chambertin
Medlem
Tack för recensionerna !Å forumets rekommendationer köpte jag Le Riche Cab '12 och Kumeu Maté '12.
Sydafrikanen är fortfarande ganska sluten men ändå polerad. Bra jordig Cab-frukt, lite salt flinta och mörk svartvinbär i näsan, sedan röd och svart saftig frukt i gomen. Bra syra, bra lyft, helt ren i slutet. Imponerande. Inte riktigt Pauillac men det är ju som det ska vara, det ska smaka lite Sydafrika också. Tydlig potential--- när den lite bläckiga frukten släpper taget kommer stall och komocka och andra trevligheter träda fram. 91p + . Mycket bra valuta, måste man tillstå.
Ny bekantskap för mig är Kumeu. Har några andra nyazeeländska favoriter på vitsidan men här kom en nykomling som inte behöver stå i farstun och ursäkta sig. Ganska mycket päron och äpplen i bouqueten som fyller halva köket när vinet värms upp. Inte helt klassisk Chardonnay men inte mig emot. Fin mjuk estetik för att övertyga mig med både len frukt och lite matigare nyanser av ek, tillsammans med de vita blommorna som är kännetecknet för all dyr och högklassig Chardonnay oavsett om den är mousserande eller stilla. Det enda jag saknar är ryggraden av stål-syra som görs i Bourgogne, men den får man å andra sidan betala extra för. 92p, kan bli större.
Det som utmärker bägge dessa var den skolboksenliga balansen. Inte ett spår av disharmoni. Hatten av. Tack också för rekommendationerna, herrar medlemmar.
Visa bifogad bild 4357
Kumeu × 2 (Estate och Mate's) ligger i källaren och väntar på ett bra tillfälle att provas.
Vad tror du om potentialen på Mate's ?
Last edited: