Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

chambertin

Medlem
Mmmmm,
2004 Stonewell Shiraz, Peter Lehman
Svårt att inte bli hänförd här när Aussies bästa sidor blandas med ett uns Hermitage.
Mörk färg med knappt ett stråk av ålder. Stor näsa som klart och tydligt flaggar om ursprunget via värme, eukalyptus och mynta.
Verkligen en stor njutning i doften från start och de 4 timmar vi har ngt vin kvar i glaset. Frukten är mkt tät men förutom myntan/eukalyptus så är det ganska klassiska björnbärs/kött/peppar-vibbar à la Hermitage.
Inget att klaga på i smaken heller. Riktigt intensiv med superb längt, ganska hög syra och tanniner. Eftersmaken får oss alla i spinn och när alla inser att det är min sista flaska Stonewell Shiraz så blir det lite deppigt.94p.

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Barolo och inlagd sill låter...lagom trevligt och udda. Själv så kör jag kaviar och vaniljglass tillsammans med Bordeaux. ;)

Skämt åsido, jag misstänker att kombon faktiskt funkar, men det lät bra udda. Själv så kör jag lite Madiran, Venetien och Chianti i en liten miniprovning av mediokert slag. Chorizo och oliver till lunch följt av grillad Entrecote om en stund. :)
Man tager vad man haver.

StefanAkiko

Länge sedan jag firade Midsommar i Swerige.
Häggen blommar fortfarande i Umeå, Det doftar UNDERBAR försommar. Solen har gassat på, hela nääääära 18 grader C. Midnattssolen skiner med sin närvaro. Underbart!
Som grillvin var 2008 Ratti Marcenasco väldigt kort i rocken. (Och jag FET-brände hustruns kotlett, så vi fick dela på min.) Tyvärr är detta (idag) ett mediokert vin som på intet vis kan motivera mig att lämna ifrån mig några pengar öht.
Jag: 84p
Hustrun: 68p

Vi testade också en "juice" i 2012 Chateau de la Negly (Languedoc, La Clape) som inte appellerade till oss öht. Fick ingå i såsen, resten vaskades.
Jag: 70p
Hustrun: 60p

Sen testade vi lite söta viner.
1993 Chateau Pajzos Tokaj Essenzia (RP 100p)
(Öppnad april 2013, näst sista slatten, sista slurken 2016.)
Hustrun: tobacco, rich aromas but overly sweet: 78p.
Jag: 94p, superb rikedom, intensitet och mega-sockerchock med tobak och höstlöv. Skräms med hägrande närvaro av Diabetes Typ II.

2010 Andert Josef Grand Cuvée Beerenauslese
Blomster, modell sommar. Intensiv och rik. Ej ssk komplex. Har mckt liv kvar. Rejält fynd!
Hustrun: 71p
Jag: 89p

Från inspiration av Alsace som stort ämne här, stora kudos till @grappa som lyft fram detta enastående område (några TN's skulle göra alla lyckligare):

2006 Emile Herzog Pinot Gris Brand Sélection de Grains Nobles
Hustrun: 73p
Jag: 92p (idag, kan sträva mot 98-99p)
Ett rävlarns bra vin som för mig är svårt särskilja från en bättre sydländsk tüsk Riesling. Iaf för mig. Ohotat: godaste vinet ikväll. Köpte flaskan ur vinmakarens hand. Ett helt rätt inköpsval. Har deras första söta Riesling i vinskåpet. Fortfarande ung, många poäng ligger framför den. @Mats bör skynda sig hit och prova resterna :)

Last edited:

m_trobeck

Ständigt sökande. Rotlös.
Länge sedan jag firade Midsommar i Swerige.
Häggen blommar fortfarande i Umeå, Det doftar UNDERBAR försommar. Solen har gassat på, hela nääääära 18 grader C. Midnattssolen skiner med sin närvaro. Underbart!
Som grillvin var 2008 Ratti Marcenasco väldigt kort i rocken. (Och jag FET-brände hustruns kotlett, så vi fick dela på min.) Tyvärr är detta (idag) ett mediokert vin som på intet vis kan motivera mig att lämna ifrån mig några pengar öht.
Jag: 84p
Hustrun: 68p

