Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Magnus L

urydhtfilgukj

Magnus L

urydhtfilgukj
Jag gillar det till viss del, detta var ett gränsfall där det inte blev för mycket, men snudd på. Jag tror dock att vinet har sett något bättre dagar. :)
Skall väl också tilläggas att detta var den gamla, gröna etiketten och inte de nyare släppen med guldig etikett.

Magikern

Medlem
2014 var en udda årgång i Sverige (det var en bra årgång!).

Tror att de bästa vinerna som gjorts i Sverige är från 2014. Vädermässigt är den kanske inte i klass med 2002 i Sydskåne (då solen sken varenda dag och inget regn kom från början av Juli fram till mitten på September.) men i gengäld har odlarna kommit igång rätt bra och och vågar satsa på lite bättre druvor som Chardonnay och även Pinot Noir (Köpingsberg i Skåne t.ex.)

Magnus L

urydhtfilgukj
Tror att de bästa vinerna som gjorts i Sverige är från 2014. Vädermässigt är den kanske inte i klass med 2002 i Sydskåne (då solen sken varenda dag och inget regn kom från början av Juli fram till mitten på September.) men i gengäld har odlarna kommit igång rätt bra och och vågar satsa på lite bättre druvor som Chardonnay och även Pinot Noir (Köpingsberg i Skåne t.ex.)
2002 drack jag mest Tuborg-grön så det har jag dålig koll på. Men torr och varm sommar är nödvändigvis inte det viktigaste. För varmt och torrt så stänger bara vinrankor av och man får samma effekt som om det hade varit dåligt väder. Men visst, 2015 lär ju inte bli någon höjdare. Vinrankorna är i dagsläget ungefär 2-3 veckor sena i sin utveckling.

Viktigare med en stadig och tidig vår samt en torr och varm höst.

Magikern

Medlem
2002 drack jag mest Tuborg-grön så det har jag dålig koll på. Men torr och varm sommar är nödvändigvis inte det viktigaste. För varmt och torrt så stänger bara vinrankor av och man får samma effekt som om det hade varit dåligt väder.

Det skall väl rätt mycket till för att det skall bli för varmt och torrt för vin i Sverige. Även 2003 gjordes det ju mestadels bra viner i Frankrike trots den enorma värmen. 2009 var väl lite åt det hållet också?

Magikern

Medlem
Vore kul om fler odlare hade börjat med t.ex. Chardonnay i Sverige förresten. Det är väl den kvalitetsdruvan som har bäst potential här?
Riesling borde väl också funka bra vissa år?

Vino fino

Medlem
Kan rapportera här från Spanien att 2015 lär få den tidigaste skörden i historien, med vissa bodegor som skall plocka i juli (!). Freixenet, Torrres, Matarromera, Gonzalez Byass m.fl. har deklarerat att startskottet går "inom ett par veckor".

Druvorna är generellt av mycket god kvalitet, inte för mycket vattenstress eftersom det regnade en del i vår. Men skörden kommer troligtvis bli något mindre än normalt, särskilt om värmen håller i sig.

Magnus L

urydhtfilgukj
Vore kul om fler odlare hade börjat med t.ex. Chardonnay i Sverige förresten. Det är väl den kvalitetsdruvan som har bäst potential här?
Riesling borde väl också funka bra vissa år?
Chardonnay har väldigt svårt att mogna här, kanske skillnad i Skåne där det är snäppet varmare. Riesling funkar bättre, men inte bra.

grappa

Medlem
Leitz Magic Mountain 2012 Riesling
Inköpt på plats förra året, väl värt ett besök med väldigt trevligt mottagande och bra provning av vinerna.
Härlig Riesling med tropiska frukter, äpplen och en gnutta diesel i doft och smak. Grönton i färgen avslöjar ungdomen och syran är hög utan att ta över. Ett vin att njuta av ett antal år framöver till ett mycket rimligt pris (ca 120 SEK).

