Midsommarvädret var verkligen inget att hänga upp till allmän beskådan, men ett litet uppehåll bjöd på en promenad i området i alla fall! Bra med några steg mellan flaskorna också...
Som förhoppats och förväntat gick midsommarafton i vinets tecken och när man samlar familjen så är det ju roligt att korka upp många olika!
2011 Brocard Chablis 1er Cru Vaulorent
Levererar som sig bör men inte riktigt samma intensitet som jag önskat. Den var lite funkig först vid öppnandet (precis som
@Daniel B mumlade om här ovan
) men blev sedan bättre och bättre. Gula äpplen, aprikos, rökig mineral i bakgrunden tillsammans med en del tavelkrita. Det skulle vara mycket intressant att komma över att par flaskor från 2012 istället.
89p.
2014 Saint Clair Wairau Sauv. Blanc
Blint i glaset, omedelbart S.B. förstås och sedan började gissningstävlingen kring ursprunget. En omedelbar not av passionsfrukt förde mig till Nya Zeeland men sedan togs vinet helt över av gröna krusbär och svartvinbärsblad. Jag lämnade NZ och landade i Frankrike efter många om och men.
Vinet avtäcktes till allmän förskräckelse och med facit i hand var det naturligtvis lätt! Passionsfrukten och tomatplantan kom fram när vinet blev lite varmare och jag hoppas att jag hade plockat det i det stadiet ändå...
87p.
2005 Michel Gonet BdB Fût de Chêne
Serverad blint till alla från mitt skafferi. Ganska snabbt etablerades det att det troligen var Gonet och efter en stund gissade
@Daniel B faktiskt rätt på vinet! Tydliga drag av gula äpplen, torkad frukt, viss torr mineralitet och en fatkryddighet djupt ned i glaset som påminde mig om kanelstång. Halvkul vin så jag blev glad att jag öppnade flaskan nu.
87p.
2011 Schubert "Block B" Pinot Noir
Serverad till grillad tonfisk! Riktigt vass Pinot och man märker direkt att det är ett steg upp från den lite sötfruktiga bas-Pinot som Schubert också gör. Här finns lite bondgårdsartade toner av läder och stall tillsammans med en fin intensitet i frukten. Jordgubbar, muskot och drag av mentol i bakgrunden, väldigt fint integrerad ek. Tankarna drog iväg lite till Pommard men vinet har inte riktigt den stenighet som jag förväntar mig i en topp-PN.
Under middagen utvecklades en mer rödfruktig ton och tydligare värme (14% abv) vilket i sin tur satte den tydligt på kartan! Mycket bra!
89p.
2012 Vincent Girardin Puligny-Montrachet VV
Den här gången dekanterad i en timme eller så, men det hade vunnit på mer. Tydliga toner av gröna plommon, gröna äpplen och en viss citrusfrukt, men med fint djup som är lite slutet. Just plommontonen börjar jag starkt förknippa med Montrachet, huruvida det är rätt eller fel återstår att se med kommande provningar.
Efter ytterligare svängande i glasen börjar en jordig mineralitet framträda tillsammans med en mycket subtil fatkaraktär. Smör, jord, mer mogen frukt... Riktigt trevligt men så pass slutet att det skulle fått stå ett dygn till i öppnad flaska, tror jag.
89p med potential på lite till...
2008 Drappier Grand Sendrée
Raskt vidare till champagne igen, den här gången blint för alla utom
@Daniel B ! Mycket frisk och fräsch, märkbart ung champagne med tillbakadragen frukt och mer betoning på stenig krita, jäst, citrus, choklad och lätt, elegant mousse! Med en stund i glaset kommer sedan frukten fram i form av vit persika, äpple och tydligare citrus, alltjämt medan mineraliteten håller sig kvar med den skarpa syran. Riktigt bra och jag tycker lätt att det var kvällens bästa!
91p.
2004 Guy Charlemagne Mesnillesimé
Blint i mitt glas återigen, den här gången mer av en besvikelse; betydligt större bubblor än i Drappier, inte samma intensitet i smakerna heller utan mer varmfruktigt med fokus på blommor och äpplen. En tuttifrutti-artad citrus smög sig in under det ivriga provandet och jag kom fram till att det var "
italienskt bättre bubbel à la Franciacorta eller en rätt trist non-vintage champagne". Vissa brödiga nyanser, kanske. Mineralitet? Njae, kunde väl inte riktigt hitta den heller...
Detta roade ju förstås
@Daniel B och vår käre far något omåttligt när de avtäckte flaskan, särskilt som jag provat den tidigare i år. Å andra sidan var jag inte jätteimponerad då och när den fick följa på en riktig skönhet som Drappier så föll det bara platt.
87p.