Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Efter en vecka i stugan med "medium wines" och en vecka i Skottland med real ale blev det äntligen dags för lite bättre grejer:
2003 Bruno Giacosa Barbaresco Asili med den gamla trotjänaren 2008 Produttori del Barbaresco Barbaresco som referens.
giacosa.jpg

Produttorin är en körsbärsbomb, men med allt på de rätta ställena, Giacosa är dock bättre på allt: den har allt som produutorion har plus massor med fänkål, sötlakris, tobak och läder. Två riktigt bra viner i var sin klass.

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
1990 eller 91. Sen blev det ju lite mer grejer den där kvällen också bl.a. Ch Musar 2003, Kejsarpalatsets Shouchu, ett gäng slattar av de vita söta vi drack ett par månader innan och jag har ett vagt minne av någon sherry........
Jag har själv bara dissocierade minnen av vad som evt hände efter det 24:e bubblande syrahällwättet för kvällen.

Några röda viner minns jag från bubbelkvällen (anteckningar som gick läsa, med viss hjälp, ... ... ... Och att K2-fightingen tog slut väldigt plötsligt.

Söta viner minns j ej öht mer än att de konsumerades...

Även om jag inte är alldeles säker på ifall mina lovsånger till fikonvinet kom sig ur att änteligen slippa den bubblande vätejons-overloaden, eller för att dess egna inneboende (hemsökta?) extrema zoombie-sherry-kvaliteter var så bra.

Ser verkligen fram mot nästa holmgång med Fikonvinet, denna gigant bland giganter!

Fö kan jag rapportera att man på CT har varit ovanligt seeeega med att uppdatera fruktlistan med "figs"... Kanske att de ogillar fikon? För mig, med över 20 ärenden med herrarna bakom CT, och att ALLA innan mig avhandlats med blixtens hastighet, så vore det nog verkligen på sin plats att @Mats, @vintomas och @Livermore också skrev till dem med en önskan om att de infogar "druvan" : FIGS i systemet.

Kejsarpalatsets shouchu är jag fö så lyckligt lottad med att jag druckit tillräckligt för att veta hur fjädra BRA den är. Men de drycker som hamnade utanför min radar (dvs anteckningsbok) ... de är tyvärr fortfarande utanför min minnesradar.

Fö syns det väldigt tydligt (eller snarare: otydligt) hur mina kråkfötter mer och mer utveckas mot quadroplegic under syrornas inverkan. (Måste vara pH!)

Musar '03 finns inte bland mina anteckningar DEN kvällen. Men borde ha varit både underbart sträv och underbart brettig.

mnor

Medlem
2011 Susana Balbo Brioso
20150713_162626.jpg

Doft: Mörk frukt, björnbär, svarta vinbär, ceder
Smak: Körsbär, björnbär, svarta vinbär, plommon, lakritstoner och en viss pepprighet

Ett sötfruktigt fylligt vin som är väldigt enkelt att tycka om. Mycket söt mörk frukt! Syran och tanninerna som finns i vinet balanserar upp frukten tillräckligt för att vinet skall bli intressant. Gjorde en snabbdekantering innan vi började dricka och tyckte vid första munnen att detta var ett riktigt riktigt bra fylligt vin som innehöll det mesta jag önskar i ett rödvin. Med lite värme så blir den söta frukten än tydligare och lakritstonerna blir mer framträdande samtidgt som syran och tanninerna träder tillbaka. När vinet blev varmare hade jag önskat lite mer bett från båda syra och tanniner, även om frukten inte blir svulstig på något sätt, så saknas lite av komplexiteten som fanns vid den lägre temperaturen.
Har redan beställt mer flaskor (det gick hem hos min bättre hälft). Kommer se till att ha det tempurerat till mellan 16-19 grader så att det blir lite mer bett i syra och tanniner. Från mitt perspektiv så kommer inte detta vin vinna något på lagring. Gott helt enkelt - 90-91 poäng vid 16-19 grader, 89 poäng vid rumstemperaturen (22 grader)

Gurto

Medlem
image.jpg
Allora Chardonnay Puglia 1997 (kyckling i röd currykokosmjölk, thaisallad och ris)
Doftar mogen tropisk frukt och kolaremmar
Fet tropisk frukt och smörig ek i munnen. Inte så mycket syra.

