Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

StefanAkiko

Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Har nu provat två flaskor av de gamla La Louviere flaskorna jag köpte (NB, de var nysläppta från slottet). Inget kul facit även om det egentligen var väntat (men varför släppa dem?)

Chateau La Louviere Blanc 1971. Helt klart en del oxidation, men vinet är framförallt helt stendött. Finns inte en fruktmolekyl kvar. En svag känsla av malmedel. Odrickbart.

Chateau La Louviere 1967. Bättre men väldigt ålderssyrligt. En viss sötma. Som en kvarglömd skål med godis på en långvårdsavdelning. Först besynnerligt, sedan vedervärdigt
Underbara smaknoter :)
Blir dock oändligt nyfiken på dessa viner. Har ju en underlig fallenhet åt att dessa zombier som varit ned i graven och vänt minst en gång...

StefanAkiko

2006 Arnaldo-Caprai Sagrantino di Montefalco Collepiano, 91p
SAGRANTINO
Quite a fabulous wine with its rich, tannic profile marrying the umami meats with tonight's yakiniku. A fairly interesting nose that is more towards bland and not so rich. In the mouth, this is a medium bodied, tannic and intense wine with ++ acids. This is a great wine, but lacking complexity to merit a higher score. Second, and final btl, within 5 years.
Wife: 90p.
綾小路、a yakiniku restaurant with the most beautiful interior. Like an old village, and you get your own house/room. Great meat!

Har varit tunnt med vin, har ju en "grå" sommar. Vinadvokaten säger 94p om detta vin, och DET är (som vanligt) både överdrivet och uppblåst.

StefanAkiko

OT:
Har fö ändrat handtag på Instagram:
pinit.jpg

Elvis

Medlem
I maj 2009 åkte jag och min fru på bröllopsresa till Sydafrika. Vi besökte en rad vingårdar i Stellenbosch och bästa besöket var på Rustenberg. Vi köpte med oss några flaskor av deras toppvin Peter Barlow, vilket är en 100 % Cabernet Sauvignon från deras äldsta stockar som fått ligga på franska ekfat i 24 månader. Årgången som vi köpte var 2001.

Korkade upp näst sista flaskan i förra veckan och vilket vin det har utvecklats till. Perfekt mognad nu, väldigt fylligt och runt. Kommer att korka upp den sista flaskan också under de kommande månaderna - jag tror inte att det är någon utveckling kvar.

Mmm

Medlem
Alltså jag och Chateauneuf... Hade min kusin över på middag ikväll (som jag lyckats få över i finewineträsket). Det finns helt underbar Chateauneuf och massor som jag aldrig fattat. Till kategorin helt underbar räknar jag f.a. Clos des Papes. Deras 2001:a hade jag en låda av en gång i tiden, låg stabilt på 95 poäng. Ett vin av yttersta världsklass.

Domaine Charvin Chateauneuf-du-Papes 2001
En av de sista resterna från när jag fyllde källaren via Parkerpoäng och en pinsam prisvärdhetsalgoritm i Excel. Blame it on my youth.
Vinet är ju fint och så, rätt moget nu men inte over the hill på något sätt. Charvin är lite kantigt, känner ingen finess. Som en fin Cotes-du-Rhone kanske? Det är iaf inte overdone på något sätt. 87 poäng

Domaine Pibarnon Bandol Rouge 2007
I mina ögon ett mycket mer komplett vin. Hela köret med kinasmällare, ensilage och nedbrottad rosmarinbuske. Riktigt bra längd också. Fint vin att ha i källaren (dessutom köpt på plats!). 90 poäng

