Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Magikern

Medlem
chateau suduiraut 2011

Bästa unga vinet jag provat på länge. En fyllighet och munkänsla som lyxig vaniljglass med aprikoser. Lång eftersmak och utmärkt balans.
Ett vin som alla gottegrisar säkert kan uppskatta oavsett om man vanligen gillar lyxvin eller inte.

Mattias Schyberg

Administratör
Om jag nu ska lägga mig i detta så är framförallt odlarchampagner och huschampagner olika eftersom de görs från helt olika förutsättningar och delvis med olika mål. Vad som sedan är bäst beror ju helt på preferens hos olika provare.
Gillar du dompa eller odlarchampis för 300 pix bäst om priset vore irrelevant?

Är det någon på forumet som hade valt en ambitiös odlarchampagne för 300 pix framför ett valfritt prestigebubbel om de kostade lika mycket rent generellt?

Mattias Schyberg

Administratör
Dricker just nu en väldigt rakryggad Bordeaux för endast 200 pix. Drack 08:an för ca ett år sedan och blev ganska rejält besviken, men 09:an som finns i glaset just nu rockar!

2009 Chateau Fourcas Hosten (90325) bjuder på en nästintill magisk arom med stora doser stall, funk och svarta vinbär. Läder finns det också såklart som vilar på en fin bädd av ceder och grillad paprika med delikata toner av jord och kaffe. Känns lite som att besöka ett antikvariat. Bra tannin och syra, men något snäll och vattnig i munnen (ngt låg intensitet). Lättdrucket och redo att drickas utan tvekan.

Gillar det som sjutton. Perfekt bdx-karaktär, precis som jag vill ha dem, men jag kan inte riktigt gå över klart godkända 89p.

Solklar rekommendation. Mycket känsla av stor bdx för lite pengar, med lite mer umph så hade jag gått upp i brygga!

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Kan tycka att du missar poängen i diskussionen helt. Det handlar inte om pris utan om det faktum att det finns massor av bubbel som inte kommer från Champagne och således blir stående som hyllvärmare på SB, trots att dem levererar kvalitet i toppklass och dessutom hamnar högre upp på prispallen än champagner av finaste sort av många av oss vinnördar (både bubbelfantaster och andra). Att sedan priset är lågt borde ju bara innebära att folk flockas kring dessa bubbel som flugor kring en het ångande komocka, för inte finns det väl några skäl att undvika köp bara för att vinet kostar en fjärdedel så mycket om man dessutom gillar dem mindre?

Pris är sekundärt, alternativen är inte billiga kopior utan kvalitetsvin som står på egna ben men ratas av många för att de har fel ursprung. Detta bevisligen med tanke på att få är beredda att lägga 300 kr på ett bubbel från Tasmanien, men med lätthet betalar det dubbla för ett vin som mycket väl skulle kunna vara sämre (om så är fallet, det vet ju endast den som blivit utsatt för vinet blint) bara det kommer från Champagne.

Jag tycker att diskussioner av detta slag är självklara. Det handlar ju om vin och hur vi uppfattar dem. Det är ju helt självklart att gny på allt annat i vinvärlden, varför skulle kategorin mousserande vin vara annorlunda?

Intressant frågeställning: Hur väl står en odlarchampagne för 300 pix upp mot en dompa från en fantastisk årgång? Jag vet inte själv, men har mina aningar. :)

Ja, nu är jag ingen dompakramare och har inte imponerats stort de fåtal tillfällen jag smakat utan är helt nöjd att sitta under min korkek och lukta på småodlare runt 300 lappen.
Att det finns annat bubbel som levererar lika bra för samma pris är väl i sig inget konstig utan snarare vad man borde förvänta sig. finns det några flaskor kvar när jag kommer hem ska jag självklart köpa hem och se om det sopar banan med mina vanliga småodlare. Då blir det kanske ett nytt husvin, vem vet...

Insåg att detta just blev inlägg nummer niohundra också... Har för mig att någon skrev att man borde producera tusen inlägg innan man var en av de tuffa grabbarna... Då får man kanske snart vara med i klubben då ju...

