Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Gurto

Medlem
Ser man på, den dracks på hela här hos mig häromdagen. Blå kryddig frukt sammanfattar ganska väl även mitt intryck, tillsammans med en hel del chokladiga fat. Primärt ja, men också gott och drickvänligt. Dock kanske helorna ska ligga ett år eller så till på rygg så chokladen lugnar ner sig. 89p tyckte jag

Där har vi det; mintchoklad (after eight) doftade det ju! Jag är enig med dig, tror även halvorna kommer bli än bättre med något år till.

tobbe81

Medlem
Körde lite infermo på min balkong igår med goda vänner tog inga noteringar alls utan bara hade det bra i solskenet och njöt rakt ut
11855714_10155898067525008_6408705014749072097_n.jpg
11822369_10155898067450008_1018583436537553500_n.jpg
11800205_10155900102755008_6436746679467962943_n.jpg
11831711_10155900102635008_9044674678806652343_n.jpg

LeChat

Medlem
image.jpg

Idag blev det 2 påsar (= 10 flaskor) gott från bolaget. 5 st Marcenasco, 3 st Pio Cesare Barolo och 2 st Elio Altare Barolo 2006 från ett tidigare släpp. Kunde dock inte hålla mig, utan var tvungen att prova Altares 2006 eftersom jag för några veckor sedan var väldigt imponerad av deras 2008:a. Måste säga att båda är jättegoda redan nu. 2008:an har tuffare tanniner än 2006:an, vilket jag trodde skulle vara tvärtom. Min tidigare erfarenhet av Barolo 2006 är just att de är tuffa och bör därför ligga till sig ett tag. Men efter detta smakprovet ska jag nog gräva fram några fler 2006:eek:r!
Elio Altare är smaskens!

Last edited:

Daniel A

Administratör
Att skriva lite sådär allmänt om tokaj leder ju såklart till att tankarna surrar kring tokaj även efter avslutade skriverier (och det är ju alltid lite värmade när någon (@Elvis ) tar ens tips till hjärtat och pungar ut en dryg tusenlapp bara sådär. En av alla positiva saker med det här forumet :D ). Steget till att sedan gräva lite i garderoben, vänta lite på kylning, och BAM! (bokstavligt. Jävlar vilken svår kork att få ur), så står en tokaj utan kork framför näsan på en.

5S5v5p9.jpg

2000 Patricius Tokaji Aszú 5 puttonyos
Tredje gången jag dricker det här vinet på lika många år. Inga fler flaskor kvar nu, dock.
Har börjat få den där djupa gyllene färgen som drar åt brunt. Bruna nyanser i vita sötviner = mmmmm, mums.
Enorm botrytisnäsa, dominerande ljunghonung och marmeladaktig fruktighet (apelsin/aprikos/kvitten, kan inte riktigt bestämma mig). Lite kola-toner (tänk kokad kondenserad mjölk). Allt utom kolan följer med på tungan. Trots 15 år på nacken är syran genomträngande. Tänk vildäpplen. Sötman väger upp finfint, men nog kan den brottas med syran i ytterligare 15 år. Rysligt trevligt vin! För ~250 kr (köpt på grannmonopolet Alko, på Åland av alla ställen) är det oerhört mycket vin per krona, dessutom. 93p.

Andra saker har ju också hittat ner i strupen:
2010 Finca Allende - Rioja blanco
Nektariner, honung, lite vanilj. Rätt ordentligt med frukt! Frukten finns i smaken också, men inte alls i samma utsträckning som nosen lovar. En del oljestekt svamp på tungan, hint av sherrytoner. “Medium” syra och ett långt avslut. Rätt tungt vin, som passade fint till smörstekta kantareller, toast och grillad salsicca. Vinet känns som en märklig, men bra, blandning mellan traditionell och modern vit rioja. Många tummar upp. 89p.

