Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

MartinE

Medlem
Dosnon Recolte Brute (70 % pinot noir, 30 % chardonnay; deg juli 2014; extra brut): Det här är en riktigt bra årgångslös champagne! Frisk och fruktig doft med inslag av jäst, mineral, tändstickor och mogna päron. Smaken är frisk, fruktig, torr och medelfyllig. Jag känner mineral, päron, mogen citron och lite citrusskal. Hade jag druckit den blint hade jag svurit på att det var en 2008:a i glaset! Men den är med största sannolikhet baserad på yngre årgångar. 87 p.

IMG_7375.JPG

Vino fino

Medlem
Förslag på "bättre" önskas?
Mamma kommer på kräftskiva i augusti och här behövs det hjälp. Det är vitt vin som gäller.
Kräftor, västerbottenspaj, smörstekta kantareller och en liten sallad.
Sekonderar @Gurto här. Kräftor är enligt min erfarenhet inte helt enkelt och framförallt tycker jag spadet avgör helt. När man får expertkokade milda kräftor så är det betydligt enklare än när man ställs inför industrialiserat saltbad gödslat med antioxidationsmedel i form av tartarsyra/vinäger....

I Alsace svär man vid Pinot Blanc till sina kräftor. Som en mera universell medicin tycker jag Muscadet S&M funkar. Är det fina söta svenska kräftor med milt spad håller jag med om Riesling.

Sen kommer ju pajen (helt annan smakbild) och kantarellerna (som ju egentligen kräver en Bgn) så svårt att hitta något som lirar med allt. Eftersom jag är på plats i Jerez skulle jag slänga in en lokal joker i form av en lättare sherry, varför inte en Manzanilla, som matchar samtliga dessa smaker utan att brotta ned dem. Men då är vi inne på överkurs och det brukar inte vara lätt med sherry och ovana vindrickare.

grappa

Medlem
Lite back to basics med hustrun (syrah mot grenache) och samtidigt nyfiken på hur en tysk syrah som jag placerar i Rhone dalen varje gång kan jämföras med en Crozes.
  • Tre Picos Granacha, Borsao, 2008; Röd med antydan av brun i kanten. Härliga mörka bär, vanilj och en druvtypisk kryddighet. Bra syra och balanserade tanniner. Väldigt gediget vin. 90 p. (Hustrun 19 p (av 20), hon ger sällan över 15 så det är det högsta jag sett hittills). Betydligt sötare än de båda andra. Väldigt mycket vin för 200 SEK.
  • Le Rouvre, Crozes-Hermitage, Yann Chave 2012; Blåröd med stor täthet. Vinbär, lite stall, tobak och liten krydda. Bra tanniner och syra. Även detta ett gediget vin men sticker inte ut. Dag 1 relativt outvecklad, dag 2 blommat ut bättre med lite klassisk vitpeppar i eftersmaken. 90 p. (Hustrun 16 p (av 20)). Yann Chave övertygar med sin lite lättare variant. Väntar med spänning på hur hans Hermitage levererar, har några i källaren.
  • Doreas Symphonie Syrah, 2012;Blåröd med mindre täthet än Crozes-Hermitagen. Vinbär, kryddig, lätt stallighet. Bra tanniner och syra. Dag 1 fruktigare än Crozes-Hermitagen, dag två mindre fruktig. 89 p. (Hustrun 15 p (av 20)).
Summa summarum: Tysken matchar Norra Rhone mycket väl men är lite mindre välbyggd än Crozez-Hermitagen, märks i synnerhet dag 2 då CHn har utvecklats till ett ännu bättre vin medan Tysken är relativt oförändrad. Båda ger intryck av klassisk Norra Rhone men med relativt dämpad framfusighet. (Inte så brutala som en Cornas.)

grappa

Medlem
Tjuvstart men fiskhandlaren "lurade" på mig lite annat.
Tegernseerhof Höhereck Grüner Veltliner Smaragd , 2013 (92622)
Rabl Käferberg Grüner Veltliner Reserve , 2013 (90014)

Kvällens drycker den ena lite sötare, den andre med en liten beska men ganska lika.
Vinvalet fungerade men det var ingen woweffekt direkt - Förslag på "bättre" önskas?

