Här kommer mina anteckningar från de andra flighterna.
Flight #3:
2014 Cloudy Bay Sauvignon Blanc
Här är det lite mer motorväg över doften med övertydliga krusbär/fläder. Visst är det bra och inga skavanker men inte så intressant. Förvånansvärt mjukt och tillrättalagt i smaken för ett så ungt vin. Bra längd i eftersmaken. Varför betala 243:- för ngt bara lite bättre än generisk SB och göda LVMH dessutom, det övergår mitt förstånd.
2013 Inama Soave Classico Vigneti di Foscarino
Först en liten ale-ton med jäst, ananas och svagt av te. Drar åt Chardonnay men en underlig gummiton förbryllar.
Syran är ganska hård och frukten tillbakadragen. Inte så kul tyckte jag.
2010 Ca' Rugate Soave Classico Monte Fiorentine
Klart trevligare doft än föregående med kryddor och citrus och zest. Efter ett tag så kommer ett drag av ylle som får mig åt Loire och CB men det falnar bort igen. Smaken är god, mjuk och rund frukten är behaglig. Avslutar medellångt och korrekt.
2013 Suavia Soave Classico Superiore Monte Carbonare
Ganska stor doft av te, lite bergamott, äpple och rosor och senare lite svagt mysk.
Smaken har stadiga syror och bra fruktkänsla men klingar av ganska fort. Mkt gott medans det är i munnen dock.
Flight #4
2014 Magnus hemgjorda Zilga
Ja vad vågar man skriva här om man vill bli insläppt på Gbg Vinkällare igen ?
Mkt underlig näsa med en medicinskt konstig doft med klara drag åt Fernet Branca. Trodde svårligen att detta kunde komma från ett Vinifera-vin och det gjorde det ju inte heller. Väldigt syrlig i munnen och underlig syltig frukt ihop med det. Inte så strävt.
Eloge till vinmakaren dock som trots detta lyckats pressa ut ngt nästan drickbart ur denna Labrusca-hybrid (som jag själv har två rankor av i trädgården). Vore kul om Magnus fick ge sig på lite riktigt druvmaterial framöver.
2000 Faustino Rioja I Gran Reserva
Stor brettig doft med bakomliggande gamla fat och en hel del svarta vinbär, tobak och vanilj. Växer hela tiden i glaset och för mig är detta väldigt tydligt Spanien (Rioja/Ribera) från en traditionalist. Smaken är likaledes mkt bra och tät med bibehållen fin frukt och syra. Miitdelen av smaken är lite svagare än resten men det beror kanske på att den avslutar så suveränt och långt. Minst 5 år kvar att lagra för dom som vill ha mer mognad men den dricker väldigt bra redan nu. Mångas favorit (eller 2:a) i flighten.
2006 Alain Graillot Crozes-Hermitage
Doften gav ett blandat svalt/varmt intryck med körsbär, björnbär och på det kryddor och blåbär och aningen ceder.
Lite utvecklad mognad i smaken med svag ton av terpener men är ganska stram och sträv i nuläget. Ganska så eldig och mycket bra längd. Växer mer och mer i glaset. Helt annan stil än jag minns Alain Graillot från tidigt 2000-tal med tunna övertydliga nästan generiska Syrah-viner. Hattane av ! Humble-pie fram här då jag trodde det var ett Mourvèdre-vin.
2008 Niepoort Douro Robustus
Stor mkt intenisv doft med smörkola, fat, björnbär/blåbär och lite russin/korinter. En fläkt av stall kommer förbi men stannar inte.
I munnen är det stort, tätt och rejält strävt. Alkoholen känns men döljer den fina frukten en aning. Längden är exemplariskt bra.
Med facit i hand så borde man ju känt igen stilen men återigen så var man uppe på läktaren och gissade varmklimats Bdx-blend med mycket Merlot typ från Toscana.
2007 La Pousse d'Or Volnay 1er Cru Clos de la Bousse d'Or
Stor tydlig Pinot från början med lingon, rabarber, fat och lite stall. Utvecklas mycket under 15-20min i glaset och blir mer och mer intensiv. Smaken är aningen grön och primärfruktig men tät, välgjord och komplex. Bästa vinet i flighten för min del men ganska hårfint före de andra tre.
Flight #5
2010 Luciano Sandrone Barolo Le Vigne
Uj, uj, svårt det här tänkte jag först. Liten doft med svaga rosor, körsbär och tobak. Behövde massor av luft och en liten slatt jag hade kvar efter 45min var mer komplex med kryddor och klart bättre intensitet. Massivt sträv och fruktsyrlig i nuläget och väldigt svårprovad. Längden är sagolikt bra men det skall nog ha gansak många år till på flaska och definitivt flera timmars dekantering. 2:a för mig i denna utmärkta flight.
2007 Bodegas Alejandro Fernández Dehesa la Granja
Kände igen mitt vin ganska snabbt här på stall, svarta vinbär och tobak. Bra lite mogen smak med fin balans på syra, frukt men inte alls så bra längd som Spanjoren i förra flighten. Gör kanske inte så mkt dock när man betalar plonck-pengar för det här i Danmark (60 DKK på Philipson Wine vid köp av 12-pack). 3:a för mig
2005 Clos Fourtet
Väldigt tät, intensiv och stor doft med Cab-drag, plommon och smörkola. Växer mkt i glaset även denna. Smaken är likaså den väldigt intensiv med mer plommon, värme, fat och lång eftersmak. Tankarna gick till Bolgheri och Bdx-blend för min del men ack så fel man kan ha. Bäsat vine i flighten och röda WOTN för min del.
2009 Domaine Saint Préfert Châteauneuf-du-Pape Collection Charles Giraud
Kryddor, kryddor, kryddor + körsbär, körsbär, körsbär. Så överintensiv att jag inte alls hittar kvaliteterna bakom kirschigheten. Extremt extraherad smak med mkt intensitet och frukt. Ganska låga syror men väldigt lång. Inte min kopp te riktigt.
Har inte noter från den sista Vin Santon men minns den som mkt god.