Igår samlades göteborgsgänget ännu en gång för lite BYOB. Fritt tema. Det landade i tre heat plus lite bonusviner samt lite välkomstbubbel som vi fick som en gåva av
@Helen. Tack som tusan för det!
Vi som deltog:
@Mattias S,
@Rexel,
@Darth Angelus,
@Magnus L,
@Magikern,
@Appel,
@Michael.S,
@Beo och
@Sörplarn. Tack ännu en gång för att ni orkar dyka upp när vi kallar till vinkalas!
Först ut - välkomstvin signerat
@Helen (ordagrant!)
NV Helen et Stefan Brut Reserve
Trevligt bubbel med bra balans och typisk karaktär med lite bokna äpplen, brioche, citrus och ylle. Ingen i gruppen dissade det blint, men ingen blev heller lyrisk. Lite småsöt och tämligen enkelt, men perfekt som mingelvin av det bättre slaget. Gruppen var tämligen överens om att det helt klart är värt närmare 300 pix, dvs lite som en rekordelig standardskumpa. Själv så skulle jag nog inte vilja betala riktigt så mycket, men det var ju å andra sidan oblint för mig.
87p
Första heatet blev ett bubbelheat då vi lyckats få ihop 5 st mousserande viner denna gång. Samtliga viner i varje heat rangordnades och den rangordning som presenteras i inlägget är den sammanlagda rankingen per heat.
Heat 1 - bubbel
- 2004 Moët & Chandon Champagne Cuvée Dom Pérignon (3:a i heatet)
- 2007 Graham Beck Cuvée Clive (1:a i heatet)
- NV Vranken Champagne Diamant Blanc (4:a i heatet)
- NV Poderi La Collina Magnus Rosé (5:a i heatet)
- 2005 House of Arras Grand Vintage (2:a i heatet)
Vad fasiken hände här! Ännu en gång så lyckas den ökända Graham Beck nästla sig in i leken och till och med knipa förstaplatsen. Det verkar vara en följetong, men denna gång så var det
@Appel som stod för överraskningen. Inte min favorit, men en god andraplats för mig. Fin mogen frukt med tropiska inslag, bröd och honung i mängder. Mustigt och intensivt till tusen, ett höjdarbubbel helt klart, men för egen del så nöjer jag mig att dela ut
90p
Min etta i heatet blev
2005 House of Arras Grand Vintage som levererade massor av karaktär och intensitet. Var tämligen säker på att det var en dompa av någon anledning. Moget och fokuserat med komplexa drag av tryffel, mörk citrus, bröd, kofta, krutrök och pinjenöt. Superintensivt i munnen med skarp och sval syra samt bra pirr i den långa eftersmaken. Superfint!
92p
3:a för mig var dompan (
2004 Moët & Chandon Champagne Cuvée Dom Pérignon) som absolut gjorde bra ifrån sig om man bortser från pris. Aromen är magisk och var helt klart kvällens uttropstecken. Härligt nötig med drag av kaffe, nypon, mogna äpplen och apelsinkrokant. Det var i munnen jag blev lite besviken, då det kändes lite för tamt med lite avsaknad av intensitet. Lite lättdrucket och insmickrande också, jag hade helt enkelt önskat mer umph och bett. Jag tycker ändå
90p är rimligt, om inte annat för komplexiteten och elegansen i aromen. Jädrigt gott helt enkelt. Gissade själv på en Pol Roger NV.
Heat 2 - röda
- 2009 Robert Mondavi Winery Cabernet Sauvignon Reserve (4:a i heatet)
- 1999 Mastroberardino Irpinia Naturalis Historia (1:a i heatet)
- 2007 Kanonkop Estate Cape Winemakers Guild Paul Sauer (2:a i heatet)
- 1993 Murrieta's Well Zinfandel (3:a i heatet)
- 1976 G. Mour et Fils - Chateauneuf-du-Pape Grande Selection (5:a i heatet)
Kul att Taurasi lyckades knipa en förstaplats i hård konkurrens. Inte riktigt min favorit, men visst har detta vin mycket kvaliteter. Härligt stalligt med plommon, körsbär och blommiga drag åt lavendel ihop med lite kåda, kräk (naturvinsklockorna ringde hos mig) och malkulor. Strävt som tusan med jädrigt fin syra och adekvat intensitet. Ganska komplext. Tyvärr så satte jag endast
89p på detta och så hamnade det näst sist i min rangordning. Hade gärna justerat upp min poäng dock, då det växte ganska rejält efter det att jag slutat att fokusera på att det ju kunde vara ett naturvin. Jädrar vad förutfattade meningar har betydelse!