Gjorde en snabb research på CT, Wine Searcher och google utan att hitta något men det rör sig högst antagligen om ett ganska billigt vin. Gott och trevligt med lite mognadstoner men inte så komplext och lite låg syra. Det mest imponerande är väl att det fortfarande håller ihop efter så många år. Lagrat i flyttkartong i rumstemperatur. 84p

Inte klockrent till Thaimat men det gick :)

Larseman

Medlem
Diverse mediumwines från senaste (dryga) veckan…

2012 Quinta do Vallado Douro Vallado (87p)
Direkt efter poppning mycket gummi och rök med lite sötlakrits i bakgrunden. Efterhand tittar frukten fram i form av blåbär och körsbär och backas upp av en del örtkryddor (oregano kanske) och lite parfymerade drag av violer. Lite gröna och stjälkiga toner hittas också. I munnen är den sval och lite kärv, surkörsbär dominerar, medelfylligt med måttliga ganska mjuka tanniner. Gillar!

2013 Weingut Josef Jamek Riesling Federspiel Jochinger Berg
Noterade inget, men minns att det smakade mycket bra under ett parasoll i 30 graders värme! Lite anonymt dock, inget jag gick upp i brygga för (ping @Mattias S).

2012 Dandelion Vineyards Shiraz Lionheart of the Barossa (85p)
Köpt vid ett tidigare tillfälle då vi av säkerhetsskäl behövde hitta en halvflaska av något hyfsat rödtjut. Det här var det dyraste som fanns på det lokala bolaget i Gustavsberg (55kr). Mycket bättre än väntat! Mycket gummi och rök men också mörka bär som björnbär och svarta vinbär. Mycket frukt också i smaken men lite mesiga tanniner.

NV Palmer & Co Champagne Brut Réserve (88p)
Också från halvflaska. Röda äpplen, mariekex, citrus och mineral. Liten sötma, fin mousse, godkänd längd. Gott.

2014 Georges Descombes Brouilly (87p)
Första gången med ett Caviste-vin I glaset. Väldigt klunkbart! Doftar som att köra ner näsan i lingonriset. Massor med lingon, blåbär och lite tranbär. Hittar till min förvåning också lite stall och läder men inget som stör. En del granbarr och timjan finns också. I munnen är det slankt, svalt, syrligt och friskt med tranbär och lingon. Inte så mycket längd men desto större anledning att ta en klunk till.

2014 Weingut Robert Weil Riesling trocken (87p)
Hemkånkad från Frankfurt. Doft av gula äpplen, clementin, sten, honung och ett uns skumbanan. Lätt spritsig, gula äpplen och melon. Frisk med en liten sötma.

2008 Castello di Monsanto Chianti Monrosso (86p)
För 69kr kvalar det väl egentligen in i plonk-klassen men det var faktiskt rea. Mörk, lite övermogen frukt, körsbärskärnor. Tjära (tågvirke). Efterhand lite ljusare bär (hallon, smultron). Mandel. Mycket syra, lite bitter, ganska försiktiga tanniner men fortfarande mycket frukt. Trodde kanske att den hade gått över tiden men den funkade mycket bra.

Mattias Schyberg

Administratör
Diverse mediumwines från senaste (dryga) veckan…

2012 Quinta do Vallado Douro Vallado (87p)
Direkt efter poppning mycket gummi och rök med lite sötlakrits i bakgrunden. Efterhand tittar frukten fram i form av blåbär och körsbär och backas upp av en del örtkryddor (oregano kanske) och lite parfymerade drag av violer. Lite gröna och stjälkiga toner hittas också. I munnen är den sval och lite kärv, surkörsbär dominerar, medelfylligt med måttliga ganska mjuka tanniner. Gillar!

