Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Mattias Schyberg

Administratör
Visa bifogad bild 4527
Saké! äntligen ryker oskulden.
Tillsammans med massa sushi och diverse Japanska snacks.
Eftersom jag inte har så mycket erfarenhet utav Saké så kan jag mest konstatera att den är god och uppskattad utav sällskapet.
En viss fruktighet i avslutet. Lite oljig i konsistensen.

Visa bifogad bild 4528
Uppifrån
Vaktelägg- Som mjuka kokta ägg med gula inuti. Gott till sake men jag saknade kalles kaviar.

Rostade bönor- ätit dessa förut märkte jag. väldigt goda som snacks och passar utmärkt till drycken. Som nötter ungefär.

Strimlad rökt bläckfisk- godaste bläckfisken hittills fortfarabde lite fuktig och lättsmält.

Torkad bläckfisk- Gott och smakar nästan lite som räkor.

Torkad småfisk- stenhårt att tugga på och doftar kattmat, inte riktigt min grej här men kul att prova.

Rissnacks- Ungefär som jag hade tänkt mig, perfekt att ha på bordet som tilltugg, passar säkerligen lika bra till öl som saké.
Det märks att du har träffat @StefanAkiko relativt nyligen. Känner igen en del av snasket. ;)

chambertin

Medlem
Tack som vanligt till @Magnus L och som extranummer denna kväll lite eminent förning trakterat av bl.a @karl_ek !
Flight #1
2002 Castellane Champagne Brut
Ganska stor doft initialt med en del ungdomlig tutti-frutti och corn flakes. Med mer luft och ökande temp så träder lite skalkaraktär fram och i en fas ngt som påminde om liniment. Smaken var kraftigt syrli och aningen kartig (tyvärr) men frukten var kvar helt ibtakt och bjöd på helt ok längd. (min 2:a )

2009 Graham Beck Brut Rosé
Überstor doft med rostade hasselnötter och inte så trevligt svavelstick, med luft kom mer smörkola och stickig krutighet.
i munnen sticker en ettrig syra ihop med ganska tunn frukt men ok kropp. Känns som ett varmklimatsvin som blivit lite för gammalt.

NV Sorelle Bronca Prosecco di Valdobbiadene PARTICELLA 68
Mkt hubba-bubba här och lite muscat-vibbar. Rent, klart och tydligt men en enkel härkomst (GB-Piggelin typ)
Ung smak med alldeles för mkt dosage och låg syra.

1990 R. & L. Legras Champagne Cuvée St. Vincent Blanc de Blancs Grand Cru
Mkt sherry-toner initialt och en del VA. Med mer luft kommer valnötter och varmt smör mer fram och ox-tonerna lägger sig lite.
Inte lika intensiv i smak men ganska bra balans mellan delarna. I min bok några år för sent dock. Bäst i flighten men inte så

Flight #2
2014 Jonathan Didier Pabiot Pouilly-Fumé
Skolboks-SB som den skall vara (och inte fläder/krusbärs-pekoralen som vem som helst kan göra 200hl/ha av) med nässlor, melon, krossat grus och vita vinbär. Smaken är väldigt stram och ung och behöver några år för att komma runt ännu bättre. Drack -13 av samma vin för ett tag sedan och om ett år gör såpass mkt på utvecklingen så är det ett gott råd att vänta lite med -14.

2011 La Soufrandière Pouilly-Vinzelles Les Quarts
smygkork ? Kanske inte men skum doft med drag åt wellpapp, gummi och lite skaldjur.
definitivt inte god i munnen med kartig syra och gränsfall på defekt.

2009 Bellavista Uccelanda, Chardonnay
Massor med rostade fat, smör och batonnage-toner ihop med äpple och krita. I smaken ngt enklare än vad doften lovat men otvetydigt ett kvalitetsvin med Bgn-ambitioner. Lång ganska torr och eldig eftersmak. Bästa vinet i flighten och en av top-5 vinerna den kvällen.

