Vino de Pago trodde jag var en klassificering för spanskt vin som tillämpas på enskilda vingårdar, medan DOCa används för vinregioner. Kanske skulle jag ha uttryckt mig att Rioja är det utan tvekan det mest berömda vindistriktet i Spanien, för det torde det inte finnas några tvivel om. Det var inte meningen att sätta igång en diskussion om vilka vinregioner som var bäst i Spanien, men så brukar det gå om man inte är försiktig med sina formuleringar på forumet
Viner från Priorat och Ribera del duero är vinregioner som jag också uppskattar, men jag tror knappast att de har lika många finewines som Rioja. Det finns säkert statistik som visar vilket område som har flest finewines men jag orkar inte leta, sedan går det att bevisa det mesta med statistik beroende på hur man definierar utfallet. ..och som man brukar säga smaken är som baken, så alla har rätt att tycka att något annat område är bättre
. Spanien tycker jag på senaste tiden blivit ett mer spännande än på länge, så om forumet har några bra tips (oavsett område), så är det välkommet.