Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

chambertin

Medlem
Å forumets rekommendationer köpte jag Le Riche Cab '12 och Kumeu Maté '12.

Sydafrikanen är fortfarande ganska sluten men ändå polerad. Bra jordig Cab-frukt, lite salt flinta och mörk svartvinbär i näsan, sedan röd och svart saftig frukt i gomen. Bra syra, bra lyft, helt ren i slutet. Imponerande. Inte riktigt Pauillac men det är ju som det ska vara, det ska smaka lite Sydafrika också. Tydlig potential--- när den lite bläckiga frukten släpper taget kommer stall och komocka och andra trevligheter träda fram. 91p + . Mycket bra valuta, måste man tillstå.

Ny bekantskap för mig är Kumeu. Har några andra nyazeeländska favoriter på vitsidan men här kom en nykomling som inte behöver stå i farstun och ursäkta sig. Ganska mycket päron och äpplen i bouqueten som fyller halva köket när vinet värms upp. Inte helt klassisk Chardonnay men inte mig emot. Fin mjuk estetik för att övertyga mig med både len frukt och lite matigare nyanser av ek, tillsammans med de vita blommorna som är kännetecknet för all dyr och högklassig Chardonnay oavsett om den är mousserande eller stilla. Det enda jag saknar är ryggraden av stål-syra som görs i Bourgogne, men den får man å andra sidan betala extra för. 92p, kan bli större.

Det som utmärker bägge dessa var den skolboksenliga balansen. Inte ett spår av disharmoni. Hatten av. Tack också för rekommendationerna, herrar medlemmar.

Visa bifogad bild 4357
Tack för recensionerna !
Kumeu × 2 (Estate och Mate's) ligger i källaren och väntar på ett bra tillfälle att provas.
Vad tror du om potentialen på Mate's ?

Last edited:

Gurto

Medlem
För alla på forumet som inte var där kan jag väl avslöja att @Gurto s resonemang under provningen var konsekvent, tydligt, och präglat av oräddhet. Tydliga åsikter som argumenterades på ett passionerat vis. Liksom övriga deltagare, för övrigt.

(Sen hade han också med sig fantastisk mat, bl.a. en råbiff som var fullständigt briljant, men det har strikt taget inget med vinerna att göra...)

Tack för vänliga ord :)

Vilken fart det tog kring diskussionen om den här provningen pga @Magikern provade vin. Kul :) Ibland krävs det bara en gnista...

Håller med om att det blev lite ont om tid för så många viner. Men kul var det och uppskattades storligen av en småbarnspappa som sällan kommer iväg på sådana här grejer. Sen är det bara att ta lärdom och köra färre vin nästa gång.

chambertin

Medlem
Några ankbröst låg i stekpannan ikväll och kolsyrat vatten eller blåbärssaft fanns inte riktigt på kartan som följeslagare i glasen.
Upp från källaren kom i stället en 2007, Barolo Vigna Rocche , A.A. Erbaluma och jag blev inte direkt besviken.
Färgen är fortfarande väldigt ung med aningen purpur kvar och ganska tät för att vara en Nebbiolo.
Vinet får knappt 2 timmar i karaff men ikväll upplever jag ingen stor förändring efter tid i karaff.
På doften är det ganska varmt med tydliga toner av melass och massvis av rostat järn (älskar den tonen i Piemonte Nebbiolo).
Bakom detta kan man leta fram lite lakrits, menthol och rosor. Den som vill ha rostade fat får leta förgäves i det här vinet.
I munnen får man ett väldigt drickbart vin utan kantiga unga tanniner och syror även om det på intet sätt är mesigt eller lättfotat.
Dom ovanligt höga 15 alkohol% bär vinet upp galant och det märks överhuvid taget inte någonstans.
Längden är exemplariskt bra och njutningen till maten lämnar inget övrigt att önska. 92PP.
Får nog omvärdera Bdx och Madiran som bästa ankbröstkompisen. Det här var riktigt bra ackompagnemang.
20150627_000641.jpg

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Det stämmer nog att gruppen inte blev snålare mot slutet utan kanske bara ett par av oss. Jag mindes fel. Däremot tycker jag definitivt man kan kalla medelvärdet för snålt. Vi drack knappast några dussinviner. Med något undantag från mig :rolleyes::rolleyes:, skall tilläggas.

