Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Mattias Schyberg

Administratör
Japp, igår drack jag faktiskt den nya årgången av Graham Becks enkla BdB, som numera är -10 istället för -09. Det var dessutom en väldigt trevlig upplevelse i härlig sensommarvärme på balkongen.

image.jpg

Hade faktiskt tänkt att låta bli att skriva om vinet då det känns lite väl uttjatat på forumet trots att det på sin höjd kan lura en och annan vinnörd till att tro att det är en duglig standardskumpa blint, vilket har hänt fler gånger än att det går att vifta bort som en slump (själv har jag aldrig varit nämnvärt imponerad dock, jag har bara varit budbärare). Men då jag mer eller mindre blir uthängd som någon form av ambassadör för detta (ganska mediokra) vin, så känner jag att det är på sin plats att beskriva vad jag tycker om aktuell årgång en gång för alla. :)

Utan tvekan så bjuder det på en hel del komplexitet i näsan med en "mineralitet" som utan tvekan lurar de flesta till klassisk mark. Moget trots låg ålder med angenäma drag av gula äpplen, citrus och ett visst anslag av tropiskt frukt. Härligt brödigt och nötigt, med nygräddat bröd och aningen rostade hasselnötter som tillsammans med en hel del krut, rostig spik och hav, ger helheten tillräckligt med substans för att hålla mig intresserad till sista glaset.

I munnen så saknas något som skiljer det från riktigt bra Champagne. Syran är rimligt hög men lite för rund och fet utan riktigt pirr, men en läskande grapefruktskänsla friskar upp avslutet väl. Bra intensitet och balans, men det kroknar en del med lite luft. Även bubblorna är lite åt det trötta hållet, lite som om det hade avsevärt fler år på rygg.

När jag sammanfattar upplevelsen så känner jag mig absolut riktigt nöjd. Detta vin är absolut ambitiöst, välgjort och riktigt gott, dock så lämnar det mig enbart i trädtopparna, för att nå stjärnorna så krävs avsevärt mer såklart. Sanslöst hög QPR, ett riktigt bra vardagsbubbel för den som har lite tajtare ekonomi eller som anser att lite lagom ambitiöst bubbel inte skall behöva kosta mer än så här. 88p

Det man kan fråga sig är hur producenten lyckas åstadkomma så pass hög "objektiv" kvalitet för så lite pengar? Är arbetsförhållanderna rimliga? Hur hantverksmässig är produktion och hantering med mera? Väl värt att fundera på innan FYND-stämpeln plockas fram. :)

chambertin

Medlem
I munnen så saknas något som skiljer det från riktigt bra Champagne. Syran är rimligt hög men lite för rund och fet utan riktigt pirr, men en läskande grapefruktskänsla friskar upp avslutet väl. Bra intensitet och balans, men det kroknar en del med lite luft. Även bubblorna är lite åt det trötta hållet, lite som om det hade avsevärt fler år på rygg.
Är med dig helt på den punkten. precis så uppfattade jag -09 när vi drack den. Tyckte den var rätt gammal och lite trött dessutom.

Det man kan fråga sig är hur producenten lyckas åstadkomma så pass hög "objektiv" kvalitet för så lite pengar? Är arbetsförhållanderna rimliga? Hur hantverksmässig är produktion och hantering med mera? Väl värt att fundera på innan FYND-stämpeln plockas fram. :)
Gissar lite kvalificerat här men dessa saker väger nog in:
1) Väsentligt billigare arbetskraft i RSA än Fr och inga krav på manuell skörd.
2) Enorm mkt billigare mark i RSA än i Champagne som ihop med Bgn (och några fler) kanske har den dyraste vinmarken i världen.
3) Större sammanhängande arealer som går att mekanisera och därmed hålla nere kostnaderna.
4) Kan inte så mkt om skatteläget m.m i RSA för företag men kan svårligen tänka mig att dom ligger sämre till än Frankrike som har ett ganska företagarfientligt ekonomiskt klimat.

Till sist så är ju prisskillnaden mellan billigaste skumpan (159: är det va ?) och GB (139:) inte så stor. Det är ju inte mot Krug GC vi skall benchmarka direkt.

Mattias Schyberg

Administratör
Till sist så är ju prisskillnaden mellan billigaste skumpan (159: är det va ?) och GB (139:) inte så stor. Det är ju inte mot Krug GC vi skall benchmarka direkt.
Du lurar nog ingen att tro att en standardskumpa för den typen av pengar har en tillstymmelse av en chans. Det tror jag på först när jag upplevt det blint. Skumpa för dubbla pengen (duglig, men inte fantastisk standardskumpa) är ungefär där denna enkla GB konkurrerar enligt mig.

När den har skördat offer så är det ju inte bland Champagnes lågkvalitativa småpotatis direkt. ;)

Vino fino

Medlem
då jag mer eller mindre blir uthängd som någon form av ambassadör för detta (ganska mediokra) vin, så känner jag att det är på sin plats att beskriva vad jag tycker om aktuell årgång en gång för alla. :)
De flesta av oss som häckar här har någorlunda god läsförståelse och förstår att det inte var du som var ursprunget till de höga poängen, eller att du skulle vara regissören bakom Beck-dramat. :)

Själv applåderar jag alla som vill prova vin seriöst och försöka eliminera subjektiva faktorer. Och det är väldigt kul med överraskningar, särskilt i prestigeklassen.

Den mest fanatiskt rättrogne som ber vid Etikett-templet varje dag är den som bär på det största tvivlet. Han (för det är nästan alltid en han) drabbas ofta av kallsvettningar och tvivel: Har jag bett till fel gud under alla dessa år?? Vad ska mina kompisar säga?