Kul att läsa !
Är en sucker själv på Mencia av alla de slag och har handlat lite av varje från Deacantalo i Spanien men inte provat så mkt ännu.
Tycker det verkar som att vinerna behöver komma över en viss tröskel i koncentration innan dom visar upp sin rätta identitet även om jag inte provat ngn så alkoholstark Bierzo ännu som din ovan. Tycker också att Mencia i den här stilen ofta integrerar relativt mkt fat på ett bra och ganska snabbt sätt.

Andra Bierzo jag provat och gillat har varit bl.a:
Hombros från Casar de Burbia
Bem bi Bre från Dominio de Tares

Här några gamla noter med Mencia-viner:
http://www.finewines.se/threads/spanska-viner.118/page-13#post-77451
http://www.finewines.se/threads/spanska-viner.118/page-12#post-32289
http://www.finewines.se/threads/spanska-viner.118/page-2#post-11370

Kul med fler Menciá-pimplare! Läste igenom dina tidigare noter, och kan absolut hålla med om att det finns vissa likheter med tannat och ung cabernet franc. Dominio de Tares BemBiBre ligger högt upp på inköpslistan, så din rekommendation petade det nog till toppen! Är tom på Bierzo nu, nämnligen. Har hunnit med två till sedan Corullón-inlägget (blodad tand, osv). :D

cnDS3BA.jpg

2012 Raúl Pérez & César Márquez, La Vitoriana - Bierzo
Dracks utan större eftertanke. Len som silke (fast silke med tannin-bett. Fråga inte. Jag kanske bara var berusad). Mycket frukt, men begränsad komplexitet. Bra, men lite intetsägande. 86p.

2011 Dominio de Tares, Cepas Viejas - Bierzo
Djupt, tjockt röd färg. Djuriskt (jag vet vad jag menar med det här, men har svårt att beskriva termen), toner av stall/halm, björnbär och vanilj. Smakar mest tunga röda bär med lite vanilj på. Som väntat är tanninerna framträdande., alkoholen inte 100 % integrerad - mer eldigt än varmt -, men den kraftiga karaktären överlag väger väl upp några brister. Viss kryddighet (peppar) i eftersmaken. 2011 verkar vara en solid årgång i Bierzo. Trevligt! 89p.

Vino fino

Medlem
kan absolut hålla med om att det finns vissa likheter med tannat och ung cabernet franc. Dominio de Tares BemBiBre ligger högt upp på inköpslistan, så din rekommendation petade det nog till toppen! Är tom på Bierzo nu, nämnligen. Har hunnit med två till sedan Corullón-inlägget (blodad tand, osv).
Liksom i många andra vindistrikt finns det flera tolkningar och uttryck för distriktets profil i Bierzo, även om Systembolaget och svenska importörer (som vanligt) inte lyckats identifiera, förklara, och tillgängliggöra de olika uttrycken för konsumenterna.

Enligt mig och min erfarenhet finns det tre huvudstilar av Mencía från Bierzo. Dels den traditionella stilen (och när vi säger "traditionell" från Bierzo menar vi från 1950-talet, inte 800 år som i Bgne och Bdx..) som är ganska rustik, framför allt från kooperativ och vissa bodegor som håller hårt på sig, ett uttryck inte helt olikt Tannat som ni varit inne på, särskilt uruguayansk Tannat, snarare än från Madiran. Jag gillar det skarpt, i sin stil. Sen har vi den moderna stilen som alla gillar, Palacios, Tares, m.fl, med klinisk precision i jäskaren och fyllig, attraktiv frukt, uppbackad med ek. Slutligen har vi en tredje stil som dykt upp de senaste åren med viner som hanteras mer som Bgne, exempelvis Aires de Vendimia, med minimal inverkan, hög syra, blommiga och "rena" viner. Påminner (enligt mig) inte så lite om de bästa exemplaren av den nya kompromisslösa Malbec som kommer i premiumviner från exempelvis Catena och som smakar mer Beaujolais (om du fattar vad jag menar) än russin&fikon&tanniner-Malbec. Röd elektriskt laddad frukt med höga toner av blombukett och hallonbuskar.