Jag roade mig med att kolla statistiken för ett tag sedan (tack @StefanAkiko för rådatat) och vi hade ju ett par tre provare som själva proklamerade att de inte såg storheten i Pinot Noir. Vilket förstås är fullt acceptabelt. Men tar man bort dessa ur statistiken blir medelvärdet kanske mer intressant. (Det är f.ö. standardförfarande att ta bort extremerna ur statistiska underlag).

Visa bifogad bild 4351

"Tvättade" medelvärden:

Visa bifogad bild 4352
Kul statistik!

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Har fokuserat tüsk Silvaner under tre dygn. Men det var två flaskor Kerner, två Rieslingar och två Sangiovese som följde oss med ut ur affärerna. Och (naturligtvis) en flaska tüsk grappa.
Personlig slutsats: föredrar fortfarande annat än Silvaner.

StefanAkiko

Jag håller inte med dig om "vi". Jag kände mig inte direkt snål och medelbetygen i gruppen blev inte lägre mot slutet. Tycker snarare att det ser ganska jämnt fördelat ut med en del upp och ner och möjligen en svagt stigande trend mot slutet när man tittar på datan (om man bortser från det sista vinet som vi bedömde som en defekt kuriosa). Däremot blev nog bedömningarna mindre träffsäkra mot slutet kan jag tänka mig. Men rätt skall ju vara rätt trots allt. ;)

Graf med medelvärden från första vinet till sista vinet:
Visa bifogad bild 4350
Jag tyckte fö inte alls att det sista vinet var defekt, däremot tyckte jag att vinet som läckt pga masksönderäten kork var defekt...

Det sista vinet var ju alldeles makalöst spännande och, som Broadbent brukade uttrycka sig: "advanced".

Rexel

Medlem
Några ankbröst låg i stekpannan ikväll och kolsyrat vatten eller blåbärssaft fanns inte riktigt på kartan som följeslagare i glasen.
Upp från källaren kom i stället en 2007, Barolo Vigna Rocche , A.A. Erbaluma och jag blev inte direkt besviken.
Färgen är fortfarande väldigt ung med aningen purpur kvar och ganska tät för att vara en Nebbiolo.
Vinet får knappt 2 timmar i karaff men ikväll upplever jag ingen stor förändring efter tid i karaff.
På doften är det ganska varmt med tydliga toner av melass och massvis av rostat järn (älskar den tonen i Piemonte Nebbiolo).
Bakom detta kan man leta fram lite lakrits, menthol och rosor. Den som vill ha rostade fat får leta förgäves i det här vinet.
I munnen får man ett väldigt drickbart vin utan kantiga unga tanniner och syror även om det på intet sätt är mesigt eller lättfotat.
Dom ovanligt höga 15 alkohol% bär vinet upp galant och det märks överhuvid taget inte någonstans.
Längden är exemplariskt bra och njutningen till maten lämnar inget övrigt att önska. 92PP.
Får nog omvärdera Bdx och Madiran som bästa ankbröstkompisen. Det här var riktigt bra ackompagnemang.
Visa bifogad bild 4358
Kul, var hos denna producenten för några år sedan. Köpte magnumen av detta vin, men gav bort det till en kollega i avtackningspresent, så just nu blev jag lite ledsen när du ger den så fina recensioner, men samtidigt glad att min kollega fick ett bra vino_O. Har några flaskor kvar av -06, den har inte öppnat upp ännu och än så länge inte uppskattad hos mig. Även druckit -98 av denna, var grym:).
Får nog poppa en -06 ikväll och se om något har hänt då det var ca ett år sedan jag drack den ;)

Vino fino

Medlem
Tack för recensionerna !
Kumeu × 2 (Estate och Mate's) ligger i källaren och väntar på ett bra tillfälle att provas.
Vad tror du om potentialen på Mate's ?
Svårt att säga därför att Bourgogne alltid är referenspunkten när man pratar premium-Chardonnay och man (jag) har en massa förväntningar och föreställningar som kanske inte är relevanta. Jag tyckte syran var medelhög, vill i princip alltid ha hög syra när jag ska lagra. Men provningarna hos Farr visar ju att vinerna håller mycket bra. 5 år, absolut, 10 år, borde funka, 20 år, mer tveksamt, om jag får gissa. Men som sagt, kanske bättre att lita på britterna i detta fall.