Vi testade också en "juice" i 2012 Chateau de la Negly (Languedoc, La Clape) som inte appellerade till oss öht. Fick ingå i såsen, resten vaskades.
Jag: 70p
Hustrun: 60p

Sen testade vi lite söta viner.
1993 Chateau Pajzos Tokaj Essenzia (RP 100p)
(Öppnad april 2013, näst sista slatten, sista slurken 2016.)
Hustrun: tobacco, rich aromas but overly sweet: 78p.
Jag: 94p, superb rikedom, intensitet och mega-sockerchock med tobak och höstlöv. Skräms med hägrande närvaro av Diabetes Typ II.

2010 Andert Josef Grand Cuvée Beerenauslese
Blomster, modell sommar. Intensiv och rik. Ej ssk komplex. Har mckt liv kvar. Rejält fynd!
Hustrun: 71p
Jag: 89p

Från inspiration av Alsace som stort ämne här, stora kudos till @grappa som lyft fram detta enastående område (några TN's skulle göra alla lyckligare):

2006 Emile Herzog Pinot Gris Brand Sélection de Grains Nobles
Hustrun: 73p
Jag: 92p (idag, kan sträva mot 98-99p)
Ett rävlarns bra vin som för mig är svårt särskilja från en bättre sydländsk tüsk Riesling. Iaf för mig. Ohotat: godaste vinet ikväll. Köpte flaskan ur vinmakarens hand. Ett helt rätt inköpsval. Har deras första söta Riesling i vinskåpet. Fortfarande ung, många poäng ligger framför den. @Mats bör skynda sig hit och prova resterna :)
Ingen lyckad vinkväll för din hustru. Max 78 p och en bränd köttbit.
:deprimerad:

m_trobeck

Ständigt sökande. Rotlös.
Efter att ha hoppat över både öl och snaps till sillunchen (designated driver) korkades en flaska Savart L'Ouverture upp när vi väl var hemma. Jag hade inte testat just denna, instegsmodellen, av Savart innan. Jag har gillat det jag provat av Savart tidigare så det var med en viss förväntan jag lät korken pysa upp. Jag har för mig att deg-datumet fanns på någon av de andra Savart jag testat innan, men inte på denna flaska så jag har ingen aning om när den är ifrån. 100 % PN

Ett stråk av mogna gula äpplen, grillad citron och liten aning bröd letar sig upp i näsan. Färgen ger ett skimmer som går mot orange och nästan lite smått rosa. Smaken är rund och driver på med en syra och mineralitet som ger en bas där äpplen, citrus och härligt bäriga toner studsar fram och tillbaka. Det märks att det är PN på rundören och den dova smaken som ligger och gömmer sig bakom syran.

Riktigt gott och en bra avslutning på en fin midsommar. (Ja, ja, lite regn hör ju svensk sommar till. Dock lös solen här vid Vänern större delen av dagen.)

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Dock lös solen här vid Vänern större delen av dagen.)

Om man ändå hade fått se lite av den där solen som ni pratar om..!
(lyrics: stockholm stockholm stad i världen)

ChristianB

DipWSET
Midsommarvädret var verkligen inget att hänga upp till allmän beskådan, men ett litet uppehåll bjöd på en promenad i området i alla fall! Bra med några steg mellan flaskorna också... ;) Som förhoppats och förväntat gick midsommarafton i vinets tecken och när man samlar familjen så är det ju roligt att korka upp många olika!

2011 Brocard Chablis 1er Cru Vaulorent
Levererar som sig bör men inte riktigt samma intensitet som jag önskat. Den var lite funkig först vid öppnandet (precis som @Daniel B mumlade om här ovan :p ) men blev sedan bättre och bättre. Gula äpplen, aprikos, rökig mineral i bakgrunden tillsammans med en del tavelkrita. Det skulle vara mycket intressant att komma över att par flaskor från 2012 istället. 89p.

