Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

thunberg

Flaskfantast
Administratör
@Mattias S , jag drog ut en lista över min poängsättning kontra CT poäng och kan konstatera att jag ligger -0,42857143 poäng lägre i median. Så jag är alltså snålare än gemene man på CT vad det gäller poängen. Som mest skiljer det hela (minus) 12 poäng mellan CT och mitt betyg och 7 poäng åt andra hållet (plus).

Gurto

Medlem
Luneau-Papin Muscadet Le L D'Or 2010 (caesarsallad med kyckling och bacon)
Doftar mogna, lite bokna, gula äpplen, stenig och lätt flintrökig mineralitet samt lite jästiga toner.
I munnen lätt och friskt med lite bokna mognadstoner samt stenig och salt mineralkänsla. Relativt frisk syra.

@Vino fino är ju, som jag, intresserad av mat- och vinmatchning och onekligen bra på det också. Så när det vankades Caesarsallad (förvisso med kyckling för min del) följer vi hans exempel och korkar upp en danskinhandlad Muscadet. Som förvisso är bra och funkar alldeles utmärkt till maten (poäng till @Vino fino) men den känns lite trött och ihålig (minuspoäng till vinet). Kanske hade druckits bättre som ung? 85p känns rättvist.

Har druckit den billigare Clos des Allées och den dyrare Terre de Pierre av samma årgång som yngre (drack 2013) och tyckte om dem bättre då. Har i alla fall en flaska Terre de Pierre kvar. Kanske dags att dricka upp den också?

Göran

Medlem
Ibland är det en väldigt liten skillnad på nyfikenhet och ren dumhet, i det här fallet är jag inte säker på att jag är på rätt sida den skiljelinjen. Kronovalls Vinslott Tirage 2010 är det fjärde svenska mousserande jag provar och de tre tidigare har inte varit bra. Man brukar väl inte säga fjärde gången gillt och det var det inte heller. Ganska liten doft och surnad päronsoda i munnen med en lite besk eftersmak.
Nu återstår bara Köpingsberg för mig att prova, den har ju en stor chans att bli Sveriges bästa bubbel.

Magnus L

urydhtfilgukj
Ibland är det en väldigt liten skillnad på nyfikenhet och ren dumhet, i det här fallet är jag inte säker på att jag är på rätt sida den skiljelinjen. Kronovalls Vinslott Tirage 2010 är det fjärde svenska mousserande jag provar och de tre tidigare har inte varit bra. Man brukar väl inte säga fjärde gången gillt och det var det inte heller. Ganska liten doft och surnad päronsoda i munnen med en lite besk eftersmak.
Nu återstår bara Köpingsberg för mig att prova, den har ju en stor chans att bli Sveriges bästa bubbel.
Misstänker att Tirage är lika lite svenskt som Amadeus. Producerat av Åkesson och endast buteljerat och lagrat i sverige med druvmaterial från nått annat EU-land.

Göran

Medlem
Misstänker att Tirage är lika lite svenskt som Amadeus. Producerat av Åkesson och endast buteljerat och lagrat i sverige med druvmaterial från nått annat EU-land.
Jo så är det, men till skillnad från Amadeus så var det lite tryck i den här som dessutom var torr.

Vino fino

Medlem
Luneau-Papin Muscadet Le L D'Or 2010 (caesarsallad med kyckling och bacon)
Doftar mogna, lite bokna, gula äpplen, stenig och lätt flintrökig mineralitet samt lite jästiga toner.
I munnen lätt och friskt med lite bokna mognadstoner samt stenig och salt mineralkänsla. Relativt frisk syra.

@Vino fino är ju, som jag, intresserad av mat- och vinmatchning och onekligen bra på det också. Så när det vankades Caesarsallad (förvisso med kyckling för min del) följer vi hans exempel och korkar upp en danskinhandlad Muscadet. Som förvisso är bra och funkar alldeles utmärkt till maten (poäng till @Vino fino) men den känns lite trött och ihålig (minuspoäng till vinet). Kanske hade druckits bättre som ung? 85p känns rättvist.

