Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Mattias Schyberg

Administratör
Sitter på efterprovningsfest nära Gullmarsplan i Tjockholm och både snuppar och snippar på viner skapade av en vettvilligt spritt språngandes Demeter-galning:

1990 Clos de la Coulée de Serrant, 96p
Monsterjävla bra vin! Torrt vitt vin i sitt esse. Mer äppleskrott än i Brännlands Iscider :)

1996 av samma, 92p
Också nästan monsterdjävla bra!

@KockJohan sprang iväg med den monsterunderbara 1979:an, 94p, innan jag hann ta påfyllning. Men det kommer kännas bättre imorgon att jag inte drack också den slatten. Och Johan är så otroligt mycket väl värd den ynnesten.

Rosa skimmer:
Tusen tack @vintomas och @KockJohan för en helt magisk afton av viner jag (personligen) inte känner tillräckligt väl och önskar jag drack oftare. Vågen! Tack! Det var värt alla mina besvär och irrvägar att vara med. Lärde mig massor. 1000 tack för alla era förberedelser och genomtänkta tankar. Jag hoppas ni kan komma på nästa provning i Umeå eller Yokohama.
Låter som en afton som ingen skall behöva missa. Jag tycker därmed synd om mig själv. :(

Mmm

Medlem
Gigantisk översvämning i Malmö förra sommaren... Vattnet gick c:a en meter upp i min vinkällare. Många etiketter försvann och ikväll tog vi en flaska av dessa. Flaskan är av bullig typ (Rhone - Bourgonge). Korken är omärkt?

Rexel

Medlem
Gott att läsa dina anteckningar.:)
Fyra flaskor -10 av samma vin ligger och väntar på korkskruven vad det lider. Ingen brådska dock.
Detta vin behöver verkligen tid för att komma till sin rätt, jag var glatt överraskad. Ska till Piemonte i september, kanske svänger förbi producenten och bunkrar upp lite:)

Rexel

Medlem
Det var en rejäl dusch av Chenin blanc i afton, så det passade bra att taga med ett PHAT rödvin som inte alls var sådär alldeles tvärenkelt att sätta rätt för vår kunniga grupp: (men, det var ju trots allt inte Mårbergs Söta Amarone.)
2005 Vaio Armaron, Amarone, 93p
Såsom jag uppfattade det så var vinet mckt uppskattat av alla och gick vidunderligt väl till @Vino fino:s underbara varma rätt, en pasta på recept från Sopranos. Ett äktenskap värt att längta efter igen!
Kul, har en liggandes i källaren. Kanske poppas till en ostbricka inom snar framtid;)

Mattias Schyberg

Administratör
Gigantisk översvämning i Malmö förra sommaren... Vattnet gick c:a en meter upp i min vinkällare. Många etiketter försvann och ikväll tog vi en flaska av dessa. Flaskan är av bullig typ (Rhone - Bourgonge). Korken är omärkt?
Lider med dig. :( Blindprovning är kul, men man vill ju gärna ha möjlighet att se facit efteråt. ;)

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Sitter på efterprovningsfest nära Gullmarsplan i Tjockholm och både snuppar och snippar på viner skapade av en vettvilligt spritt språngandes Demeter-galning:

Monsterjävla bra vin! Torrt vitt vin i sitt esse. Mer äppleskrott än i Brännlands Iscider :)

1996 av samma, 92p

@KockJohan sprang iväg med den monsterunderbara 1979:an, 94p, innan jag hann ta påfyllning. Men det kommer kännas bättre imorgon att jag inte drack också den slatten. Och Johan är så otroligt mycket väl värd den ynnesten.

Rosa skimmer:
Tusen tack @vintomas och @KockJohan för en helt magisk afton av viner jag (personligen) inte känner tillräckligt väl och önskar jag drack oftare. Vågen! Tack! Det var värt alla mina besvär och irrvägar att vara med. Lärde mig massor. 1000 tack för alla era förberedelser och genomtänkta tankar. Jag hoppas ni kan komma på nästa provning i Umeå eller Yokohama.
Moulin Touchais 1964 va väl inte så pjåkig heller?
Tillägger att det bästa botemedlet efter 17 flaskor vin är barnskrik tidig morgon efter... :baksmälla:

mnor

Medlem
Under gårdagen passade jag på att dricka lite champagne i solen och sedan rödvin till maten innan jag gick över till öl under U21 semifinalmatchen. Tog inga detaljerade anteckningar så tar smaknoter från minnet.
20150628_100014.jpg

Vi började med:
1996 Duval-Leroy Femme
Smak som domineras av röda äpplen, clementin och ett avslut med svaga limetoner. Noterade att syran inte var lika bra som i tidigare flaskor. Flaskvariation eller är Femme 96 på väg utför? Fortfarande en riktigt, riktigt bra champagne (92 poäng)

2008 Taittinger Brut Millesime

Smak av röda äpplen, brödigt, citrus (dominerat av citron), frisk bra syra. 2008:eek:rna levererar och detta var en av de mest tillgängliga 2008:eek:rna som jag druckit. Mycket trevlig champagne med bra syra som kommer att bli bättre med lagring! (89+ poäng)

