Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Sitter på tåget till Sveriges näst trevligaste stad och vad passar då bättre än att skriva några rader om helgens erövringar vinmässigt? Ämnet för dagen är dessutom varumärken och kultur, vilket kommer bli flummigt värre, men det passar mig nog perfekt! :cigarr:

Oregon är klart mest erkänt för sina Pinot Noir-viner och brukar generellt ha en karaktär som är slankare än Kalifornien men vanligtvis fruktigare och "stöddigare" än Bourgogne (finns dock många undantag). Cristom är en av flera producenter från Oregon som jag gillar skarpt och när man får chansen att prova en Syrah från detta område så är det såklart svårt att hålla tassarna borta från kakburken.

2012 Cristom Syrah Estate

Visa bifogad bild 4302

Producentens ord om aktuellt vin:

"Perched next to the Viognier vineyard is 1.25 acres of estate Syrah, with roughly 1200 vines per acre. Syrah is typically not grown in Oregon, but Steve took on the challenge in 2001, grafting 2.5 acres of Chardonnay over to Syrah. The vineyard, with views of rolling hills, is the warmest on the property. The grapes soak up the sunshine all summer long, cooled only by winds that rustle through nearby trees. Four different Syrah clones produce small, thick-skinned berries in loose clusters. The fruit is watched carefully, and picked selectively before being fermented separately and blended together right before bottling to create complexity and harmony.

From the first vintage in 2003, the hallmark of Cristom Vineyards Syrah has been a distinct black-pepper scent that transports your palate to the mid-Rhone valley. This inky purple, almost opaque, Syrah has the classic Syrah aromas of white pepper, spice, plums, leather, bacon fat and the slightest touch of tobacco leaf, along with a generous amount of dark black and blue fruits. There is also a hint of gaminess that continues from the nose onto the broad palate. In the mouth the wine is rich and generous without seeming over the top."

Det går inte att komma ifrån att vinet är välgjort. Det osar verkligen kvalitet i varje liten del man väljer att fokusera på. Det är också (som sig bör med tanke på region) relativt svalt. Frukten domineras av skogshallon och björnbär i ganska återhållen stil. Fina fat som drar åt ceder, sandelträ och kaffe. På många sätt så känns det som en kraftig Pinot Noir, med sin relativt snälla tanninstruktur och fina krispiga syra. Hittar också kryddor (lagerblad), lavendel, lakritsrot och påtagligt med kåda tillsammans med en liten knorr som drar åt rostbiff. Ingen direkt peppar konstigt nog, vilket man brukar kunna hitta i "kallklimatssyrah", men jag klagar inte, det finns ju så mycket annat ändå.

Ganska fylligt med medelstor kropp och läcker intensitet. Härligt småbittert och saftigt med bra längd. Fin blyertsknorr i avslutet.

Grymt trevlig bekantskap och ett jädrigt gott vin utan tvekan, men jag hade hoppats på ännu mer druvtypisk karaktär och gärna lite mer funk, peppar och köttighet. Betygsmässigt så måste det hamna strax över 90-gränsen, vilket blir 91p i detta fall. Jag köper det gärna igen, men det finns bättre vin gjort på druvan därute för liknande eller lägre pris.
Påväg till Hufvudstaden?