Mamma kommer på kräftskiva i augusti och här behövs det hjälp. Det är vitt vin som gäller.
Kräftor, västerbottenspaj, smörstekta kantareller och en liten sallad.
Visa bifogad bild 4588 Visa bifogad bild 4589 Visa bifogad bild 4590
Ha en trevlig helg.
Beror på vad din mor gillar men är hon inte van vinprovare skulle jag föreslå en Alsace Riesling och en Alsace Pinot Gris, båda lite sötma i som kan passa till såväl kräftor som västerbottenost. Varför inte "världens bästa Riesling" Domaine Weinbach Cuve St Catherine (om den går att få tag i) och en Pinot Gris från Francois Baur (kan köpas via Xwine)? Annars en George Breuer Berg Schlossberg 2011 borde vara perfekt.

Daniel B

IT- & dryckesnörd
Tekniskt ansvarig
Från i fredags och igår.

2012 Vinicola L.A. Cetto Petite Sirah (Mexico)
Serverades blint till @ChristianB som en utmaning. Ganska syltig, unken doft med obehagliga inslag av salt-/inlagd gurka. Väldigt slank i kroppen som inte alls gick ihop med smakerna. Onormalt hög syra, och en nästan stickande effekt på tungan. Inte bra. Alls. Inte heller defekt, men jag tvivlar på att det finns många som vill dricka upp ett glas med det här vinet. ~70-75p

2010 Bodegas La Horra Ribera del Duero Corimbo I
Även detta serverat blint till @ChristianB då han tidigare uttryckt en egen skepsis mot spanska viner. Jag tänkte att det här vore en bra vändpunkt, vilket det självfallet var... ;)
Stor koncentrerad doft med mycket mörka bär, frukt och lite övermogna jordgubbar. Det som slår en är den koncentration av smak som finns, och det är en lång och trevlig eftersmak av lite ek och vanilj. Dekanterat i ~1 timme, vilket är för kort, men efter 2-2½ timmar så var det riktigt bra. Behöver nog lagras lite mer, men har helt klart potential att nå mycket högre i poängskalan. 91p

2009 Pio Cesare Barolo

Fick den serverad blint, och jag hade ruskigt svårt att säga vad det här var. Slank i kroppen, inte särskilt mycket toner av rosenbuskar. Det var enkelt att utesluta gamla världen, förutom just Italien. Det slutade med att jag gissade på ung nya världen pinot, men det var ju ganska så långt ifrån man kunde komma. Tillbaks till skolbänken. Gott var det iaf. även om jag hade förväntat mig mer. Gav det 88p

2003 Cellers Fuentes Priorat Gran Clos de J.M. Fuentes

Till älgfärsbiffar och grekisk sallad. Kan det bli bättre? Ett av mina favoritröda, och det som verkligen fick upp mina ögon för Priorat. Otrolig doft av mogna mörka bär som omsluts av en härlig ekighet, lite läder och stall. Mjuk i munkänslan men med en kraftig smak av precis allt det som doften utlovar, och med en schysst hetta från alkoholen på 15%. Riktigt jäkla bra, och kunde inte ha blivit ett bättre vin till maten! Jag måste hitta mer äldre Priorat! 92p

Mattias Schyberg

Administratör
Från i fredags och igår.

2012 Vinicola L.A. Cetto Petite Sirah (Mexico)
Serverades blint till @ChristianB som en utmaning. Ganska syltig, unken doft med obehagliga inslag av salt-/inlagd gurka. Väldigt slank i kroppen som inte alls gick ihop med smakerna. Onormalt hög syra, och en nästan stickande effekt på tungan. Inte bra. Alls. Inte heller defekt, men jag tvivlar på att det finns många som vill dricka upp ett glas med det här vinet. ~70-75p