2010 Corimbo I (Ribera Del Duero)
Mörk frukt, plommon, mörk choklad och inslag av fat. Ett ungt vin med en hel del tanniner som passade utmärkt vår grillbuffé med T-Bone steak, oxfilé och entrecote. Väldigt trevligt powervin från Ribera Del Duero som kommer att bli bättre med några års lagring (89+ poäng)

Last edited:

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör

1996 av samma, 92p

Rosa skimmer:
Sitter just nu och sippar i mig de sista av 79an, doften är helt galen! Igår upplevde jag denhär väldigt knuten under större delen av kvällen, därför höll jag 03an som min favvo, men ouf vilket vin 79an är nu, framförallt att njuta av den när man är nykter oxå

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Sitter just nu och sippar i mig de sista av 79an, doften är helt galen! Igår upplevde jag denhär väldigt knuten under större delen av kvällen, därför höll jag 03an som min favvo, men ouf vilket vin 79an är nu, framförallt att njuta av den när man är nykter oxå
-03 kändes mest tillgänglig iaf :)

Magikern

Medlem
Som andra varit inne på så var vi ganska snåla i vår betygsättning, och det blev bara snålare mot slutet.

Jag gav den i alla fall 90 p (vilket kanske borde vara 92-93) och antecknade följande: Lagrad PN, ganska mycket slånbär, fortfarande tydliga tanniner. Bourgogne. Inte färdig. 90p

(Jag tror alltså inte att den kommer bli tunn och trist inom några år. Men det beror på hur kall din källare är)

Tror nog många skulle uppfatta folk på forumet som snåla i poängsättingen. Suckling, Parker och Galloni är ju tveklöst mer generösa med betygsättningen än vad de flesta är här, i synnerhet Suckling. Ger han 89 till ett vin kan man nästan ge sig på att de är bib varning över det.

Skall bli kul att se hur vinet utvecklas iaf (källaren är alltid sval).

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Tror nog många skulle uppfatta folk på forumet som snåla i poängsättingen. Suckling, Parker och Galloni är ju tveklöst mer generösa med betygsättningen än vad de flesta är här, i synnerhet Suckling. Ger han 89 till ett vin kan man nästan ge sig på att de är bib varning över det.
Galloni och Suckling uppfattar jag som "värre" än Parker. Bland övriga som ger hög poäng kan nämnas Jay Miller (på sin tid) och Jeb Dunnuck. Här i landet har vi bl.a. Per Bill, och så alla på Livets Goda när de recenserar viner från annonsörer.

Mmm

Medlem
Jag tycker det ser ut som en Richebourg, DRC. 1990 gissar jag.

Hehe.... Inte riktigt så bullig flaska. På den svarta folien fanns det ett silverfärgat löv, annats fanns inget som kunde ge ledtråd på vin eller årgång. Känns helt klart som Bourgogne, lite halvmogen. Definitivt 2000-tal. En himla massa ek, fast av det där träiga slaget.

Inte den blekaste aning om vad det är! Skulle nog inte köpa igen, fast det är ju svårt att hålla...

Magikern

Medlem
Galloni och Suckling uppfattar jag som "värre" än Parker.

De sätter 93 poäng till höger och vänster framför allt till Italienskt rött. Dock märker man att 94 och framför allt 96 poängsgränsen är något de sätter rätt högt. Ett vin som fått 96 av dem båda är ofta betydligt bättre än ett som fått 95 av dem.

Jancis Robinson och Tanzer liter jag mer på. 18 av Robinson och 93 av Tanzer indikerar ofta (men inte alltid) att man får bra valuta för pengarna om man betalar 500 för vinet.

Jag har kanske har en mani när det gäller att kolla betyg innan jag köper vin, onödigt att ta en risk.

Appel

Medlem
Eller så struntar man helt i vad dessa så kallade experter tycker.
Vi tycker alla olika vilket märks oerhört tydligt på våra BYOB. Jag hittar ju dock vissa individer vars smaklökar matchar ens egna och det är främst de personers vinpreferenser jag lyssnar på om jag vill ha tips eller inspiration.
Enda gången jag kan tänka mig att lyssna på Robban eller någon annan "expert" är om jag köper ett vin för att lagra och sen kränga. Då kan det finnas ett värde i en hög Parkerpoäng. Detta pga alla Parkersuckers...

magnum

Epernay, Frankrike
Eller så struntar man helt i vad dessa så kallade experter tycker.
Vi tycker alla olika vilket märks oerhört tydligt på våra BYOB. Jag hittar ju dock vissa individer vars smaklökar matchar ens egna och det är främst de personers vinpreferenser jag lyssnar på om jag vill ha tips eller inspiration.
Enda gången jag kan tänka mig att lyssna på Robban eller någon annan "expert" är om jag köper ett vin för att lagra och sen kränga. Då kan det finnas ett värde i en hög Parkerpoäng. Detta pga alla Parkersuckers...
Men om man nu har liknande smak som Parker så har man rätt stor hjälp av hans kommentarer. Känns konstigt om inte någon expert har liknande smak som en själv.
Lite nyfiken på vilka viner du köpt och lagrat och sedan krängt till några Parkersuckers.

Appel

Medlem
Jag skrev enda gången jag kan tänka mig...
Dvs, jag ser ingen anledning just nu att göra det. Jag köper för konsumtion.
Om du däremot har samma smakpreferens som Parker så är det ju alldeles strålande. Då kan du bara gå på hans poängsättning om du söker säkra kort.

Toppen