2011 Jean et Gilles LaFouge Meursault Les Meix Chavaux
Väldigt återhållen doft som nästan inte ger ngt att jobba på först. Efter lite luft och temphöjning skönjer jag lite päron och kanske ngt åt litchie-hållet. Smaken är desto bättre och är fyllig, nästan eldig, med tät frukt, fat, vanilj och bra eftersmak. Blev inte alls klok på vad detta var men gillade smaken mkt. Trodde att vi hade en Semillion i glaset.:)

2010 Domaine Daniel Rion et Fils Bourgogne Hautes Côtes de Nuits Les Millottes Blanc
Ganska stor dofte med saffran, aprikos och vanilj (i lätt botrytis-stil). God kryddig smak med lite mango ock krusbär i e-smaken. Lite tunn i kroppen men god. Lite ungdomliga syror som kanske bör slipas ner för att nå sin topp.

Mer från de andra flighterna imon.

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Visa bifogad bild 4527
Saké! äntligen ryker oskulden.
Tillsammans med massa sushi och diverse Japanska snacks.
Eftersom jag inte har så mycket erfarenhet utav Saké så kan jag mest konstatera att den är god och uppskattad utav sällskapet.
En viss fruktighet i avslutet. Lite oljig i konsistensen.

Visa bifogad bild 4528
Uppifrån
Vaktelägg- Som mjuka kokta ägg med gula inuti. Gott till sake men jag saknade kalles kaviar.

Rostade bönor- ätit dessa förut märkte jag. väldigt goda som snacks och passar utmärkt till drycken. Som nötter ungefär.

Strimlad rökt bläckfisk- godaste bläckfisken hittills fortfarabde lite fuktig och lättsmält.

Torkad bläckfisk- Gott och smakar nästan lite som räkor.

Torkad småfisk- stenhårt att tugga på och doftar kattmat, inte riktigt min grej här men kul att prova.

Rissnacks- Ungefär som jag hade tänkt mig, perfekt att ha på bordet som tilltugg, passar säkerligen lika bra till öl som saké.
Doppade ni de torkade fiskarna i majonnäs med lite HET chilli på?
Kalles Kaviar passar utsökt till saké :)
Skulle vara hur roligt som helst att prova saké för första gången igen... Men inte samma som jag drack första ggn: Världens Bästa Systemets Gekkeikan 'made in California'. Den var verkligen som lampolja...

Skumpagne

Husmor/Älskare/Lagrare/Pappa
Doppade ni de torkade fiskarna i majonnäs med lite HET chilli på?
Kalles Kaviar passar utsökt till saké :)
Skulle vara hur roligt som helst att prova saké för första gången igen... Men inte samma som jag drack första ggn: Världens Bästa Systemets Gekkeikan 'made in California'. Den var verkligen som lampolja...
Nej hade ingen majonnäs :(
kanske va de som fattades.

chambertin

Medlem
Här kommer mina anteckningar från de andra flighterna.

Flight #3:
2014 Cloudy Bay Sauvignon Blanc
Här är det lite mer motorväg över doften med övertydliga krusbär/fläder. Visst är det bra och inga skavanker men inte så intressant. Förvånansvärt mjukt och tillrättalagt i smaken för ett så ungt vin. Bra längd i eftersmaken. Varför betala 243:- för ngt bara lite bättre än generisk SB och göda LVMH dessutom, det övergår mitt förstånd.

2013 Inama Soave Classico Vigneti di Foscarino
Först en liten ale-ton med jäst, ananas och svagt av te. Drar åt Chardonnay men en underlig gummiton förbryllar.
Syran är ganska hård och frukten tillbakadragen. Inte så kul tyckte jag.

2010 Ca' Rugate Soave Classico Monte Fiorentine
Klart trevligare doft än föregående med kryddor och citrus och zest. Efter ett tag så kommer ett drag av ylle som får mig åt Loire och CB men det falnar bort igen. Smaken är god, mjuk och rund frukten är behaglig. Avslutar medellångt och korrekt.