2014 Saint Clair Wairau Sauv. Blanc
Blint i glaset, omedelbart S.B. förstås och sedan började gissningstävlingen kring ursprunget. En omedelbar not av passionsfrukt förde mig till Nya Zeeland men sedan togs vinet helt över av gröna krusbär och svartvinbärsblad. Jag lämnade NZ och landade i Frankrike efter många om och men. :p Vinet avtäcktes till allmän förskräckelse och med facit i hand var det naturligtvis lätt! Passionsfrukten och tomatplantan kom fram när vinet blev lite varmare och jag hoppas att jag hade plockat det i det stadiet ändå... 87p.

2005 Michel Gonet BdB Fût de Chêne
Serverad blint till alla från mitt skafferi. Ganska snabbt etablerades det att det troligen var Gonet och efter en stund gissade @Daniel B faktiskt rätt på vinet! Tydliga drag av gula äpplen, torkad frukt, viss torr mineralitet och en fatkryddighet djupt ned i glaset som påminde mig om kanelstång. Halvkul vin så jag blev glad att jag öppnade flaskan nu. :p 87p.

2011 Schubert "Block B" Pinot Noir
Serverad till grillad tonfisk! Riktigt vass Pinot och man märker direkt att det är ett steg upp från den lite sötfruktiga bas-Pinot som Schubert också gör. Här finns lite bondgårdsartade toner av läder och stall tillsammans med en fin intensitet i frukten. Jordgubbar, muskot och drag av mentol i bakgrunden, väldigt fint integrerad ek. Tankarna drog iväg lite till Pommard men vinet har inte riktigt den stenighet som jag förväntar mig i en topp-PN. ;) Under middagen utvecklades en mer rödfruktig ton och tydligare värme (14% abv) vilket i sin tur satte den tydligt på kartan! Mycket bra! 89p.

2012 Vincent Girardin Puligny-Montrachet VV
Den här gången dekanterad i en timme eller så, men det hade vunnit på mer. Tydliga toner av gröna plommon, gröna äpplen och en viss citrusfrukt, men med fint djup som är lite slutet. Just plommontonen börjar jag starkt förknippa med Montrachet, huruvida det är rätt eller fel återstår att se med kommande provningar. :p Efter ytterligare svängande i glasen börjar en jordig mineralitet framträda tillsammans med en mycket subtil fatkaraktär. Smör, jord, mer mogen frukt... Riktigt trevligt men så pass slutet att det skulle fått stå ett dygn till i öppnad flaska, tror jag. 89p med potential på lite till...

2008 Drappier Grand Sendrée
Raskt vidare till champagne igen, den här gången blint för alla utom @Daniel B ! Mycket frisk och fräsch, märkbart ung champagne med tillbakadragen frukt och mer betoning på stenig krita, jäst, citrus, choklad och lätt, elegant mousse! Med en stund i glaset kommer sedan frukten fram i form av vit persika, äpple och tydligare citrus, alltjämt medan mineraliteten håller sig kvar med den skarpa syran. Riktigt bra och jag tycker lätt att det var kvällens bästa! 91p.

2004 Guy Charlemagne Mesnillesimé
Blint i mitt glas återigen, den här gången mer av en besvikelse; betydligt större bubblor än i Drappier, inte samma intensitet i smakerna heller utan mer varmfruktigt med fokus på blommor och äpplen. En tuttifrutti-artad citrus smög sig in under det ivriga provandet och jag kom fram till att det var "italienskt bättre bubbel à la Franciacorta eller en rätt trist non-vintage champagne". Vissa brödiga nyanser, kanske. Mineralitet? Njae, kunde väl inte riktigt hitta den heller...
Detta roade ju förstås @Daniel B och vår käre far något omåttligt när de avtäckte flaskan, särskilt som jag provat den tidigare i år. Å andra sidan var jag inte jätteimponerad då och när den fick följa på en riktig skönhet som Drappier så föll det bara platt. 87p.