grappa

Medlem
Lite blandad provning
  • Chateau Langlois, 2008, Chenin Blanc, Loire; härligt vin med doft av havssalt, kiselstenar, tropisk frukt och en gnutta vått ylle. Smaken fruktig med bra syra och längd. Chenin Blanc övertygar (åtminstone här). 90 p.
  • Chateau Pech-Latt, 2009, Carignan, Corbieres; Köpt på "fyndrekommendation" av någon vinskribent för att antal år sedan. Mörkt blårött och opaque. Kryddigt, mörka bär, lite fatsötma. Syra och tanniner helt OK. Helt klart angenäm doft och smak men ack så kort. Här lyser verkligen enkelheten igenom. 85 p.
  • Fattoria Del Cerro Rosso Di Montepulciano, Sangiovese, 2012; Mörkt rött med brunkant och ganska transparent. Mycket körsbär, lite av likörkonfekt, lingonbeska. Hyfsade tanniner men inte helt i balans. Blir kanske bättre med lagring men svårt att avgöra. 83 p.
  • KVW The Mentors Canvas, 2008, 40% Shiraz, 24% Grenache, 19% Mourvedre, 14% Petit Verdot, 2% Cinsaut, 1% Tempranillo; Mörkt blåröd och opaque. C9dP karaktär i doft och smak med kryddighet, mörka bär, vanilj samt lite tjära (sydafrikans rökighet?). Stor doft och lång smak. Höll sig bra kvällen igenom.
Fick Sydafrikanen av frun i julklapp, 5 flaskor (blandad samlingslåda från KVW) för 500 SEK, nedsatt från 1000 SEK. Definitivt ett fynd! Försökte beställa fler men de var tyvärr slutsålda. Kvar att prova en Bordeaux blandning (Mentors Orchesta), en ren Syrah, en Chardonnay och en Grenache Blanc. Ser fram emot dessa!

Daniel A

Administratör
Tidigare snack i tråden om Bierzo (ping @Bearman ) gjorde mig orimligt sugen på den här flaskan.

dqmZjWE.jpg

2011 Descendientes de J. Palacios, Villa de Corullón - Bierzo
Tungt och kompakt! Tät frukt, varm alkohol (15 %). Lite bondgård - murrigt och jordigt. Efter ett antal timmar med luft lyckas jag hitta lite cigarr, körsbär, fat och en viss örtighet. De "gröna" örterna träder fram ordentligt med mat till (vildris/belugalinser/diverse svamp). Aggressiva tanniner, men det passar den uppskruvade intensiteten som vinet levererar. Dag två är en mer sansad upplevelse och vittnar om hur trevligt vinet kan bli i framtiden. Röd lycka i ett glas. 91p.

Bierzo har blivit ett område jag snöat in mig lite på i år (spanjorer från nordväst överlag, egentligen). Mencía är en fantastiskt trevlig druva som levererar i diverse prisklasser. Nu har jag smakat diverse instegsviner för runt 200 kr upp till en 2004 La Faraona för tusenlappar. Det är bra - riktigt bra. Men Villa de Corullón är liksom vinet som träffat en perfekt balans mellan rimligt pris och levererad kvalité. Ska ett vin från Bierzo testas och få avgöra distriktets öde för framtida inköp är det ett bra val. :)

Frågan för mig är mest hur många flaskor jag ska köpa nu...

chambertin

Medlem
Tidigare snack i tråden om Bierzo (ping @Bearman ) gjorde mig orimligt sugen på den här flaskan.

dqmZjWE.jpg

2011 Descendientes de J. Palacios, Villa de Corullón - Bierzo
Tungt och kompakt! Tät frukt, varm alkohol (15 %). Lite bondgård - murrigt och jordigt. Efter ett antal timmar med luft lyckas jag hitta lite cigarr, körsbär, fat och en viss örtighet. De "gröna" örterna träder fram ordentligt med mat till (vildris/belugalinser/diverse svamp). Aggressiva tanniner, men det passar den uppskruvade intensiteten som vinet levererar. Dag två är en mer sansad upplevelse och vittnar om hur trevligt vinet kan bli i framtiden. Röd lycka i ett glas. 91p.

Bierzo har blivit ett område jag snöat in mig lite på i år (spanjorer från nordväst överlag, egentligen). Mencía är en fantastiskt trevlig druva som levererar i diverse prisklasser. Nu har jag smakat diverse instegsviner för runt 200 kr upp till en 2004 La Faraona för tusenlappar. Det är bra - riktigt bra. Men Villa de Corullón är liksom vinet som träffat en perfekt balans mellan rimligt pris och levererad kvalité. Ska ett vin från Bierzo testas och få avgöra distriktets öde för framtida inköp är det ett bra val. :)

Frågan för mig är mest hur många flaskor jag ska köpa nu...