2013 Suavia Soave Classico Superiore Monte Carbonare
Ganska stor doft av te, lite bergamott, äpple och rosor och senare lite svagt mysk.
Smaken har stadiga syror och bra fruktkänsla men klingar av ganska fort. Mkt gott medans det är i munnen dock.

Flight #4
2014 Magnus hemgjorda Zilga
Ja vad vågar man skriva här om man vill bli insläppt på Gbg Vinkällare igen ?;)
Mkt underlig näsa med en medicinskt konstig doft med klara drag åt Fernet Branca. Trodde svårligen att detta kunde komma från ett Vinifera-vin och det gjorde det ju inte heller. Väldigt syrlig i munnen och underlig syltig frukt ihop med det. Inte så strävt.
Eloge till vinmakaren dock som trots detta lyckats pressa ut ngt nästan drickbart ur denna Labrusca-hybrid (som jag själv har två rankor av i trädgården). Vore kul om Magnus fick ge sig på lite riktigt druvmaterial framöver.

2000 Faustino Rioja I Gran Reserva
Stor brettig doft med bakomliggande gamla fat och en hel del svarta vinbär, tobak och vanilj. Växer hela tiden i glaset och för mig är detta väldigt tydligt Spanien (Rioja/Ribera) från en traditionalist. Smaken är likaledes mkt bra och tät med bibehållen fin frukt och syra. Miitdelen av smaken är lite svagare än resten men det beror kanske på att den avslutar så suveränt och långt. Minst 5 år kvar att lagra för dom som vill ha mer mognad men den dricker väldigt bra redan nu. Mångas favorit (eller 2:a) i flighten.

2006 Alain Graillot Crozes-Hermitage
Doften gav ett blandat svalt/varmt intryck med körsbär, björnbär och på det kryddor och blåbär och aningen ceder.
Lite utvecklad mognad i smaken med svag ton av terpener men är ganska stram och sträv i nuläget. Ganska så eldig och mycket bra längd. Växer mer och mer i glaset. Helt annan stil än jag minns Alain Graillot från tidigt 2000-tal med tunna övertydliga nästan generiska Syrah-viner. Hattane av ! Humble-pie fram här då jag trodde det var ett Mourvèdre-vin.

2008 Niepoort Douro Robustus
Stor mkt intenisv doft med smörkola, fat, björnbär/blåbär och lite russin/korinter. En fläkt av stall kommer förbi men stannar inte.
I munnen är det stort, tätt och rejält strävt. Alkoholen känns men döljer den fina frukten en aning. Längden är exemplariskt bra.
Med facit i hand så borde man ju känt igen stilen men återigen så var man uppe på läktaren och gissade varmklimats Bdx-blend med mycket Merlot typ från Toscana.

2007 La Pousse d'Or Volnay 1er Cru Clos de la Bousse d'Or
Stor tydlig Pinot från början med lingon, rabarber, fat och lite stall. Utvecklas mycket under 15-20min i glaset och blir mer och mer intensiv. Smaken är aningen grön och primärfruktig men tät, välgjord och komplex. Bästa vinet i flighten för min del men ganska hårfint före de andra tre.

Flight #5
2010 Luciano Sandrone Barolo Le Vigne
Uj, uj, svårt det här tänkte jag först. Liten doft med svaga rosor, körsbär och tobak. Behövde massor av luft och en liten slatt jag hade kvar efter 45min var mer komplex med kryddor och klart bättre intensitet. Massivt sträv och fruktsyrlig i nuläget och väldigt svårprovad. Längden är sagolikt bra men det skall nog ha gansak många år till på flaska och definitivt flera timmars dekantering. 2:a för mig i denna utmärkta flight.