Har druckit den billigare Clos des Allées och den dyrare Terre de Pierre av samma årgång som yngre (drack 2013) och tyckte om dem bättre då. Har i alla fall en flaska Terre de Pierre kvar. Kanske dags att dricka upp den också?
Till den klassiska varianten med kyckling, krutonger mm borde det väl funka med en ekad Chardonnay? Jag ska erkänna att körde Muscadet bara för att hantera tonfisken på burk.

Gurto

Medlem
Till den klassiska varianten med kyckling, krutonger mm borde det väl funka med en ekad Chardonnay? Jag ska erkänna att körde Muscadet bara för att hantera tonfisken på burk.

Där ser man :) Nåja, då kan jag berätta att det funkar fint även till kyckling. Det är ju egentligen dressingen som dominerar smakbilden i rätten och sardell- och parmesantonerna gör sig bra till ett friskt oekat tycker jag. Kommer verkligen ett ekat vin så bra överens med all den umamin som de två ingrediensenserna bidrar med?

Vino fino

Medlem
Där ser man :) Nåja, då kan jag berätta att det funkar fint även till kyckling. Det är ju egentligen dressingen som dominerar smakbilden i rätten och sardell- och parmesantonerna gör sig bra till ett friskt oekat tycker jag. Kommer verkligen ett ekat vin så bra överens med all den umamin som de två ingrediensenserna bidrar med?
Jag tänkte att stekt/grillad kyckling och rostade brödtoner borde funka med eken. Parmesan lirar ju också med lite mjukare Bourgogne. Men det är spekulationer... jag kan ha helt fel. Vilket ger mig en ursäkt att knäcka en Bgn-kopia nästa gång det vankas Caesar. :)

Gurto

Medlem
Sältan och, i viss mån, fettet borde kunna kompensera för det.

Jag tänkte att stekt/grillad kyckling och rostade brödtoner borde funka med eken. Parmesan lirar ju också med lite mjukare Bourgogne. Men det är spekulationer... jag kan ha helt fel. Vilket ger mig en ursäkt att knäcka en Bgn-kopia nästa gång det vankas Caesar. :)

Det ska undersökas :) Korkar också upp ekad Chardonnay nästa gång det blir Caesar.

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Härligt @Deppodi!
Vet att du nämner det själv men glas... GLAS!? Om Palmern kan klämma ur sig 90 poäng ur de där kalashattarna till glas, tänk vilket magnifik upplevelse det blir med riktiga glas! ;)

Skämt åsido, njut av semestern så styr vi upp en provning i Stockholm för lite blint bedömande! Du har ju sprungit på min bror någon gång så vore väl inte en dag för sent att vi säger hej till varandra också!

Gurto

Medlem
Äntligen semester!!!
Bara två veckor kvar.. Bara en vecka kvar.. Bara sex dagar kvar.. Osv osv. Så har min tankebana varit den senaste tiden.
Igår på jobbet så kände jag så som ett litet barn brukar känna sig dagarna innan julafton. Det känns som att man har väntat i en evighet, och nu är stunden äntligen här!

Såklart så behövde detta firas. Jag kom hem efter jobbet, och min kära sambo hade spenderat dagen med att storstäda lägenheten, tvätta, laga mat och bädda om. Ingenting som jag själv hade gjort när det faktiskt var en soldag i vårat avlånga land. Men hursomhelst var det fantastiskt skönt att komma hem till ett rent hem. Pizzan skjutsades in i ugnen och vi gick ut på balkongen för att öppna ett mousserande vin i solen.