grappa

Medlem
Fick för mig att testa hypotesen om dekantering och valde tre Sauvignon Blanc (varav en vit Bdx, tack för tips vintomas) från tre olika regioner men delade flaskorna på sex glas med dekantering av hälften. Lät alltså halva innehållet i flaskan stå framme i 2,5 h i karaff därefter 0,5 h i kylen och resten i kylen hela tiden och igenkorkade. Serverade därefter första vinet i glas 1 och 6, vin 2 i glas 2 och 5 och dekanterade i de tre sista.
Även om viss misstänksamhet väcktes så lyckades ingen knäcka att det var samma viner.
  • Boulder Bank, Sauvignon Blanc 2013, Nya Zeeland: Odekanterad, typisk enklare Nya Zeelands Sauvignon Blanc med nässlor, fläder och svarta vinbär. Hög syra och krispig. 85 p Dekanterad, syran något dämpad, mer svarta vinbär och en gnutta fatton. 85 p
  • Château Coucheroy, Pessac-Lognan, Bordeaux 2013, Frankrike: Odekanterad, mindre tydlig Sauvignon Blanc karaktär lite fläder men mer åt tropiska frukter och äpplen. Lägre syra och tydliga fattoner. 86 p Dekanterad, kom fatet mer fram och äpplena blev mognare. 87 p
  • Les Baronnes, Sancerre 2012, Loire, Frankrike. Odekanterad, viss miniralitet/gräsighet, fläder, fat och bra syra. Lång behaglig eftersmak. Sluten i glaset i början. Riktigt bra! 89 p Dekanterad, tydligare doft och smak (största skillnaden) med mer fläder, svarta vinbär och mineraler, dvs typiska SB drag från Loire. 91 p

Som tröstvin till maten serverades
  • Nuestro Bobal por Diana Garcia 2007, Utiel-Requena, Spanien. Ett härligt vin med stor frukt plommon, mörka bär, med mera samt tydlig fatton och bra tanniner. 90 p

Mattias Schyberg

Administratör
Midsommarfirande hemma igår. Precis som idag så tittade solen fram med jämna mellanrum och räddade tanken på att slänga på lite kött på grillen. Sitter just nu i stekande sommarvärme och skriver detta med lite överblivna vinrester från gårdagen i glaset. Just nu är livet underbart, men snart försvinner nog solen in i ett åskmoln. ;)

Jag insåg igår att mina vinvanor har fått mig att bli kräsen. Öppnade tre enkla vin igår under 200 kr och trots att de levererade någorlunda så infinner sig en känsla av otillfredställelse. Inte för att vinerna inte behagar, mer för att jag har blivit för bortskämd för mitt eget bästa och på något vis kräver 90plusvin för att bli helt nöjd. Är inte riktigt nöjd med den känslan. :(

Nåväl, gårdagens trippel bestod av en Madiran, Chianti och ett IGT från Venetien, alla av erkända producenter men av billigt slag.

image.jpg

2009 Chateau Bouscassé (2204)
Enkel Madiran för en väldigt liten peng (129 kr). Mörkfruktig och medelfyllig med bra tanninbett och frisk syra. Inslag av Björnbär, svarta vinbär, smöriga fat och en del kryddor.

Kompetent vin med bra struktur och trevlig balans. Hygglig koncentration, men något enkelt och onyanserat trots allt. Vill minnas att det har presterat bättre förr. Hade gärna sett att det var lite mer drag. Gott vin och mycket vin för lite pengar. Stor köprekommendation! 88p

2012 Villa Cafaggio Chianti Classico (22817)
Väldigt intetsägande och subtilt till en början med syrlig röd frukt och en matig kryddighet. Efter en stund så vaknar det till liv och visar upp sin slanka och eleganta kropp med inslag av torkade körsbär, basilika, kakao, tryffel och plommon. Något tunt i munnen men med klart läskande syra.

För sitt pris en duglig Chianti, men det är som matvin det visar sig från sin bästa sida. Klart bäst till vår grillade Entrecote, trots den subtila karaktären. Riktigt bra bordsvin, men inte mer än så. Värt att köpa, men förvänta er inte att bli hänförda. 87p

2011 Allegrini La Grola Veronese IGT (42334)
Vilken besvikelse! Detta är såklart ett hyggligt vin rent objektivt, men jag har lite svårt för alla syntetiska svarta vinbär och de gröna myntadragen som dominerar i näsan. Känns mer som en medioker CS från Chile. Medelfylligt med hygglig intensitet, balans och längd, men trist och opersonligt utan att på något vis smaka illa. Ingen köprekommendation! 85p