Rexel

Medlem
Håller i stora drag med. St.Vincent 1990 var ganska överlägsen i bubbelheatet. Men jag tyckte ändå inte den var fantastiskt utan det berodde nog mest på det lite mediokra motståndet. Castellane var väl en duglig Champagne, men itne så mycket mer än det. Prosecco var pinsamt dålig för sitt pris. Verkar också vara rejält överprisad här i Sverige (kostar 300kr) då den ligger på ca 120-150kr i USA. Tyckte inte Graham Beck var så kass, men lite för mycket rostade fat och för lite fräschör.

Bland dom vita gillade jag precis som många andra Bellavista Curtefranca, men även Pabiot Pouilly Fumé 2014 som var en riktigt frisk historia med förhållandevis bra djup för att vara en Sauvignon Blanc. Ingen av de vita Bourgognerna imponerade särskilt, inte heller någon av Soave-vinerna. Största magplasket får nog ändå vara Cloudy Bay Sb som för nästan 240kr inte levererade så mycket mer än vilken dussin NZ Sb runt 100-lappen.

Kul att folk inte spottade ut mitt vin direkt, men det var ju hel del grimaserande :)

Faustino I 2000 var underbar med massor av stall och skit. Uppskattade även Pousse d'Or, äöven om det kanske inte riktigt levde upp till sin prislapp. Inte så imponerad av Graillot då jag tyckte den hade för mycket bränd aska och kokt frukt i näsan. Sandrone Le Vigne skrek hög kvalitet, men gav inte ifrån sig mycket arommässigt. Dehesa La Granja var nog kvällens stora överaskning, fantastiskt näsa som jag satt och sniffade på länge. Clos-Fourtet 2005 var också väldigt bra, men saknade lite karaktär och personlighet. St.Prefert tyckte jag var högst medioker med stickig alkohol i näsan, kokt frukt, parfumerade kryddor och aceton. Men famförallt så föll den i munnen. Bitter, ettrig, alkoholvarm, platt syra och småsöt. Bläh!

WOTN var nog trots allt Madeiran i såsen som @karl_ek hade gjort till kvällens mat! :D

PS. Hatar av hela mitt hjärta att skriva från mobilen!!!
Grym kväll, sitter med mobilen och orkar inte skriva allt för mycket. Hela kvällen var toppen med vin, mat och ost samt avslutning på norda....klart tungt dagen efter.
Överraskningen för mig var helt klart 2007 Dehesa La Granja och den flighten var en grym kombo med viner. Ibland har man tur och i mitt fall att jag idag bilade ner till Tyskland och kunde inhandla dehesa på philpssonwine, blev ett gäng lådor:D

gece

Man vänjer sig.
Helt solo i sommarstugan, borträknat myggen, fladdermössen och snoken i vedbon.

Blir du inte lappsjuk? Vad gör du? Kommer du inte sakna mig? är frågor som ofta ställs.
IMG_20150715_203454.jpg

IMG_20150715_203606.jpg

Nej. Jag hittar på nåt. Kanske lite. brukar jag svara.

Denna kväll var jag förstås inte helt solo, som syns på bilden, utan hade sällskap av en yppig mörk skönhet från det soliga Kalifornien - 2010 Black Stallion Estate Winery Cabernet Sauvignon. Hade lätt inte plockat detta som cabbe i en blindprovning, hyfsat snälla tanniner och en frukt som drar mer åt hallon än svarta vinbär. Lite smörkola från ek och malo, men mycket bra balans på hela skapelsen och hemskt gott.

Hingsten stannar över natten med mig och vi får se vad han går för imorgon... då i sällskap med lite lammkött.

Usch, är det Bordeaux-druvorna som gör mig såhär gubbig? Mycket underligt. Jag som är så PK

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
-Är en riktig mumiedrickare när det gäller skumpa, älskar när sherrytonerna börjar bli framträdande vilket verkar vara lite av en vattendelare då andra snarare tycker det är förfärligt.
Synd bara at man måste vänta i 15-20 år... :mad:
Selosse Substance (solera)
Selosse Rosé
H Billiot Laetitia
(solera)

Om du inte vill vänta...

Den italienska chardonnän som dominerade gbgprovningen heter Ucellanda. (Curtefranca är området och Bellavista har två andra chardonnayer därifrån.