2010 Bodegas La Horra Ribera del Duero Corimbo I
Även detta serverat blint till @ChristianB då han tidigare uttryckt en egen skepsis mot spanska viner. Jag tänkte att det här vore en bra vändpunkt, vilket det självfallet var... ;)
Stor koncentrerad doft med mycket mörka bär, frukt och lite övermogna jordgubbar. Det som slår en är den koncentration av smak som finns, och det är en lång och trevlig eftersmak av lite ek och vanilj. Dekanterat i ~1 timme, vilket är för kort, men efter 2-2½ timmar så var det riktigt bra. Behöver nog lagras lite mer, men har helt klart potential att nå mycket högre i poängskalan. 91p

2009 Pio Cesare Barolo

Fick den serverad blint, och jag hade ruskigt svårt att säga vad det här var. Slank i kroppen, inte särskilt mycket toner av rosenbuskar. Det var enkelt att utesluta gamla världen, förutom just Italien. Det slutade med att jag gissade på ung nya världen pinot, men det var ju ganska så långt ifrån man kunde komma. Tillbaks till skolbänken. Gott var det iaf. även om jag hade förväntat mig mer. Gav det 88p

2003 Cellers Fuentes Priorat Gran Clos de J.M. Fuentes

Till älgfärsbiffar och grekisk sallad. Kan det bli bättre? Ett av mina favoritröda, och det som verkligen fick upp mina ögon för Priorat. Otrolig doft av mogna mörka bär som omsluts av en härlig ekighet, lite läder och stall. Mjuk i munkänslan men med en kraftig smak av precis allt det som doften utlovar, och med en schysst hetta från alkoholen på 15%. Riktigt jäkla bra, och kunde inte ha blivit ett bättre vin till maten! Jag måste hitta mer äldre Priorat! 92p
Amen!

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Här kommer mina anteckningar från de andra flighterna.

Flight #3:
2014 Cloudy Bay Sauvignon Blanc
Här är det lite mer motorväg över doften med övertydliga krusbär/fläder. Visst är det bra och inga skavanker men inte så intressant. Förvånansvärt mjukt och tillrättalagt i smaken för ett så ungt vin. Bra längd i eftersmaken. Varför betala 243:- för ngt bara lite bättre än generisk SB och göda LVMH dessutom, det övergår mitt förstånd.

2013 Inama Soave Classico Vigneti di Foscarino
Först en liten ale-ton med jäst, ananas och svagt av te. Drar åt Chardonnay men en underlig gummiton förbryllar.
Syran är ganska hård och frukten tillbakadragen. Inte så kul tyckte jag.

2010 Ca' Rugate Soave Classico Monte Fiorentine
Klart trevligare doft än föregående med kryddor och citrus och zest. Efter ett tag så kommer ett drag av ylle som får mig åt Loire och CB men det falnar bort igen. Smaken är god, mjuk och rund frukten är behaglig. Avslutar medellångt och korrekt.

2013 Suavia Soave Classico Superiore Monte Carbonare
Ganska stor doft av te, lite bergamott, äpple och rosor och senare lite svagt mysk.
Smaken har stadiga syror och bra fruktkänsla men klingar av ganska fort. Mkt gott medans det är i munnen dock.

Flight #4
2014 Magnus hemgjorda Zilga
Ja vad vågar man skriva här om man vill bli insläppt på Gbg Vinkällare igen ?;)
Mkt underlig näsa med en medicinskt konstig doft med klara drag åt Fernet Branca. Trodde svårligen att detta kunde komma från ett Vinifera-vin och det gjorde det ju inte heller. Väldigt syrlig i munnen och underlig syltig frukt ihop med det. Inte så strävt.
Eloge till vinmakaren dock som trots detta lyckats pressa ut ngt nästan drickbart ur denna Labrusca-hybrid (som jag själv har två rankor av i trädgården). Vore kul om Magnus fick ge sig på lite riktigt druvmaterial framöver.

2000 Faustino Rioja I Gran Reserva
Stor brettig doft med bakomliggande gamla fat och en hel del svarta vinbär, tobak och vanilj. Växer hela tiden i glaset och för mig är detta väldigt tydligt Spanien (Rioja/Ribera) från en traditionalist. Smaken är likaledes mkt bra och tät med bibehållen fin frukt och syra. Miitdelen av smaken är lite svagare än resten men det beror kanske på att den avslutar så suveränt och långt. Minst 5 år kvar att lagra för dom som vill ha mer mognad men den dricker väldigt bra redan nu. Mångas favorit (eller 2:a) i flighten.

