På order av vår forumsguru...
2012 San Pedro de Yacochuya:
Inledande en lite stickig doft faktiskt, så pass att jag undrade om den var lite defekt. Men det försvann raskt ur glaset när vinet fick lufta en aning (jag har nog lite kallt i kylen egentligen) och därefter blev det bara bättre! Tydliga fläderblomstoner, jordig mineralitet, fruktkött från lime, övermogna aprikoser... Just den där fläderblommen uppskattar jag verkligen nu under sommaren och vi spekulerade lite kring hur vinet skulle lagra. Inga särskilda idéer dock.
I munnen var vinet fylligt, på gränsen till oljigt när det var riktigt kallt, men när det väl tinade upp lite så var det med en yppig rondör av fläder, aprikos, lime och jord på det där bra sättet! Syran var skarp och tydlig men kommer kanske bort lite på grund av den höga alkoholen (vilket säkert påverkar munkänslan också) på 14,7%! En lätt hetta i eftersmaken var dock det enda som skvallrade om en lite högre halt än brukligt i "vanliga vita".
2014 Kloster Eberbach Riesling Spätlese:
Slängdes in som påfyllning i glasen, blint för min del, köpt av
@Daniel B och vår kära mor eftersom vi åt thaimat igår. Vinet var inte riktigt svalt, guldgult med gröna stänk, doften påminde om päron, honung, burkananas, burkpersika och lite citrus. I munnen var det en tydlig sötma som balanserade mot en bra syra. Just då fann jag inga större petroleumtoner eller gummi, så efter en stund sade jag "
Pinot Gris och således Alsace".
Jag borde plockat det på syran men jag tyckte inte alls att det var särskilt Riesling-aktigt, trots att jag drack vinet så sent som i onsdags.
Nå, om inte annat vet jag att tänka efter nästa gång och dessutom att jag inte är stormförtjust i Piggelin-Rieslingen...