Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Har druckit samma vin. Förväntar man sig en power-Barolo blir man besviken (trots det varma året). Vingården har det högsta läget i Barolo. Inga barriques. Klingar vackert i mina öron (och det smakade bra också... dock i en primär fas, så klart).
Vår flaska var bara enligt våra lökar ett relativt tråkigt vin, oavsett det var handmalt av jungfrur eller inte. Och nej, fanns inga förväntningar på ngn power-Barolo. Vi skyller (naturligtvis) på korken.

grappa

Medlem
Tema C9dP med omgivning
Hittade några spännande viner från Chen Bleu i Provence (Vaucluse) dvs inte inom Södra Rhone men i närheten. Som referens togs en vit och en röd C9dP med. Dekanterade vinerna 1,5 h innan provning.
  • Aliot Chêne Bleu 2011 VdP du Vaucluse, 65% roussanne, 30% white grenache och 5% marsanne: underbart vin med guldgul färg, mogen doft och smak med bivax, hö, vanilj, blommor, honung, kryddor etc. Mycket av allt och i bra balans. Syran känns först inte alls men kryper försiktigt fram under alla smaker. Ett riktigt häftigt vin! 96 p
  • Clos du Mont-Olivet Blanc 2013 Châteauneuf-du-Pape, 30% clairette, 30% bourboulenc, 25% roussanne, 14% grenache blanc samt 1% picpoul blanc och picardan: ljus grönton. Mycket friskare i doft och smak än Aliot. Äpplen, päron och en gnutta citrus och kryddor. Mycket trevligt. 92 p
  • Héloise Chêne Bleu 2007 VdP du Vaucluse, 60% syrah, 37% grenache och 3% viognier: mörkt svartblå och opaque. Stor doft och smak av av vinbär, plommon, björnbär, tobak, vanilj mm (lite kokt intryck i första början men försvann). Efter lång tid i glaset börjar syrah komma fram med lite chark och peppar. Tanniner och syra dämpade och i bra balans med frukten. 94 p
  • Habemus Papam 2011 Châteauneuf-du-Pape, 95% Grenache 5% Mourvedre: mörkt blåröd, mindre opaque än Heloise. Klassisk C9dP med kryddighet, bärighet och hög alkoholhalt. 90 p
Svår provning för deltagarna :), gissningarna gick åt många håll men efter ett tag så lyckades de hitta rätt. Den röda C9dP var ganska traditionell. Aliot och Heloise hade strukturella likheter som känns producentspecifika (lätt att säga när man har facit).

Mattias Schyberg

Administratör
Var på provning av Cava igår som arrangerades av Kallenberg Wines. Ingen stor öppen provning, utan vi var ett mindre gäng som samlats för att testa lite intressanta viner. Som brukligt, blint men där vi visste mycket väl att det handlade om Cava (halvblint vill säga). Det hela genomfördes på Göteborgs Vinkällare. Vi visste även att det skulle finnas en inbakad joker i leken, men inte vilken typ. Efter heatet med Cava så öppnades även en enklare skumpa för att jämföra med, samt ett underbart och unikt blindvin buteljerat helt utan etikett direkt från producentens "private stash". Flera av oss gick upp i brygga och svettades ymnigt - så gott var det! :)

Jag kan inte påstå att bubbel är min favoritgenre av vin och än mindre så har jag provat särskilt mycket bra Cava, så mina ord och poäng bör säkerligen tas med en extra stor nypa salt.

image.jpg

Just denna gång så känns det roligast att börja bakifrån, dvs med vinet utan etikett.

2013 Suañe Alonso & Pedrajo Viticultores
Blend på Viura och Sauvignon Blanc. Total produktion på 1300 flaskor av första årgången som är 2013. Vinet släpps i december i år från producenten. Vinmakaren heter Alberto Pedrajo och det är även han som gör Macerado (Viura 20 mån skalkontakt), Anadas (Viura blandade årgångar) och Lias Finas (Viura 17 mån på jästfällning) för producenten Honorio Rubio.