Kul att läsa !
Är en sucker själv på Mencia av alla de slag och har handlat lite av varje från Deacantalo i Spanien men inte provat så mkt ännu.
Tycker det verkar som att vinerna behöver komma över en viss tröskel i koncentration innan dom visar upp sin rätta identitet även om jag inte provat ngn så alkoholstark Bierzo ännu som din ovan. Tycker också att Mencia i den här stilen ofta integrerar relativt mkt fat på ett bra och ganska snabbt sätt.

Andra Bierzo jag provat och gillat har varit bl.a:
Hombros från Casar de Burbia
Bem bi Bre från Dominio de Tares

Här några gamla noter med Mencia-viner:
http://www.finewines.se/threads/spanska-viner.118/page-13#post-77451
http://www.finewines.se/threads/spanska-viner.118/page-12#post-32289
http://www.finewines.se/threads/spanska-viner.118/page-2#post-11370

chambertin

Medlem
Några goda flaskor från de senaste dagarna:

2006 Ch. de Fargues (1/2-flaska)
Fick ett svårstoppbart Sauternes-sug för några dagar sedan så den här åkte in på snabbkylning och dracks sedan under 3-4 dagar.
Mkt intenisv doft med massor av botrytis, vanilj/rostad ek, kokos, citrus, persika och torkade aprikoser. Intensivt söt och nästan en dessert i sig men vinet blir aldrig jolmigt i munnen som en del TbA kan bli ibland. Vinet bärs dessutom av en härlig syra och längd. Enormt fin potential för framtiden och ohemult gott redan nu. 95P
IMG_0577.JPG

2006 Barbaresco Riserva, Prinsi
Dricker ju inte speciellt mkt Barbaresco utan det har mest blivit Barolo när det skall vankas Nebbiolo. Den här köptes därför in hos Carlo Merolli i Juni på hans rekommendation för ngt lite mer moget vin.
Mkt behagligt utvecklad doft med kryddor, järn, gamla fat och massor med blommighet. Helt klart mer elegant än vad jag är van vid från min Barolo-diet. Smaken är ganska syrlig och intensiv men med mjuka och lite mogna tanniner. Helt klart mer mognad än vad jag provat förut och en mjukare och rundare stil. Kanske beror det också på årgången som sägs vara lite mer snabbmognande än åren före och efter. Klart godkänt för ungefär 205DKK. 88P
IMG_0578.JPG

http://shop.carlomerolli.dk/produkter/26-roedvine/1996-2005-barbaresco-riserva-docg-prinsi/

Rexel

Medlem
Lite brunello 2010 genom strupen idag (inte bara idag) då jag var i GBG och trillade in på SB nordstan och plockade brunello 2010 som jag tyckte var intressanta. Inte varje dag man är i Götet och självklart träffar man på ngn från Gbg gänget @Appel, kul o ses!
image.jpg

2010 brunello Ciacci Piccolomini d aragona (91P)
I näsan kryddor, stalltoner, läder, lite söta mörka bär, kanske lite askfat där i bakgrunden.
Smaken har mint, röda och mörka bär, mineraler mjuka till medium tanniner och bra balanserad syra. Jag trodde inte att skillnaden mellan denna och pianrosson var så här stor...pianrosson tycker jag slår denna med hästlängder(se not nedan), men detta är ett bra vin helt klart men jag lägger lätt den extra hundringen för pianrosson.

2010 brunello tenta la fuga (89P)
I näsan blommor, mineraler, smörigt, lakrits, frukt, våta stenar?
Mjuk rund smak, kanske lite spretig och platt (behöver nog lite mer luft, precis öppnat då jag spontant ville ha referensvin till ovan) men samtidigt en bra balans mellan frukt, tanniner och syra med bra längd och mjuka till medium tanniner...gott.

