Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
På order av vår forumsguru... ;)

2012 San Pedro de Yacochuya:
Inledande en lite stickig doft faktiskt, så pass att jag undrade om den var lite defekt. Men det försvann raskt ur glaset när vinet fick lufta en aning (jag har nog lite kallt i kylen egentligen) och därefter blev det bara bättre! Tydliga fläderblomstoner, jordig mineralitet, fruktkött från lime, övermogna aprikoser... Just den där fläderblommen uppskattar jag verkligen nu under sommaren och vi spekulerade lite kring hur vinet skulle lagra. Inga särskilda idéer dock. :p
I munnen var vinet fylligt, på gränsen till oljigt när det var riktigt kallt, men när det väl tinade upp lite så var det med en yppig rondör av fläder, aprikos, lime och jord på det där bra sättet! Syran var skarp och tydlig men kommer kanske bort lite på grund av den höga alkoholen (vilket säkert påverkar munkänslan också) på 14,7%! En lätt hetta i eftersmaken var dock det enda som skvallrade om en lite högre halt än brukligt i "vanliga vita". ;)

2014 Kloster Eberbach Riesling Spätlese:
Slängdes in som påfyllning i glasen, blint för min del, köpt av @Daniel B och vår kära mor eftersom vi åt thaimat igår. Vinet var inte riktigt svalt, guldgult med gröna stänk, doften påminde om päron, honung, burkananas, burkpersika och lite citrus. I munnen var det en tydlig sötma som balanserade mot en bra syra. Just då fann jag inga större petroleumtoner eller gummi, så efter en stund sade jag "Pinot Gris och således Alsace".
Jag borde plockat det på syran men jag tyckte inte alls att det var särskilt Riesling-aktigt, trots att jag drack vinet så sent som i onsdags. :p Nå, om inte annat vet jag att tänka efter nästa gång och dessutom att jag inte är stormförtjust i Piggelin-Rieslingen...
Kollade lite gamla noteringar för jag kände igen san pedro. Jag drack 2008 för ca 2 år sedan. den va på 15,4% men kommer ihåg att den va trevlig. Jag gav den 89 pts. dracks till en bra köttbit om jag inte missminner mig.

ChristianB

DipWSET
Kollade lite gamla noteringar för jag kände igen san pedro. Jag drack 2008 för ca 2 år sedan. den va på 15,4% men kommer ihåg att den va trevlig. Jag gav den 89 pts. dracks till en bra köttbit om jag inte missminner mig.
Jag tror att jag missade att ange att detta var en vit flaska. ;) Torrontés, närmare bestämt... För om jag tolkar ditt inlägg rätt så har de en röd variant också? Men å andra sidan var den här så pass kraftig att den kanske skulle gå till en bit kött!

Magikern

Medlem
Vajra Bricco Delle Viole 2010

Efter 8 timmas dekantering kan jag konstatera att vinet är betydligt sämre än både 2007, 2008 och i mindre grad 2009. Rätt trevlig frukt men inga tanniner värda namnet och på det hela taget rätt intetsägande. Vet inte om det bara är i en tråkig fas men någon höjdare är det inte. Är nästan inne på att flaskan är lätt värmeskadad och det vore kul med feedback från andra som druckit det. 87 poäng hade jag kunnat sträcka mig till.

jrick

Medlem

Efter 8 timmas dekantering kan jag konstatera att vinet är betydligt sämre än både 2007, 2008 och i mindre grad 2009. Rätt trevlig frukt men inga tanniner värda namnet och på det hela taget rätt intetsägande. Vet inte om det bara är i en tråkig fas men någon höjdare är det inte. Är nästan inne på att flaskan är lätt värmeskadad och det vore kul med feedback från andra som druckit det. 87 poäng hade jag kunnat sträcka mig till.
Ouch. Det har ju blivit tokhyllat av internationell press, tre glas Gambero Rosso, 96 Galloni... Var hämtade du ut flaskan?

Magikern

Medlem
Ouch. Det har ju blivit tokhyllat av internationell press, tre glas Gambero Rosso, 96 Galloni... Var hämtade du ut flaskan?

2007 och 2008 är riktigt bra men 2010an är trist utan tvekan.