2013 Weingut Josef Jamek Riesling Federspiel Jochinger Berg
Noterade inget, men minns att det smakade mycket bra under ett parasoll i 30 graders värme! Lite anonymt dock, inget jag gick upp i brygga för (ping @Mattias S).

2012 Dandelion Vineyards Shiraz Lionheart of the Barossa (85p)
Köpt vid ett tidigare tillfälle då vi av säkerhetsskäl behövde hitta en halvflaska av något hyfsat rödtjut. Det här var det dyraste som fanns på det lokala bolaget i Gustavsberg (55kr). Mycket bättre än väntat! Mycket gummi och rök men också mörka bär som björnbär och svarta vinbär. Mycket frukt också i smaken men lite mesiga tanniner.

NV Palmer & Co Champagne Brut Réserve (88p)
Också från halvflaska. Röda äpplen, mariekex, citrus och mineral. Liten sötma, fin mousse, godkänd längd. Gott.

2014 Georges Descombes Brouilly (87p)
Första gången med ett Caviste-vin I glaset. Väldigt klunkbart! Doftar som att köra ner näsan i lingonriset. Massor med lingon, blåbär och lite tranbär. Hittar till min förvåning också lite stall och läder men inget som stör. En del granbarr och timjan finns också. I munnen är det slankt, svalt, syrligt och friskt med tranbär och lingon. Inte så mycket längd men desto större anledning att ta en klunk till.

2014 Weingut Robert Weil Riesling trocken (87p)
Hemkånkad från Frankfurt. Doft av gula äpplen, clementin, sten, honung och ett uns skumbanan. Lätt spritsig, gula äpplen och melon. Frisk med en liten sötma.

2008 Castello di Monsanto Chianti Monrosso (86p)
För 69kr kvalar det väl egentligen in i plonk-klassen men det var faktiskt rea. Mörk, lite övermogen frukt, körsbärskärnor. Tjära (tågvirke). Efterhand lite ljusare bär (hallon, smultron). Mandel. Mycket syra, lite bitter, ganska försiktiga tanniner men fortfarande mycket frukt. Trodde kanske att den hade gått över tiden men den funkade mycket bra.
30 grader och parasoll. Hm, låter som du är utomlands, men inte behöver väl man ta med sig vin hemifrån då?

Bearman

a´lea iacta est iterum
Håller med om att Spanien är spännande!

Testat något från Bierzo? Descendientes de J Palacios, Villa de Corullón är en ordentligt trevlig och kraftig pjäs. Inte smakat 2011:an än, men av CT att döma så presterar den. Deras "single vineyard"viner är snäppet vassare, men jag tycker att de är lite för dyra.

Teneriffa tillhör ju Spanien och Suertes del Marques gör minst sagt intressanta viner. Wine Trade som plockar hem dem - finns säkerligen på vinbarer lite här och var. Annars har jag för mig att den vita Trenzado kommer dyka upp på något släpp i höst.

Har du (eller andra) några tips? :)

Har inte provat många viner från Bierzo. Det enda jag kan komma på är Pétalos och vad jag kom ihåg var det ett hyggligt vin. Får beställda det du rekommenderar och återkomma med en TN. Tror du den är tillgänglig idag? eller behöver den några år i källaren? Teneriffa är för mig ett helt oexploaterat område. Det verkar inte finnas jättemånga att välja på bolaget!:)

Daniel A

Administratör
Har inte provat många viner från Bierzo. Det enda jag kan komma på är Pétalos och vad jag kom ihåg var det ett hyggligt vin. Får beställda det du rekommenderar och återkomma med en TN. Tror du den är tillgänglig idag? eller behöver den några år i källaren? Teneriffa är för mig ett helt oexploaterat område. Det verkar inte finnas jättemånga att välja på bolaget!:)

Fullt drickbar idag, men några år i källaren gör nog vinet gott. Har druckit Bierzo (huvudsakligen DDJ Palacios) som varit två upp till tio-elva år gamla. Tycker de har presterat, oavsett ålder. Men jag gillar ju också att tugga tannin, eller bara följa ett kraftigt vin över några dagar. Om du väntar till sept/okt så har jag säkerligen hunnit smaka 2011:an. :)

Mattias Schyberg

Administratör
Nå?
-Var är rapporten från Göteborgsprovningen, vi väntar otåligt! @Mattias S etc...