2006 Alain Graillot Crozes-Hermitage
Doften gav ett blandat svalt/varmt intryck med körsbär, björnbär och på det kryddor och blåbär och aningen ceder.
Lite utvecklad mognad i smaken med svag ton av terpener men är ganska stram och sträv i nuläget. Ganska så eldig och mycket bra längd. Växer mer och mer i glaset. Helt annan stil än jag minns Alain Graillot från tidigt 2000-tal med tunna övertydliga nästan generiska Syrah-viner. Hattane av ! Humble-pie fram här då jag trodde det var ett Mourvèdre-vin.

2008 Niepoort Douro Robustus
Stor mkt intenisv doft med smörkola, fat, björnbär/blåbär och lite russin/korinter. En fläkt av stall kommer förbi men stannar inte.
I munnen är det stort, tätt och rejält strävt. Alkoholen känns men döljer den fina frukten en aning. Längden är exemplariskt bra.
Med facit i hand så borde man ju känt igen stilen men återigen så var man uppe på läktaren och gissade varmklimats Bdx-blend med mycket Merlot typ från Toscana.

2007 La Pousse d'Or Volnay 1er Cru Clos de la Bousse d'Or
Stor tydlig Pinot från början med lingon, rabarber, fat och lite stall. Utvecklas mycket under 15-20min i glaset och blir mer och mer intensiv. Smaken är aningen grön och primärfruktig men tät, välgjord och komplex. Bästa vinet i flighten för min del men ganska hårfint före de andra tre.

Flight #5
2010 Luciano Sandrone Barolo Le Vigne
Uj, uj, svårt det här tänkte jag först. Liten doft med svaga rosor, körsbär och tobak. Behövde massor av luft och en liten slatt jag hade kvar efter 45min var mer komplex med kryddor och klart bättre intensitet. Massivt sträv och fruktsyrlig i nuläget och väldigt svårprovad. Längden är sagolikt bra men det skall nog ha gansak många år till på flaska och definitivt flera timmars dekantering. 2:a för mig i denna utmärkta flight.

2007 Bodegas Alejandro Fernández Dehesa la Granja
Kände igen mitt vin ganska snabbt här på stall, svarta vinbär och tobak. Bra lite mogen smak med fin balans på syra, frukt men inte alls så bra längd som Spanjoren i förra flighten. Gör kanske inte så mkt dock när man betalar plonck-pengar för det här i Danmark (60 DKK på Philipson Wine vid köp av 12-pack). 3:a för mig

2005 Clos Fourtet
Väldigt tät, intensiv och stor doft med Cab-drag, plommon och smörkola. Växer mkt i glaset även denna. Smaken är likaså den väldigt intensiv med mer plommon, värme, fat och lång eftersmak. Tankarna gick till Bolgheri och Bdx-blend för min del men ack så fel man kan ha. Bäsat vine i flighten och röda WOTN för min del.

2009 Domaine Saint Préfert Châteauneuf-du-Pape Collection Charles Giraud
Kryddor, kryddor, kryddor + körsbär, körsbär, körsbär. Så överintensiv att jag inte alls hittar kvaliteterna bakom kirschigheten. Extremt extraherad smak med mkt intensitet och frukt. Ganska låga syror men väldigt lång. Inte min kopp te riktigt.

Har inte noter från den sista Vin Santon men minns den som mkt god.
Har en flaska '05 Clos Fourtet. Enligt litteraturen så är den purung, med evt en tidig öppning för dem som älskar kart. Men, vad tror du? Är detta en långlivad best?

Håkan

Medlem
Har en flaska '05 Clos Fourtet. Enligt litteraturen så är den purung, med evt en tidig öppning för dem som älskar kart. Men, vad tror du? Är detta en långlivad best?
Jag drack 2000 för ca 2 år sen och då var den nog i yngsta laget. Jag skulle inte röra någon 2005a just nu.

chambertin

Medlem
Ingen kart för mig i alla fall så långt näsan kunde nå. Drick nu och 10-12 år framåt skulle min rek bli med mkt begränsad -05 erfarenhet från Bdx. Är du det minsta lagd åt mognad så är det ingen brådska.

