Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

tobbe81

Medlem
Solen börjar att långsamt att gå ner över bukten här i Cannes de vilda papegojorna flyger förbi balkongen titt som tätt. Jag har nyss öppnat en flaska lokalt rosévin för 1,9 euro som smakar fantastisk med smak utav smultron,rödavinbär och skogsdills toner Denna har fräsch citronmeliss som avslut och ingen obehaglig eftersmak med massa beska skalrester som många andra roseviner har. för det priset får den endå 89P
11705144_10155786809265008_7239656275349929926_n.jpg

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Visst är den bra men man får en Pol Roger NV på magnum för 160 kr mindre...
...och en Freixenet Cordon Negro för 780 kr mindre...

Pol Roger NV håller jag lika högt som Moët och Lanson NV. Funkar på krogen om man värmt ordentligt innan.;)

Nu vet jag att det är många kännare som tycker Pollen är bra men jag har aldrig förstått varför. Väljer Challe eller Bolly alla dagar i veckan.

tobbe81

Medlem
Nu är jag fan lycklig på riktigt vilken jävla pangflaska doftar nougat och marsipan helt sanslösa livlig bubblor smaken drar lite åt gin med massa gurkskal i en förträfflig och maffig syra explotion möter en sedan. En helt makalös bra champange redan nu. Jag kommer att leta reda på flera flaskor innan jag åker hem. tokigBra redan nu men troligen bättre om 5-10 år och då vill jag nog inte ens tänka på hur de kommer att smaka och uppföra sig då 94P.
11659500_10155790340105008_906183998641711024_n.jpg

Håkan

Medlem
Hade en kompis från storskogen (= Värmland) på besök och passade på att öppna lite grejer. Vi började med en Puligny-Montrachet Champ Canet 2005 från Etienne Sauzet och en Meursault Perriers 2005 från Bouchard. Meursaulten var lite mer öppen och svulstig i början med mer tydlig ek och en härlig rökighet, i längden vann dock Pulignyn med sin härliga längd och fyllighet, strama syror och en balanserad fruktighet. Två riktigt bra viner med ett extra plus för Pulignyn. Bägge vinerna gifte sig med torskryggen med sidfläsk och ugnsbakad tomat.
Till en krusbärstarte fungerade en Quartz de Chaume 2002 från Baumard ypperligt, nog en av de bästa årgångarna av detta vin jag druckit, elegans, härlig syra, bra sötma med trevliga aprikostoner (och en del vax). Eftersom vinet tog slut alltför snabbt tog vi och knäckte en Wehlener Sonnenuhr Riesling Auslese 2006 från J J Pruhm. Fantastisk elegans och längd, en riktigt riktigt bra Riesling. Det blev även lite Delamain Cognac till kaffet...

Gurto

Medlem
Produttori del Barbaresco 2011 (grillad hängmörad clubsteak med tomat- och bönsallad)
Doftar rödbärigt, örtkryddigt och lätt rosblommigt.
Elegant och även om tanninerna biter ifrån och vinet säkert skulle må bra av lagring så funkar det absolut att dricka idag men då krävs lite käk. 88p+

Produttori del Barbaresco 2011 (varma mackor med sardeller, vitlök, tomat, port salut och parmesan samt lite gröna oliver till)
Doftar björnbär, blåbär, hallon, lite rosor, örter, järn, tablettask med läkerol och tjärpastiller, volatilt/målarlåda, svarta oliver och jordigt.
Smakmässigt klara mörkröda bär med örter, tjära och järn. Fin stram struktur med tanniner som biter ifrån men som inte gör vinet otillgängligt på något vis. Medelhög syra.

En studie i omständigheterna som avgör vad man tycker om och uppfattar i ett vin:
Första provningen på landet utomhus, varmt och soligt, vid grillen, i lite mindre vinglas.
Andra provningen hemma, inomhus, ruggigt väder, i mina Bordeaux-kupor. Visst är sommarhetta trevligt på många sätt och vis men de är inte till vins fördel. Nu, i svalare miljö och inomhus, hittar man så mycket mer nyanser; ett riktigt bra vin som levererar precis vad man kan önska från ett Piemonte-vin i denna prisklass. Detta är en het kandidat till att bli husets röda för det är svårt att tröttna på ett sånt här vin. 89p+

Satt som en smäck till kvällens varma mackor.

Mattias Schyberg

Administratör
Lade *änteligen* upp januaris episka bubbelprovning i Umeå.
Har dock inte koll på årgången av fikonvinet. @Mats ?
Kul att äntligen få se dina bedömningar i helhet och att konstatera att odlarskumpan 2008 Camille Savès Millésime Brut Grand Cru blev ditt WOTN poängmässigt. Underdogs ÄR alltid kul. :)

Nu känns det även som ett bra läge för @Skumpagne att sträcka lite extra på sig med tanke på valet i "låt oss dela en icke-Cava". Bra jobbat!

Larseman

Medlem

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Kul att äntligen få se dina bedömningar i helhet och att konstatera att odlarskumpan 2008 Camille Savès Millésime Brut Grand Cru blev ditt WOTN poängmässigt. Underdogs ÄR alltid kul. :)

Nu känns det även som ett bra läge för @Skumpagne att sträcka lite extra på sig med tanke på valet i "låt oss dela en icke-Cava". Bra jobbat!
Där har vi en utav småodlarna som är "billigare" än prestige men som ändå levererar. ;-)

Toppen