2007 Bodegas Alejandro Fernández Dehesa la Granja
Kände igen mitt vin ganska snabbt här på stall, svarta vinbär och tobak. Bra lite mogen smak med fin balans på syra, frukt men inte alls så bra längd som Spanjoren i förra flighten. Gör kanske inte så mkt dock när man betalar plonck-pengar för det här i Danmark (60 DKK på Philipson Wine vid köp av 12-pack). 3:a för mig

2005 Clos Fourtet
Väldigt tät, intensiv och stor doft med Cab-drag, plommon och smörkola. Växer mkt i glaset även denna. Smaken är likaså den väldigt intensiv med mer plommon, värme, fat och lång eftersmak. Tankarna gick till Bolgheri och Bdx-blend för min del men ack så fel man kan ha. Bäsat vine i flighten och röda WOTN för min del.

2009 Domaine Saint Préfert Châteauneuf-du-Pape Collection Charles Giraud
Kryddor, kryddor, kryddor + körsbär, körsbär, körsbär. Så överintensiv att jag inte alls hittar kvaliteterna bakom kirschigheten. Extremt extraherad smak med mkt intensitet och frukt. Ganska låga syror men väldigt lång. Inte min kopp te riktigt.

Har inte noter från den sista Vin Santon men minns den som mkt god.

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
Jag gillar inte riktigt det här snacket om vällagrad/mumifierad champagne och sherrytoner. Det låter som att jag kan bli tvingad att slå mig in på en ny, dyr, stig i vinets värld... Hå hå, ja ja.
Ja, farligt det där... Var inte heller särskilt intresserad av Champagne tills jag blev bjuden på en flaska med 30+ år på nacken och pang bom så hade man skaffat sig en ny kostsam böjelse...

gece

Man vänjer sig.
Helt solo i sommarstugan, borträknat myggen, fladdermössen och snoken i vedbon.

Blir du inte lappsjuk? Vad gör du? Kommer du inte sakna mig? är frågor som ofta ställs.
Visa bifogad bild 4523
Visa bifogad bild 4524

Nej. Jag hittar på nåt. Kanske lite. brukar jag svara.

Denna kväll var jag förstås inte helt solo, som syns på bilden, utan hade sällskap av en yppig mörk skönhet från det soliga Kalifornien - 2010 Black Stallion Estate Winery Cabernet Sauvignon. Hade lätt inte plockat detta som cabbe i en blindprovning, hyfsat snälla tanniner och en frukt som drar mer åt hallon än svarta vinbär. Lite smörkola från ek och malo, men mycket bra balans på hela skapelsen och hemskt gott.

Hingsten stannar över natten med mig och vi får se vad han går för imorgon... då i sällskap med lite lammkött.

Usch, är det Bordeaux-druvorna som gör mig såhär gubbig? Mycket underligt. Jag som är så PK
Hingsten - för övrigt en 2012a, jag hade visst gjort en Systembolaget och tagit fel på årgång där! - hade blivit klart grinig dag 2. Frukten är nedvriden till nästan inget, smörkolan borta, mestadels ersatt av pennväss och tanniner. Känns avsevärt yngre och klart mer slutet.

LeChat

Medlem
image.jpg

Elio Altare Barolo 2008..... En standardbarolo med klass! Gårdagens beskrivning av Malescot 2008 passar bra även här "Ett härligt ungdomligt bett men utan störande fruktighet och fat". Fantastisk doft och visst finns här tanniner men de är gudomliga! En fet, gräddig Carbonara på tallriken och denna ljuvliga Barolo i glaset..... Snuskigt gott!