Mitt toppvin i heatet blev inte helt oväntat *trumvirvel*
2007 Kanonkop Estate Cape Winemakers Guild Paul Sauer som jag hade kunnat svära på var en bättre Bordeaux. Mängder av rostade kaffebönor, paprika, ceder, svarta vinbär och bränd jord. Välbalanserat med höga världen på det mesta. Supergott! Margaux var min gissning och inte en tanke på Sydafrika förrän efteråt då den faktiskt kändes ganska typisk trots allt, dock inte rökig.
93p
Min vana trogen så gillade jag såklart jänkaren också. Jag var dock tämligen övertygad om att det handlade om en duglig Ribera del Duero med Cabernet Sauvignon som bas. Mycket svarta vinbär, körsbär, kryddor (mest dill) och rostad vaniljstång. Fylligt och stort, men det går aldrig överstyr i min mun. Jädrigt trevligt vin!
92p
Heat 3 - röda
- 1994 Bodegas Valdemar Rioja Conde de Valdemar Gran Reserva (3:a i heatet)
- 2008 Domaine Terlato & Chapoutier Shiraz Lieu dit Malakoff (5:a i heatet)
- 2004 Matteo Correggia Roero Ròche d'Ampsèj (4:a i heatet)
- 1998 Château Latour à Pomerol (1:a i heatet)
- 2010 Cerbaiola (Salvioni) Brunello di Montalcino (2:a i heatet)
En Bordeaux som vinnare. Ingen överraskning så långt, men själv missade jag helt att det handlade om en bdx. Ett jäkligt trevligt vin oavsett. Mörk härlig svartvinbärsfrukt med en hel arsenal av kryddor med dragning åt lagerblad och kryddnejlika. Stall och lakrits möter upp tillsammans med drag av mörk krossad sten. Själv så vacklade jag omkring i norra Rhone på detta vin, men icke sa nicke. Rankad nr 3 av mig och visst var det jäkligt trevligt!
91p
Min absoluta favorit i heatet landade istället på den uppenbara Barolon (
)
2004 Matteo Correggia Roero Ròche d'Ampsèj som jag gillade skarpt denna kväll. Klassisk Nebbiolo med hallon, körsbär, tranbär, tjära, nypon, lakrits och ceder. Superhärlig strävhet trots lite ålder. Jag gick upp i brygga och delade ut generösa
93p.
Kvällens mest udda fågel var nog
2008 Domaine Terlato & Chapoutier Shiraz Lieu dit Malakoff, som fick de flesta i gänget att rynka på näsan. Själv så fann jag det tämligen intressant och kul (2:a i heatet för mig). Uppenbar Syrah från aningen varmare klimat, tänk södra Rhone ungefär. Massor av rått välhängt kött, björnbär och plommon med lite gröna oliver som har legat framme och fått jäsa en aning. Fin pepprighet med en touch av rostig spik och bbq-sås. Ganska mulligt och generöst i munnen med en lite sötmaknorr, vilket fick mig till USA. Australien tänkte jag aldrig på i sammanhanget, då de brukar vara fruktigare och mindre skitiga än så här. Kanske var det trots allt lite kokt eller defekt, men oavsett vad så gillade jag det mycket.
92p
1994 Bodegas Valdemar Rioja Conde de Valdemar Gran Reserva levererade också riktigt bra, precis som förväntat. En riktigt bra och mogen Rioja var ett faktum, men särskilt blint blev det inte, då det var ett av mina bidrag denna kväll. urtypisk med torkade körsbär, tjära, dill och kräftspad. Mjuk och elegant i munnen med riktigt bra tryck.
90p
Heat 4 - bonus
- 1985 Couly-Dutheil Chinon Clos de l'Olive
- 2005 Kanonkop Estate Pinotage
Inga anteckningar på dessa skönheter. Pinotagen gissade jag Syrah och Sydafrika på. Ganska trevligt vill jag minnas, men inga applåder. Chinonen var ett av mina andra bidrag denna kväll och den osade mängder av paprika och så vitt jag minns så lurade den nog ingen i samlingen blint. Jädrigt gott i vilket fall som helst och en riktigt bra flaska.
Det var allt denna gång. Vi har det inte bara bra i Göteborg utan JÄDRIGT bra. Att kunna träffas regelbundet på detta sätt ihop med likasinnade vinnördar är smått fantastiskt trevligt. Som vanligt så är det på sin plats att tacka
@Magnus L lite extra. Utan hans bidrag så hade nog dessa träffar aldrig blivit av så pass regelbundet.