Håkan

Medlem
Lite blandat i kväll till grillad anka med blåbärspaj till efterrätt.
Ankan fick accompanjeras av två Pinoter, den första var från Birichino och var rätt insmickrande men lämande mig samtidigt rätt oberörd. Gott men jag saknade lite kropp. Vidare begav vi oss norrut och A and Z Pinot Noir var en väldigt trevlig bekantskap. Bra struktur och stramhet men samtidigt en generös värme och frukt. Mer Pinot för pengarna är svårt att få, skitbra.
Till blåbärspajen blev jag sugen på en Auselse och de fick bli en 2006 Wehlener Sonnenuhr från J J Prum. Jag brukar vara lite försiktig med att öppna Prum för tidigt men samtidigt är 2006 en speciell årgång så det fick bli en Prum ändå. Detta var nog ettan på Rieslingtoppen för i år och Auslese blir inte mycket bättre än det här. Tyvärr var det sista flaskan, måste helt enkelt ha mer Prum i källaren, det dricks helt klart för lite Auslese i allmänhet och Prum i synnerhet.

Gurto

Medlem
Dricker just nu en väldigt rakryggad Bordeaux för endast 200 pix. Drack 08:an för ca ett år sedan och blev ganska rejält besviken, men 09:an som finns i glaset just nu rockar!

2009 Chateau Fourcas Hosten (90325) bjuder på en nästintill magisk arom med stora doser stall, funk och svarta vinbär. Läder finns det också såklart som vilar på en fin bädd av ceder och grillad paprika med delikata toner av jord och kaffe. Känns lite som att besöka ett antikvariat. Bra tannin och syra, men något snäll och vattnig i munnen (ngt låg intensitet). Lättdrucket och redo att drickas utan tvekan.

Gillar det som sjutton. Perfekt bdx-karaktär, precis som jag vill ha dem, men jag kan inte riktigt gå över klart godkända 89p.

Solklar rekommendation. Mycket känsla av stor bdx för lite pengar, med lite mer umph så hade jag gått upp i brygga!

Citerar dig som referens :)

Chateau Fourcas Hosten 2009 (hängmörad entrecôte med pommes frites och bearnaise)
Doftar mörka bär - körsbär, björnbär och lite svarta vinbär, svarta oliver, jordigt, hårt rostat kaffe, läder, ceder, tobak och torkade örter/gräs.
I munnen är det mörk generös frukt med en ganska stram struktur och en rejäl dos rostade fat med ekkryddighet som har lite bitterhet i sig. Vettig koncentration och relativt snälla tanniner.

Gott är det absolut men stör mig lite på den murriga och lite bittra eken som bara blir tydligare och tydligare ju mer luft och värme vinet får. Tar tyvärr över showen för mycket från den annars trevliga frukten (även om jag personligen gillar tydligare cab-toner - det känns att Merlot är dominerande med den lite mer plufsiga frukten med mindre svarta vinbär). Drickfärdig nu och har svårt att avgöra om potentialen för förbättring med lagring finns. Lutar nog åt att det finns. 87p

Gjorde sig bra till côte och bea dock - inte helt oväntat. Mycket bättre till mat än utan. Fast då var vinet å andra sidan svalare.

ChristianB

DipWSET
@Mattias S @Gurto
Det var väl 08an vi hade som forumsvin för något år sedan? Jag vill minnas att jag faktiskt hällde ut den... :p Dumt dock, jag kunde ju använt det till matlagningen eller något annat trevligt, men det var så galet mycket Brett i den att jag inte kunde få ned mer än ett glas. Är det så att 2009an är värd att beställa? :)

ChristianB

DipWSET
2009 Pio Cesare Barolo
Fick en liten slatt av den här flaskan igår men har inte hunnit med att prova förrän nu...