Ni kan väl inte vara bakis idag också? :)
@chambertin har lovat att skriva något. Har själv inga antecknigar eller ens koll på de exakta vinerna just nu, så för min del blir det svårt.

Mycket kul blev det i vilket fall som helst med några trevliga överraskningar. Väl värt att vänta på, dessutom så var vi löjligt överens i bubbelflighten, inte ens Graham Beck rosé fick stående ovationer (jag var dessutom oskyldig även denna gång till att ha med GB).:)

2000 Faustino 1 Gran Reserva gjorde dock väldigt bra ifrån sig, vilket var extra kul, dock utan mitt porträtt. ;)

Magnus L

urydhtfilgukj
Nå?
-Var är rapporten från Göteborgsprovningen, vi väntar otåligt! @Mattias S etc...

Ni kan väl inte vara bakis idag också? :)
Har inte fått in allt på CT ännu. Men här är iaf vad vi drack + lite luddiga bonusviner/öl.

2002 Castellane Champagne Brut
2009 Graham Beck Brut Rosé
NV Sorelle Bronca Prosecco di Valdobbiadene PARTICELLA 68
1990 R. & L. Legras Champagne Cuvée St. Vincent Blanc de Blancs Grand Cru

2014 Jonathan Didier Pabiot Pouilly-Fumé
2011 La Soufrandière Pouilly-Vinzelles Les Quarts
2009 Bellavista Curtefranca
2011 Jean et Gilles LaFouge Meursault Les Meix Chavaux
2010 Domaine Daniel Rion et Fils Bourgogne Hautes Côtes de Nuits Les Millottes Blanc

2014 Cloudy Bay Sauvignon Blanc
2013 Inama Soave Classico Vigneti di Foscarino
2010 Ca' Rugate Soave Classico Monte Fiorentine
2013 Suavia Soave Classico Superiore Monte Carbonare

2014 Magnus hemgjorda Zilga
2000 Faustino Rioja I Gran Reserva
2006 Alain Graillot Crozes-Hermitage
2008 Niepoort Douro Robustus
2007 La Pousse d'Or Volnay 1er Cru Clos de la Bousse d'Or

2010 Luciano Sandrone Barolo Le Vigne
2007 Bodegas Alejandro Fernández Dehesa la Granja
2005 Clos Fourtet
2009 Domaine Saint Préfert Châteauneuf-du-Pape Collection Charles Giraud

Mattias Schyberg

Administratör
Har inte fått in allt på CT ännu. Men här är iaf vad vi drack + lite luddiga bonusviner/öl.

2002 Castellane Champagne Brut
2009 Graham Beck Brut Rosé
NV Sorelle Bronca Prosecco di Valdobbiadene PARTICELLA 68

2014 Jonathan Didier Pabiot Pouilly-Fumé
2011 La Soufrandière Pouilly-Vinzelles Les Quarts
2011 Jean et Gilles LaFouge Meursault Les Meix Chavaux
2010 Domaine Daniel Rion et Fils Bourgogne Hautes Côtes de Nuits Les Millottes Blanc

2014 Cloudy Bay Sauvignon Blanc
2013 Inama Soave Classico Vigneti di Foscarino
2010 Ca' Rugate Soave Classico Monte Fiorentine
2013 Suavia Soave Classico Superiore Monte Carbonare

2014 Magnus hemgjorda Zilga
2000 Faustino Rioja I Gran Reserva
2006 Alain Graillot Crozes-Hermitage
2008 Niepoort Douro Robustus
2007 La Pousse d'Or Volnay 1er Cru Clos de la Bousse d'Or

2010 Luciano Sandrone Barolo Le Vigne
2007 Bodegas Alejandro Fernández Dehesa la Granja
2005 Clos Fourtet
2009 Domaine Saint Préfert Châteauneuf-du-Pape Collection Charles Giraud

