Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Mattias Schyberg

Administratör
Fan vad tryckande varmt det har varit i helgen och inte får man som svensk klaga heller. Nä, vi skall snällt svettas ut varenda droppe och sitta i solen varenda sekund solen är framme, men jag gillar det ändå måste jag erkänna...

Igår kväll så brassade vi såklart igång svenssongrillen med sedvanlig entretcote (tänk att man aldrig tröttnar) och öppnade ett klassiskt mediumwine som gillades ändå!

Härlig mörkröd frukt med primärt svenska biggaråer, men en hel del söta tranbär och viol också. Medelfyllig kropp med smakfulla fat som drar åt eneträ, torkade kryddor och ceder, men de lämnar aldrig baksätet utan backar bara upp frukten precis lagom. Ganska skön struktur med bra tannin, men ändå med viss rundhet och nästan lite sötma i slutet. Friskt, läskande och charmigt med rimlig syra. Trevligt vardagsvin av klart godkänt slag, men jag hade gärna druckit något kraftigare till köttet. Absolut värt att rekommendera, men det är inget måste. Man får ganska precis vad man betalar för. 87p

image.jpg

2013 G.D. Vajra Dolcetto d'Alba Coste & Fossati (95149)

Göran

Medlem
En liten beskrivning av de bubbelprovning jag höll för ett tag sedan. Scenen var följande: 2 vana Champagneprovare, 3 typiska munskänkar typ 2-betyg utan speciell vana vid mousserande och 2 rena nybörjare som provat vin "nån gång". De fick fem glas bubbel helt blint och i FinWineWest-anda fick de i uppgift att var och en för sig rangordna de fem vinerna.

Glas 1 Beaumont des Crayères Fleur de Prestige Brut 2003
Det här uppförde sig som inget annat jag druckit, en så grav obalans i smaker trodde jag knappt var möjligt. När jag tittade lite närmare på flaskan upptäckte jag att den var degorerad för mindre än en månad sedan. Man kan ju tycka att producenten, eller "världens bästa vinbutik" borde vänta med att sälja produkten till den blivit färdig. Annars är det ju häftigt att få mer än 10 år på jästfällningen för under 300:-. Nåväl provgruppens dom var enhällig och det blev en självklar sistaplats för kooperativ-skumpan.

Glas 2 Geisweiler Monopole Crémant de Bourgogne Brut
Enkel korrekt där den medelhöga syran dominerar och väldigt lite annat händer. Provgruppen tyckte ändå att den var ok, den fick lite mer poäng av nybörjarna än de mer vana provarna och kammade hem en tredjeplats.

Glas 3 Billecart-Salmon Brut Réserve
Bra mousse och balans men lite sluten, hade definitivt mått bra av ett par år i källaren. Den slipade champagne-hus-stilen gick bra hem hos provgruppen och den här placerade sig på en andraplats. Samtliga provare hade den topp 3, husen vet vad de gör!

Glas 4 Coulon Millesime 1999
Efter ett kooperativ och ett hus var det dags för bonde. Här busade jag lite med gruppen genom att också välja en mogen champagne. Om man som jag uppskattar mognadstoner i kombination med ännu pigg syra så var den här mycket bra. Lite svag mousse, men det har väl Coulon nästan alltid? Den här delade in gruppen i väldigt skilda läger. Nybörjarna tyckte inte alls om den samtidigt som den mest erfarne champagneprovaren faktiskt efter stor vånda satte den som bäst. Den slutade på fjärde plats och det antyder väl att mognadstoner är något man lär sig uppskatta.

Glas 5 Pol Roger Cuvée Sir Winston Churchill 2002
Nu återstod ju bara att ha med en prestige och eftersom jag hade med en mogen bondeskumpa valde jag en prestigechampagne från ett hus i stället för en prestigebonde. För mig är det här Skumpan som alltid levererar med balans, mineralitet och längd som alltid gör mig glad. Så också den här gången. Och se på tusan när vi räknade samman rösterna så vann den här klart. När det är bra så är det det!

Mattias Schyberg

Administratör
En liten beskrivning av de bubbelprovning jag höll för ett tag sedan. Scenen var följande: 2 vana Champagneprovare, 3 typiska munskänkar typ 2-betyg utan speciell vana vid mousserande och 2 rena nybörjare som provat vin "nån gång". De fick fem glas bubbel helt blint och i FinWineWest-anda fick de i uppgift att var och en för sig rangordna de fem vinerna.