Lägger med noten från några dagar sedan då pianrosson dracks...

2010 brunello Ciacci Piccolomini d aragona Pianrosso (95P)
Djävlar vad gott detta är.....
I näsan frukt med härligt integrerade fat, läder, tobacco och lite söt menthol.
Tanniner medium+ och syran även den! mörka och röda bär! tobak, lite vanilj. Lite alkoholhetta, men inte mycket och kommer garanterat integreras med lite källartid. Riktigt bra längd. Verkligen min typ av vin.

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Du är ett stort föredöme för alla champagnenördar därute med ditt öppna och ärliga sinne. Jag gillar dig massor...så som män får gilla varann utan att passera gränsen till den mörka sidan alltså. ;)
Mig gillar du på den mörka sidan hoppas ja ;)

ChristianB

DipWSET
Lördagen till ära blev det vinprovning hos mina föräldrar, som tacksamt nog är väldigt uppmuntrande när det kommer till att A) Jag pluggar vidare med WSET Level 4 och B) De tycker om att dricka gott! ;)

1.
Appearance: Clear, deep intensity ruby colour. Slow legs, no deposits.
Nose: Clean, youthful, medium intensity aromas of blackberry, menthol, chocolate and oak.
Palate: Wine is dry, medium (-) acidity, medium tannin, medium alcohol and medium body. Medium intensity flavours of bramble, jam, oak, chocolate, prune, menthol. Finish is medium. Smooth texture.
Conclusions: Wine of good quality, mid-priced. Drink now, not suitable for ageing or further ageing. Not very complex, a bit low acidity.
Possible origin New World, possible grape variety Shiraz. Aussie Shiraz, 2 years old.
Wine: 2012 Penfolds Bin 28 Kalimna Shiraz.

2.
A: Clear, medium intensity purple colour. Slow curtains, no deposits.
N: A bit unclean (?), medium (+) intensity aromas of dry spice, "brödkummin", pickles, oak, red cherry, wild raspberry. Youthful.
P: Wine is dry, medium acidity, coarse dry medium (+) tannin, medium alcohol and medium body. Medium intensity flavours of spices, wild raspberry, "brödkummin", oak, savoury notes. Finish is short.
C: Wine of acceptable quality, mid-priced. Dry tannins, low complexity. Faulty? Warm climate origin, possible variety Mourvèdre and/or with Grenache, Shiraz. Old World? Bandol? Provence? 2 years old.
Wine: 2013 Trinity Hill Gimblett Gravels Syrah. Completely wrong but wine might be faulty, even though description mentions "Provencal herbs". Very odd.

3.
A: Clear, pale intensity ruby colour. Slow legs forming, no deposits.
N: Clean, youthful, medium intensity aromas of blackberry, raspberry, oak, medicinal herbs, wet stone. Wine is youthful, lots of primary aromas.
P: Wine is dry, medium (+) acidity, medium (+) fine-grained tannin, medium alcohol and medium body. Medium intensity flavours of raspberry, blackberry, liqourice, wet stone, oak, cooked blackberry, somewhat burnt notes. Finish is medium (+).
C: Wine of very good quality, high-priced. Can drink now, but has potential for ageing or further ageing. Good concentration and length! Well balanced and with acidity and tannic structure to develop further. Cool climate. Old World. Syrah. Northern Rhône. 3 years.
Wine: 2012 Delas Frère's Cornas.

Jag var förstås rätt nöjd med två rätt av tre möjliga, men som bonus gick jag bet rakt av på tre vita därefter. :p Dessa provades dock bara i glas och utan anteckningar eller vidare funderingar. Men man får vara glad för att man lär sig! :)

tobbe81

Medlem
Sådär då har äntligen regnet slutat över Stockholm och solen tittar fram igen lika bra att öppna balkongdörren köra lite söndagsmys och lufta vinet då
11813298_10155881800420008_622489116797654494_n.jpg
Första gången jag dricker malbec kan inte minnas när jag köpte denna flaska kan ha fått den utav pappa när jag fyllde år eller så för jag hittade bara en st utav denna i mitt lagringsskåp när jag rensade upp lite där för någon månad sedan och tog med den hem för konsumtion inom kort. Och idag så drog jag korken.

