Lite kommentarer kan jag såklart bjuda på fritt från huvudet,
@Emanuel
Några favoriter för egen del:
bubbelflight
1990 R. & L. Legras Champagne Cuvée St. Vincent Blanc de Blancs Grand Cru
Mycket mogen Champagne som befinner sig på gränsen till över kullen med något för mycket bokna äpplen, men fortfarande väldigt levande och skön i munnen med fin intensitet, syra och en del sherrytoner (~90p). Ganska överlägsen 1:a för mig, men 2002 Castellane Champagne Brut var inte alltför långt efter. Proseccon var kass. Nåväl, den smakade hyfsad god päron/persika-dricka och Graham Beck kändes trött och påtagligt rökig. Det var inget snack i denna flight. Champagne rules (denna gång)!
Vit flight 1:
2009 Bellavista Curtefranca
Min överlägsna 1:a i heatet. Supertrevlig Chardonnay med härliga och rejäla fattoner som aldrig blir för söta eller smöriga. Utöver detta så minns jag att även 2011 Jean et Gilles LaFouge Meursault Les Meix Chavaux levererade god glass av klassiskt Bourgogne-stuk, men betydligt sämre än 1:an.
Vit flight 2:
Klart sämre flight än första med totalt sett ganska mediokra viner. Gillade
2013 Suavia Soave Classico Superiore Monte Carbonare bäst. En ganska krispig och fruktig variant med riktigt bra syra och intensitet. Tummen upp men ingen cigarr. De andra i heatet minns jag knappt.
Röd flight 1:
Två av vinerna var mina och således ganska lätta att plocka ut, dock så tvekade jag på att Syrah:n i heatet verkligen kunde vara min Graillot, då den trots allt var toppenbra just denna årgång skulle det visa sig.
2006 Graillot Crozes-hermitage var bättre förr helt enkelt, eller också är det den smått perfekta mognaden. Mycket chark, tapenade och oliver med lite chokladiga fat och stall. Riktigt bra, kanske till och med ~90p. Även
2000 Faustino I Gran Reserva fick bra mottagande av gruppen. Upplevdes av de flesta som en mogen Bordeaux, vilket inte är konstigt med tanke på att det bjöd på bra struktur och rikliga mängder stall utan några överdrivna vanilj- och dilltoner. Klart bättre årgång än den överhypade 2001. Bougogne i slutet föll inte mig på läppen, det kändes alldeles för snipigt och omoget. Dourovinet levererade bra klass, men av lite internationellt snitt. Trodde själv att det var en supertuscan.
Roligast var dock Magnus egenproducerade vin som var så kärvt och intensivt med massor av rönnbär och tranbär att jag knappt trodde mina ögon. Inte särskilt gott dock, men enligt mig långtifrån "plonk", trodde snarare att det var någon form av osvavlad naturvinshistoria.
Röd flight 2:
Klart den bästa flighten denna kväll enligt mig. Alla vinerna levererade riktigt bra. Den största överraskningen var
2007 Bodegas Alejandro Fernández Dehesa la Granja som för inga pengar alls levererade en klart rakryggad upplevelse. Toppvinet för mig blev dock
2009 Domaine Saint Préfert Châteauneuf-du-Pape Collection Charles Giraud som kändes som en ruggigt trevlig Chd9P, vilket det även visade sig vara. Något ung fortfarande men löjligt intensiv med mycket garrigue och söt röd frukt. Det andra toppvinet i flighten var
2005 Clos Fourtet som plockades ganska snabbt som en östra-stranden-bdx alternativt en supertuscan om jag inte minns fel? Mycket plommon, körsbär, viol och härlig intensitet med rejäla fat.
Ännu en superkväll som ni förstår. Önskar dock att jag kunde beskriva vinerna mer utförligt, men minnet känns lite för luddigt för att beskriva mer i detalj.
Ser framemot mer kommentarer från er övriga.