Glas 1 Beaumont des Crayères Fleur de Prestige Brut 2003
Det här uppförde sig som inget annat jag druckit, en så grav obalans i smaker trodde jag knappt var möjligt. När jag tittade lite närmare på flaskan upptäckte jag att den var degorerad för mindre än en månad sedan. Man kan ju tycka att producenten, eller "världens bästa vinbutik" borde vänta med att sälja produkten till den blivit färdig. Annars är det ju häftigt att få mer än 10 år på jästfällningen för under 300:-. Nåväl provgruppens dom var enhällig och det blev en självklar sistaplats för kooperativ-skumpan.

Glas 2 Geisweiler Monopole Crémant de Bourgogne Brut
Enkel korrekt där den medelhöga syran dominerar och väldigt lite annat händer. Provgruppen tyckte ändå att den var ok, den fick lite mer poäng av nybörjarna än de mer vana provarna och kammade hem en tredjeplats.

Glas 3 Billecart-Salmon Brut Réserve
Bra mousse och balans men lite sluten, hade definitivt mått bra av ett par år i källaren. Den slipade champagne-hus-stilen gick bra hem hos provgruppen och den här placerade sig på en andraplats. Samtliga provare hade den topp 3, husen vet vad de gör!

Glas 4 Coulon Millesime 1999
Efter ett kooperativ och ett hus var det dags för bonde. Här busade jag lite med gruppen genom att också välja en mogen champagne. Om man som jag uppskattar mognadstoner i kombination med ännu pigg syra så var den här mycket bra. Lite svag mousse, men det har väl Coulon nästan alltid? Den här delade in gruppen i väldigt skilda läger. Nybörjarna tyckte inte alls om den samtidigt som den mest erfarne champagneprovaren faktiskt efter stor vånda satte den som bäst. Den slutade på fjärde plats och det antyder väl att mognadstoner är något man lär sig uppskatta.

Glas 5 Pol Roger Cuvée Sir Winston Churchill 2002
Nu återstod ju bara att ha med en prestige och eftersom jag hade med en mogen bondeskumpa valde jag en prestigechampagne från ett hus i stället för en prestigebonde. För mig är det här Skumpan som alltid levererar med balans, mineralitet och längd som alltid gör mig glad. Så också den här gången. Och se på tusan när vi räknade samman rösterna så vann den här klart. När det är bra så är det det!
Det var ju ingen australienare, sydafrikan, Nya Zeeländare eller amerikan med. ;)

Mattias Schyberg

Administratör
Nej, det var ju jag som valde vinerna och ingen av länderna du nämner är ju grannar med Schweiz ;)
Om jag skall vara helt ärlig så hade jag säkert haft Sir Winston som favorit oavsett motstånd. 00:an är fortfarande det bästa bubbel jag har druckit och 02:an gav jag faktiskt 92p. Minst lika bra som Arras Grand Vintage -05, men troligtvis något bättre.

Även en blind höna...;)

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Äntligen semester!!!
Bara två veckor kvar.. Bara en vecka kvar.. Bara sex dagar kvar.. Osv osv. Så har min tankebana varit den senaste tiden.
Igår på jobbet så kände jag så som ett litet barn brukar känna sig dagarna innan julafton. Det känns som att man har väntat i en evighet, och nu är stunden äntligen här!

Såklart så behövde detta firas. Jag kom hem efter jobbet, och min kära sambo hade spenderat dagen med att storstäda lägenheten, tvätta, laga mat och bädda om. Ingenting som jag själv hade gjort när det faktiskt var en soldag i vårat avlånga land. Men hursomhelst var det fantastiskt skönt att komma hem till ett rent hem. Pizzan skjutsades in i ugnen och vi gick ut på balkongen för att öppna ett mousserande vin i solen.

Till fördrink utan tilltugg så blev det; 2008, Palmer & Co, Millésime Brut
Jag har inte druckit mycket mousserande, och att prova den här flaskan har stått på min "att-göra-lista" ett tag. Kul att få bekanta sig! Jag vet att jag har fel glas till mousserande vin, det har jag fått höra förut. Men jag bjuder ändå på lite bilder!
Smakmässigt så var det citrus, nougat och brödighet som dominerade. Med lite tid i glaset så tyckte jag att det skiftade från citrus och gick över till grapefrukt. Riktigt gott om ni frågar mig! Pigga bubblor och hög syra hela kvällen. Väldigt torr och behaglig eftersmak. Vinet blev aldrig en besvikelse. 90p tänker jag faktiskt säga! Säkert någon som kommer att hoppa på mig för detta, men i så fall kommer jag att skylla på att jag har en begränsad referensram för att skydda mig. ;)

