Helgens viner hittills:
Visa bifogad bild 4432
NV André Clouet Silver Brut Nature
Doft: Grönt äpple och lime
Smak: grönt omoget äpple, lime med citron avslut
En champagne med riktigt mycket syra i, som funkade bra i värmen igår och även till räkorna sedan på kvällen. Bra champagne som växte med värme i glaset, de gröna äpplena gick från omogna till mogna och den relativt långa eftersmaken av citrus blev aningen mjukare. Denna flaska skulle enligt mitt tycke behöva ett år eller två i källaren. Jag förstår att denna champagne ligger högt på listan över "prisvärda" champagner bland "odlarskumpafantasterna" och kan helt klart själv tänka mig att dricka Silver Brut Nature igen.
2012 Achaval-Ferrer Quimera
Doft: Björnbär, mörka bär, ceder
Smak: Björnbär, svarta vinbär, körsbär, plommon, hallon och ceder
Första smaken för tanken till drottningssylt, dock så finns det så mycket syra i vinet så det blir inte svulstigt i munnen utan mer som en syrlig drottningsyltssaft. I eftersmaken framträder syntetisk hallonsmak (resorb med hallonsmak eller dextrosol), och det är bland det värsta jag vet i vin. Ett vin med mycket frukt och en hel del syra och visst finns det tanniner i vinet, men jag tycker inte att tanninerna balanserar upp frukten och syran. Flygplansvinsvarning, har högre förväntningar på ett vin för 300 sek.
Drack vinet över 2 dagar och tyvärr så utvecklades det inte i rätt riktning. Inget jag kommer att köpa igen och jag kommer inte riskera att köpa Achaval-Ferrers malbec som kom ut i senaste släppet heller.