Till fördrink utan tilltugg så blev det; 2008, Palmer & Co, Millésime Brut
Jag har inte druckit mycket mousserande, och att prova den här flaskan har stått på min "att-göra-lista" ett tag. Kul att få bekanta sig! Jag vet att jag har fel glas till mousserande vin, det har jag fått höra förut. Men jag bjuder ändå på lite bilder!
Smakmässigt så var det citrus, nougat och brödighet som dominerade. Med lite tid i glaset så tyckte jag att det skiftade från citrus och gick över till grapefrukt. Riktigt gott om ni frågar mig! Pigga bubblor och hög syra hela kvällen. Väldigt torr och behaglig eftersmak. Vinet blev aldrig en besvikelse. 90p tänker jag faktiskt säga! Säkert någon som kommer att hoppa på mig för detta, men i så fall kommer jag att skylla på att jag har en begränsad referensram för att skydda mig. ;)

Både tjejen och jag kom överens om att det faktiskt är skillnad på vin och vin, och att vi behöver köpa mera mousserande. Inte nödvändigtvis dyrare, men bättre och bredare än det vi har köpt idag. Kanske så spelar det undermedvetna en liten roll i det hela, eftersom att vi båda var medvetna om att det skulle drickas ett "finare" vin än vad vi brukar köpa, och jag började direkt att fundera på om jag själv hade märkt någon skillnad i en blindprovning. Förhoppningsvis så får vi till någonting i Stockholm i Augusti.

Visa bifogad bild 4440

Visa bifogad bild 4441

Till pizzan så blev det; 2010, Paracombe, Cabernet Franc
Det känns som att Cabernet Franc är ganska så lättdrucket. Det här var i alla fall ett vin helt i min smak. Kanske att man hade önskat lite mer tanniner. Mörk färg, sluten doft, smak av björnbär, hallon och vanilj. Klarade sig bra med en pizza! Tror att det hade blivit lite för tunt mot en kraftigare maträtt. Får pröva och se. Har halva flaskan kvar i kylen. 88p. Kommer att köpa det igen. Men om man inte gillar unga och fruktiga viner från nya världen så kanske man bör hoppa över denna!

Visa bifogad bild 4442

Tips för att göra upplevelsen ännu större:
http://www.1cru.se/vin-antique/ving...s/grand-champagneglas-45-cl-fran-lehmann.html

Vino fino

Medlem
Inte jag, men någon annan dricker min Leoville-Barton '03. Kunde inte låta bli att posta hans TN för den är störtskön. :D:D:D

Vakna @StefanAkiko , den här måste du gilla.

2003 Château Léoville Barton
7/6/2015 - TP096255 WROTE:85 points
I like it because I can drink it, but I hate it because I have been cellaring this freaking punk-a** bottle for a decade and just now realized this is the same stupid kind of bor-dough plonk I've been wasting my time on all along. How did James Suckling rate this a NINETY-EIGHT in 2006 and then change that to a 92 (NINETY-TWO!!!!!) in 2011?!? It's not even a 92 in my book. This is drinkable but it has the same ol stupid bor-dough funk in the nose, insipid ash-tray mouth muddled with some blackberries, followed by more ash tray in the mouth. Oh man, I am angry. I am so glad I stopped buying any bor-dough wines about 5 years ago. I know, not all of them SUCK, just most. Yikes. What an utter disappointment. I am going to sell off every single bottle of bor-dough in my cellar. Left-bank, Right-bank, and all the other banks. Oh, that's what it is! They are all used to going to the "bank" after I buy their wines en primeur! Well, maybe in some future century when bor-dough catches up to Napa in the making of fine wines I will entertain a purchase or two. Pretty sure I'll be dead by then.

Bye bye and good riddance bor-dough!

Sincerely,

Mattias Schyberg

Administratör
Inte jag, men någon annan dricker min Leoville-Barton '03. Kunde inte låta bli att posta hans TN för den är störtskön. :D:D:D

Vakna @StefanAkiko , den här måste du gilla.

