Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Mattias Schyberg

Administratör
Spännande att följa detta. Hur många flaskor har du undanstoppade för att kunna testa utvecklingen? (Och mer allmänt, hur många bör man ha för att kunna utvärdera en mognadsprocess?)
Älskar vetgirighet!

För att utvärdera helt vetenskapligt så skulle man nog behöva "frysa ner" vinerna för att kunna jämföra dem mot varann vid ett och samma tillfälle (med olika lagringsbetingelser). "Shelf life studies" där ett lagrat prov jämförs mot en infryst referens från samma batch används flitigt på många andra produkter inom livsmedelsindustrin, men just vin klarar inte av att frysas in på det sättet utan att det förstörs till viss del (vetenskaplig källa saknas, helt enligt hörsägen). Väldigt synd att det verkar vara på det viset. :(

Minnet och gamla anteckningar är svårt att ha som referens vid jämförande analyser, då jag-variationen bidrar med för mycket brus. En känsla om hur det ligger till kan vi dock få men det är framförallt roligt att följa utvecklingen på ett personligt plan oavsett hur ovetenskapligt det blir. :)

Vino fino

Medlem
Som jag anade. Misstänker att vinfantasterna som var med också tror att vinet kommer att bli lite tunt och trist inom några år.
Kul att följa ett vin under en längre tid, rätt ofta som man blir besviken dock.
Som andra varit inne på så var vi ganska snåla i vår betygsättning, och det blev bara snålare mot slutet.

Jag gav den i alla fall 90 p (vilket kanske borde vara 92-93) och antecknade följande: Lagrad PN, ganska mycket slånbär, fortfarande tydliga tanniner. Bourgogne. Inte färdig. 90p

(Jag tror alltså inte att den kommer bli tunn och trist inom några år. Men det beror på hur kall din källare är)

Mattias Schyberg

Administratör
Som andra varit inne på så var vi ganska snåla i vår betygsättning, och det blev bara snålare mot slutet.
Jag håller inte med dig om "vi". Jag kände mig inte direkt snål och medelbetygen i gruppen blev inte lägre mot slutet. Tycker snarare att det ser ganska jämnt fördelat ut med en del upp och ner och möjligen en svagt stigande trend mot slutet när man tittar på datan (om man bortser från det sista vinet som vi bedömde som en defekt kuriosa). Däremot blev nog bedömningarna mindre träffsäkra mot slutet kan jag tänka mig. Men rätt skall ju vara rätt trots allt. ;)

Graf med medelvärden från första vinet till sista vinet:
Untitled.jpg

Vino fino

Medlem
Jag håller inte med dig om "vi". Jag kände mig inte direkt snål och medelbetygen i gruppen blev inte lägre rent generellt mot slutet.
Det stämmer nog att gruppen inte blev snålare mot slutet utan kanske bara ett par av oss. Jag mindes fel. Däremot tycker jag definitivt man kan kalla medelvärdet för snålt. Vi drack knappast några dussinviner. Med något undantag från mig :rolleyes::rolleyes:, skall tilläggas.

Jag roade mig med att kolla statistiken för ett tag sedan (tack @StefanAkiko för rådatat) och vi hade ju ett par tre provare som själva proklamerade att de inte såg storheten i Pinot Noir. Vilket förstås är fullt acceptabelt. Men tar man bort dessa ur statistiken blir medelvärdet kanske mer intressant. (Det är f.ö. standardförfarande att ta bort extremerna ur statistiska underlag).

image002.png

"Tvättade" medelvärden:

image001.png

Last edited:

Mattias Schyberg

Administratör
Det stämmer nog att gruppen inte blev snålare mot slutet utan kanske bara ett par av oss. Jag mindes fel. Däremot tycker jag definitivt man kan kalla medelvärdet för snålt. Vi drack knappast några dussinviner. Med något undantag från mig :rolleyes::rolleyes:, skall tilläggas.

Jag roade mig med att kolla statistiken för ett tag sedan (tack @StefanAkiko för rådatat) och vi hade ju ett par tre provare som själva proklamerade att de inte såg storheten i Pinot Noir. Vilket förstås är fullt acceptabelt. Men tar man bort dessa ur statistiken blir medelvärdet kanske mer intressant. (Det är f.ö. standardförfarande att ta bort extremerna ur statistiska underlag).

