Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Beo

Medlem
Tack alla vänner för en trevlig kväll. Med Bhoga "nästan" vägg i vägg. Hann jag med lite godis innan bilen kom.
Lite vin, lite mat , lite avec så man inte ser sliten när man kommer hem.
Piggvar med slag och gotländska rödbetor. Drickat finns på bilderna återkommer med noteringar.
IMG_0177.jpg
IMG_0178.jpg

IMG_0181.jpg

IMG_0183.jpg

Ha nu en trevlig midsommar / Beo

Keen

slan
Igår arrangerade Divine winemaker's dinner med Maggie Harrison som gör Antica Terra och Lillian. Ni som varit med ett tag vet kanske att jag har en stor förkärlek för Lillian, och har handlat viner direkt av Maggie sen 2009. Så jag var inte sen att tacka ja till den middagen.

Det började med ett glas bubbel jag inte minns namnet på då jag var lite sen. Sen fick vi i första flighten
2013 Antica Terra Aurata Chardonnay
2012 Lillian Roussanne

Jag förde inga anteckningar, men båda var riktigt bra. Föredrog nog Chardonnayen, men även Roussanen var förvånansvärt bra. Alla hennes viner kännetecknas av en fantastisk syra och en återhållen men ändå utrycksfull frukt (om man ska vara lite svävande). Det kändes inte Amerikanskt som så, men inte heller europeiskt. Maggie hade en del åsikter om den rörelsen som drar mot mer europeiska viner just nu i USA. Hon menade att de skördar för tidigt just för att hålla tillbaka den svulstiga amerikanska frukten, och att det inte är optimalt då man inte tillåter druvan att mogna nog mycket för att uttrycka sig. Kan väl hålla med till viss del, även om jag hellre ser lite mer återhållsamma viner än de tidigare fat- och alkoholbomber. Men USA har väl en liten identitetskris att gå igenom innan de hittar en bra balans.
Nåväl. Till det serverades
CARPACCIO PÅ LÄTTGRAVAD LAXRYGG med krispig hyvlad sallad med örtolja, samt mandelpotatispuré med krispig ramslök.

Sen Rosé i form av:
2011 Antica Terra Erratica Rosé
2013 Antica Terra Angelicall Rosé

Normalt vill jag ha min rosé ljusrosa, iskall och serverad i mängder. Brukar inte gilla de mer "smakrika" roséerna, men dessa var grymma. Mer svalt rödvin, utan att för den skullen smaka rödvin. Återigen grym syra och fin frukt. Skulle gärna köpa, men då de kostar närmre 1000 än 100, väljer jag nog hennes övriga framför dessa. Jag tror de är på 100% Pinot Noir.
Hon gör de inte riktigt på traditionellt sätt... Från Antica Terras hemsida:
"The liquid is macerated on the skins for a little over a week. Somewhere between the 6th and 8th day, the aromatics of the fermentation reach a peak of expression and fill the room with astonishing perfume. At this point, just before it becomes red wine, we siphon the juice from the fermenters and fill the barrels, where the juice finishes its fermentation and ages on the lees for a year before bottling."

Sedan tre pinot noir:
2012 Antica Terra Ceras Pinot Noir
2012 Antica Terra Botanica Pinot Noir
2012 Antica Terra Antikythera Pinot Noir

Till det: PANNSTEKT ANKBRÖST med ragu på shiitakesvamp, belugalinser, rotselleripuré.

Har inte druckit så mycket av hennes Antica Terra-viner, men dessa var alla riktigt bra. Grym syra och fin frukt med fantastisk längd. Föredrog nog Ceras framför de andra två, då den var lite mer återhållsam och mineralisk. Botanica och Ceras beskrev hon som två sidor av samma mynt. Kanske maskulin kontra feminim. Med Botanica som har lite mer frukt och kraft och Ceras som mer går på mineralitet och örtighet. Antikythera beskrev hon som mest "henne". Då, om jag minns rätt, detta var från druvor från en lott.

Sist, 2 årgångar Lillian, serverat med LEN OXKIND och mustig Bourguignonsås:
2010 Lillian Syrah
2012 Lillian Syrah

Jag gillar Lillian oerhört mycket och har druckit en hel del av det. Detta inget undantag. Fantastisk power och längd, men ändå balanserad och med bra syra. Hennes arv från Manfred Krankl märks av väldigt tydligt då det lite känns som en SQN-lite. 2012:an var fantastisk.