2003 Château Léoville Barton
7/6/2015 - TP096255 WROTE:85 points
I like it because I can drink it, but I hate it because I have been cellaring this freaking punk-a** bottle for a decade and just now realized this is the same stupid kind of bor-dough plonk I've been wasting my time on all along. How did James Suckling rate this a NINETY-EIGHT in 2006 and then change that to a 92 (NINETY-TWO!!!!!) in 2011?!? It's not even a 92 in my book. This is drinkable but it has the same ol stupid bor-dough funk in the nose, insipid ash-tray mouth muddled with some blackberries, followed by more ash tray in the mouth. Oh man, I am angry. I am so glad I stopped buying any bor-dough wines about 5 years ago. I know, not all of them SUCK, just most. Yikes. What an utter disappointment. I am going to sell off every single bottle of bor-dough in my cellar. Left-bank, Right-bank, and all the other banks. Oh, that's what it is! They are all used to going to the "bank" after I buy their wines en primeur! Well, maybe in some future century when bor-dough catches up to Napa in the making of fine wines I will entertain a purchase or two. Pretty sure I'll be dead by then.

Bye bye and good riddance bor-dough!

Sincerely,
Mycket rolig kommentar och ärlig. Kan verkligen förstå frustrationen när man har ruvat på ett vin i decennier och när man väl öppnar det så suger det pung. En av nackdelarna med hela lagringsförfarandet; en vacker dag så kanske man inser att man inte gillar det man har i källaren och så sitter man där med massa vin som man inte vill dricka. Omvänt är klart trevligare. ;)

För övrigt så hade jag nästan kunnat gissa att noten var skriven av just @StefanAkiko :D

tobbe81

Medlem
Solnedgångs hälsnings från Cannes dynamik och ren och skär glädje och välbehag fyfan vilken rosechampange finner inga ord bara ren och skär magi vad gäller doft smak och tillfälle. Skulle nog inte kunna få en bättre oskuld på selosserose än vad jag genomgår och får uppleva just nu för stunden i all min ensamhet och enkelhet
11267882_10155783342285008_3161720583961765183_n.jpg
11223971_10155783378955008_7448448807259457933_n.jpg
11698623_10155783400095008_4123037716528604064_n.jpg

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Jag vill minnas att konsensus på den provning jag var på var att det är en riktigt hygglig skumpa. Kanske minns @Göran bättre än jag?
Nej! Skräpskumpa eller åtminstone generisk fondbas, själv gissade jag billig franciacorta PN. Men blev inte förvånad när det va en Palmer...Comtesjänkaren slog den med hästlängder.

Du gillar den nog bara för att du spikade den blint.:ängel:

Mattias Schyberg

Administratör
Nej! Skräpskumpa eller åtminstone generisk fondbas, själv gissade jag billig franciacorta PN. Men blev inte förvånad när det va en Palmer...Comtesjänkaren slog den med hästlängder.

Du gillar den nog bara för att du spikade den blint.:ängel:
Jag minns inte riktigt alls hur jag uppskattade den faktiskt (väldigt sent i provningen och bonusvin). Inte heller att jag spikade den, men troligtvis så gissade jag Champagne till skillnad från dig. Amerikanaren minns jag som bättre nu när du nämner det, undra om jag blandar ihop dem? ;)

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Solnedgångs hälsnings från Cannes dynamik och ren och skär glädje och välbehag fyfan vilken rosechampange finner inga ord bara ren och skär magi vad gäller doft smak och tillfälle. Skulle nog inte kunna få en bättre oskuld på selosserose än vad jag genomgår och får uppleva just nu för stunden i all min ensamhet och enkelhet Visa bifogad bild 4453 Visa bifogad bild 4454 Visa bifogad bild 4455

Sjukt avundsjuk, framförallt då mina är slut.:(

Men vad kostade det kalaset på plats!? Typ en låda hemma...Då väljer jag min egen balkong.:cool:

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Jag minns inte riktigt alls hur jag uppskattade den faktiskt (väldigt sent i provningen och bonusvin). Inte heller att jag spikade den, men troligtvis så gissade jag Champagne till skillnad från dig. Amerikanaren minns jag som bättre nu när du nämner det, undra om jag blandar ihop dem? ;)

Ja du gissade på champagne, men du pricka även hus och årgång fråga @Sörplarn.:p

Toppen