Sörplarn

Medlem
Jahopp här är man ute och solar buk-fläsket så att det luktar bacon, kommer man in hit efter en flaska vintage 08 - Champagne och ser att dam-väskorna svingas både högt och lågt.

Glömmer vi inte en detalj om just stil på Champagne och övriga världens bubbel, är det BdB eller just BdN, eller 50/50 druv blendad vintage o.s.v.

Exempel, gillar du Champagne?
- Nej, men har du en PN driven dunderhonung med hög dosage så kan jag ju överväga det!
Kan vara ett av många svar på frågan om det är "prisvärt" eller vad är igentligen prisvärt kontra stil man tycker om?

Preferenser kan just vara preferenser.

@StefanAkiko var en vintage BdB 2004 pungdjävul Elite i Umeå, plus en tango av en NV 601 i den djungeln som var skapad av samma producent.

Får säga att Arras Grand vintage 05 var mycket bättre än de två som stod på menyn i Umeå, riktigt trevlig!

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
chateau suduiraut 2011

Bästa unga vinet jag provat på länge. En fyllighet och munkänsla som lyxig vaniljglass med aprikoser. Lång eftersmak och utmärkt balans.
Ett vin som alla gottegrisar säkert kan uppskatta oavsett om man vanligen gillar lyxvin eller inte.
Köpte en eller två lådor av detta EP, så naturligtvis hissar jag fanan i topp av din TN.
Låter verkligen lovande!

Exemplifierar min återhållna glädje:
zheleznyy-chelovek_39307525_big_.jpeg

...och jag är naturligtvis också glad över din delade glädje.
HELL YEAH!

Last edited:

StefanAkiko

Men är det bättre, vilket prefererar du om du måste välja utan att ta hänsyn till pris?

Odlarchampagne, just för att det är mer intressant.

Du måste ta dig till våra provningar och ha med dig dessa bubbel. Jag tror säkert att de kan vara fantastiska. :)

@vintomas hade med sig en sådan till Umeåprovningen, som bara klåddes av de Californiska men som sopade mattan med övriga Champisar. @kayaker du får gärna ta med dig några till Japan, så kanske vi tom kan få min käresta att börja tycka om dem och samtidigt sluta kalla dem för "djururin".

Last edited:

StefanAkiko

Preferenser kan just vara preferenser.

@StefanAkiko var en vintage BdB 2004 pungdjävul Elite i Umeå, plus en tango av en NV 601 i den djungeln som var skapad av samma producent.

Får säga att Arras Grand vintage 05 var mycket bättre än de två som stod på menyn i Umeå, riktigt trevlig!
I see... Ännu en gång som minnet inte fungerar. Har ju inte lagt upp alla smaknoter än, har skrivit ned dem, men inte parat ihop dem med vinerna än... Kanske på söndag.

Kanske jag skall be ngn förbarma sig över mig och ordna med en '05 Arras åt mig tills dess jag är åter i Swe (sep). Men, de står säkert kvar på hyllorna på SB tills dess :cigarr:

Last edited:

StefanAkiko

Var på ICHI-E igår och avnjöt zen i balans samt underbar saké. I afton var det tvåstjärniga L'Effervescence som var bokat. @Mattias S vet hur exceptionella dessa pärlor till restauranger och kockar är. Och jag kommer lägga upp en komplett fotosession på Instagram från denna holmgång (ca söndag.) I afton drack vi ett vin som tände alla våra cylindrar. Vi gick helt enkelt upp i brygga! Sedan gjorde vi meditativ yoga, zazen, nådde upplysning och avslutade med att exalterat tala i tungor. Vilket fantastiskt vin!!! Kan nog växa under ytterligare 20 år...

Makalös mat och ett dunderunderbart knakelibrakvin (notera att det alltså inte är syltburksmästarinnan Helen Turley, utan hennes bror som gör dessa fabulösa PS-viner. Till saken hör evt att dessa syskon är allt annat än vänner) :

1999 Turley Petite Syrah Rattlesnake Acres, 97p
Napa Valley

An elegant and muscular prodigal wine that ticked almost all of our boxes most gallantly. We especially enjoyed the combination of mature aromas and lashes of fresh fruit.