Mattias Schyberg

Administratör
De flesta av oss som häckar här har någorlunda god läsförståelse och förstår att det inte var du som var ursprunget till de höga poängen, eller att du skulle vara regissören bakom Beck-dramat. :)
Nä, helt sant. På samma vis som du knappast var mer än en budbärare till den största överraskningen på PN-provningen i Stockholm där Irony Pinot Noir (under två hundra pix och på pappret ett väldigt mediokert vin), fick oerhört fina omdömen av flertalet i gänget. Jag menar, jag gav det 89p och då var jag inte ens mest generös, snarare enbart strax över gruppens medel, där det dessutom pratats om hur snåla vi var med poäng. Nyttig läxa även det!

Vino fino

Medlem
Korkade upp lite Medium Wines, var sugen på Chile (dricker för lite chilenskt numera men det är det där satans monopolets fel).

MontGras är ett vinhus som jag länge varit skeptisk till efter hemskheterna på 90-talet men det var dags att ge dem en chans till efter Patricio Tapas 93 poäng till Antu 2012. Öppnade och kände direkt TCA, tror jag. Juryns överläggningar pågår fortfarande. Tänkte vänta någon timme och se om det blir riktig simbassäng. Väldigt fin och saftig frukt kände jag under den där stickiga vassa kemiska tonen.

Nästa pava under giljotinen blev Lapostolles Cuvée Alexandre Carmenère 2012. Lapostolle producerar lite upp och ned, tycker jag, med en del briljanta bravader som blandas med bottennapp. Här får vi @StefanAkiko s absoluta favoritdruva i en fullmatad stil som visserligen är korrekt men ändå opersonlig på något sätt. Jag gillar den gröna tonen i Carmenère. Skarpt. Jag tror alla som gillar bladkoriander gillar denna säregna smak. Jag gillade också de gamla chilenska exemplaren av "Merlot" som egentligen delvis var Carmenère. Men nu ska hela världen göra "fullmogen" Carmenère utan gröna toner. Och här har vi resultatet. Saftig mörk frukt, hög syra, mycket tanniner, etc etc. Men det blir ganska anonymt--- kunde varit en sydfransk blandning i Råberts anda. 88p

Till detta serverades en tagine på lammfärs som var väldigt väldigt god. För alla som har lite lammfärs över kan jag varmt rekommendera följande recept: http://www.simplybeefandlamb.co.uk/recipes/minced-lamb-tagine

FullSizeRender-2.jpg

FullSizeRender-1.jpg

grappa

Medlem
Kassner-Simon Spätburgunder, Edition KS, 2009, Pfals
Mörkt blåröd men transparent. Härlig pinot karaktär med kål, jordgubbar, röda bär och en gnutta fat. Underbar struktur och fin frukt. Lång eftersmak. Riktigt bra vin, inköpt på plats hos producenten i Freinsheim.
Väldigt trevlig by med ringmur från 1500 talet och med märken efter Gustav Adolfs kanonkulor.

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Korkade upp lite Medium Wines, var sugen på Chile (dricker för lite chilenskt numera men det är det där satans monopolets fel).

MontGras är ett vinhus som jag länge varit skeptisk till efter hemskheterna på 90-talet men det var dags att ge dem en chans till efter Patricio Tapas 93 poäng till Antu 2012. Öppnade och kände direkt TCA, tror jag. Juryns överläggningar pågår fortfarande. Tänkte vänta någon timme och se om det blir riktig simbassäng. Väldigt fin och saftig frukt kände jag under den där stickiga vassa kemiska tonen.

Nästa pava under giljotinen blev Lapostolles Cuvée Alexandre Carmenère 2012. Lapostolle producerar lite upp och ned, tycker jag, med en del briljanta bravader som blandas med bottennapp. Här får vi @StefanAkiko s absoluta favoritdruva i en fullmatad stil som visserligen är korrekt men ändå opersonlig på något sätt. Jag gillar den gröna tonen i Carmenère. Skarpt. Jag tror alla som gillar bladkoriander gillar denna säregna smak. Jag gillade också de gamla chilenska exemplaren av "Merlot" som egentligen delvis var Carmenère. Men nu ska hela världen göra "fullmogen" Carmenère utan gröna toner. Och här har vi resultatet. Saftig mörk frukt, hög syra, mycket tanniner, etc etc. Men det blir ganska anonymt--- kunde varit en sydfransk blandning i Råberts anda. 88p

Till detta serverades en tagine på lammfärs som var väldigt väldigt god. För alla som har lite lammfärs över kan jag varmt rekommendera följande recept: http://www.simplybeefandlamb.co.uk/recipes/minced-lamb-tagine

Visa bifogad bild 4728
Visa bifogad bild 4729
Har jag verkligen gjort så mycket ont i livet att jag förtjänar detta ? :)

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Du vet mycket väl att varje gång jag citerar dig gör jag det med ett varmt hjärta. Du är den subversiva rebellen som renar oss från inskränkthet
Ja, självkalrt vet jag att ditt hjärta är lika gott och varmt som mitt.
Och tokstollerier avskyr vi nog båda två lika mycket.

Cameniere... Ja, jag har mina teorier om varför det gick så snabbt att utrota den i Bdx. Men det får vi ta en annan gång.

Vino fino

Medlem
Cameniere... Ja, jag har mina teorier om varför det gick så snabbt att utrota den i Bdx. Men det får vi ta en annan gång.
Dina teorier stämmer sannolikt. Det blev ju bättre efter utrotningen. Men däremot inte sagt att druvan inte har sin plats, för det har den. Men inte i Pauillac. :)

Ska du inte ta dig till Bdx-provningen den 3:e september?

Toppen