Var på provning av Cava igår som arrangerades av
Kallenberg Wines. Ingen stor öppen provning, utan vi var ett mindre gäng som samlats för att testa lite intressanta viner. Som brukligt, blint men där vi visste mycket väl att det handlade om Cava (halvblint vill säga). Det hela genomfördes på
Göteborgs Vinkällare. Vi visste även att det skulle finnas en inbakad joker i leken, men inte vilken typ. Efter heatet med Cava så öppnades även en enklare skumpa för att jämföra med, samt ett underbart och unikt blindvin buteljerat helt utan etikett direkt från producentens "private stash". Flera av oss gick upp i brygga och svettades ymnigt - så gott var det!
Jag kan inte påstå att bubbel är min favoritgenre av vin och än mindre så har jag provat särskilt mycket bra Cava, så mina ord och poäng bör säkerligen tas med en extra stor nypa salt.
Just denna gång så känns det roligast att börja bakifrån, dvs med vinet utan etikett.
2013 Suañe Alonso & Pedrajo Viticultores
Blend på Viura och Sauvignon Blanc. Total produktion på 1300 flaskor av första årgången som är 2013. Vinet släpps i december i år från producenten. Vinmakaren heter Alberto Pedrajo och det är även han som gör Macerado (Viura 20 mån skalkontakt), Anadas (Viura blandade årgångar) och Lias Finas (Viura 17 mån på jästfällning) för producenten Honorio Rubio.
Jag gillade detta vin som tusan! Ungt och krispigt med fin fathantering. Inslag av pinjenöt, nysågad ek och en komplex fruktighet med toner av yuzu (mandarin, grapefrukt), passionsfrukt, omogen mango och honung. Tyckte mig även ana lite saffran och en allmän karamellighet åt kanderade citrusskal. Superintensivt i munnen med en längd som räcker minst till mars. Heltorrt och krispigt i munnen med en härlig grapefruktsbeska och sprits. Kommer mest troligt bli magiskt med lite tid på rygg.
92p
Nu över till Cava-provningen...
NV CastellRoig Cava Brut
Väldigt enkelt och fruktigt helt utan intensitet och längd. Päron, tropisk frukt och lime på näsan. Vattnig, småsöt och trist. Inget för en vinnörd. Samtliga i gruppen var överens om att det var kvällens överlägset sämsta vin.
78p
2011 CastellRoig Cava Reserva Brut Nature
Klart mer ambitiös Cava med tydliga drag av havsmineraler (allmänt hav), flinta och några puffar rök. Fick lite skumpavibbar. En aning äppelskal med viss beska i smaken, Heltorr med duglig längd, men det lyckas ändå inte imponera på mig. Aromen klart trevligare än smaken som saknade lite umph samt en aning oangenäm bitterhet.
87p
2013 CastellRoig Brut Xarel lo
Laxrosa färg som lurade oss alla till att tro att det handlade om en rosé, men icke sa nicke. Udda variant men välsmakande. Frisk och fruktig med citrus, grapefrukt och smultron (mest troligt så lurades jag nog av färgen
). Fräscha syror med lite pinjenöt och stenig mineralitet samt hygglig längd. Funkar nog både för vinnörden och Svensson. Kompetent och trevligt vin jag gärna dricker igen.
87p
2008 Recaredo Brut Nature (90341)
Referensvin i sammanhanget. Näst bäst av cavorna enligt min bedömning. Aningen för mycket bokna äpplen i aromen men med fin intensitet och mycket skumpavibbar. Kartiga men angenäma syror i munnen. Inslag av bröd, äpplen och fat. Jag gillade det ganska mycket och tycker nog det förtjänar
88p.
2010 CastellRoig Cava Gran Reserva Brut Nature
Helt klart vinnarcavan denna kväll. Så vitt jag minns så var vi tämligen överens i gruppen dessutom (möjligen någon som avvek, men minns inte riktigt). Härligt brödig med lite tryffel, sten, kofta och allehanda äpplen, päron och stenfrukter. Mysig liten "sälta" i munnen samt en krispig livlig syra. Adekvat intensitet och längd. Mest komplext och härligt rent allmänt. I jämförelse med referensskumpan
Tendil & Lombardi Cuvée Brut (77862) så kändes Cavan klart roligare, mer komplex och klart intensivare. Möjligtvis lite lägre syra. För min del så hade nog skumpan hamnat runt 85-87p, men jag tänkte inte så mycket på den, dessutom dracks den inte blint.
89p
NV CastellRoig Cava Rosat Brut
Kvällens riktiga rosé. Rejält rödfärgad. Gjord till 100% på den röda druvan Trepat, och enligt saignee-metoden. Grapefrukt, friska jordgubbar och pomerans i näsan ihop med lite torrt gräs, kött och möjligtvis en hint av sötlakrits. Ganska klumpigt och ofokuserat i munnen men med bra drag under huven. Jag hade lite svårt att uppskatta detta, men det finns vissa kvaliteter ändå såklart.
83p
NV CastellRoig Cava Brut nature
En del flintamineralitet och drag av svampskog direkt vid första sniffen, därefter en del tropisk grön frukt åt guava och gula äpplen. Rejält torrt och krispigt i munnen. Något tunn frukt och aningen kort, men med viss ambition.
86p
Ännu en smått gedigen vinkväll avklarad. Något nytt har jag väl lärt mig hoppas jag, men den viktigaste lärdomen är nog hur kul vit Rioja kan vara och ofta är. Helt enligt rådande trend i vinvärlden.
Det är såklart även på sin plats att tacka Björn Kallenberg och
@Magnus L för ett trevligt arrangemang!