Lite kommentarer kan jag såklart bjuda på fritt från huvudet, @Emanuel :)

Några favoriter för egen del:

bubbelflight

Mycket mogen Champagne som befinner sig på gränsen till över kullen med något för mycket bokna äpplen, men fortfarande väldigt levande och skönt i munnen med fin intensitet, syra och en del sherrytoner (~90p). Ganska överlägsen 1:a för mig, men 2002 Castellane Champagne Brut var inte alltför långt efter. Proseccon var kass (300 spänn). Nåväl, den smakade hyfsad god päron/persika-dricka och Graham Beck kändes trött och påtagligt rökig. Det var inget snack i denna flight. Champagne rules (denna gång)!

Vit flight 1:

Min överlägsna 1:a i heatet. Supertrevlig Chardonnay med härliga och rejäla fattoner som aldrig blir för söta eller smöriga. Utöver detta så minns jag att även 2011 Jean et Gilles LaFouge Meursault Les Meix Chavaux levererade god glass av klassiskt Bourgogne-stuk, men betydligt sämre än 1:an.

Vit flight 2:

Klart sämre flight än första med totalt sett ganska mediokra viner. Gillade 2013 Suavia Soave Classico Superiore Monte Carbonare bäst. En ganska krispig och fruktig variant med riktigt bra syra och intensitet. Tummen upp men ingen cigarr. De andra i heatet minns jag knappt.

Röd flight 1:

Två av vinerna var mina och således ganska lätta att plocka ut, dock så tvekade jag på att Syrah:n i heatet verkligen kunde vara min 2006 Graillot crozes-Hermitage, då den trots allt var toppenbra just denna årgång skulle det visa sig. Graillot var bättre förr helt enkelt, eller också är det den smått perfekta mognaden. Mycket chark, tapenade och oliver med lite chokladiga fat och stall. Riktigt bra, kanske till och med ~90p. Även 2000 Faustino I Gran Reserva fick bra mottagande av gruppen. Upplevdes av de flesta som en mogen Bordeaux, vilket inte är konstigt med tanke på att det bjöd på bra struktur och rikliga mängder stall utan några överdrivna vanilj- och dilltoner. Klart bättre årgång än den överhypade 2001. Bougogne i slutet föll inte mig på läppen, det kändes alldeles för snipigt och omoget. Dourovinet levererade bra klass, men av lite internationellt snitt. Trodde själv att det var en supertuscan.

Roligast var dock Magnus egenproducerade vin som var så kärvt och intensivt med massor av rönnbär och tranbär att jag knappt trodde mina ögon. Inte särskilt gott dock, men enligt mig långtifrån "plonk", trodde snarare att det var någon form av osvavlad naturvinshistoria.

Röd flight 2:

Klart den bästa flighten denna kväll enligt mig. Alla vinerna levererade riktigt bra. Den största överraskningen var 2007 Bodegas Alejandro Fernández Dehesa la Granja som för inga pengar alls levererade en klart rakryggad upplevelse (faktiskt topp två i heatet sammanlagt). Toppvinet för mig blev dock 2009 Domaine Saint Préfert Châteauneuf-du-Pape Collection Charles Giraud som kändes som en ruggigt trevlig Chd9P, vilket det även visade sig vara. Något ung fortfarande men löjligt intensiv med mycket garrigue och söt röd frukt. Det andra toppvinet i flighten var 2005 Clos Fourtet som plockades ganska snabbt som en östra-stranden-bdx alternativt en supertuscan om jag inte minns fel? Mycket plommon, körsbär, viol och härlig intensitet med rejäla fat.

Ännu en superkväll som ni förstår. Önskar dock att jag kunde beskriva vinerna mer utförligt, men minnet känns lite för luddigt för att beskriva mer i detalj.

Ser framemot mer kommentarer från er övriga. :)

Magikern

Medlem
Roligast var dock Magnus egenproducerade vin som var så kärvt och intensivt med massor av rönnbär och tranbär att jag knappt trodde mina ögon. Inte särskilt gott dock, men enligt mig långtifrån "plonk", trodde snarare att det var någon form av osvavlad naturvinshistoria.