Hon berättade en hel del om sitt vinmakande och gillade, samt var bra på, att prata. Svårt att redogöra för allt, men hennes approach till vinmakeri, som hon lärt sig från Manfred Krankl där hon var assisterande vinmakare under 8 år. Allt gick i princip på känsla, från att känna av temperaturen när vinet fermenterar genom att stoppa ner armen på ett par ställen, till att (nu är mina kunskaper om vinmakeri extremt begränsade), under macerationen, när hon sköljde skalmassan med druvmusten lukta eller känna sig till när musten hade fått "nog". Kan sammanfattas som mer konstnär än vetenskapskvinna. Man fick verkligen känslan att hon i princip väljer ut druvorna som ska in i vinet för hand.

Allt som allt en riktigt kul kväll och kul att träffa Maggie. Fantastisk person att lyssna på när hon pratar vin.

Mattias Schyberg

Administratör
Igår samlades göteborgsgänget ännu en gång för lite BYOB. Fritt tema. Det landade i tre heat plus lite bonusviner samt lite välkomstbubbel som vi fick som en gåva av @Helen. Tack som tusan för det! :kyss:

Vi som deltog: @Mattias S, @Rexel, @Darth Angelus, @Magnus L, @Magikern, @Appel, @Michael.S, @Beo och @Sörplarn. Tack ännu en gång för att ni orkar dyka upp när vi kallar till vinkalas!

Först ut - välkomstvin signerat @Helen (ordagrant!)

NV Helen et Stefan Brut Reserve
Trevligt bubbel med bra balans och typisk karaktär med lite bokna äpplen, brioche, citrus och ylle. Ingen i gruppen dissade det blint, men ingen blev heller lyrisk. Lite småsöt och tämligen enkelt, men perfekt som mingelvin av det bättre slaget. Gruppen var tämligen överens om att det helt klart är värt närmare 300 pix, dvs lite som en rekordelig standardskumpa. Själv så skulle jag nog inte vilja betala riktigt så mycket, men det var ju å andra sidan oblint för mig. 87p

Första heatet blev ett bubbelheat då vi lyckats få ihop 5 st mousserande viner denna gång. Samtliga viner i varje heat rangordnades och den rangordning som presenteras i inlägget är den sammanlagda rankingen per heat. Som vanligt så dracks det mesta blint (bubbel i systemkasse är rimligt blint, men inte tillräckligt om man har möjlighet att känna på flaskan) och rangordningen redovisades innan avtäckning utan tidspress.

Heat 1 - bubbel

1. 2004 Moët & Chandon Champagne Cuvée Dom Pérignon (3:a i heatet)
  2. 2007 Graham Beck Cuvée Clive (1:a i heatet)
  3. NV Vranken Champagne Diamant Blanc (4:a i heatet)
  4. NV Poderi La Collina Magnus Rosé (5:a i heatet)
  5. 2005 House of Arras Grand Vintage (2:a i heatet)
Vad fasiken hände här! Ännu en gång så lyckades den ökända Graham Beck nästla sig in i leken och till och med knipa förstaplatsen (Graham Becks toppcuvée bör tilläggas). Det verkar vara en följetong, men denna gång så var det @Appel som stod för överraskningen. Inte min favorit, men en god andraplats för mig. Fin mogen frukt med tropiska inslag, bröd och honung i mängder. Mustigt och intensivt till tusen, ett höjdarbubbel helt klart, men för egen del så nöjer jag mig att dela ut 90p

Min etta i heatet blev 2005 House of Arras Grand Vintage som levererade massor av karaktär och intensitet. Var tämligen säker på att det var en dompa av någon anledning. Moget och fokuserat med komplexa drag av tryffel, mörk citrus, bröd, kofta, krutrök och pinjenöt. Superintensivt i munnen med skarp och sval syra samt bra pirr i den långa eftersmaken. Superfint! Det finns dessutom 10 flaskor kvar på SB i nordstan i skrivande stund för strax under 300 pix, vilket måste ses som ett kap av stora mått även för en champagnenörd! 92p