:cigarr:

Jimmy Forsman

I det stora hela tämligen meh...
Fick ett litet ryck igår när vi satt på Sturehof och ville ta in en Winston 02 bara för att den är så jävla god. Dock visade det sig att den var slut så vi fick en Dom Ruinart 02 istället. Inte helt fy skam. Jag har alltid varit lite misstänksam mot Ruinart men den här var verkligen riktigt bra. Skön doft med gröna äpplen och smörkola. Kul grej. Vi började skicka skumpa mellan några bord och fick tillbaka Comtes 04 – grym skumpa även det. Fan vad gott det är med bra champagne. :)

Till middagen på kvällen hade jag köpt en flarra Marimar Torres Pinot 2010 på Passagen. Magiskt vin. Verkligen magiskt. Och nästan gratis för under 500 spänn. Köp bara köp.

Skrutt

Medlem
Till middagen på kvällen hade jag köpt en flarra Marimar Torres Pinot 2010 på Passagen. Magiskt vin. Verkligen magiskt. Och nästan gratis för under 500 spänn. Köp bara köp.
jag blir dock inte klok på vilken 2010 Marimar som avses. Den 10a som finns på listorna, Mas Cavalls, finns ej på Passagen.

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Igår: http://www.systembolaget.se/12343
Lättsam mörk frukt med medium tanniner. Tydlig doft av gräddkola. Hög alkohol och tydlig sötma. Jag antar att det här är ett standard-amarone? Hur som helst, gott till både maten och på egen hand. Köper det gärna igen! Ingenting speciellt händer med vinet trots att det får stå i glaset i flera timmar. 88p.

Idag: http://www.systembolaget.se/6145
2012, Fox Creek, Short Row Shiraz
Mörkt, fylligt, kompakt vin från Australien. Väldigt fruktigt med hög alkohol och medium tanniner. Smaker av mörka bär, mycket peppar och fat. Passade mig perfekt till en bit utskuren biff! Tror att jag ska hålla mig i Australien ett tag till, varför skynda bort från någonting som känns så bra? 88p.

ChristianB

DipWSET
jag blir dock inte klok på vilken 2010 Marimar som avses. Den 10a som finns på listorna, Mas Cavalls, finns ej på Passagen.
Gissningsvis är det den här. Det är nog lite blandade årgångar ute i butikerna som gör att det inte är ändrat på hemsidan än. SB väljer ju att sätta samma artikelnummer på olika årgångar i vissa fall. Riktigt vasst vin och en av mina favoriter av USA-Pinot. :)

JakobS

Medlem
Drack min första Initial igår, vart ganska imponerad, dock förvånad.

Vet inte vad jag hade förväntat mig egentligen, Selosse är ju rätt hypat. Trodde nog den skulle vara mer annorlunda. Den enda Selosse jag druckit innan är ett glas Substance, och den var riktigt annorlunda med gummiliknande karaktär, och även den helt underbar.

Initialen hade mycket murkna ekiga toner och definitivt mörk äppeldominans. Otroligt len och fin mouse och inte alltför hög syra.
Hade jag druckit blint hade jag svurit på att det var en BdN. Det är helt klart en skumpa i min smak!

Flaskan var degorgerad 4e Juni 2014.

Mattias Schyberg

Administratör
Tänk att man kan sitta och småle när man precis har beställt in ett rött vin för 750 kr på krogen. :confused: Det är såklart mycket pengar för en flaska vin, men då vi har vant oss vid att betala överpriser så blir man helt tagen på sängen när man hittar en undangömd flaska på en i övrigt överprissatt vinlista där påslaget inte ens når upp till 100 %. :eek:

Det hela började med att vi igår besökte Hotell Avalon centralt i Göteborg för lite krubb. Vi tog endast in en hamburgare denna kväll samt lite hårdostar för att runda av med. Läckert, enkelt och gott...

image.jpg

...sen var det ju vårt vinmässiga "kap"!