Jag gillade detta vin som tusan! Ungt och krispigt med fin fathantering. Inslag av pinjenöt, nysågad ek och en komplex fruktighet med toner av yuzu (mandarin, grapefrukt), passionsfrukt, omogen mango och honung. Tyckte mig även ana lite saffran och en allmän karamellighet åt kanderade citrusskal. Superintensivt i munnen med en längd som räcker minst till mars. Heltorrt och krispigt i munnen med en härlig grapefruktsbeska och sprits. Kommer mest troligt bli magiskt med lite tid på rygg. 92p

Nu över till Cava-provningen...

NV CastellRoig Cava Brut
Väldigt enkelt och fruktigt helt utan intensitet och längd. Päron, tropisk frukt och lime på näsan. Vattnig, småsöt och trist. Inget för en vinnörd. Samtliga i gruppen var överens om att det var kvällens överlägset sämsta vin. 78p

2011 CastellRoig Cava Reserva Brut Nature
Klart mer ambitiös Cava med tydliga drag av havsmineraler (allmänt hav), flinta och några puffar rök. Fick lite skumpavibbar. En aning äppelskal med viss beska i smaken, Heltorr med duglig längd, men det lyckas ändå inte imponera på mig. Aromen klart trevligare än smaken som saknade lite umph samt en aning oangenäm bitterhet. 87p

2013 CastellRoig Brut Xarel lo
Laxrosa färg som lurade oss alla till att tro att det handlade om en rosé, men icke sa nicke. Udda variant men välsmakande. Frisk och fruktig med citrus, grapefrukt och smultron (mest troligt så lurades jag nog av färgen ;)). Fräscha syror med lite pinjenöt och stenig mineralitet samt hygglig längd. Funkar nog både för vinnörden och Svensson. Kompetent och trevligt vin jag gärna dricker igen. 87p

2008 Recaredo Brut Nature (90341)
Referensvin i sammanhanget. Näst bäst av cavorna enligt min bedömning. Aningen för mycket bokna äpplen i aromen men med fin intensitet och mycket skumpavibbar. Kartiga men angenäma syror i munnen. Inslag av bröd, äpplen och fat. Jag gillade det ganska mycket och tycker nog det förtjänar 88p.

2010 CastellRoig Cava Gran Reserva Brut Nature
Helt klart vinnarcavan denna kväll. Så vitt jag minns så var vi tämligen överens i gruppen dessutom (möjligen någon som avvek, men minns inte riktigt). Härligt brödig med lite tryffel, sten, kofta och allehanda äpplen, päron och stenfrukter. Mysig liten "sälta" i munnen samt en krispig livlig syra. Adekvat intensitet och längd. Mest komplext och härligt rent allmänt. I jämförelse med referensskumpan Tendil & Lombardi Cuvée Brut (77862) så kändes Cavan klart roligare, mer komplex och klart intensivare. Möjligtvis lite lägre syra. För min del så hade nog skumpan hamnat runt 85-87p, men jag tänkte inte så mycket på den, dessutom dracks den inte blint. 89p

NV CastellRoig Cava Rosat Brut
Kvällens riktiga rosé. Rejält rödfärgad. Gjord till 100% på den röda druvan Trepat, och enligt saignee-metoden. Grapefrukt, friska jordgubbar och pomerans i näsan ihop med lite torrt gräs, kött och möjligtvis en hint av sötlakrits. Ganska klumpigt och ofokuserat i munnen men med bra drag under huven. Jag hade lite svårt att uppskatta detta, men det finns vissa kvaliteter ändå såklart. 83p

NV CastellRoig Cava Brut nature
En del flintamineralitet och drag av svampskog direkt vid första sniffen, därefter en del tropisk grön frukt åt guava och gula äpplen. Rejält torrt och krispigt i munnen. Något tunn frukt och aningen kort, men med viss ambition. 86p

Ännu en smått gedigen vinkväll avklarad. Något nytt har jag väl lärt mig hoppas jag, men den viktigaste lärdomen är nog hur kul vit Rioja kan vara och ofta är. Helt enligt rådande trend i vinvärlden. :)

Det är såklart även på sin plats att tacka Björn Kallenberg och @Magnus L för ett trevligt arrangemang!