Emanuel

Visa bifogad bild 4536
Elio Altare Barolo 2008..... En standardbarolo med klass! Gårdagens beskrivning av Malescot 2008 passar bra även här "Ett härligt ungdomligt bett men utan störande fruktighet och fat". Fantastisk doft och visst finns här tanniner men de är gudomliga! En fet, gräddig Carbonara på tallriken och denna ljuvliga Barolo i glaset..... Snuskigt gott!
Ser fantastiskt ut!, snygg carbonarapanna!

mnor

Medlem
Har blivit lite vin de senaste dagarna:
20150718_103442.jpg

2012 Altos Las Hormigas Malbec Vista Flores

Doft: Björnbär, körsbär, choklad och kaffetoner
Smak: Plommon, björnbär, körsbär, smultron, viol och lakrits

Ett elegant mörkfruktigt vin som balanseras upp av riktigt friska syror och tydliga tanniner. Detta vin hade jag inte tagit för en argentinsk malbec om jag hade fått det blint och jag hade inte gissat på att det var 15% alkohol i vinet. Ett riktigt riktigt bra vin som lätt kommer kunna ligga i 10 år till eller längre. 91 poäng

2005 Vietti Barolo

Doft av körsbär med inslag av rosenblad och kryddor
Smak av syrliga körsbär, röda bär, rosenblad och nyanser av tobak.

Inte lika tillgänglig som den flaska som jag drack tidigare år. Drack flaskan över 2 dagar och den var klart mer tillgänglig dag 2, även om det fortfarande fanns en hel del syra och mycket bett i tanninerna. Bra blyg frukt, väntar 2 år innan jag för nästa flaska - 88 poäng

2008 Legras & Haas Champagne Grand Cru Blanc de Blancs Millésimé
Doft: Äpple, citrus och toner av bröd
Smak: Röda knappt mogna äpplen, citrus, bröd och mandel

Trevlig lättillgänglig sommarskumpa, tredge gången jag dricker 2008:an och det som slår mig är att den är så otroligt lättdrucken. Dock så finns inte komplexiteten där som jag önskar för att nå över 90 strecket. 88-89 poäng.

2011 Saronsberg Shiraz
Här tog jag inga direkta anteckningar utan plockade fram denna flaska, som ett säkert kort. Fortfarande mycket söt mörk frukt och viss pepprighet, fungerade utmärkt att sitta och sällskapsdricka efter middagen.

2011 Wattle Creek Cabernet Sauvignon

Doft: Svarta vinbär, plommon, körsbär och toner av ceder
Smak: Drottningssylt!

Spontanköpte detta vin och jag kan direkt säga att jag inte kommer att köpa det igen. Smak av drottningssylt, svaga syror och svaga tanniner. 78-80 poäng.

grappa

Medlem
Lite blandat till grillen. Hade först tänkt testa två pinoter mot varandra men Nyzeeländaren, en Bel Echo, Pinot Noir, 2013, var (trots skruvkork) skadad. En Dolcetto från Piemonte fick ersätta. Serverades till ugnsstekt potatis och rödbetor med smulad fetaost samt grillad fläskytterfilé och kryddstarka korvar.
  • Vrai Cote Pinot Noir, Chasseur, 2012, Kalifornien, North Coast, Sonoma County, Sonoma Coast: Ett underbart vin. Mörkt blåröd med bra fuktighet, lite stall och vanilj. Höll sig länge i glaset. Inte helt typisk PN, framförallt jordgubbstonerna var dämpade. För 240 SEK är detta ett riktigt bra köp. Tappade lite mot den kryddiga korven, i övrigt riktigt bra till maten. Kvällens favorit hos alla 4 deltagare. 91 p.
  • Fratelli Revello, Dolcetto d'Alba DOC 2012: Mörkt blåröd med kraftig vaniljsötma i doften tillsammans med mandel och lite körsbär. Ingen sötma i smaken dock, inga tanniner men en lite attraktiv kryddighet. Ett trevligt vin men kvällens förlorare mest pga hård konkurrens. Trevligt grillvin och matchade krydda i korven. 86 p.
  • Doreas Riesling, 2012: Tysk Riesling med Fransk känsla. Inte så syra krispig som tyskar brukar vara, snarare lite tillbakahållen syra och dämpad smak och doft. Äpplen, lite tropiska frukter, lätt dieseldoft och en välbalanserad syra. Bra till maten (Riesling går till allt.) 88 p.
  • Fratelli Revello, Barbera d'Alba DOC 2012: Mörkt blåröd. Körsbär, lite bittermandel, viss fatkaraktär placerar vinet ganska klart i Italien. Bra syra och låga tanniner som (för mig) är så typiskt Barbera. Ett härligt vin som bäst klarade de kryddstarka korvarna. Stod sig länge i glaset utan att tappa formen. Kvällens tvåa hos samtliga deltagare. 89 p.