3:a för mig var dompan (2004 Moët & Chandon Champagne Cuvée Dom Pérignon) som absolut gjorde bra ifrån sig om man bortser från pris. Aromen var magisk och helt klart kvällens uttropstecken. Vidöppen och härligt nötig med drag av kaffe, nypon, mogna äpplen och apelsinkrokant. Det var i munnen jag blev lite besviken, då det kändes lite för tamt med avsaknad av den intensitet som jag förväntar mig av en prestigeskumpa. Lite lättdrucket och insmickrande också, jag hade helt enkelt önskat mer umph och bett. Jag tycker ändå 90p är rimligt, om inte annat för komplexiteten och elegansen i aromen. Jädrigt gott helt enkelt. Gissade själv på en Pol Roger NV. :(

Heat 2 - röda
  1. 2009 Robert Mondavi Winery Cabernet Sauvignon Reserve (4:a i heatet)
  2. 1999 Mastroberardino Irpinia Naturalis Historia (1:a i heatet)
  3. 2007 Kanonkop Estate Cape Winemakers Guild Paul Sauer (2:a i heatet)
  4. 1993 Murrieta's Well Zinfandel (3:a i heatet)
  5. 1976 G. Mour et Fils - Chateauneuf-du-Pape Grande Selection (5:a i heatet)
Kul att Taurasi lyckades knipa en förstaplats i hård konkurrens. Inte riktigt min favorit, men visst har detta vin mycket kvaliteter. Härligt stalligt med plommon, körsbär och blommiga drag åt lavendel ihop med lite kåda, kräk (naturvinsklockorna ringde hos mig) och malkulor. Strävt som tusan med jädrigt fin syra och adekvat intensitet. Ganska komplext. Tyvärr så satte jag endast 89p på detta och så hamnade det näst sist i min rangordning. Hade gärna justerat upp min poäng dock, då det växte ganska rejält efter det att jag slutat att fokusera på att det ju kunde vara ett naturvin. Jädrar vad förutfattade meningar har betydelse!

Mitt toppvin i heatet blev inte helt oväntat *trumvirvel* 2007 Kanonkop Estate Cape Winemakers Guild Paul Sauer som jag hade kunnat svära på var en bättre Bordeaux. Mängder av rostade kaffebönor, paprika, ceder, svarta vinbär och bränd jord. Välbalanserat med höga världen på det mesta. Supergott! Margaux var min gissning och inte en tanke på Sydafrika förrän efteråt då den faktiskt kändes ganska typisk trots allt, dock inte rökig. 93p

Min vana trogen så gillade jag såklart jänkaren också. Jag var dock tämligen övertygad om att det handlade om en duglig Ribera del Duero med Cabernet Sauvignon som bas. Mycket svarta vinbär, körsbär, kryddor (mest dill) och rostad vaniljstång. Fylligt och stort, men det går aldrig överstyr i min mun. Jädrigt trevligt vin! 92p

Heat 3 - röda
  1. 1994 Bodegas Valdemar Rioja Conde de Valdemar Gran Reserva (3:a i heatet)
  2. 2008 Domaine Terlato & Chapoutier Shiraz Lieu dit Malakoff (5:a i heatet)
  3. 2004 Matteo Correggia Roero Ròche d'Ampsèj (4:a i heatet)
  4. 1998 Château Latour à Pomerol (1:a i heatet)
  5. 2010 Cerbaiola (Salvioni) Brunello di Montalcino (2:a i heatet)
En Bordeaux som vinnare. Ingen överraskning så långt, men själv missade jag helt att det handlade om en bdx. Ett jäkligt trevligt vin oavsett. Mörk härlig svartvinbärsfrukt med en hel arsenal av kryddor med dragning åt lagerblad och kryddnejlika. Stall och lakrits möter upp tillsammans med drag av mörk krossad sten. Själv så vacklade jag omkring i norra Rhone på detta vin, men icke sa nicke. Rankad nr 3 av mig och visst var det jäkligt trevligt! 91p

Min absoluta favorit i heatet landade istället på den uppenbara Barolon ( ;) ) 2004 Matteo Correggia Roero Ròche d'Ampsèj som jag gillade skarpt denna kväll. Klassisk Nebbiolo med hallon, körsbär, tranbär, tjära, nypon, lakrits och ceder. Superhärlig strävhet trots lite ålder. Jag gick upp i brygga och delade ut generösa 93p.