Skrutt

Medlem
2010 Cuvée du Vatican CdP
Lät sig inte uppvaktas utan mat på dag 1. Till mat - grillad kalvfilé med stekt mangold, stekt potatis, bea - var det en bra kompanjon men inte remarkabelt.

På dag 3 fanns det lite mer livaktighet och något mindre rigida tanniner. Det kvardröjande intrycket är ändå att inte röra någon 2010 CdP på flera år. 84+

Oggy

Medlem
Vår flaska var bara enligt våra lökar ett relativt tråkigt vin, oavsett det var handmalt av jungfrur eller inte. Och nej, fanns inga förväntningar på ngn power-Barolo. Vi skyller (naturligtvis) på korken.
Jungfrudom påverkar sällan vinets doft och smak, vad jag förstår. Vingårdsläge och ekhantering däremot...

Förmodligen korken, absolut. :)

Magikern

Medlem
I går kväll blev det Domaine Tortochot- Gevrey Chambertin Champeaux 2005

Synnerligen Barololiknande tycker jag. Kanske lite Pinot när det gäller frukten möjligen men i övrigt var det riktigt mycket Piemonte. Rejäla tanniner med bra kryddighet, ingen stallighet alls. Ingen tvekan om att det är 90+ idag.

Frukten avtog dock rätt mycket efter några timmar dock. Skulle gissa på att vinet blir tunt, utan frukt, men med trevliga mognadstoner och stallig doft om 4-5 år. Håller kroppen kan det säkert bli bättre men frågan är om inte frukten och kraften som finns idag gör att vinet trots allt är som bäst nu?

Mattias Schyberg

Administratör
I går kväll blev det Domaine Tortochot- Gevrey Chambertin Champeaux 2005

Synnerligen Barololiknande tycker jag. Kanske lite Pinot när det gäller frukten möjligen men i övrigt var det riktigt mycket Piemonte. Rejäla tanniner med bra kryddighet, ingen stallighet alls. Ingen tvekan om att det är 90+ idag.

Frukten avtog dock rätt mycket efter några timmar dock. Skulle gissa på att vinet blir tunt, utan frukt, men med trevliga mognadstoner och stallig doft om 4-5 år. Håller kroppen kan det säkert bli bättre men frågan är om inte frukten och kraften som finns idag gör att vinet trots allt är som bäst nu?
Gevrey-Chambertin har fått mig till Piemonte flertalet gånger på grund av strukturen. En av Bourgognes klart mest intressanta kommuner. Har ännu inte blivit besviken faktiskt, vilket är unikt med tanke på regionens varierande kvalitet. Jag har dock enbart druckit lite dyrare varianter. :)

Lagringsmässigt så tror jag nog att denna stil borde klara lagring bättre än de flesta!

Magikern

Medlem
Gevrey-Chambertin har fått mig till Piemonte flertalet gånger på grund av strukturen. En av Bourgognes klart mest intressanta kommuner. Har ännu inte blivit besviken faktiskt, vilket är unikt med tanke på regionens varierande kvalitet. Jag har dock enbart druckit lite dyrare varianter. :)

Lagringsmässigt så tror jag nog att denna stil borde klara lagring bättre än de flesta!

Du har provat detta vinet om jag inte minns fel? Det känns som att det skulle kunna bli alltifrån tunt och halvtrist till ett komplext vin med fina mognadstoner och kroppen i behåll om 5 år. Bara att vänta och se om man nu orkar det. :)

Mattias Schyberg

Administratör
Du har provat detta vinet om jag inte minns fel? Det känns som att det skulle kunna bli alltifrån tunt och halvtrist till ett komplext vin med fina mognadstoner och kroppen i behåll om 5 år. Bara att vänta och se om man nu orkar det. :)
Den jag framför allt minns och som finns dokumenterad är från samma kommun, men av en annan producent och årgång. Supertrevlig!