Det man däremot kan konstatera är att vinet definitivt redan är drickfärdigt, vilket säger en hel del om balansen. Jmfrt med t.ex. Vasse Felix med samma ålder som nästan bara smakar popcorn i nuläget eller varför inte en bra Puligny från '12 så hade Mate's helt klart redan "satt sig".

Rexel

Medlem
@chambertin poppade -07 av Erbaluna Barolo Vigna Rocche kunde jag inte motstå att öppna en av mina -06'or av detta vin.
Måste säga att detta har växt rejält sen jag provade det sist.
En härlig doft av mörka lite övermogna bär, pepparmint, känner en lite ekad ton, men bara precis där i bakgrunden.
Tanninerna har börjat bli lite mer runda, men fortfarande medium syra o tanniner men väl integrerade och mörka o röda bär.. En del tobak, askfat, viss ton av lakrits. Kan hålla med om 92 pinnar även för denna årgång.

chambertin

Medlem
@chambertin poppade -07 av Erbaluna Barolo Vigna Rocche kunde jag inte motstå att öppna en av mina -06'or av detta vin.
Måste säga att detta har växt rejält sen jag provade det sist.
En härlig doft av mörka lite övermogna bär, pepparmint, känner en lite ekad ton, men bara precis där i bakgrunden.
Tanninerna har börjat bli lite mer runda, men fortfarande medium syra o tanniner men väl integrerade och mörka o röda bär.. En del tobak, askfat, viss ton av lakrits. Kan hålla med om 92 pinnar även för denna årgång.
Gott att läsa dina anteckningar.:)
Fyra flaskor -10 av samma vin ligger och väntar på korkskruven vad det lider. Ingen brådska dock.

StefanAkiko

Sitter på efterprovningsfest nära Gullmarsplan i Tjockholm och både snuppar och snippar på viner skapade av en vettvilligt spritt språngandes Demeter-galning:

1990 Clos de la Coulée de Serrant, 96p
Monsterjävla bra vin! Torrt vitt vin i sitt esse. Mer äppleskrott än i Brännlands Iscider :)

1996 av samma, 92p
Också nästan monsterdjävla bra!

@KockJohan sprang iväg med den monsterunderbara 1979:an, 94p, innan jag hann ta påfyllning. Men det kommer kännas bättre imorgon att jag inte drack också den slatten. Och Johan är så otroligt mycket väl värd den ynnesten.

Rosa skimmer:
Tusen tack @vintomas och @KockJohan för en helt magisk afton av viner jag (personligen) inte känner tillräckligt väl och önskar jag drack oftare. Vågen! Tack! Det var värt alla mina besvär och irrvägar att vara med. Lärde mig massor. 1000 tack för alla era förberedelser och genomtänkta tankar. Jag hoppas ni kan komma på nästa provning i Umeå eller Yokohama.

Last edited:

StefanAkiko

Det var en rejäl dusch av Chenin blanc i afton, så det passade bra att taga med ett PHAT rödvin som inte alls var sådär alldeles tvärenkelt att sätta rätt för vår kunniga grupp: (men, det var ju trots allt inte Mårbergs Söta Amarone.)
2005 Vaio Armaron, Amarone, 93p
Såsom jag uppfattade det så var vinet mckt uppskattat av alla och gick vidunderligt väl till @Vino fino:s underbara varma rätt, en pasta på recept från Sopranos. Ett äktenskap värt att längta efter igen!

Mattias Schyberg

Administratör
Det var en rejäl dusch av Chenin blanc i afton, så det passade bra att taga med ett PHAT rödvin som inte alls var sådär alldeles tvärenkelt att sätta rätt:
2005 Vaio Armaron, Amarone, 93p
Såsom jag uppfattade det så var vinet mckt uppskattat av alla och gick vidunderligt väl till @Vino fino:s underbara varma rätt, en pasta på recept från Sopranos. Ett äktenskap värt att längta efter igen!
Inte konstigt. Bra Amarone rockar!

Toppen