Visa bifogad bild 4351

"Tvättade" medelvärden:

Visa bifogad bild 4352
Jag hade gärna lagt ut allas resultat, men har undvikit det av hänsyn (har ju tidigare presenterat mina egna siffror enbart). Kul att få allt klart och tydligt i alla fall, även om det blir lite rörigt att se vem som har satt vilken poäng. Hoppas ingen av de som deltog tar illa vid sig nu bara. :)

Tyvärr syns inte vilket vin som har fått vad...eller det kanske snarare är tur. ;)

Mattias Schyberg

Administratör
Neeej... det kan väl ingen göra? Det var i alla fall inte någon avsikt. Tvärtom. Här är vi prestigelösa och öppna.

Vi måste ju visa landets vinjournalister hur riktiga proffs jobbar!!
Jo, men det har ju inte lagts upp innan av någon anledning så jag utgick nog från att det kan vara lite känsligt för vissa. Själv så tycker jag det är självklart att vara transparent som du nog vet vid det här laget. ;)

Silex

Medlem

Visa bifogad bild 4351

"Tvättade" medelvärden:

Visa bifogad bild 4352

Intressant att se hur personligheter verkar avspeglas i variansen i datan.... De som är konsekventa i hur de skriver inlägg på FW (t ex Vintomas, Gurto och Mattias) har relativt liten varians i poängsättningen, medan de som rör sig "över hela skalan" i sina FW-inlägg och inte är rädda att uttrycka "starka" åsikter (t ex StefanAkiko och Kockjohan) har mycket större spridning i sin poängsättning ;)

Mattias Schyberg

Administratör
Intressant att se hur personligheter verkar avspeglas i variansen i datan.... De som är konsekventa i hur de skriver inlägg på FW (t ex Vintomas, Gurto och Mattias) har relativt liten varians i poängsättningen, medan de som rör sig "över hela skalan" i sina FW-inlägg och inte är rädda att uttrycka "starka" åsikter (t ex StefanAkiko och Kockjohan) har mycket större spridning i sin poängsättning ;)
Ett tydligt exempel på hur olika vi använder poängskalan och varför man bör ta sifferbetyg med en stor nypa salt och istället lära känna bedömaren bakom. :)

Gurto

Medlem

Ja, kan själv känna att man ligger väl snävt mellan 85 och 90p och att det ju egentligen skiljer oerhört mycket däremellan men min tolkning av skalan har "satt sig" och åtminstone jag vet ju vad de olika poängen innebär för mig. Sen är väl "åtsnävningen" av skalan ett fenomen som är rätt vitt spritt så min tolkning stämmer nog rätt bra överens med majoritetens tolkning (är ju själv knappast opåverkad av just denna majoritet utan snarare formad av).

För övrigt har jag absolut inget emot att min betygsättning outas :)

Vino fino

Medlem
Ja, kan själv känna att man ligger väl snävt mellan 85 och 90p och att det ju egentligen skiljer oerhört mycket däremellan men min tolkning av skalan har "satt sig" och åtminstone jag vet ju vad de olika poängen innebär för mig. Sen är väl "åtsnävningen" av skalan ett fenomen som är rätt vitt spritt så min tolkning stämmer nog rätt bra överens med majoritetens tolkning (är ju själv knappast opåverkad av just denna majoritet utan snarare formad av).

För övrigt har jag absolut inget emot att min betygsättning outas :)
För alla på forumet som inte var där kan jag väl avslöja att @Gurto s resonemang under provningen var konsekvent, tydligt, och präglat av oräddhet. Tydliga åsikter som argumenterades på ett passionerat vis. Liksom övriga deltagare, för övrigt.

(Sen hade han också med sig fantastisk mat, bl.a. en råbiff som var fullständigt briljant, men det har strikt taget inget med vinerna att göra...)