2010 Domaine Heresztyn Gevrey-Chambertin 1er Cru Les Corbeaux
Visa bifogad bild 3900
Den som känner mig vet att jag är ganska skeptisk till Bourgogne, men jag har på senare tid stött på flertalet läckra varianter och det är nog de lite "tyngre" och stramare varianterna jag gillar bäst och denna baby är just ett sådant exempel...
Fullkomligt briljant med läckra aromer och balanserad röd frukt med knivskarp fokus och skyhög intensitet. Öppet och generöst, men inte bombastiskt, utan snarare i fullkomlig balans. Tranbär, stall, kaffe, rabarber och sandelträ i näsan primärt som under kvällen även får sällskap av jord, gulbeta, bergamott, krutrök och mentol.
Jag gick nästan upp i brygga av upphetsning. Detta är ett grymt trevligt vin, vilket jag vill ha mer av snarast! Bourgogne är dock alltid dyrt och inga undantag med detta. Strax under tusen pix på restaurang får dock anses ok för ett vin som kostar runt en femhundring retail (tror jag). 92p

Dessutom har jag ju provat denna från samma läge men av annan producent och årgång...

2009 Olivier Guyot Gevrey-Chambertin 1er Cru Champeaux
Rejält med mörka körsbär och fet blommighet. Hittar även lite gröna drag och färska hallon ihop med lite rustika tallbarr. Sparsamma fat med lite kakao och ett uns dill. Rejäla tanniner och bett i smaken med härlig intensitet.
Ännu en gång har jag lurats till att gissa Piemonte och Nebbiolo på en Gevrey-Chambertin. Förhoppningsvis har jag lärt mig något vid det här laget. Jäkligt bra vin som dock behöver lite mer tid för att utveckla komplexitet. 91p

Gurto

Medlem
Den jag framför allt minns och som finns dokumenterad är från samma kommun, men av en annan producent och årgång. Supertrevlig!
Dessutom har jag ju provat denna från samma läge men av annan producent och årgång...

Vi drack vinet som @Magikern refererar till på PN-provningen i Stockholm. Fast det avverkades ju rätt många viner så inte helt enkelt att minnas :)

Har själv inte tagit tag i anteckningarna därifrån men minns att jag tyckte det var bra i alla fall. Lade det mest på minnet eftersom jag själv har en flaska av det i källaren.

Mattias Schyberg

Administratör
Vi drack vinet som @Magikern refererar till på PN-provningen i Stockholm. Fast det avverkades ju rätt många viner så inte helt enkelt att minnas :)

Har själv inte tagit tag i anteckningarna därifrån men minns att jag tyckte det var bra i alla fall. Lade det mest på minnet eftersom jag själv har en flaska av det i källaren.
I see, hittade inga noter när jag sökte tidigare, men nu hittade jag inlägget och förstår varför det var lätt att glömma i sammanhanget. Stadiga 89p och visst tusan gissade jag Nebbiolo på det dessutom. :)
2005 Domaine Tortochot Gevrey-Chambertin, Les Champeaux (Pinot Noir: Nej, Bourgogne: Nej - 89p)
Snittet i gruppen landade på 89,1p så ingen stor Bourgogne, men adekvat. Du gav också 89p. :)

Gurto

Medlem
Domaine Pierre Labet Bourgogne Pinot Noir Vieilles Vignes 2009 (confiterade kycklinglår med puylinser)
Doftar mörka körsbär, björnbär, torkade vedartade örter, lakrits, tydligt balsamiskt/målarlåda, något animaliskt åt baconhållet
Smakar mörka bär med örtbittra inslag samt balsamiska drag. Tanninerna är ännu inte helt bortslipade. Medium+ i syra.