Kvällens mest udda fågel var nog 2008 Domaine Terlato & Chapoutier Shiraz Lieu dit Malakoff, som fick de flesta i gänget att rynka på näsan. Själv så fann jag det tämligen intressant och kul (2:a i heatet för mig). Uppenbar Syrah från aningen varmare klimat, tänk södra Rhone ungefär. Massor av rått välhängt kött, björnbär och plommon med lite gröna oliver som har legat framme och fått jäsa en aning. Fin pepprighet med en touch av rostig spik och bbq-sås. Ganska mulligt och generöst i munnen med en lite sötmaknorr, vilket fick mig till USA. Australien tänkte jag aldrig på i sammanhanget, då de brukar vara fruktigare och mindre skitiga än så här. Kanske var det trots allt lite kokt eller defekt, men oavsett vad så gillade jag det mycket. 92p

1994 Bodegas Valdemar Rioja Conde de Valdemar Gran Reserva levererade också riktigt bra, precis som förväntat. En riktigt bra och mogen Rioja var ett faktum, men särskilt blint blev det inte, då det var ett av mina bidrag denna kväll. urtypisk med torkade körsbär, tjära, dill och kräftspad. Mjuk och elegant i munnen med riktigt bra tryck. 90p

Heat 4 - bonus
  1. 1985 Couly-Dutheil Chinon Clos de l'Olive
  2. 2005 Kanonkop Estate Pinotage
Inga anteckningar på dessa skönheter. Pinotagen gissade jag Syrah och Sydafrika på. Ganska trevligt vill jag minnas, men inga applåder. Chinonen var ett av mina andra bidrag denna kväll och den osade mängder av paprika och så vitt jag minns så lurade den nog ingen i samlingen blint. Jädrigt gott i vilket fall som helst och en riktigt bra flaska.

Det var allt denna gång. Vi har det inte bara bra i Göteborg utan JÄDRIGT bra. Att kunna träffas regelbundet på detta sätt ihop med likasinnade vinnördar är smått fantastiskt trevligt. Som vanligt så är det på sin plats att tacka @Magnus L lite extra. Utan hans bidrag så hade nog dessa träffar aldrig blivit av så pass regelbundet. :)

MartinE

Medlem
Igår samlades göteborgsgänget ännu en gång för lite BYOB. Fritt tema. Det landade i tre heat plus lite bonusviner samt lite välkomstbubbel som vi fick som en gåva av @Helen. Tack som tusan för det! :kyss:

Vi som deltog: @Mattias S, @Rexel, @Darth Angelus, @Magnus L, @Magikern, @Appel, @Michael.S, @Beo och @Sörplarn. Tack ännu en gång för att ni orkar dyka upp när vi kallar till vinkalas!

Först ut - välkomstvin signerat @Helen (ordagrant!)

NV Helen et Stefan Brut Reserve
Trevligt bubbel med bra balans och typisk karaktär med lite bokna äpplen, brioche, citrus och ylle. Ingen i gruppen dissade det blint, men ingen blev heller lyrisk. Lite småsöt och tämligen enkelt, men perfekt som mingelvin av det bättre slaget. Gruppen var tämligen överens om att det helt klart är värt närmare 300 pix, dvs lite som en rekordelig standardskumpa. Själv så skulle jag nog inte vilja betala riktigt så mycket, men det var ju å andra sidan oblint för mig. 87p

Första heatet blev ett bubbelheat då vi lyckats få ihop 5 st mousserande viner denna gång. Samtliga viner i varje heat rangordnades och den rangordning som presenteras i inlägget är den sammanlagda rankingen per heat.

Heat 1 - bubbel

1. 2004 Moët & Chandon Champagne Cuvée Dom Pérignon (3:a i heatet)
  2. 2007 Graham Beck Cuvée Clive (1:a i heatet)
  3. NV Vranken Champagne Diamant Blanc (4:a i heatet)
  4. NV Poderi La Collina Magnus Rosé (5:a i heatet)
  5. 2005 House of Arras Grand Vintage (2:a i heatet)
Vad fasiken hände här! Ännu en gång så lyckas den ökända Graham Beck nästla sig in i leken och till och med knipa förstaplatsen. Det verkar vara en följetong, men denna gång så var det @Appel som stod för överraskningen. Inte min favorit, men en god andraplats för mig. Fin mogen frukt med tropiska inslag, bröd och honung i mängder. Mustigt och intensivt till tusen, ett höjdarbubbel helt klart, men för egen del så nöjer jag mig att dela ut 90p

Min etta i heatet blev 2005 House of Arras Grand Vintage som levererade massor av karaktär och intensitet. Var tämligen säker på att det var en dompa av någon anledning. Moget och fokuserat med komplexa drag av tryffel, mörk citrus, bröd, kofta, krutrök och pinjenöt. Superintensivt i munnen med skarp och sval syra samt bra pirr i den långa eftersmaken. Superfint! 92p