Beställt på systemet som de flesta här. Vore kul med feedback. Vinet smakar tämligen intetsägande i mitt tycke. Den påminner rätt mycket om Elio Altares standard Barolo 2010.

jrick

Medlem
Men vilken butik? Med tanke på misstanken om värmeskada menar jag. Har inte hämtat ut mina ännu och blir ju lite orolig då vinet dessutom kostar mer än jag brukar köpa för.

vininfo.nu

Medlem
Graillot Crozes-Hermitage 2013.
image.jpg

Så nu har vi (jag och frugan alltså) provat årets upplaga som släpps på en statlig institution nära dig i augusti. Ja, åtminstone om du bor i en storstad... Vi provade den mot den ngt nerskrivna årgången 2008.

2008'an. Påtaglig rökighet mot bränd plast som fick tankarna åt en finstämd Pinotage. Annars grillkrydda, viol, svarta vinbär (nja lite Bassett's svarta vingummi) och oliver i aromen. Ordentligt kryddig smak, grillkrydda och Umami. Häftigt! Detta åtföljdes av kött, lite stall och svarta vinbär. Ett vin som åldrats med behag.

2013 då? Mörkt och blåviolett. I aromen påtaglig rökighet, lakrits, mörka bär, svarta vinbär, kärna/körsbär och något uns vanilj. I smaken torrt, rejält med strävhet, lakritsrot, kryddighet, ngt stall, mörka bär och vanilj. Helt klart en Syrah att lagra. 2008'an med sin "umamighet" var dock mer spännande...

Fick inga charkuteriassociationer i ngt av vinerna.

Magikern

Medlem
Men vilken butik? Med tanke på misstanken om värmeskada menar jag. Har inte hämtat ut mina ännu och blir ju lite orolig då vinet dessutom kostar mer än jag brukar köpa för.

Frölunda Torg, har hämtat massor av viner där och det är rätt osannolikt att det fått värmeskadan där.
De är inte defekt men hade någon sagt att det förvarats i ett varmt kök i ett år hade jag inte tvivlat en sekund.

Bearman

a´lea iacta est iterum
Rioja är utan tvekan Spaniens topp vinregion (endast ett av två områden som klassificeras som DOCa). Jag och frun har bokat en resa till Rioja i september för att återupptäcka området. Vi gjorde som alla andra Svenssons på 90-talet, köpte Rioja mest hela tiden, men när kvalitén försämrades och man upptäckte andra områden, så försvann intresset litegrann. Även om röda viner från Rioja är uppskattade hemma, så är det först på senare år som jag tycker de börjat ge bra valuta för pengarna igen. Dagens vin, som vi hade till grillad Entrecote med blandade kokta grönsaker och egenkomponerad sås, inhandlades i Nordstan i Göteborg igår:

2010 Altanza Selección Reserva Especial (97801)

Vinet är för det första lite ungt men ack så gott, både balanserad och elegant med tydligt ursprung, utan att vara alltför traditionell (inte för mycket dill, vanilj och ek, även om det finns i bakgrunden). Doftar lite kryddigt med inslag av mörka bär, plommon, tobak och lite fat. Vinet är lent med fina tanniner med ett långt fint slut. 90p+

Last edited:

Mattias Schyberg

Administratör
2001 Gran Clos Blanco Priorat

image.jpg

Precis nu har solen gått i moln men det blev en relativt lång dag med härlig sol och trevligt vin. Väl värt att prova lite vit Priorat även om det är synd att påstå att det är ett vin som visar sig från sin bästa sida på balkongen.

Fylligt med relativt låg syra. Fina mognadstoner med lite funk och en hel del fat. Inslag av rostade nötter, gul tropisk frukt, ljus tobak och stenig mineral samt lite petroleum i bakgrunden.

Trevligt vin, men det saknar lite skärpa, bett och läskande drag för att funka i solen. Kan tänka mig att det skulle vara svårt att skilja från en Viognier från Rhône, men dricker vintypen lite för sällan för att veta med säkerhet.