Doft herbes de provance
smak tänk er vingummi godis med dragning åt lakrits blåbär och viol med ett långt avslut med väll avstämda tanniner som inte är allt för påtagliga eller mjuka ett trevlig söndags vin efter över 2H i karaffen när jag skriver dessa notes. 92-93P ger jag för denna.

StefanAkiko

För en gångs skull gick vi på restaurang. Ibland måste man ju lyxa till tisdagarna lite.
image.jpg

Vi åt och drack riktigt gott också. Bilder på maten dyker upp på Instagram ngn gång senare, bla grymma scampi som både "brottat ned en rosmarinbuske" (Underbart beskrivet av @Mmm ) och vält omkull ett par stånd vitlökar.

image.jpg

2012 Cusumano Noa
Mörkrött vin med löjligt mckt körsbär i aromauttrycken.
Extremt rikt, intensivt, strävt och förfinat. Fruktdrivet på det sätt som får mig att gå i spinn. Purity of fruit!
Jag 93p, hustrun 92p.

StefanAkiko

2006 Ch. de Fargues (1/2-flaska)
Fick ett svårstoppbart Sauternes-sug för några dagar sedan så den här åkte in på snabbkylning och dracks sedan under 3-4 dagar.
Mkt intenisv doft med massor av botrytis, vanilj/rostad ek, kokos, citrus, persika och torkade aprikoser. Intensivt söt och nästan en dessert i sig men vinet blir aldrig jolmigt i munnen som en del TbA kan bli ibland. Vinet bärs dessutom av en härlig syra och längd. Enormt fin potential för framtiden och ohemult gott redan nu. 95P
Visa bifogad bild 4628
Har en 2001:a och två 2007 : or att gosa med som kramdjur. Är 2006:an så bra som du säger, så är jag exceptionellt glad åt hur ditt sockersug resulterade i STOR njutning och tycker samtidigt lite synd om mig själv att jag inte har några '06 : or i källaren...

Man kan ju inte ha ALLT!
(Om man nu inte råkar vara myopisk afficionado.)

Har lagt '06:an på min önskelista. CT-folket omhuldar den fö också.

Gurto

Medlem
Chateau la Tour de By 2010 på halvflaska

Doftar blåbär, svarta vinbär av typen bassets svarta vingummi, sötlakrits, viol och torkade blommor, färska örter och alger/tång med mentolfräshör, kryddigt och balsamiskt.
Smakmässigt är det väldigt fruktigt och primärt med blå kryddig frukt.

Ganska otypisk med mer drag av Nebbiolo och Syrah än Bordeaux. Har druckit förut och mindes det som mer Bordeauxlikt då men också mer tillbakadraget än nu. Det är nu ett väldigt öppet vin. Gott är det också. Nästan oväntat gott. 88p

gece

Man vänjer sig.
Chateau la Tour de By 2010 på halvflaska

Doftar blåbär, svarta vinbär av typen bassets svarta vingummi, sötlakrits, viol och torkade blommor, färska örter och alger/tång med mentolfräshör, kryddigt och balsamiskt.
Smakmässigt är det väldigt fruktigt och primärt med blå kryddig frukt.

Ganska otypisk med mer drag av Nebbiolo och Syrah än Bordeaux. Har druckit förut och mindes det som mer Bordeauxlikt då men också mer tillbakadraget än nu. Det är nu ett väldigt öppet vin. Gott är det också. Nästan oväntat gott. 88p
Ser man på, den dracks på hela här hos mig häromdagen. Blå kryddig frukt sammanfattar ganska väl även mitt intryck, tillsammans med en hel del chokladiga fat. Primärt ja, men också gott och drickvänligt. Dock kanske helorna ska ligga ett år eller så till på rygg så chokladen lugnar ner sig. 89p tyckte jag

Toppen