2004 Delas Frères Hermitage Marquise de la Tourette

image.jpg

En bra Hermitage med perfekt mognad är inget jag är bortskämd med. Visst, det finns bättre producenter och såklart ännu mer intressanta viner från regionen, men denna dag så betalade vi med glädje för att få dricka detta vin i härlig miljö ihop med lite vällagad mat.

Väldigt moget, möjligtvis till den grad att det faktiskt har passerat kullen en aning, men hur superhärligt som helst ändå. Mängder med chark, höstlöv, fänkål och läder på en bädd av soltorkade bär och frukter (torkade körsbär och katrinplommon primärt). Komplext, elegant och läckert. Den som letar kan även hitta drag av rostig spik, lagerblad, kryddpeppar och antydan till dill.

I munnen så känns det vitalt och levande med bra grepp i tanninerna. Aningen uttorkad frukt och klen intensitet möjligen, men syran är på topp. Vi gick upp i brygga - detta är ett läckert vin utan minsta tvekan! 91p

StefanAkiko

Ingen lyckad vinkväll för din hustru. Max 78 p och en bränd köttbit.
:deprimerad:
...men, vi delade på min fläskbit, hade gott om gott bröd och makalösa olivoljor...
Sedan att hon har en hård smak att tillfredsställa. Jo, det gör det hela extra spännande.

StefanAkiko

2007 G.D. Vajra Barolo Bricco delle Viole, 88p
Denna flaska imponerar inte på oss, inte i afton.
För syrlig och för tunn. Saknar allt vad komplexitet heter.
Denna flaska hade klart lägre nivå än de andra två flaskorna och korken var blöt upp över 75% av dess längd.

Bättre hopp för nästa flaska, efter 2020.

Last edited:

Daniel A

Administratör
Korkade upp en lite halvgammal Faustino i helgen. Det är på många sätt ett vin som kanske inte startade, men som åtminstone fick mitt vinintresse att börja rulla.

1994 Faustino I Gran Reserva - Rioja tinto
Perfekt kork. Klassiska "genomskinlig tegelsten"-färgen. Känner med en gång att det är ett friskt vin fullt av liv! Lite stängt, tyst och tjurigt till en början, men lite tid i karaffen gör susen. Viss fruktighet, örter, dill, gamla läderinbundna böcker (yrkesassociation deluxe?). Åldern ger sig tillkänna i smaken också, runt och balanserat. Det finns en ordentlig struktur fortfarande, syran lever, tanninerna är reducerade men kvar. Bra och lång eftersmak. Först efter 6h i karaff började det tröttna lite. 90p.
Efter en liten koll på CT verkade som att jag hade tur med flaskan. Rätt många "över kullen"-kommentarer. Med den här flaskan som utgångspunkt har jag svårt att hålla med - finns fortfarande några år kvar i den här innan den börjar halka.

Mmm

Medlem
Brancaia Il Blu 2004
Vinet som toppade Wine Spectators årslista någon gång för länge sen. Jag köpte tre flaskor då och detta är den sista. Blandning av Cabernet, Merlot pch Sangiovese, lagrat på de mest rostade ekfat som gick att köpa för pengar :bäver:. Med andra ord ett vin som vinhipsters idag inte ens vill röra med radiostyrd polygrip.

Tiden har inte gjort speciellt mycket med detta vinet som fortfarande känns helt oförlöst. Massa ek såklart, tanninhaltigt, hög koncentration. Jag är nog ändå lite mer positiv än jag trodde. Många av dessa italienska ekmonster förvandlas till julmust med tiden, men det finns det inte ett spår av här. Fortfarande väldigt fräscht. Kräver sin bearnaise men funkar fint då (88 p?)

Oggy

Medlem
2007 G.D. Vajra Barolo Bricco delle Viole, 88p
Denna flaska imponerar inte på oss, inte i afton.
För syrlig och för tunn. Saknar allt vad komplexitet heter.
Denna flaska hade klart lägre nivå än de andra två flaskorna och korken var blöt upp över 75% av dess längd.

Har druckit samma vin. Förväntar man sig en power-Barolo blir man besviken (trots det varma året). Vingården har det högsta läget i Barolo. Inga barriques. Klingar vackert i mina öron (och det smakade bra också... dock i en primär fas, så klart).

Toppen