Färgen är rubinröd med drag av tegelbrunt i kanten. Doften domineras av torra blomblad, fat, russin, torkade violer/gamla violpastiller och en hint av oxidation, vilket ändå känns ok med två dagar på nacken i en halvflaska. ;) Det är inte oangenämt i alla fall!
Vinet är helt torrt, aningen trött men med tydlig syra och välstrukturerade, något torra medium (+) tanniner. Mest framträdande i smaken är faktiskt en hint av torra rosor, medicinalörter, violer och fat. Ju mer jag smakar på den lilla skvätten desto bättre tycker jag om det; det är absolut inget fel på det och jag blir med ens övertygad om att nästa inköp bör bli Barolo i offergåva till "källarmonstret". ;)

Daniel A

Administratör
2002 Château Filhot - Sauternes
Riktigt kraftig botrytisnäsa som med lite värme släpper fram tropiska frukter - ananas, lite mango. Ananas finns även på tungan, tillsammans honung och en viss kryddighet. Helt okej syra/sötma-balans. Smått bitter (inte helt oangenämnt) och en eftersmak i kortaste laget. 88p.

Fiskade upp den här på Bryssels flygplats för ynka ~150 kr. Sjukt bra för det priset, och önskar att jag köpt fler då min lilla garderob saknar vettigt vardagssött. Inte direkt bortskämd med 10+ år gamla sauternes.

Elvis

Medlem
Hade med den Tasmanska djävulen som är fransosernas antipod som bonus på en Krugprovning och alla tre övriga champagnenördar var övertygade om att det var en champagne. Sen var jag tillräckligt snäll för att avslöja ursprunget innan några allvarligare gissningar avlades. Var själv imponerad och hade gissat champagne blint. Bra syra och komplexitet som slår det mesta NM NV bubblet och osar årgångsskumpa lång väg. Lite nötter och karamell med viss brödighet och pigg syra som som får en att känna kallare breddgrader. En av de bästa ickeskumporna jag druckit (de andra har varit dyra prestigefranciacorta som Ferrari 1995 och Ca del Bosco Anna Maria 2001) utan tvekan. Mycket vin för pengarna och jag länsade Nordstan på de sista flaskorna idag!:cool:

Efter att jag avslöjade vinet så kom kommentaren att detta var ett bra vin för att inte vara champagne. Själv säger jag som Musk om Tesla, det är inte en bra icke champagne det är ett bra mousserande vin punkt.

För mig var det bättre än Krug 2003 och jag drack ingen blint. Men skulle jag bli bjuden så hade jag valt Krug 2003...:vägg:

Ja, Arras 2005 var verkligen en trevlig bekantskap. Jag kommer inte ihåg om jag hann gissa på årgångs-André Jacquart men det var jag inne på vilket är ett väldigt gott betyg. Arras 2005 måste vara det bästa bubbel som man kan få tag på på Systembolaget under 300 kr.

Och jag håller med om att den var bättre än Krug 2003... För mig var den jämbördig med Pannier Champagne Egérie 1988.

Mmm

Medlem
Har nu provat två flaskor av de gamla La Louviere flaskorna jag köpte (NB, de var nysläppta från slottet). Inget kul facit även om det egentligen var väntat (men varför släppa dem?)

Chateau La Louviere Blanc 1971. Helt klart en del oxidation, men vinet är framförallt helt stendött. Finns inte en fruktmolekyl kvar. En svag känsla av malmedel. Odrickbart.

Chateau La Louviere 1967. Bättre men väldigt ålderssyrligt. En viss sötma. Som en kvarglömd skål med godis på en långvårdsavdelning. Först besynnerligt, sedan vedervärdigt

Gurto

Medlem
Viviani Amarone Riserva Casa dei Bepi 2006 (krämig blåmögelost och kittost)
Söt, fruktig doft av mörka körsbär, fikon, russin, mörk choklad, torkade örter, jordigt, balsamico och en hel del spritighet.
I munnen fylligt, mörkfruktigt, lite bittert, volatilt och spritigt.

Massivt och väldigt portlikt, fast torrare. En jädra trevlig, god och välgjord Amarone som förvisso har Amarones bombastiska stil (vore väl tråkigt och otypiskt annars) men där man slipper onödig restsötma. Bra alternativ till portvin och satt fint till ostarna. 89p

Toppen