Min första positiva bekantskap med Bourgogne när det begav sig (har säkert tjatat om det i fler provningsnoter av detta vin genom åren, men den nostalgin får ni leva med ;) ) Fortfarande gott om än något atypisk gamla världen-pinot med all den mörka frukten men hör väl årgången till. Gillar ändå och levererar bra till ett modest pris (199kr 2012). 88p.

Passade bra till maten. Var nog bra med en lite kraftigare/mörkare PN till den rustikare maten.

En flaska kvar, får se hur länge den får vara kvar.

Gurto

Medlem
I see, hittade inga noter när jag sökte tidigare, men nu hittade jag inlägget. Stadiga 89p och visst tusan gissade jag Nebbiolo på det dessutom. :)

Snittet i gruppen landade på 89,1p så ingen stor Bourgogne, men adekvat. Du gav också 89p. :)

Där ser man :) 89p är iofs bra för mig och, som jag nämnt innan, blev man bara snålare och snålare med poängen desto längre vi kom i provningen. Skulle gissa att man åtminstone kan lägga till 1-2p på många av vinerna från den provningen då man njuter dem allena i lugn och ro.

Mattias Schyberg

Administratör
Där ser man :) 89p är iofs bra för mig och, som jag nämnt innan, blev man bara snålare och snålare med poängen desto längre vi kom i provningen. Skulle gissa att man åtminstone kan lägga till 1-2p på många av vinerna från den provningen då man njuter dem allena i lugn och ro.
Absolut, blindprovningar är ju lite speciella omständigheter, dessutom blir det ju inte lättare med ett kopiöst antal viner och tidspress. :)

Magikern

Medlem
I see, hittade inga noter när jag sökte tidigare, men nu hittade jag inlägget och förstår varför det var lätt att glömma i sammanhanget. Stadiga 89p och visst tusan gissade jag Nebbiolo på det dessutom. :)

Som jag anade. Misstänker att vinfantasterna som var med också tror att vinet kommer att bli lite tunt och trist inom några år.

Kul att följa ett vin under en längre tid, rätt ofta som man blir besviken dock.

Beo

Medlem
Öppnade ett lejon idag och det resulterade i en massa inlägg på en massa trådar. Kunde bara inte låta bli. När man mitt i natten
sitter med dom sista dropparna och undrar...
2010 La Spinetta (Rivetti) Barolo Vigneto Garretti
IMG_0256.jpg
IMG_0265.jpg

Barnarov men efter en stund (timme) i karaffen får jag ett vin med massor av tanniner, körsbär, svarta vinbär. Lång eftersmak och härlig syra som sitter kvar. Just nu är det svårt att dricka utan mat och vinet var även trevligt med lite lagrad ost från Sivan. Elegant men saknar lite av den kraft som andra Spinetta viner brukar leverera. Så lite besviken blev jag på denna 2010. Har fler men dom får vänta några år. Alla vill ju ha poäng så 88 idag men kanske blir det lite till med åren.

PS. Kossan som hamnade i grillen var 74 månader och av rasen hereford. Min undran över kvällens TV-skräll att kött är miljö(farligt/gott) är om det är Almedalsveckan som spökar. Undrar hur populärt det vore med en vit vecka i Visby .

Last edited:

grappa

Medlem
Spännande att följa detta. Hur många flaskor har du undanstoppade för att kunna testa utvecklingen? (Och mer allmänt, hur många bör man ha för att kunna utvärdera en mognadsprocess?)

Mattias Schyberg

Administratör
Skulle du/ni säga att det är större flaskvariation i en lägre prisklass än i en mellan/högre prisklass?
Jag har ingen aning, men i många fall så kan ju ett enklare vin (vanligtvis lägre prisklass) ha mindre påkostade förslutningar och liknande vilket vi har sett kan ge extremt stor flaskvariation. Dyrare/mer påkostade viner klarar generellt mer lagring (mer antioxidanter via syror och extrakt) och har förslutningar anpassade för detta i de flesta fall.

Men som en vis man sa en gång: "flaskvariation = jag-variation", dvs vår egen upplevelse från gång till gång med ett vin varierar ju väldigt mycket också. ;)

Toppen