till tjockaste maträtten jag tryckt i mig. Som efterrätt i sig själv blev det ett glas 2012 Chateau Jolys - Jurancon. Fick återigen bekräftat att petit och gros manseng är bra grejer. Lyckades även hitta en ungrare, lite som förspel till Budapest-resa senare i sommar. 2009 Kreinbacher Furmint - Nagy-Somló, toner av aprikos och passionsfrukt, lite oljlig med ordentlig syra. Mums!

Och bästa ölen? 2006 Cantillon Geuze och Oude Geuze Boon - Vat 77. 99p och 100p!
Halleluja och välkommen tillbaka! Även Belgien rockar mer än Sverige vinmässigt, inte för att det är en särskilt unik lanserad idé, men ändå. Känner mig klart sugen att testa på vit Musar efter din not, det är ett vin som jag ännu inte fått tillfälle att dricka nämligen. :)

Daniel A

Administratör
Halleluja och välkommen tillbaka! Även Belgien rockar mer än Sverige vinmässigt, inte för att det är en särskilt unik lanserad idé, men ändå. Känner mig klart sugen att testa på vit Musar efter din not, det är ett vin som jag ännu inte fått tillfälle att dricka nämligen. :)

Tack, tack!

Finns en flaska vit Musar från 2006 på flaskbanken. Mycket lockande! :D

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Blev en 2008 Chateau Kirwan och en Terra Montosa från samma år då barnen behagade besöka sin gammelfar igår kväll.
Kirwan uppfattade vi alla som väldigt attraktiv på nosen, men mer åt fäjsplant i munnen. Iaf om man sneglar lite försiktigt på prislappen och jämför med vad man kan få från andra platser på Jorden för 469kr... I början av sin mognadsfas. Kommer knappast leva ssk länge. Inte alls ett bra vin för årgången. 86p.

2008 Terra Montosa var bara helt underbar. Perfekt balanserad, med Dieslingdruvan som tydlig del av blenden (eg 100% Riesling). Också i början av sin karriär, men med både rikedom, bredd och djup. Knastertorr. 91p.

Under dagen smakades ett större antal viner som serverades på ett födelsedagskalas. Bäst, alla kategorier, var den läckert bubblande NV Arras från Tasmanien. Brödig doft, rik smak, balanserad och riktigt mumsig. Bättre än de flesta bas-Champisar. 88-89p och 155kr. Jag råkade få i mig rätt många glas :)

Mattias Schyberg

Administratör
Bäst, alla kategorier, var den läckert bubblande NV Arras från Tasmanien. Brödig doft, rik smak, balanserad och riktigt mumsig. Bättre än de flesta bas-Champisar. 88-89p och 155kr.
Du borde inte missa 2005 Arras Grand Vintage (96057) med tanke på vad du tyckte om lillebror. Plocka upp en på SB genast, det finns fortfarande 10 flaskor kvar på Nordstan! :)

Den lyckades dessutom plocka ner dompa -04 på jorden blint tidigare i år av en majoritet deltagande vinnördar (och champagnenördar), men efterfrågan verkar fortfarande vara låg med tanke på att saldot inte har ändrats ett dyft sedan dess. :(

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Blev en 2008 Chateau Kirwan och en Terra Montosa från samma år då barnen behagade besöka sin gammelfar igår kväll.
Kirwan uppfattade vi alla som väldigt attraktiv på nosen, men mer åt fäjsplant i munnen. Iaf om man sneglar lite försiktigt på prislappen och jämför med vad man kan få från andra platser på Jorden för 469kr... I början av sin mognadsfas. Kommer knappast leva ssk länge. Inte alls ett bra vin för årgången. 86p.

2008 Terra Montosa var bara helt underbar. Perfekt balanserad, med Dieslingdruvan som tydlig del av blenden (eg 100% Riesling). Också i början av sin karriär, men med både rikedom, bredd och djup. Knastertorr. 91p.

Under dagen smakades ett större antal viner som serverades på ett födelsedagskalas. Bäst, alla kategorier, var den läckert bubblande NV Arras från Tasmanien. Brödig doft, rik smak, balanserad och riktigt mumsig. Bättre än de flesta bas-Champisar. 88-89p och 155kr. Jag råkade få i mig rätt många glas :)
Och inget näsblod eller halsbränna heller?:cool:

Mattias Schyberg

Administratör
En trevlig Riesling på terrassen är aldrig fel så här i sommarvärmen. Just då spelar det ingen roll vilken veckodag det handlar om eller att man behöver vara fräsch dagen efter. En väl kyld Riesling sitter som ett smäck och dricks gärna i stora klunkar. PUNKT!

Idag fick jag vinet blint och det är vanligtvis lätt att känna igen druvan när vinet osar diesel, vilket också är fallet här. Klassisk näsa, där lime möter gröna äpplen ihop med ovannämnda drag av diesel och möjligen lite steniga mineraler och antydan till passionsfrukt i bakgrunden. Vad som utmärker just detta vin är dock en påtaglig ton av gummi och spunnet socker som nästan får mina tankar till subtila fat (jag utgår såklart från att det är ofatat). Dessa drag samt viss aromsötma och tyngd får mig bort från Europa och klassisk rieslingmark (cykelslang kan dock hittas i tyskar också, men det är inte riktigt den tonen). Brukar kunna hitta dessa drag i Nya Zeeland och Australien, men vet inte varför.

I munnen är det väldigt torrt och snudd på kartigt med bittra drag av gröna äpple- och citrusskal. Bra syra och längd men med lite tunt och vattnigt avslut. Det saknar även krisp och sprits trots torrheten, dessutom djup och kropp som jag förväntar mig av en riktigt bra Riesling. Känner mig inte helt nöjd och delar ut 85p och gissar att det är en billig Riesling från Australien för max 150 pix.

Facit: 2009 Peter Lehman Wigan (99295)

image.jpg

Tyskland härskar utan tvekan när det gäller denna vinstil, dessutom behöver de inte vara dyrare än från mindre erkända områden. 200 pix är ganska mycket pengar för en Riesling, jag tycker därför ni borde undvika detta helt och hellre köpa något annat. :)

Men visst, jag njuter och tycker det är klart drickbart här i solen, tro inget annat. ;)

Larseman

Medlem
Tomtar och rosévin känns som en rätt okonventionell kombo...

WP_20150630_001.jpg

2014 Josetta Saffirio Langhe Rosato

Vackert ljusröd, mellan Provence och Tavel. Lite smultron, apelsin och en hel massa godis (tutti frutti) i en ganska enkel doft. I munnen mycket syra, en del apelsin som efter hand drar mot grape. Ganska stram med en tydlig beska i slutet. Absolut matkrävande, rätt ok för att vara rosé. 84p

Toppen