Kvällens överaskning. Violpastiller i damparfym. Skulle kunna vara ett något udda naturvin från Frankrike (från en udda årgång dessutom)

Mitt vin (Niepoort Robustus) var en chansning och jag blev rätt besviken. Hade väntat mig ett udda och kraftfullt vin med framtiden för sig. Inte mycket valuta för pengarna där inte.

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Mycket mogen Champagne som befinner sig på gränsen till över kullen med något för mycket bokna äpplen, men fortfarande väldigt levande och skön i munnen med fin intensitet, syra och en del sherrytoner (~90p). Ganska överlägsen 1:a för mig, men 2002 Castellane Champagne Brut var inte alltför långt efter. Proseccon var kass (300 spänn i inköp och mitt bonusbidrag, aldrig mer Prosecco för mig!). Nåväl, den smakade hyfsad god päron/persika-dricka och Graham Beck kändes trött och påtagligt rökig. Det var inget snack i denna flight. Champagne rules (denna gång)!
-Är en riktig mumiedrickare när det gäller skumpa, älskar när sherrytonerna börjar bli framträdande vilket verkar vara lite av en vattendelare då andra snarare tycker det är förfärligt.
Synd bara at man måste vänta i 15-20 år... :mad:

Magnus L

urydhtfilgukj

Några favoriter för egen del:

bubbelflight

Mycket mogen Champagne som befinner sig på gränsen till över kullen med något för mycket bokna äpplen, men fortfarande väldigt levande och skön i munnen med fin intensitet, syra och en del sherrytoner (~90p). Ganska överlägsen 1:a för mig, men 2002 Castellane Champagne Brut var inte alltför långt efter. Proseccon var kass. Nåväl, den smakade hyfsad god päron/persika-dricka och Graham Beck kändes trött och påtagligt rökig. Det var inget snack i denna flight. Champagne rules (denna gång)!

Vit flight 1:

Min överlägsna 1:a i heatet. Supertrevlig Chardonnay med härliga och rejäla fattoner som aldrig blir för söta eller smöriga. Utöver detta så minns jag att även 2011 Jean et Gilles LaFouge Meursault Les Meix Chavaux levererade god glass av klassiskt Bourgogne-stuk, men betydligt sämre än 1:an.

Vit flight 2:

Klart sämre flight än första med totalt sett ganska mediokra viner. Gillade 2013 Suavia Soave Classico Superiore Monte Carbonare bäst. En ganska krispig och fruktig variant med riktigt bra syra och intensitet. Tummen upp men ingen cigarr. De andra i heatet minns jag knappt.

Röd flight 1:

Två av vinerna var mina och således ganska lätta att plocka ut, dock så tvekade jag på att Syrah:n i heatet verkligen kunde vara min Graillot, då den trots allt var toppenbra just denna årgång skulle det visa sig. 2006 Graillot Crozes-hermitage var bättre förr helt enkelt, eller också är det den smått perfekta mognaden. Mycket chark, tapenade och oliver med lite chokladiga fat och stall. Riktigt bra, kanske till och med ~90p. Även 2000 Faustino I Gran Reserva fick bra mottagande av gruppen. Upplevdes av de flesta som en mogen Bordeaux, vilket inte är konstigt med tanke på att det bjöd på bra struktur och rikliga mängder stall utan några överdrivna vanilj- och dilltoner. Klart bättre årgång än den överhypade 2001. Bougogne i slutet föll inte mig på läppen, det kändes alldeles för snipigt och omoget. Dourovinet levererade bra klass, men av lite internationellt snitt. Trodde själv att det var en supertuscan.