3:a för mig var dompan (2004 Moët & Chandon Champagne Cuvée Dom Pérignon) som absolut gjorde bra ifrån sig om man bortser från pris. Aromen är magisk och var helt klart kvällens uttropstecken. Härligt nötig med drag av kaffe, nypon, mogna äpplen och apelsinkrokant. Det var i munnen jag blev lite besviken, då det kändes lite för tamt med lite avsaknad av intensitet. Lite lättdrucket och insmickrande också, jag hade helt enkelt önskat mer umph och bett. Jag tycker ändå 90p är rimligt, om inte annat för komplexiteten och elegansen i aromen. Jädrigt gott helt enkelt. Gissade själv på en Pol Roger NV. :(

Heat 2 - röda
  1. 2009 Robert Mondavi Winery Cabernet Sauvignon Reserve (4:a i heatet)
  2. 1999 Mastroberardino Irpinia Naturalis Historia (1:a i heatet)
  3. 2007 Kanonkop Estate Cape Winemakers Guild Paul Sauer (2:a i heatet)
  4. 1993 Murrieta's Well Zinfandel (3:a i heatet)
  5. 1976 G. Mour et Fils - Chateauneuf-du-Pape Grande Selection (5:a i heatet)
Kul att Taurasi lyckades knipa en förstaplats i hård konkurrens. Inte riktigt min favorit, men visst har detta vin mycket kvaliteter. Härligt stalligt med plommon, körsbär och blommiga drag åt lavendel ihop med lite kåda, kräk (naturvinsklockorna ringde hos mig) och malkulor. Strävt som tusan med jädrigt fin syra och adekvat intensitet. Ganska komplext. Tyvärr så satte jag endast 89p på detta och så hamnade det näst sist i min rangordning. Hade gärna justerat upp min poäng dock, då det växte ganska rejält efter det att jag slutat att fokusera på att det ju kunde vara ett naturvin. Jädrar vad förutfattade meningar har betydelse!

Mitt toppvin i heatet blev inte helt oväntat *trumvirvel* 2007 Kanonkop Estate Cape Winemakers Guild Paul Sauer som jag hade kunnat svära på var en bättre Bordeaux. Mängder av rostade kaffebönor, paprika, ceder, svarta vinbär och bränd jord. Välbalanserat med höga världen på det mesta. Supergott! Margaux var min gissning och inte en tanke på Sydafrika förrän efteråt då den faktiskt kändes ganska typisk trots allt, dock inte rökig. 93p

Min vana trogen så gillade jag såklart jänkaren också. Jag var dock tämligen övertygad om att det handlade om en duglig Ribera del Duero med Cabernet Sauvignon som bas. Mycket svarta vinbär, körsbär, kryddor (mest dill) och rostad vaniljstång. Fylligt och stort, men det går aldrig överstyr i min mun. Jädrigt trevligt vin! 92p

Heat 3 - röda
  1. 1994 Bodegas Valdemar Rioja Conde de Valdemar Gran Reserva (3:a i heatet)
  2. 2008 Domaine Terlato & Chapoutier Shiraz Lieu dit Malakoff (5:a i heatet)
  3. 2004 Matteo Correggia Roero Ròche d'Ampsèj (4:a i heatet)
  4. 1998 Château Latour à Pomerol (1:a i heatet)
  5. 2010 Cerbaiola (Salvioni) Brunello di Montalcino (2:a i heatet)
En Bordeaux som vinnare. Ingen överraskning så långt, men själv missade jag helt att det handlade om en bdx. Ett jäkligt trevligt vin oavsett. Mörk härlig svartvinbärsfrukt med en hel arsenal av kryddor med dragning åt lagerblad och kryddnejlika. Stall och lakrits möter upp tillsammans med drag av mörk krossad sten. Själv så vacklade jag omkring i norra Rhone på detta vin, men icke sa nicke. Rankad nr 3 av mig och visst var det jäkligt trevligt! 91p

Min absoluta favorit i heatet landade istället på den uppenbara Barolon ( ;) ) 2004 Matteo Correggia Roero Ròche d'Ampsèj som jag gillade skarpt denna kväll. Klassisk Nebbiolo med hallon, körsbär, tranbär, tjära, nypon, lakrits och ceder. Superhärlig strävhet trots lite ålder. Jag gick upp i brygga och delade ut generösa 93p.

