Äntligen semester!!!
Bara två veckor kvar.. Bara en vecka kvar.. Bara sex dagar kvar.. Osv osv. Så har min tankebana varit den senaste tiden.
Igår på jobbet så kände jag så som ett litet barn brukar känna sig dagarna innan julafton. Det känns som att man har väntat i en evighet, och nu är stunden äntligen här!
Såklart så behövde detta firas. Jag kom hem efter jobbet, och min kära sambo hade spenderat dagen med att storstäda lägenheten, tvätta, laga mat och bädda om. Ingenting som jag själv hade gjort när det faktiskt var en soldag i vårat avlånga land. Men hursomhelst var det fantastiskt skönt att komma hem till ett rent hem. Pizzan skjutsades in i ugnen och vi gick ut på balkongen för att öppna ett mousserande vin i solen.
Till fördrink utan tilltugg så blev det;
2008, Palmer & Co, Millésime Brut
Jag har inte druckit mycket mousserande, och att prova den här flaskan har stått på min "att-göra-lista" ett tag. Kul att få bekanta sig! Jag vet att jag har fel glas till mousserande vin, det har jag fått höra förut. Men jag bjuder ändå på lite bilder!
Smakmässigt så var det citrus, nougat och brödighet som dominerade. Med lite tid i glaset så tyckte jag att det skiftade från citrus och gick över till grapefrukt. Riktigt gott om ni frågar mig! Pigga bubblor och hög syra hela kvällen. Väldigt torr och behaglig eftersmak. Vinet blev aldrig en besvikelse.
90p tänker jag faktiskt säga! Säkert någon som kommer att hoppa på mig för detta, men i så fall kommer jag att skylla på att jag har en begränsad referensram för att skydda mig.
Både tjejen och jag kom överens om att det faktiskt är skillnad på vin och vin, och att vi behöver köpa mera mousserande. Inte nödvändigtvis dyrare, men bättre och bredare än det vi har köpt idag. Kanske så spelar det undermedvetna en liten roll i det hela, eftersom att vi båda var medvetna om att det skulle drickas ett "finare" vin än vad vi brukar köpa, och jag började direkt att fundera på om jag själv hade märkt någon skillnad i en blindprovning. Förhoppningsvis så får vi till någonting i Stockholm i Augusti.
Visa bifogad bild 4440
Visa bifogad bild 4441
Till pizzan så blev det;
2010, Paracombe, Cabernet Franc
Det känns som att Cabernet Franc är ganska så lättdrucket. Det här var i alla fall ett vin helt i min smak. Kanske att man hade önskat lite mer tanniner. Mörk färg, sluten doft, smak av björnbär, hallon och vanilj. Klarade sig bra med en pizza! Tror att det hade blivit lite för tunt mot en kraftigare maträtt. Får pröva och se. Har halva flaskan kvar i kylen.
88p. Kommer att köpa det igen. Men om man inte gillar unga och fruktiga viner från nya världen så kanske man bör hoppa över denna!
Visa bifogad bild 4442