Lite för varmfruktigt för att jag skall gå igång på alla cylindrar. Gillar mina vita viner med mer krispig syra. I rätt sammanhang med rätt mat så kan det säkert vara lysande, men här idag så blev det en kul bekantskap men inte mycket mer. 87p

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude

Urk vad trist! -Inte bara internationell press men tittar man på CT så är ju folk helt galna över vinet...
Har inte hämtat ut mina flaskor än... >Någon mer på forumet som hunnit prova?

grappa

Medlem
Årets positiva överraskning (kanske mest beroende på lågt ställda förväntningar)
  • Moulin de Nonnes, Andrieu Freres, Minervois, 2008, 70% Syrah, 30% Moverdre
Härlig doft av körsbär, fat och lite krydda. Bra tanniner och syra i balans. Provade samma vin för några år sedan och då var den inte färdig, bara vresig. Väldigt kul att den utvecklats så här bra, trots allt bara 90 SEK (ungefär) i inköpspris. Ångrar bara att jag inte köpte en låda.

Oggy

Medlem
Urk vad trist! -Inte bara internationell press men tittar man på CT så är ju folk helt galna över vinet... Någon mer på forumet som hunnit prova?
Håller med, illavarslande rapport. Jag har bara testat Albe 2010 och var inte imponerad (har gillat 2007 och 2008 av både Albe och Bricco Delle Viole). Har Vajra verkligen misslyckats i den upphaussade årgången 2010? Någon måste ta en för laget och poppa en flaska...

Last edited:

Emanuel

Håller med, illavarslande rapport. Jag har bara testat Albe 2010 och var inte imponerad (har gillat 2007 och 2008 av både Albe och Bricco Delle Viole). Har Varja verkligen misslyckats i den upphaussade årgången 2010? Någon måste ta en för laget och poppa en flaska...
-Exakt, fram med vinöppnaren och "take one for the team"! :)
-Själv befinner jag mig ju oturligt nog på jobb och kommer inte hem för ens om två veckor så någon annan får offra sig :cool:

-Har ju därtill redan blivit anklagad för barnarov denna veckan så jag har fyllt min kvot av obsceniteter.

chambertin

Medlem
Kanske poppar imorgon, återkommer med not i så fall
Låter som en god idé.
Bricco delle Viole har varit helt ok förut i min bok (-08) men den vanliga Barolon lämnar en del övrigt att önska.
Som jag skrivit några ggr förut så rekommenderar jag forumet att handla annorstädes än SB vg Barolo.
Finns tjogvis med allternativ även om G D Vajras Bricco delle Viole är helt ok.

Emanuel

Låter som en god idé.
Bricco delle Viole har varit helt ok förut i min bok (-08) men den vanliga Barolon lämnar en del övrigt att önska.
Som jag skrivit några ggr förut så rekommenderar jag forumet att handla annorstädes än SB vg Barolo.
Finns tjogvis med allternativ även om G D Vajras Bricco delle Viole är helt ok.
-Hörde jag Solo Barolo? :)
-Å då kommer en snäll farbror från TNT och bär de små äggen hem till dörren :cigarr:

Mattias Schyberg

Administratör
Ata Rangi är en liten familjeägd producent i Martinborough i Nya Zeeland som ofta hamnar lite i skuggan av exempelvis Felton Road, men är väldigt erkänd internationellt. Även av Jancis Robinson så har tidigare årgångar hyllats ganska rejält. För egen del så är det också lite speciellt då mitt absolut första inlägg på detta forum var om just detta vin (årgång 2010). Här hittar ni det om ni är nyfikna. Det blev i princip helt ignorerat dock och kanske var det just det som fick mig att fortsätta skriva på forumet. :öga:

Senaste årgången på Systembolaget är 2012 och tidigare idag blev det åka av...

2012 Ata Rangi Pinot Noir (95096)

image.jpg

Vidöppen och charmig näsa med mycket rabarber, mörka körsbär, blodapelsin och pomerans. Lite kåda i basen med finstämda fat, sandelträ, ingefära och grönt te.

Finstämt och elegant med sandiga tanniner som biter ifrån ganska bra. Fjäderlätt kropp med hög syra och rejäl intensitet med överextraherat te i eftersmaken. Ungt och rent.

Riktigt gott med stor potential, men det känns lite väl bittert och primärfruktigt just nu. Lite mognadstoner kommer garanterat att göra susen, men visst slinker det ner även nu såklart. "Pinot Noir i världsklass" ställer jag mig dock inte bakom. ;) 89p

Toppen