magnum

Epernay, Frankrike
I lördags var vi inbjudna till Diebolt Vallois för att dricka ett glas med anledning av att de fått förtroendet att leverera aperitif champagne till prinsbröllopet.
Fleur de Passion 2006 som vanligt en ¨happy¨champagne, full med gula frukter bra komplexitet och smakrikedom. Underbar att dricka nu.
Fleur de Passion 2004 wow, har allt 06an erbjuder plus lite till, doften är full av exotisk frukt och bageri! Liknande smak samt en hel del honung. Makalöst bra nu, kommer bli ännu bättre.
Fleur de Passion 2002 erbjuder inte samma mängd av mogen gul frukt som 06&04 är istället ett under av elegans och mer neutral. Känns lika bred som en ocean. Grymt läcker nu kommer utvecklas mera.
Fleur de Passion 1999 Upplevde denna som lite rustik inledningsvis men med luftning balanserade den till sig och bjöd på liknande frukt som 04&06 men än mera komplexitet. Går fortsatt att lagra tveksamt om den blir bättre än idag.
Prestige 95/96 kändes till en början trots årgångarna den är gjord av lite ¨liten¨och även den aningen rustik, med luft bröstade den upp sig ordentligt. Härlig kraft och underbar kittlande syra.
En fantastisk eftermiddag!
Till middag blev det Kumeu River Coddington 2009, här blev jag nästan salig. Gul mogen frukt, smör, nötter...Betydligt mera mogen än tidigare flaskor, helt klar att avnjuta. Fullkomligt fantastisk chardonnay!

Last edited:

Mattias Schyberg

Administratör
Yeh! vart ska du käka nu då ;)
Det blev bara en snabbvisit, är redan på väg hem. Drog i mig en hamburgare på Centralstationen. ;)

Fick dock träffa @Helen i hennes butik på Östermalm en snabbis. Fick även köpt min första karaff ämnat för vin (en riktigt variant, vet dock inget märke eller så). Dessutom så fick jag en hemlig gåva som morgondagens Vinferno i Göteborg skall få bita i. :cigarr:

@Helen är en generös (och trevlig) donna, väl värd att besöka. :)

Helen

Medlem
Det blev bara en snabbvisit, är redan på väg hem. Drog i mig en hamburgare på Centralstationen. ;)

Fick dock träffa @Helen i hennes butik på Östermalm en snabbis. Fick även köpt min första karaff ämnat för vin (en riktigt variant, vet dock inget märke eller så). Dessutom så fick jag en hemlig gåva som morgondagens Vinferno i Göteborg skall få bita i. :cigarr:

@Helen är en generös (och trevlig) donna, väl värd att besöka. :)
Hahaha det kan nog råda delade meningar om hur trevlig donnan är vissa dagar ;) men tack för de värmande order Mattias.

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Har varit glest med viner den senaste tiden. Hostar mest. Ikväll avfirades mamma med sina 70 år på jorden och jag fick välja viner. Mamma gillar vitt. Så:
Ett par flaskor 2012 Kumeu River Estate Chardonnay som gnistrade som välpolerade Bourgogner i 90-skolan. Bra fathantering, återhållet och swulligt på samma gång. Svalklimat och spänning på samma gång. Verkligen mycket imponerande vin!

Till tårtan så smusslade jag fram en söt Champagne. Med syrorna i återhållen kontroll, så var detta riktigt fjädra gott! Nästan 88p (dvs 87) och smusch vad sötade jordgubbar kan vara underbara! N.V. Joseph Perrier nånting-nånting.
image.jpg

...och efter hemkomst var jag bara tvungen:
2012 District 7 Pinot Noir, 79p
Jävla tragiskt vin. Syrorna slår sönder allt det goda med PN... Vresigt, illmarigt och faktiskt nästan äckligt.

Vino fino

Medlem
Härligt att se att en söt skumpa korkades upp.

När de är som bäst (jag gillar ex Billecart-Salmon) erbjuds en sällsam njutning. Som en svindyr sorbet. Isglass för vuxna.

Tyvärr dyrt. Men ändå underskattat.

Larseman

Medlem
Det blev faktiskt lite Nebbiolo idag också, på Corvina Enoteca i Gamla Stan till stans bästa risotto.
WP_20150616_001.jpg

2013 Sobrero Langhe Nebbiolo
En för mig helt okänd producent. Mycket trevlig doft med rosor, skogshallon, sandelträ och lite läder i bakgrunden. Rund, fyllig med fina och tydliga tanniner, sötfruktig med bra längd. 87p

Toppen