Efter åtta dagar i Belgien har jag nog ändrat vissa inre organ på molekylär nivå på grund av det löjligt höga intaget av lambic och geuze. Så. Jävla. Gott. Men när det dök upp något intressant vin var det bara att slå till. Det går inte att leva på brettanomyces hela tiden... Med det sagt så är säkerligen poängen lite skeva på grund av märklig alkoholdiet och svältfött vinutbud.
Så, en liten vinrapport från en ölresa i Belgien.
2009 Dalamara, Xinomavro Paliokalias - Naoussa
Blev rätt pepp när jag såg den här. Min flaska Biblia Chora var ju korkskadad, så jag missade
@Larseman försök att introducera grekiskt.
Det är över 9000 röda bär, mest lingon, i glaset - båda i näsa och mun. Lätt kropp, rätt rejäla tanniner. Bra struktur och lång eftersmak. Efter ett tag i glaset lugnar de röda bären ner sig en smula och vinet visar upp en trevlig komplexitet, som jag har svårt att plocka smaker ur. Välgjort vin! Där och då:
90p.
Får nog ta och testa lite mer grekiska viner! Det här gav mersmak.
2004 Chateau Musar blanc
I en förort till en förort till Bryssel stannade vi för lunch. Såg ut som vilken generisk italiensk restaurang som helst (var mest ute efter funktionsmat). 25 euro för dagens och en tjock vinlista… Oh yes! Dekadenta luncher måste bli ett vanligare inslag i mitt liv.
Musaren blev ett givet val till (den perfekt grillade) tonfisken.
Plommon, honung, litelite sherrytoner i bakgrunden. Mognadstoner. Oljig, hög syra, lägger sig i halsen och stannar där. Apelsin och apelsinskal på tungan. Som en korsning mellan en traditionell savagnin-Jura och torr Vouvray. Fullständigt polerat, inget som sticker ut.
90p.
En tredjedel av flaskan var kvar när vi skulle gå - sommeliern körde ner korken i flaskan och gav den till mig (hade det här hänt i Sverige?! Ledande fråga). Drack resten dagen efter. Fortfarande riktigt, riktigt bra.
Utöver det här så blev det även några glas värda att lyfta upp (skrev inte ner något om dem). Fick i mig lite
2010 Domaine du Viking - Vouvray till en ostfondue. Trevlig torr Vouvray till tjockaste maträtten jag tryckt i mig. Som efterrätt i sig själv blev det ett glas
2012 Chateau Jolys - Jurancon. Fick återigen bekräftat att petit och gros manseng är bra grejer. Lyckades även hitta en ungrare, lite som förspel till Budapest-resa senare i sommar.
2009 Kreinbacher Furmint - Nagy-Somló, toner av aprikos och passionsfrukt, lite oljlig med ordentlig syra. Mums!
Och bästa ölen?
2006 Cantillon Geuze och
Oude Geuze Boon - Vat 77. 99p och 100p!