Very dark red with browning hues. A lot of very fine sediment, so decant at home if you bring to a tasting or dinner.

Nose started out oxidized, but it blew off. Lots of mature berries with yoga-body-distinction rather than Michelin-man-flaps.

On the palate, this wine rocked our socks off. We had expected an excellent wine and got an exceptional wine with bells and whistles. Full bodied yet sleek thanks to the acid backbone and still present tannins. Precision in its structural traits and explosive fruit that is far from jammy. The wonderful oak-treatment shines through well. All of this wine's parts are integrated.

This wine has everything in the right place, missing only some complexity and a tad more lift in the finish for a perfect score.

Wife: 98p

A fabulous marriage to tonight's umami-rich dinner at 2 star L'Effervescence (Tokyo).

Last edited:

Mattias Schyberg

Administratör
Ja, nu är jag ingen dompakramare och har inte imponerats stort de fåtal tillfällen jag smakat utan är helt nöjd att sitta under min korkek och lukta på småodlare runt 300 lappen.
Att det finns annat bubbel som levererar lika bra för samma pris är väl i sig inget konstig utan snarare vad man borde förvänta sig. finns det några flaskor kvar när jag kommer hem ska jag självklart köpa hem och se om det sopar banan med mina vanliga småodlare. Då blir det kanske ett nytt husvin, vem vet...

Insåg att detta just blev inlägg nummer niohundra också... Har för mig att någon skrev att man borde producera tusen inlägg innan man var en av de tuffa grabbarna... Då får man kanske snart vara med i klubben då ju...
Om du inte gillar dompa så tror jag du ska undvika Arras. Trodde ju själv att jag hade dompa i glaset nämligen, vilket även den som hade med den trodde. ;)

Daniel A

Administratör
Går ju verkligen ingen nöd på mig. Sol, bad och GT:s för att kyla ner sig. Och vinerna fortsätter att leverera!

Smålandssemester, vinrapport nr.2:
7MOpG01.jpg

2012 Kumeu River, Estate - NZ
Tropisk frukt, mest passionfrukt, lite citron. Viss gräsighet. Smör i doft, mer på tungan. Balanserat, syran sticker inte ut. Härlig längd. Runt och fint och riktigt välsmakande! 89p.

2012 Kumeu River, Mate’s Vineyard - NZ
Smörigt, drar åt popcornhållet. Passionsfrukt här också, mer lime än citron. Upplever att den har samma karaktär som Estate, fast mer återhållsam. Högre syra dock, och allmänt mer oomph. Skulle tippa på den ska ha några år på nacken för att imponera. 89p.

Kan inte dra några direkta jämförelser med vit Bourgogne eller chardonnay över huvud taget - har druckit på tok för lite. Smörigheten, som jag inte är helt van vid, ger mersmak. Om det här är “som bra Bgn med lite lägre syra” så blir jag sugen på att kasta ännu mer pengar på Frankrike…

1989 D’Oliveiras, malvazia reserva - Madeira
Tappad på flaska 2015. Härlig malvazia! Nötter, lite träigt, lite bränt. Smått stängd och alkoholstinn första dagen. Dag 2 och 3: Nötter, karamell, mer trä, mindre bränt. Balansen finns där, men hade önskat lite mer syra och/eller integrerad sötma. Det är ju ett djävuslkt smaskigt vin och passar alldeles utmärkt som en dessert i sig själv (oavsett tillfälle). Men jag vill nog ändå ha malvazia med lite högre ålder för att gå upp i den välkända bryggan. 89p.

1992 D’Oliveiras, malvazia colheita - Madeira
Tappad på flaska 2014. Tråkig not: exakt som 89an, fast mindre av allt, och spretigare. 86p.

2008 Zonin - Amarone
Tråkigt och intetsägande amarone. Balanserat och runt som tusan, välgjort. Men det finns liksom inte så mycket där. Lite väl dyrt för att vara ett vin som pimplas utan eftertanke en sommarkväll... 84p.

Toppen