Kvällens mest udda fågel var nog 2008 Domaine Terlato & Chapoutier Shiraz Lieu dit Malakoff, som fick de flesta i gänget att rynka på näsan. Själv så fann jag det tämligen intressant och kul (2:a i heatet för mig). Uppenbar Syrah från aningen varmare klimat, tänk södra Rhone ungefär. Massor av rått välhängt kött, björnbär och plommon med lite gröna oliver som har legat framme och fått jäsa en aning. Fin pepprighet med en touch av rostig spik och bbq-sås. Ganska mulligt och generöst i munnen med en lite sötmaknorr, vilket fick mig till USA. Australien tänkte jag aldrig på i sammanhanget, då de brukar vara fruktigare och mindre skitiga än så här. Kanske var det trots allt lite kokt eller defekt, men oavsett vad så gillade jag det mycket. 92p

1994 Bodegas Valdemar Rioja Conde de Valdemar Gran Reserva levererade också riktigt bra, precis som förväntat. En riktigt bra och mogen Rioja var ett faktum, men särskilt blint blev det inte, då det var ett av mina bidrag denna kväll. urtypisk med torkade körsbär, tjära, dill och kräftspad. Mjuk och elegant i munnen med riktigt bra tryck. 90p

Heat 4 - bonus
  1. 1985 Couly-Dutheil Chinon Clos de l'Olive
  2. 2005 Kanonkop Estate Pinotage
Inga anteckningar på dessa skönheter. Pinotagen gissade jag Syrah och Sydafrika på. Ganska trevligt vill jag minnas, men inga applåder. Chinonen var ett av mina andra bidrag denna kväll och den osade mängder av paprika och så vitt jag minns så lurade den nog ingen i samlingen blint. Jädrigt gott i vilket fall som helst och en riktigt bra flaska.

Det var allt denna gång. Vi har det inte bara bra i Göteborg utan JÄDRIGT bra. Att kunna träffas regelbundet på detta sätt ihop med likasinnade vinnördar är smått fantastiskt trevligt. Som vanligt så är det på sin plats att tacka @Magnus L lite extra. Utan hans bidrag så hade nog dessa träffar aldrig blivit av så pass regelbundet. :)

Tack för fin redogörelse i vanlig ordning! Lite humor med Graham Beck - likaså i vanlig ordning verkar det som!

DP 2004 behöver helt klart mycket luft (flera timmar) för att komma till sin rätt idag, så det är inte så förvånande att den kanske hamnade lite i skymundan. Men det låter helt klart som att jag snart behöver plocka fram den där flaskan House of Arras 2005, som ligger nånstans i källaren och väntar! :)

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Tack för fin redogörelse i vanlig ordning! Lite humor med Graham Beck - likaså i vanlig ordning verkar det som!

DP 2004 behöver helt klart mycket luft (flera timmar) för att komma till sin rätt idag, så det är inte så förvånande att den kanske hamnade lite i skymundan. Men det låter helt klart som att jag snart behöver plocka fram den där flaskan House of Arras 2005, som ligger nånstans i källaren och väntar! :)
Meh, vafalls?
Har herrn ingen Graham Beck på lut?

StefanAkiko

="Skrutt, post: 85060, member: 1674"
som gnistrade som välpolerade Bourgogner i 90-skolan. [/QUOTE skrev:
Så bra, så bra...öh...vad är 90-skolan månntra?

Nu har @Skrutt mixtrat med citatet, så det blev alldeles konstigt:
90-skolan = 90 poäng.

Last edited:

StefanAkiko

Oskuldsafton med ett glas vin, lite ost och en god vän. Mitt livs första möte med druvan: Saperavi.
Det blev inte såsom förväntat och förhoppat något Tannat-liknande möte. Nej, det blev mer som ett bönemöte i ett maskätet Missionshus med en rätt medioker Pinot noir i nattvardsbägaren. Jag blev inte impad. Inte ens för 89kr flaskan skulle jag vilja klämma dit en Prisvärt-PostIt.

Roligare än så här blir det alltså inte i Umeå utan @vintomas, @Mattias S och @Sörplarn.

2013 Tbilvino Saperavi, 82p
Georgien
Little above "good".
A spicy, herbal, purple, fruity aroma on both nose and palate.
Acids thankfully "only" M++.
No tannins to speak of in this M-bodied juice.
Intense, pure and with ok length for a low-end wine with no complexity.
Not unlike any mediocre Pinot noir.