Både tjejen och jag kom överens om att det faktiskt är skillnad på vin och vin, och att vi behöver köpa mera mousserande. Inte nödvändigtvis dyrare, men bättre och bredare än det vi har köpt idag. Kanske så spelar det undermedvetna en liten roll i det hela, eftersom att vi båda var medvetna om att det skulle drickas ett "finare" vin än vad vi brukar köpa, och jag började direkt att fundera på om jag själv hade märkt någon skillnad i en blindprovning. Förhoppningsvis så får vi till någonting i Stockholm i Augusti.

upload_2015-7-6_10-23-24.jpeg

upload_2015-7-6_10-23-50.jpeg

Till pizzan så blev det; 2010, Paracombe, Cabernet Franc
Det känns som att Cabernet Franc är ganska så lättdrucket. Det här var i alla fall ett vin helt i min smak. Kanske att man hade önskat lite mer tanniner. Mörk färg, sluten doft, smak av björnbär, hallon och vanilj. Klarade sig bra med en pizza! Tror att det hade blivit lite för tunt mot en kraftigare maträtt. Får pröva och se. Har halva flaskan kvar i kylen. 88p. Kommer att köpa det igen. Men om man inte gillar unga och fruktiga viner från nya världen så kanske man bör hoppa över denna!

upload_2015-7-6_10-24-4.jpeg

Mattias Schyberg

Administratör
Äntligen semester!!!
Bara två veckor kvar.. Bara en vecka kvar.. Bara sex dagar kvar.. Osv osv. Så har min tankebana varit den senaste tiden.
Igår på jobbet så kände jag så som ett litet barn brukar känna sig dagarna innan julafton. Det känns som att man har väntat i en evighet, och nu är stunden äntligen här!

Såklart så behövde detta firas. Jag kom hem efter jobbet, och min kära sambo hade spenderat dagen med att storstäda lägenheten, tvätta, laga mat och bädda om. Ingenting som jag själv hade gjort när det faktiskt var en soldag i vårat avlånga land. Men hursomhelst var det fantastiskt skönt att komma hem till ett rent hem. Pizzan skjutsades in i ugnen och vi gick ut på balkongen för att öppna ett mousserande vin i solen.

Till fördrink utan tilltugg så blev det; 2008, Palmer & Co, Millésime Brut
Jag har inte druckit mycket mousserande, och att prova den här flaskan har stått på min "att-göra-lista" ett tag. Kul att få bekanta sig! Jag vet att jag har fel glas till mousserande vin, det har jag fått höra förut. Men jag bjuder ändå på lite bilder!
Smakmässigt så var det citrus, nougat och brödighet som dominerade. Med lite tid i glaset så tyckte jag att det skiftade från citrus och gick över till grapefrukt. Riktigt gott om ni frågar mig! Pigga bubblor och hög syra hela kvällen. Väldigt torr och behaglig eftersmak. Vinet blev aldrig en besvikelse. 90p tänker jag faktiskt säga! Säkert någon som kommer att hoppa på mig för detta, men i så fall kommer jag att skylla på att jag har en begränsad referensram för att skydda mig. ;)

Både tjejen och jag kom överens om att det faktiskt är skillnad på vin och vin, och att vi behöver köpa mera mousserande. Inte nödvändigtvis dyrare, men bättre och bredare än det vi har köpt idag. Kanske så spelar det undermedvetna en liten roll i det hela, eftersom att vi båda var medvetna om att det skulle drickas ett "finare" vin än vad vi brukar köpa, och jag började direkt att fundera på om jag själv hade märkt någon skillnad i en blindprovning. Förhoppningsvis så får vi till någonting i Stockholm i Augusti.

Visa bifogad bild 4440

Visa bifogad bild 4441

Till pizzan så blev det; 2010, Paracombe, Cabernet Franc
Det känns som att Cabernet Franc är ganska så lättdrucket. Det här var i alla fall ett vin helt i min smak. Kanske att man hade önskat lite mer tanniner. Mörk färg, sluten doft, smak av björnbär, hallon och vanilj. Klarade sig bra med en pizza! Tror att det hade blivit lite för tunt mot en kraftigare maträtt. Får pröva och se. Har halva flaskan kvar i kylen. 88p. Kommer att köpa det igen. Men om man inte gillar unga och fruktiga viner från nya världen så kanske man bör hoppa över denna!

