Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Vino fino

Medlem
Rioja är utan tvekan Spaniens topp vinregion (endast ett av två områden som klassificeras som DOCa).
Nja, Vinos de Pago är formellt högre klassat än både Rioja och Priorat. Men även om vi struntar i reglerna för D.O.C skulle jag säga att Ribera är minst lika bra eller bättre, och sen kommer vi till Sherry...

Visst är Rioja bra men det är inte Spaniens toppregion.

Bearman

a´lea iacta est iterum
Nja, Vinos de Pago är formellt högre klassat än både Rioja och Priorat. Men även om vi struntar i reglerna för D.O.C skulle jag säga att Ribera är minst lika bra eller bättre, och sen kommer vi till Sherry...

Visst är Rioja bra men det är inte Spaniens toppregion.

Vino de Pago trodde jag var en klassificering för spanskt vin som tillämpas på enskilda vingårdar, medan DOCa används för vinregioner. Kanske skulle jag ha uttryckt mig att Rioja är det utan tvekan det mest berömda vindistriktet i Spanien, för det torde det inte finnas några tvivel om. Det var inte meningen att sätta igång en diskussion om vilka vinregioner som var bäst i Spanien, men så brukar det gå om man inte är försiktig med sina formuleringar på forumet :)

Viner från Priorat och Ribera del duero är vinregioner som jag också uppskattar, men jag tror knappast att de har lika många finewines som Rioja. Det finns säkert statistik som visar vilket område som har flest finewines men jag orkar inte leta, sedan går det att bevisa det mesta med statistik beroende på hur man definierar utfallet. ..och som man brukar säga smaken är som baken, så alla har rätt att tycka att något annat område är bättre :). Spanien tycker jag på senaste tiden blivit ett mer spännande än på länge, så om forumet har några bra tips (oavsett område), så är det välkommet.

jrick

Medlem
Håller med, illavarslande rapport. Jag har bara testat Albe 2010 och var inte imponerad (har gillat 2007 och 2008 av både Albe och Bricco Delle Viole). Har Vajra verkligen misslyckats i den upphaussade årgången 2010? Någon måste ta en för laget och poppa en flaska...

Jag har testat en flaska av Albe 2010 och tyckte att den var grym. Kanske är en fråga om smak. Tycker mig iofs ha sett att det är fler än jag som tyckt att den är bra. Ser fram emot att någon mer testar Briccon, kanske @Rexel ...

Daniel A

Administratör
Vino de Pago trodde jag var en klassificering för spanskt vin som tillämpas på enskilda vingårdar, medan DOCa används för vinregioner. Kanske skulle jag ha uttryckt mig att Rioja är det utan tvekan det mest berömda vindistriktet i Spanien, för det torde det inte finnas några tvivel om. Det var inte meningen att sätta igång en diskussion om vilka vinregioner som var bäst i Spanien, men så brukar det gå om man inte är försiktig med sina formuleringar på forumet :)

Viner från Priorat och Ribera del duero är vinregioner som jag också uppskattar, men jag tror knappast att de har lika många finewines som Rioja. Det finns säkert statistik som visar vilket område som har flest finewines men jag orkar inte leta, sedan går det att bevisa det mesta med statistik beroende på hur man definierar utfallet. ..och som man brukar säga smaken är som baken, så alla har rätt att tycka att något annat område är bättre :). Spanien tycker jag på senaste tiden blivit ett mer spännande än på länge, så om forumet har några bra tips (oavsett område), så är det välkommet.

Håller med om att Spanien är spännande!

Testat något från Bierzo? Descendientes de J Palacios, Villa de Corullón är en ordentligt trevlig och kraftig pjäs. Inte smakat 2011:an än, men av CT att döma så presterar den. Deras "single vineyard"viner är snäppet vassare, men jag tycker att de är lite för dyra.

Teneriffa tillhör ju Spanien och Suertes del Marques gör minst sagt intressanta viner. Wine Trade som plockar hem dem - finns säkerligen på vinbarer lite här och var. Annars har jag för mig att den vita Trenzado kommer dyka upp på något släpp i höst.

Har du (eller andra) några tips? :)

Last edited:

Oggy

Medlem
Jag har testat en flaska av Albe 2010 och tyckte att den var grym. Kanske är en fråga om smak. Tycker mig iofs ha sett att det är fler än jag som tyckt att den är bra.@Rexel ...
Jag blev ärligt talat förvånad över att jag inte gillade den (är positivt inställd till Vajra som producent). Upplevde frukten varm och lite slapp, vilket var konstigt och inte speciellt årgångstypiskt. En dålig flaska? Någon nämnde värmeskada tidigare...

Magikern

Medlem
Jag blev ärligt talat förvånad över att jag inte gillade den (är positivt inställd till Vajra som producent). Upplevde frukten varm och lite slapp, vilket var konstigt och inte speciellt årgångstypiskt. En dålig flaska? Någon nämnde värmeskada tidigare...

Precis så tyckte även jag. Varm och slapp frukt och inte mycket att hurra för.

Emanuel

Instagram; Swedish Champagne Dude
-Många dåliga flaskor således... Börjar ångra lite att jag drogs med och beställde från monopolet, för det priset får man ju toppenbarolo från andra leverantörer utanför monopolet vilken dag som helst i veckan.

Oggy

Medlem
Jag syfte på Albe, så att det inte blir något missförstånd... har inte provat Viole än.

En tanke som slog mig - varför släpper man vissa Barolo 2010 på SB så långt efter releasedatum från producent? Det betyder cirka ett extra år på flaska innan det når kunden. Positivt? Bara om flaskorna förvarats under rätt förhållanden.