Magikern

Medlem
Håller i stora drag med. St.Vincent 1990 var ganska överlägsen i bubbelheatet. Men jag tyckte ändå inte den var fantastiskt utan det berodde nog mest på det lite mediokra motståndet. Castellane var väl en duglig Champagne, men itne så mycket mer än det. Prosecco var pinsamt dålig för sitt pris. Verkar också vara rejält överprisad här i Sverige (kostar 300kr) då den ligger på ca 120-150kr i USA. Tyckte inte Graham Beck var så kass, men lite för mycket rostade fat och för lite fräschör.

Bland dom vita gillade jag precis som många andra Bellavista Curtefranca, men även Pabiot Pouilly Fumé 2014 som var en riktigt frisk historia med förhållandevis bra djup för att vara en Sauvignon Blanc. Ingen av de vita Bourgognerna imponerade särskilt, inte heller någon av Soave-vinerna. Största magplasket får nog ändå vara Cloudy Bay Sb som för nästan 240kr inte levererade så mycket mer än vilken dussin NZ Sb runt 100-lappen.

Kul att folk inte spottade ut mitt vin direkt, men det var ju hel del grimaserande :)

Faustino I 2000 var underbar med massor av stall och skit. Uppskattade även Pousse d'Or, äöven om det kanske inte riktigt levde upp till sin prislapp. Inte så imponerad av Graillot då jag tyckte den hade för mycket bränd aska och kokt frukt i näsan. Sandrone Le Vigne skrek hög kvalitet, men gav inte ifrån sig mycket arommässigt. Dehesa La Granja var nog kvällens stora överaskning, fantastiskt näsa som jag satt och sniffade på länge. Clos-Fourtet 2005 var också väldigt bra, men saknade lite karaktär och personlighet. St.Prefert tyckte jag var högst medioker med stickig alkohol i näsan, kokt frukt, parfumerade kryddor och aceton. Men famförallt så föll den i munnen. Bitter, ettrig, alkoholvarm, platt syra och småsöt. Bläh!

WOTN var nog trots allt Madeiran i såsen som @karl_ek hade gjort till kvällens mat! :D

PS. Hatar av hela mitt hjärta att skriva från mobilen!!!

Faustino var ju en stor överaskning. Var de inte samma vin som fanns på systemet för några år sedan? Jag minns de som rätt trist men rätt bra för sitt pris. Flaskvariation antagligen. 81:an minns jag som klockrent överpresterande dock.

Mattias Schyberg

Administratör
Faustino var ju en stor överaskning. Var de inte samma vin som fanns på systemet för några år sedan? Jag minns de som rätt trist men rätt bra för sitt pris. Flaskvariation antagligen. 81:an minns jag som klockrent överpresterande dock.
Jo, 2000 har såklart funnits på SB, men då den årgången var aktuell så hade Faustino dock lite dåligt rykte fortfarande vill jag minnas. Själv älskade jag den årgången redan då. :)

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
image.jpg

Saké! äntligen ryker oskulden.
Tillsammans med massa sushi och diverse Japanska snacks.
Eftersom jag inte har så mycket erfarenhet utav Saké så kan jag mest konstatera att den är god och uppskattad utav sällskapet.
En viss fruktighet i avslutet. Lite oljig i konsistensen.

image.jpg

Uppifrån
Vaktelägg- Som mjuka kokta ägg med gula inuti. Gott till sake men jag saknade kalles kaviar.

Rostade bönor- ätit dessa förut märkte jag. väldigt goda som snacks och passar utmärkt till drycken. Som nötter ungefär.

Strimlad rökt bläckfisk- godaste bläckfisken hittills fortfarabde lite fuktig och lättsmält.

Torkad bläckfisk- Gott och smakar nästan lite som räkor.

Torkad småfisk- stenhårt att tugga på och doftar kattmat, inte riktigt min grej här men kul att prova.

Rissnacks- Ungefär som jag hade tänkt mig, perfekt att ha på bordet som tilltugg, passar säkerligen lika bra till öl som saké.

Toppen