Röd flight 2:

Klart den bästa flighten denna kväll enligt mig. Alla vinerna levererade riktigt bra. Den största överraskningen var 2007 Bodegas Alejandro Fernández Dehesa la Granja som för inga pengar alls levererade en klart rakryggad upplevelse. Toppvinet för mig blev dock 2009 Domaine Saint Préfert Châteauneuf-du-Pape Collection Charles Giraud som kändes som en ruggigt trevlig Chd9P, vilket det även visade sig vara. Något ung fortfarande men löjligt intensiv med mycket garrigue och söt röd frukt. Det andra toppvinet i flighten var 2005 Clos Fourtet som plockades ganska snabbt som en östra-stranden-bdx alternativt en supertuscan om jag inte minns fel? Mycket plommon, körsbär, viol och härlig intensitet med rejäla fat.

Ännu en superkväll som ni förstår. Önskar dock att jag kunde beskriva vinerna mer utförligt, men minnet känns lite för luddigt för att beskriva mer i detalj.

Ser framemot mer kommentarer från er övriga. :)

Håller i stora drag med. St.Vincent 1990 var ganska överlägsen i bubbelheatet. Men jag tyckte ändå inte den var fantastiskt utan det berodde nog mest på det lite mediokra motståndet. Castellane var väl en duglig Champagne, men itne så mycket mer än det. Prosecco var pinsamt dålig för sitt pris. Verkar också vara rejält överprisad här i Sverige (kostar 300kr) då den ligger på ca 120-150kr i USA. Tyckte inte Graham Beck var så kass, men lite för mycket rostade fat och för lite fräschör.

Bland dom vita gillade jag precis som många andra Bellavista Curtefranca, men även Pabiot Pouilly Fumé 2014 som var en riktigt frisk historia med förhållandevis bra djup för att vara en Sauvignon Blanc. Ingen av de vita Bourgognerna imponerade särskilt, inte heller någon av Soave-vinerna. Största magplasket får nog ändå vara Cloudy Bay Sb som för nästan 240kr inte levererade så mycket mer än vilken dussin NZ Sb runt 100-lappen.

Kul att folk inte spottade ut mitt vin direkt, men det var ju hel del grimaserande :)

Faustino I 2000 var underbar med massor av stall och skit. Uppskattade även Pousse d'Or, äöven om det kanske inte riktigt levde upp till sin prislapp. Inte så imponerad av Graillot då jag tyckte den hade för mycket bränd aska och kokt frukt i näsan. Sandrone Le Vigne skrek hög kvalitet, men gav inte ifrån sig mycket arommässigt. Dehesa La Granja var nog kvällens stora överaskning, fantastiskt näsa som jag satt och sniffade på länge. Clos-Fourtet 2005 var också väldigt bra, men saknade lite karaktär och personlighet. St.Prefert tyckte jag var högst medioker med stickig alkohol i näsan, kokt frukt, parfumerade kryddor och aceton. Men famförallt så föll den i munnen. Bitter, ettrig, alkoholvarm, platt syra och småsöt. Bläh!

WOTN var nog trots allt Madeiran i såsen som @karl_ek hade gjort till kvällens mat! :D

PS. Hatar av hela mitt hjärta att skriva från mobilen!!!

Last edited:

Vino fino

Medlem
Teneriffa tillhör ju Spanien och Suertes del Marques gör minst sagt intressanta viner. Wine Trade som plockar hem dem - finns säkerligen på vinbarer lite här och var. Annars har jag för mig att den vita Trenzado kommer dyka upp på något släpp i höst.
Har du (eller andra) några tips? :)
Kul att du hittat till den spanska delen av Makronesien också, mina gamla hemtrakter.

Det finns en tråd här om deras viner:
http://www.finewines.se/threads/gran-canaria-gar-det-att-hitta-bra-viner.3209/#post-72075

Mattias Schyberg

Administratör
-Är en riktig mumiedrickare när det gäller skumpa, älskar när sherrytonerna börjar bli framträdande vilket verkar vara lite av en vattendelare då andra snarare tycker det är förfärligt.
Synd bara at man måste vänta i 15-20 år... :mad:
Jag gillar det till viss del, detta var ett gränsfall där det inte blev för mycket, men snudd på. Jag tror dock att vinet har sett något bättre dagar. :)

Toppen