Man ska heller inte glömma de vita från Bierzo--- fantastisk Godello från exempelvis Señorio del Bierzo (som också gör väldigt fina röda, i den moderna stilen).

Decántalo har ett hyfsat utbud av Bierzo och flera forummedlemmar har beställt från dem med gott resultat, vad jag har förstått. Själv har jag bra erfarenheter, även om det tog någon vecka längre än beställningar från Tyskland.
http://www.decantalo.com/en/wines_c45/red_c11/bierzo_c11do6/

Daniel A

Administratör
....superläckert inlägg om Bierzo...
Mycket lärorikt, tack!

Angående vitt så har jag inte hittat så mycket (inte letat med lykta heller, förvisso). Men nog är de trevliga också. Har nyligen hoppat lite åt vänster för Godello och vänt mig till Valdeorras. Köpt på mig lite Rafael Palacios, fram för allt.

Decántalo ska utnyttjas i höst. Har kört från ideavinos.com tidigare (bra erfarenhet!). Nästa år ser det dock ut att bli besök på plats - San Sebastian och större delen av nordvästra Spanien ska betas av. :D

Mattias Schyberg

Administratör
Stötte på ett intressant vin under min semester i USA, ett av många intressanta viner kanske är på sin plats att förtydliga, men just detta på ett annorlunda sätt...

2013 Belle Glos Las Alturas Pinot Noir

image.jpg

Först och främst, låt oss titta på förslutningen: Vaxad naturkork med en smart lösning på problematiken vid öppning, dvs en "flärp" för att lösgöra toppen av vaxskiktet. Snyggt blir det också, i alla fall om man har dålig smak som jag. ;)

När det gäller vinet så är det aldrig någon tvekan om dess objektiva kvaliteter, men det är just här mina funderingar tar vid. Ett riktigt bra vin är det nämligen och om man skulle dricka det blint så skulle jag tippa på att man hade bedömt det som en kompetent och fruktig italienare från Valpoliciella eller varför inte en riktigt kvalitativ Zinfandel från USA eller möjligen en Shiraz från Australien?

Den smakar med andra ord allt annat än Pinot Noir och saknar helt slankheten som druvan brukar kännetecknas av. Mörk färg och extraherad mörkröd frukt med mycket söta fat (spunnet socker, piptobak och choklad) ihop med koncentrerade körsbär, plommon, björnbär, kryddor och hallon. Fylligt och balanserat i munnen med viss eldighet, men med fräsch syra och skönt söta tanniner. Riktigt bra intensitet och längd, men det saknar helt klart en del personlighet och komplexitet.

Det är med andra ord ett uselt vin om man förväntar sig en klassisk fransk pinot...

Hur bedömer man då detta vin? I min värld så är det ett väldigt otypiskt vin, men av tveklöst hög kvalitet, vilket får mig att landa på 90p, men samtidigt så blev jag löjligt besviken på vinstilen i sig, då jag trots allt hade valt en PN och dessutom betalat 45 dollar för kalaset. Hade det däremot varit en Zinfandel för liknande pengar så hade förmodligen detta inlägg handlat om att jag gick upp i brygga av upphetsning. Med just detta fokus så gillar jag vinet mycket!

Det är svårt med förväntningar och ärliga bedömningar om målet är att ha ett objektivt förhållningssätt. :)