Still, balanced and moderately intense. Drinkable. More juice than wine.

Little above "good".
A spicy, herbal, purple, fruity aroma on both nose and palate.
Acids thankfully "only" M++.
No tannins to speak of in this M-bodied juice.
Intense, pure and with ok length for a low-end wine with no complexity.
Not unlike any mediocre Pinot noir.

Still, balanced and moderately intense. Quite drinkable. More juice than wine.

Helen

Medlem
Tänk att vi sillstryparvinnördar ska behöva agera isbrytare även i Stockholm för att ni ska få till lite forumsmöten då och då. :rolleyes:

Detta forum är ju ett fantastiskt sätt att träffa likasinnade vinälskare. Midsommarafton kommer jag att tillbringa med @magnum i Eperney. Det ska bli superduper kul :p Vi kommer hoppa sill och nubbe och köra Champagne och 1 stjärnig krog. Glad midsommar alla wine lovers!

Kostjan

Mot bättre vetande
Detta forum är ju ett fantastiskt sätt att träffa likasinnade vinälskare. Midsommarafton kommer jag att tillbringa med @magnum i Eperney. Det ska bli superduper kul :p Vi kommer hoppa sill och nubbe och köra Champagne och 1 stjärnig krog. Glad midsommar alla wine lovers!
Underbart!!!
Glad Midsommar :)

grappa

Medlem
Alsacetema
•Paul Blanck Pinot Blanc d’Alsace, -13, nr 83414: som en lite utspädd Riesling. Trevligt matvin. 84 p
•Paul Blanck Chasselas, -13, nr 70914: inte var dag jag dricker Chasselas. Antydan till gräsighet, annars lik Pinot Blanc ovan. 84 p
•Paul Blanck Pinot AuxerroisVieillesVignes, -10, nr 88376: guldgul med viss sötma och bokna äpplen. Mums. 87 p
•Gustave Lorentz Pinot Gris Grand CruAltenberg, -07, nr 72652: låg syra, tropisk frukt, lite miniralitet, viss restsötma och parfym. Gott. 90 p
•DomainAndr’eOstertagPinot Gris Barriques, -12, nr 76423: typisk PG med fruktighet och låg syra. 88 p
•DomaineMarcel DeissGrasberg Grand Cru, -10, nr 74939: Blandning mellan Riesling, Gewurz och PG. Diesel och äpplen från Rieslingen och parfym och sötma från Gewurz. Härligt! 92 p
•ClosSteHune Riesling, -07, nr 95046: underbar Rieslingdoft med mycket diesel och mineraler, gröna äpplen, inga tropiska frukter dock. Smaken oerhört vass med skyhög syra. Alldeles för tidig att dricka nu. Troligen fantastisk om 15-25 år. 93 p
•DomaineRiefle’ Côte de Rouffach, -10, nr 76349: hyfsad pinot noir, röda äpplen, snudd på fat, lite tunn i smaken.
•RollyGassmannGewurzt. Brandhurst de Bergheim, -07, nr 78884: härlig gewurz med parfym, rosor, honung, tropisk frukt, .... Mums! 94 p

Mattias Schyberg

Administratör
Det blev faktiskt lite Nebbiolo idag också, på Corvina Enoteca i Gamla Stan till stans bästa risotto.
Visa bifogad bild 4306

2013 Sobrero Langhe Nebbiolo
En för mig helt okänd producent. Mycket trevlig doft med rosor, skogshallon, sandelträ och lite läder i bakgrunden. Rund, fyllig med fina och tydliga tanniner, sötfruktig med bra längd. 87p
Intressant tips med Corvina Enoteca. Har gått förbi det stället många gånger men har inte vågat chansa. Jag lägger det härmed på minnet till nästa stockholmstripp. Bra risotto är grymt trevligt! :)