ChristianB

DipWSET
Blev väldigt sugen på Nebbiolo igår och slog till på en flaska av 2010 Barolo Albe från G.D. Vajra. Igår blev det ett par glas av den men direkt ur flaskan var den så stängd att jag inte brydde mig om att skriva något. Körsbärsfruktig, lite krydda och tanniner som stack härligt i munnen, MEN, idag är det en annan femma! :)

Doften är mättad av potpurri, dammig tomatplanta, violpastill, körsbär, lakritsrot, subtila fat och en liten ton av tjära. Grym doft men det märks att vinet är ungt!
I munnen är det främst den primära frukten som kommer fram; körsbär, hallonlakritsskalle, violpastill, tomatplanta och därefter kommer en dos tanniner, väluppfostrade och fina men en aning bångstyriga så här i unga dagar! Kanske skulle vara bra med lite rött kött till men jag gillar det verkligen som en efterrätt nu ikväll! 88p. Jag är kanske lite generös med poängen men det ligger rätt stabilt där. :)

Som en intressant sidnot försökte jag förklara för en kollega vad det var jag köpte. Hon undrade om vinet var bra med en härledning till priset, så jag förklarade kort att det låg i den lägre prisklassen för urpsprunget. Förvirringen i hennes ansikte var antagligen det roligaste jag hade på hela gårdagen, så det är tur att jag kan ägna mig åt fikonspråket här på forumet där det finns folk som förstår mig! :p

Emanuel

Blev väldigt sugen på Nebbiolo igår och slog till på en flaska av 2010 Barolo Albe från G.D. Vajra. Igår blev det ett par glas av den men direkt ur flaskan var den så stängd att jag inte brydde mig om att skriva något. Körsbärsfruktig, lite krydda och tanniner som stack härligt i munnen, MEN, idag är det en annan femma! :)

Doften är mättad av potpurri, dammig tomatplanta, violpastill, körsbär, lakritsrot, subtila fat och en liten ton av tjära. Grym doft men det märks att vinet är ungt!
I munnen är det främst den primära frukten som kommer fram; körsbär, hallonlakritsskalle, violpastill, tomatplanta och därefter kommer en dos tanniner, väluppfostrade och fina men en aning bångstyriga så här i unga dagar! Kanske skulle vara bra med lite rött kött till men jag gillar det verkligen som en efterrätt nu ikväll! 88p. Jag är kanske lite generös med poängen men det ligger rätt stabilt där. :)

Som en intressant sidnot försökte jag förklara för en kollega vad det var jag köpte. Hon undrade om vinet var bra med en härledning till priset, så jag förklarade kort att det låg i den lägre prisklassen för urpsprunget. Förvirringen i hennes ansikte var antagligen det roligaste jag hade på hela gårdagen, så det är tur att jag kan ägna mig åt fikonspråket här på forumet där det finns folk som förstår mig! :p
-Nebbiolo trendar lite på forumet för tillfället känns det som... Nästa vecka blir min Julafton då jag efter fyra vita veckor offshore får har en hel hög med roligheter att hämta ut på mitt lokala bolag och därtill en storleverans från SoloBarolo, får kanske plocka upp en standard-Vajra också känns det som.
-Äntligen dags att återigen satsa på sin kärnverksamhet, det vill säga att pimpa vin :)

Emanuel

Som en intressant sidnot försökte jag förklara för en kollega vad det var jag köpte.
Är det inte lite skrämmande att kollegan inte hade koll på Vajra som 1 av 4(?) Barolos som ingår i standardsortimentet?