Visa bifogad bild 4442
Jag blev i alla fall sugen och har faktiskt provat båda de vin du druckit. Håller med i stort om din bedömning även om jag bedömt bubblet något snålare generellt vill jag minnas. Två rekordeliga viner i sin klass. :)

Edit: Bubblet har jag enbart druckit som bonusvin och satte aldrig någon score, dessutom var det i avtrubbat tillstånd. Jag borde således testa det igen, speciellt efter din fina rapport. :)

Last edited:

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Edit: Bubblet har jag enbart druckit som bonusvin och satte aldrig någon score, dessutom var det i avtrubbat tillstånd. Jag borde således testa det igen, speciellt efter din fina rapport. :)

Ja gör det! Så kan vi jämföra smatnoter. :)
Fast egentligen kanske du ska fråga @Livermore som gav den 79p eller @thunberg som gav den 85p på CT innan du köper.
Bara så att du inte känner dig lurad av min oerfarenhet :p.

thunberg

Flaskfantast
Administratör
Ja gör det! Så kan vi jämföra smatnoter. :)
Fast egentligen kanske du ska fråga @Livermore som gav den 79p eller @thunberg som gav den 85p på CT innan du köper.
Om jag inte minns helt fel så tyckte jag det var ganska intetsägande, trist men med vissa kvalitéer. Med andra ord ett bra vin men inget som sticker från mängden.

Göran

Medlem
Jag vill minnas att konsensus på den provning jag var på var att det är en riktigt hygglig skumpa. Kanske minns @Göran bättre än jag?
Nja, det var ju ganska sent på provningen så jag vet inte vad mina noteringar är värda. Men jag var lite besviken då jag brukar tycka att Palmers årgångsskumpor brukar vara hyfsade med tanke på priset. Kan ju också bero på att jag förväntar mig lite mer från just 2008or från Champagne.

Mattias Schyberg

Administratör
Fick mig ett ryck och nördade ner mig fullständigt i betyg och diagram här för ett svagt ögonblick. Tyckte det var lite intressant att sammanställa mina bedömningar och score från tidigare i våras när vi provade massa trevlig Pinot Noir samt en del annat smått och gott. Betygsättningen gjordes innan avtäckning och skrevs upp av vår notarie (så blint som det bara går alltså), så inga betyg har friserats det minsta i efterhand. Det har ju också pratats mycket om att vi var väldigt snåla på provningen rent generellt, men i så fall är scoren på CT ganska snål den också.

Ställde samman alla siffror och jämförde det med medelbetyget på CT (i några fall enbart score från wine-searcher i brist på annat) för att se hur mina bedömningar speglar den allmänna bilden. Nu är ju dock väldigt få betyg på CT gjorda i blindo, så helt rättvist är det knappast, men lite intressant ändå för att se vad som skiljer min blinda bedömning i jämförelse med delar av "vinvärldens" medelbetyg.

På några av vinerna så kan man ju undra hur jag har bedömt, men med tanke på antalet viner och tidsbrist med mera så är det oundvikligt med en del konstiga bedömningar, men i stort så tycker jag nog att kurvorna följs åt riktig bra. Nördigt värre, men bra för er som kanske undrar hur min poängsättning ser ut på denna vinstil (om nu någon skulle bry sig, men jag hade verkligen uppskattat att se andras)! :)

Blandade viner.jpg

Tema pinot 1.jpg

Tema pinot 2.jpg

Tema pinot 3.jpg

Tema pinot 4.jpg

chambertin

Medlem
Fick mig ett ryck och nördade ner mig fullständigt i betyg och diagram här för ett svagt ögonblick. Tyckte det var lite intressant att sammanställa mina bedömningar och score från tidigare i våras när vi provade massa trevlig Pinot Noir samt en del annat smått och gott. Betygsättningen gjordes innan avtäckning och skrevs upp av vår notarie (så blint som det bara går alltså), så inga betyg har friserats det minsta i efterhand. Det har ju också pratats mycket om att vi var väldigt snåla på provningen rent generellt, men i så fall är scoren på CT ganska snåla de också.

Ställde samman alla siffror och jämförde det med medelbetyget på CT (i några fall enbart score från wine-searcher i brist på annat) för att se hur mina bedömningar speglar den allmänna bilden. Nu är ju dock väldigt få betyg på CT gjorda i blindo, så helt rättvist är det knappast, men lite intressant ändå för att se vad som skiljer min blinda bedömning i jämförelse med delar av "vinvärldens" medelbetyg.

På några av vinerna så kan man ju undra hur jag har bedömt, men med tanke på antalet viner och tidsbrist med mera så är det oundvikligt med en del konstiga bedömningar, men i stort så tycker jag nog att kurvorna följs åt riktig bra. Nördigt värre, men bra för er som kanske undrar hur min poängsättning ser ut på denna vinstil (om nu någon skulle bry sig)! :)

Visa bifogad bild 4444

Visa bifogad bild 4445

Visa bifogad bild 4446

Visa bifogad bild 4447

Visa bifogad bild 4448
Dessa detaljer.....;)

Toppen