chambertin

Medlem
Alsacetema
•Paul Blanck Pinot Blanc d’Alsace, -13, nr 83414: som en lite utspädd Riesling. Trevligt matvin. 84 p
•Paul Blanck Chasselas, -13, nr 70914: inte var dag jag dricker Chasselas. Antydan till gräsighet, annars lik Pinot Blanc ovan. 84 p
•Paul Blanck Pinot AuxerroisVieillesVignes, -10, nr 88376: guldgul med viss sötma och bokna äpplen. Mums. 87 p
•Gustave Lorentz Pinot Gris Grand CruAltenberg, -07, nr 72652: låg syra, tropisk frukt, lite miniralitet, viss restsötma och parfym. Gott. 90 p
•DomainAndr’eOstertagPinot Gris Barriques, -12, nr 76423: typisk PG med fruktighet och låg syra. 88 p
•DomaineMarcel DeissGrasberg Grand Cru, -10, nr 74939: Blandning mellan Riesling, Gewurz och PG. Diesel och äpplen från Rieslingen och parfym och sötma från Gewurz. Härligt! 92 p
•ClosSteHune Riesling, -07, nr 95046: underbar Rieslingdoft med mycket diesel och mineraler, gröna äpplen, inga tropiska frukter dock. Smaken oerhört vass med skyhög syra. Alldeles för tidig att dricka nu. Troligen fantastisk om 15-25 år. 93 p
•DomaineRiefle’ Côte de Rouffach, -10, nr 76349: hyfsad pinot noir, röda äpplen, snudd på fat, lite tunn i smaken.
•RollyGassmannGewurzt. Brandhurst de Bergheim, -07, nr 78884: härlig gewurz med parfym, rosor, honung, tropisk frukt, .... Mums! 94 p
Härligt !
Inte många som tar sig an Alsace numera så grundligt.
Hatten av !

Larseman

Medlem
Intressant tips med Corvina Enoteca. Har gått förbi det stället många gånger men har inte vågat chansa. Jag lägger det härmed på minnet till nästa stockholmstripp. Bra risotto är grymt trevligt! :)
Tyvärr har dom en väl statisk vinlista, tror inte att jag har sett några ändringar sedan starten knappt. Dock många vin på glas så ännu har vi inte betat av hela listan :)

Daniel A

Administratör

Corvina Enoteca tycker jag är ganska trevligt och har alltid lyckats leverera smaskigt vin i glaset (synd att höra om det statiska där, @Larseman ). Stannar ibland till där när det är fullt på 19 Glas och när jag behöver lite vin innan den långa promenaden till Eriks Vinbar. :D

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
2011 Domaine Jean-Marc Brocard Chablis 1er Cru Vaulorent
Börjar dagen med en schysst chablis efter (!) midsommarlunchen. Serverades blint av @ChristianB och jag tänkte direkt att det var en chablis. Lite konstigt nog tog jag det på att jag först trodde det var lite defekt. Precis nyöppnat så finns det en ton av vinäger, och det är ruskigt syrligt i början. När det väl öppnat sig så blir det dock bättre och får en mycket schysst smak av solmogna äpplen och aprikos. Bra vin, inte min stil riktigt men gott. 88p

chambertin

Medlem
Skippar sill, öl och nubbe idag och öppnar med H.Billiot Rosé (deg nov -13, dosage 9g/l).
Som sig bör ganska rödbärig på näsan och en hel del brioche och autolys. Smultron och ett uns citruszest dominerar av fruktdofterna Bra tryck i syran fortfarande och fin längd. Måste lära mig att spara rosé 1-2 år.
image.jpg

Snart blir det rotisseriegrillad entrecôte med 2004 Stonewell Shiraz.:)

StefanAkiko

Midsommarlunch i Umeå:
Hustrun väljer bröd och ost.
Jag väljer nykokta nypären och en förp Matjessill.
Tillsammans väljer vi 2008 R. Ratti Marcenasco (Barolo), 91p.
Perfekt partner till sillen!

Både syror och sötma matchar varandra så som ett lyckligt äkta par.

Mattias Schyberg

Administratör
Midsommarlunch i Umeå:
Hustrun väljer bröd och ost.
Jag väljer nykokta nypären och en förp Matjessill.
Tillsammans väljer vi 2008 R. Ratti Marcenasco (Barolo), 91p.
Perfekt partner till sillen!

Både syror och sötma matchar varandra så som ett lyckligt äkta par.
Barolo och inlagd sill låter...lagom trevligt och udda. Själv så kör jag kaviar och vaniljglass tillsammans med Bordeaux. ;)

Skämt åsido, jag misstänker att kombon faktiskt funkar, men det lät bra udda. Själv så kör jag lite Madiran, Venetien och Chianti i en liten miniprovning av mediokert slag. Chorizo och oliver till lunch följt av grillad Entrecote om en stund. :)

Toppen