Livermore

Medlem
2009an av albe gillade jag skarpt, gav den 90 puntos. Har funderat på 2010an med tanke på årgången men börjar nu bli lite osäker med tanke på vad som har sagts här hittills. Som sagt, någon får ta en för laget!

jrick

Medlem
2009an av albe gillade jag skarpt, gav den 90 puntos. Har funderat på 2010an med tanke på årgången men börjar nu bli lite osäker med tanke på vad som har sagts här hittills. Som sagt, någon får ta en för laget!
Albe har ju jag och Oggy provat. @Oggy säger att den är kass, jag tyckte att den var lysande. Satte 92. Låter som flaskvariation. Bricco delle Viole är det dock färre från forumet som har provat. @Magikern tyckte att den var i bästa fall medioker, CT och diverse press tycker lysande 94-96.

Så där, uppsummerat så kanske missförstånd undviks

Vino fino

Medlem
Eftersom vi är inne på temat Spanien tänkte jag rapportera lite från plats. Dominio de Atauta har sedan starten i slutet på 90-talet varit en av mina absoluta favoriter i Ribera. Ägaren Miguel Sanchez köpte 7 hektar 1998 och anlitade Bertrand Sourtrand (ex-Mouton et al) för att skapa viner i burgundisk, jordmånsdriven sval stil på 1000 meters höjd i det allra östligaste Ribera del Duero. De första årgångarna var helt fantastiska, men sen tappade man fattningen i mitten på 00-talet precis som så många andra spanska rödvinsproducenter. Jag misströstade snabbt när vinerna förvandlades till blåbärsmilkshake med rostad ek. Men med nya ägare och den oerhört kompetenta och dessutom charmanta fröken Almudena Alberca nu vid rodret har man äntligen hittat tillbaka till den ursprungliga idén: rena, finessrika viner med bra syra och miminalt avtryck från framställningsprocessen.

Hela vingården är phylloxerafri (pie franco, "franska fötter") och i instegsvinet som jag dricker idag är genomsnittsåldern på rankorna 100-140 år.
För den som vill prova något annat än plommon-tobak-tanniner, som är den enda Ribera-stilen som svenska importörer verkar fatta, rekommenderar jag varmt Dominio de Atauta 2011 med parfymerad mörk frukt som fortfarande är ganska sluten men som kommer att bli fullständigt briljant om en 10 år. Tempranillo i sin mest autentiska form. När man nu hittat tillbaka till rötterna med korrekt hantering av frukt, jäskar och ekfat vet jag att vinerna liksom förr kommer att hålla länge och med tiden utveckla en silkeslen smekning av asiatiska kryddor som inte står Vosne-Romanee långt efter. 92 p, med stor potential.

En trevlig konsekvens av fiaskot för några år sedan blev för oss konsumenter att Atautas viner tappade 50% i pris. Köp nu och dra nytta av priser som inte kommer stå sig över tid. Peñin, Tanzer med flera har redan vaknat så det är bara en tidsfråga.

FullSizeRender.jpg

Vino fino

Medlem
Viner från Priorat och Ribera del duero är vinregioner som jag också uppskattar, men jag tror knappast att de har lika många finewines som Rioja. Det finns säkert statistik som visar vilket område som har flest finewines men jag orkar inte leta, sedan går det att bevisa det mesta med statistik beroende på hur man definierar utfallet. ..och som man brukar säga smaken är som baken, så alla har rätt att tycka att något annat område är bättre :).
Absolut, meningen var inte heller att starta någon jobbig diskussion. Men traditionellt på rödvinssidan har Ribera del Duero alltid varit högst värderat av marknaden, förutom de senaste 15 åren när Priorat(o) har gått om.

Pratar vi hela vinutbudet så är Sherry ojämförligt den tyngsta av alla spanska vinregioner när det kommer till "fint vin" om vi räknar över perioden de senaste 500 åren.

Håkan

Medlem
Birichino Cinsault 2012 till kalvfärsbiffar. I mitt tycke den bästa av Birichinos röda (har inte provat den mer kostsamma Pinoten). Väldigt trevligt vin, inte stort, inte svulstigt utan elegant, sirligt och stramt. Kanonbra vin.

Livermore

Medlem
Albe har ju jag och Oggy provat. @Oggy säger att den är kass, jag tyckte att den var lysande. Satte 92. Låter som flaskvariation. Bricco delle Viole är det dock färre från forumet som har provat. @Magikern tyckte att den var i bästa fall medioker, CT och diverse press tycker lysande 94-96.

Så där, uppsummerat så kanske missförstånd undviks

Fler skulle behöva prova för att få en bättre bild huruvida det var flaskvatiation på Alben eller bara olika preferenser. Sedan så är Bricco delle Viole helt klart intressant men även där skulle det vara kul med nåt fler omdöme. Tyvärr kan jag själv inte göra det just nu då jag är utomlands :(

Oggy

Medlem
Vill minnas att @StefanAkiko hade en död flaska Bricco Delle Viole 2007 för några veckor sedan...

Tillfälligheter? Hoppas det. Gillar ju Vajra. Eller finns det ett problem någon annan stans i ledet?

mnor

Medlem
2012 Mendel Unus
20150712_155015.jpg

Doft: Mörk frukt, toner av kaffe (först fattoner)
Smak: Plommon, viol, toner av svarta vinbär och kaffe

Ett bra vin som har bra balans mellan frukt, syra och tanniner. Vinet är först något blygt men öppnar upp sig efter 2-3 timmar i karaff. Fattonerna övergår till svaga kaffetoner och frukten går från en pottpuri av mörk frukt för att tydligare framhäva plommon, viol och svarta vinbär. Är det något som jag hade önskat med vinet så hade varit något mer koncentration i frukten, då hade det varit ett vin på 90+. 89 poäng

Toppen