Jo då, det blev allt lite vin och sedvanlig grillning på balkongen igår (entretcote i brist på bättre matlagningskunskaper). Vinslattarna dricks även idag för övrigt, samtidigt som jag skriver detta i strålande sol.
Det blev dessutom Bordeaux för hela slanten, både rött och sött.
Vinvalet så här vid hemkomst föll på
Château Potensac och såklart båda de aktuella årgångarna (2005 och 2010). Avslutningsvis blev det såklart lite Roquefort och enkel Sauternes (
2010 Castelnau de Suduiraut).
05:an får tummen upp här även om frukten känns lite på gränsen till tunn och uttorkad. Bättre fokus, komplexitet och längd väger dock upp. Klassisk medelfyllig bdx för övrigt med svarta vinbär, torkade lingon, höstlöv, ceder, potatisavkok, ljus fermenterad tobak och fin jordighet. Finstämda ålderstoner och välbevarade tanniner som fortfarande lever och frodas ihop med en härlig vital syra. Fin lång eftersmak med lite blyerts, eneträ och mentolsvalka. Kan säkert lagras mer, men den relativt tunna frukten får mig att tveka. Jag gillar det mycket ändå!
90p
10:an är inte mycket sämre, men blir lite tråkig i direkt jämförelse. Tydligare fattoner med lite drag av kaffe, pappkartong och kakao och en klart fylligare och mustigare svartvinbärsfrukt som även drar lite åt körsbärskärna, målarfärg och blåbärsris (CF-markör för mig). Tycker intensiteten är något sämre även om det är lite bumligare med något trindare kropp och märkbart strävare. Troligtvis så finns det lite lagringspotential såklart. Här och nu så nöjer jag mig att dela ut
88p.
Sauternes-vinet levererade såklart som vanligt, även om det knappast uppstår några djupare känslor med just detta vin. Lite för lite saffran och komplexitet samt så saknas lite tryck i syran. 11:an av detta skall vara klart bättre har jag hört. Som avslutning så funkade den ändå bra såklart och är nog värd
87-89p någonstans, men tog inga noter eller gjorde någon regelrätt bedömning då det är lite av en hussauternes.