Som en parantes, såg nu när jag sökte på mitt lokala bolag att det dykt upp en plonk-Barolo som heter Ricossa för 151:-, misstänker att det inte är någon nittiplussare precis...

ChristianB

DipWSET
-Nebbiolo trendar lite på forumet för tillfället känns det som... Nästa vecka blir min Julafton då jag efter fyra vita veckor offshore får har en hel hög med roligheter att hämta ut på mitt lokala bolag och därtill en storleverans från SoloBarolo, får kanske plocka upp en standard-Vajra också känns det som.
-Äntligen dags att återigen satsa på sin kärnverksamhet, det vill säga att pimpa vin :)
Själv dricker jag det alldeles för sällan, men jag hänfaller å andra sidan till att försöka dricka precis det jag är sugen på för stunden. :p Tyvärr är det ofta så att många typer av vin saknas i butiken där jag jobbar, så när jag väl är sugen på något särskilt måste det antingen beställas i förväg eller köpas på annan ort. Men vi får väl se om det går att planera lite bättre i framtiden!

Det var egentligen kombinationen av priset och mina ord som gjorde henne förvånad. I butiken där jag jobbar är 200 kr i det övre segmentet så när jag menade på att 200 kr var instegspris så begrep hon inte riktigt vad jag menade. Jag får ta på mig ansvaret att utbilda lite till. ;)

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
2009, Stella Bella, Cabernet Merlot, (71333). Till en utskuren biff med blandade tillbehör. Blev en favorit hos min mor. Bra struktur och lång eftersmak. Mycket mörka frukter. Medium tanniner, medium+ alkohol. Jag gillar fylliga viner!

2010, Paracombe Cabernet Franc, (92602). Till pizza på dag ett, och tacos på dag två. Mycket bra struktur. Har som sagt inte så mycket erfarenhet av cabernet franc, men jag upplever att den druvan levererar lite mer finstämda viner än cabernet sauvignon (som känns som en lite tyngra druva som går mer på kraft) (?), Frukt och lättsamt. Kommer att köpa flera viner från denna producent och pröva.

2011, Brioso Susana Balbo, Malbec (95170). Helt klart det bästa vinet på semestern! Packat av smaker. Körsbär, svartvinbär, kaffe, choklad, viol. Hög syra! Drog till i kinden vid första klunken. Tittade upp på min sambo som hade ett snedvridet ansikte, såg ut som att hon hade bitit i en citron. Utvecklades snabbt i glaset. Passade riktigt bra till en stekt kycklingfilé med couscous. Njöt av det efter middagen på egen hand utan tillbehör. Stort tack @mnor för tipset. 90p.

Nu fortsätter min semester utomlands, hoppas att dem har bra viner i Grekland ;).

Last edited:

KimHartman

Medlem
Två piemonteser av traditionellt snitt:

2003 Roagna Barolo La Rocca e La Pira
Jordgubbssylt, söt apelsin, gummi, blommor, blyertspenna, touch av risgrynsgröt. Klart mogen, men en hel del tanniner kvar. Bra längd och bra fruktkärna trots åldern. Tyvärr ett litet stick av alkohol om man ska vara petig. Som vanligt när det gäller Roagna så är stilen ”personlig”: ganska vild och mystiskt skitig. Håller upp mycket bra under kvällen, men inget att spara på för framtiden. Sambon föredrar detta.

2007 Rivella Serafino Barbaresco Montestefano
Te, viol, körsbär, apelsin, mandel, lätt järn och målarfärg. Slank, elegant, och samtidigt rättframt livlig och energisk. På toppen av sin livscykel. Möjligen väl tunn, men nerven finns där. Riktigt bra, min favorit!

Toppen