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Ja den där provningen har jag i ett svagt ögonblick lovat Stefan att jag skulle skriva om, åtminstone på forumet, men det har inte blivit av. Det var intressant och många bra viner (men kanske inga som var uppe i Pinots sjunde himmel), där en del av oss tyckte lika om en del och olikt om en del - d.v.s. ungefär som vanligt på provningar. Det var första gången jag träffade några stycken av deltagarna öga mot öga, vilket också var kul. En bidragande anledning att jag i efterhand har prioriterat ner att skriva om den är att tiden inte var tillräcklig för antalet viner, d.v.s. mer konkret att antalet viner var för många eftersom vi från början visste vilken tid som lampan skulle släckas. (Stort tack @Vino fino för lokalen!)
Jag hann i och för sig skriva provningsnoteringar - nätt och jämnt utan att vara alltför asocial - men upplevde tyvärr att jag var tvungen att tippa ut flera av vinerna innan de hade utvecklats färdigt i glaset. Man kan för all del alltid gissa och rösta på det första intrycket efter en blindprovning, som vi gjorde här, men jag är inte så säker på att det är den sortens anteckningar som är de mest intressanta att läsa i efterhand för de som inte var med.
Vi får se, om semestern blir tillräckligt regnig och jag känner mig sysslolös kanske jag ändå gräver fram anteckningarna i röran här hemma och gör något av dem. Men det är inget löfte.
Lustigt att jag ser ut att ligga rätt högt i medelvärde, för ofta framstår jag som snål i min poängsättning. (Tack @KockJohan för att du finns, inte bara för din foie gras-terrin, utan för du får mig både att framstå som generös med poäng och bra på att komma i tid! :cool:) Men å andra sidan gillar jag Pinot Noir...

Larseman

Medlem
Lite enkel fredagspasta och då behövs en italienare. Frugan är ju som ni kanske vet inte helt överförtjust i Nebbiolo, så då blir det lite schysst Sangiovese istället ;)
2010 Fontodi Chianti Classico
Stor, komplex, varm och kryddig doft av körsbär, timjan, blåbär, lite läder och tobak.
Syrlig, ganska uppstramad smak av blåbär och smultron, sandiga fina tanniner och mycket bra längd med ett lite eldigt slut. Kan säkert utvecklas en del med lite tid. Gott! 90p

Vino fino

Medlem
Jag hann i och för sig skriva provningsnoteringar - nätt och jämnt utan att vara alltför asocial - men upplevde tyvärr att jag var tvungen att tippa ut flera av vinerna innan de hade utvecklats färdigt i glaset.
Jag tror att alla som var där håller med dig--- trots att vi började vid halvtidig eftermiddag räckte inte tiden till. Vinerna (och provarna!) hade behövt mer umgänge för att verkligen frambringa alla nyanser.

Vino fino

Medlem
Å forumets rekommendationer köpte jag Le Riche Cab '12 och Kumeu Maté '12.

Sydafrikanen är fortfarande ganska sluten men ändå polerad. Bra jordig Cab-frukt, lite salt flinta och mörk svartvinbär i näsan, sedan röd och svart saftig frukt i gomen. Bra syra, bra lyft, helt ren i slutet. Imponerande. Inte riktigt Pauillac men det är ju som det ska vara, det ska smaka lite Sydafrika också. Tydlig potential--- när den lite bläckiga frukten släpper taget kommer stall och komocka och andra trevligheter träda fram. 91p + . Mycket bra valuta, måste man tillstå.

Ny bekantskap för mig är Kumeu. Har några andra nyazeeländska favoriter på vitsidan men här kom en nykomling som inte behöver stå i farstun och ursäkta sig. Ganska mycket päron och äpplen i bouqueten som fyller halva köket när vinet värms upp. Inte helt klassisk Chardonnay men inte mig emot. Fin mjuk estetik för att övertyga mig med både len frukt och lite matigare nyanser av ek, tillsammans med de vita blommorna som är kännetecknet för all dyr och högklassig Chardonnay oavsett om den är mousserande eller stilla. Det enda jag saknar är ryggraden av stål-syra som görs i Bourgogne, men den får man å andra sidan betala extra för. 92p, kan bli större.

Det som utmärker bägge dessa var den skolboksenliga balansen. Inte ett spår av disharmoni. Hatten av. Tack också för rekommendationerna, herrar medlemmar.

fine.jpg

Toppen