grappa

Medlem
Test av relativ nyligen inköpta viner och för mig nya område, Bierzo och Ventoux.
  • Petalos, Decendientes de J Palacios, 2013, Bierzo; Gjort på 95% Mencía, 3% Gröna druvor (Godello, Palomino och Valenciana) samt 2% Alicante Bouschet samt upp till 15 andra lokala druvsorter. Kompakt svartröd med lite blåton. Stor doft av choklad, cigarr, mörka bär, plommon och vanilj. Smaken mörka bär, distinkt kryddighet och en viss beska i eftersmaken. Vissa tanniner men framförallt syra. Trevligt nu men kan nog rundas av efter några år. 86 p.
  • Ventoux Sonate, Domaine Vindemio, 2013; 80% Syrah, 20% Grenache. Transparent blåröd i färg. Vinbär, peppar och sval kryddighet (syrah karaktär för mig när inte vitpepparn och charken finns närvarande). Tydliga vinbär, kryddig och ett uns vitpeppar i smaken. 89 p.
Två bra viner som båda funkar både till mat och utan. Kul att testa Bierzo och Ventoux. Beställt Ventouxn via Caviste tillsammans med "storebror" Funambule. Ser fram emot att beställa mer från Caviste!

LeChat

Medlem
image.jpg

Skeptisk.... Har provat andra Tempier Bandoler från 2005 tidigare och inte varit så imponerad. Idag är dags för La Tourtine att visa vad den går för. Första intrycket är besvikelse. Framträdande syror, snipig, vattnig.... Suck! ..... MEN!! Luftning gör susen så att pendeln slår över och plötsligt har jag ett elegant burgundiskt vin i min kupa med begynnande mognad, franskt, men också likheter med barolo. Alltså en fransk Barolo med burgundiska mognadstoner!

ChristianB

DipWSET
2014 Leeuwenkuil Cinsault:

Wine is pale intensity ruby with slow legs forming.

Clean, youthful on the nose, with medium aromas of raspberry, cinnamon, dry rooibos tea, cacao and red cherry.

The wine is dry with slightly diluted, medium (-) flavours of red fruit (raspberry, red cherry) and herbal spice (cinnamon, dry rooibos tea). Medium (-) acidity and medium (-) tannins make this wine a bit hollow and with a somewhat flabby structure. Medium alcohol but a bit too evident heat and the medium (-) body makes it stand out even more. Finish is short.

Wine of good quality, mid-priced. Drink now, not suitable for ageing or further ageing, due to the lack of concentration in fruit and the low levels of acidity and tannins. The primary aromas and flavours of fruit are lessening even as I write, though at first it was reminiscent of the raspberry notes from Cabernet Franc and the cherry notes of a Pinot Noir at acceptable quality level.

Inte riktigt samma struktur som jag är van vid och det är ju alltid något att vänja sig vid. Jag övar vidare för Level 4 Diploma då de tydligt fokuserar på delarna kring att bedöma vinets kvalitéer istället för bara sensoriken. Nu var ju vinet inte blint heller, men rätt ok. Det får 86p.

chambertin

Medlem
2014 Leeuwenkuil Cinsault:

Wine is pale intensity ruby with slow legs forming.

Clean, youthful on the nose, with medium aromas of raspberry, cinnamon, dry rooibos tea, cacao and red cherry.

The wine is dry with slightly diluted, medium (-) flavours of red fruit (raspberry, red cherry) and herbal spice (cinnamon, dry rooibos tea). Medium (-) acidity and medium (-) tannins make this wine a bit hollow and with a somewhat flabby structure. Medium alcohol but a bit too evident heat and the medium (-) body makes it stand out even more. Finish is short.

Wine of good quality, mid-priced. Drink now, not suitable for ageing or further ageing, due to the lack of concentration in fruit and the low levels of acidity and tannins. The primary aromas and flavours of fruit are lessening even as I write, though at first it was reminiscent of the raspberry notes from Cabernet Franc and the cherry notes of a Pinot Noir at acceptable quality level.

Inte riktigt samma struktur som jag är van vid och det är ju alltid något att vänja sig vid. Jag övar vidare för Level 4 Diploma då de tydligt fokuserar på delarna kring att bedöma vinets kvalitéer istället för bara sensoriken. Nu var ju vinet inte blint heller, men rätt ok. Det får 86p.
Intressant och ny domän för mig. Har du provat ngt mer från dem ?

Toppen