Per Stade
Lege artis
Det var hårda ord milt sagt. Minns inte riktigt själv vad jag tyckte i detalj om detta vin vid tidigare årgångar, men jag minns det som hyggligt i vilket fall som helst (amerikansk Riesling brukar dock på sin höjd vara helt ok). Den lilla sötman skall nog vara där, då det inte är helt torrt utan förmodligen halbtrocken (om vi skall gå på tyskt vokabulär), dessutom så förvånar det mig inte att syran var låg. Jag har dock en förhoppning om att @Larseman testade detta nyligen också, och i så fall hade det varit kul att höra hans åsikt också.
Kul sågning i vilket fall som helst, det behövs det också!
Det är varje vinälskares plikt att varna sina medmänniskor för katastrofer.
Under lång tid har jag gruvat mig för att berätta följande hemskheter:
Semesterns första vecka inleddes med goda föresatser, tvättmaskinen i midjeregionen skall omvandlas till tvättbräda. Powerwalk, även känd som PW, varje morgon och alkoholfritt vin.
En nära döden upplevelse .
Veckan inleddes ambitiöst med Richard Juhlins BdB. Flaskan var försedd med en refflad plastpropp som var nästan omöjlig att få upp. Vad hittade jag i glaset? Flytande Piggelin! Med bubblor!
Det här är inget, som någon vettig människa över 12 års ålder kan gilla.
Men det skulle bli värre. Proppen var lika svår att få i igen och efter en natt i kylen tänkte jag smaka igen med hopp om att något underverk hade skett. Än en gång lika omöjligt att få upp proppen tills den kom som skjuten ur en Kalashnikov, fullständigt livsfarligt. Det var bara ren tur att jag inte fick den i ögat med garanterad blindhet som följd.
Och jag, som trodde att det var träsprit som man skulle undvika. Det borde vara gigantiska varningsetiketter på de här flaskorna. Finns säkert i USA.
Fortsatte med Barrels&Drums både vitt och mousserande, Jacobs Creek och slutligen rapparen Petters mousserande P.Lex.Pure. På korken står det märkligt nog Isabella Spagnolo och vid en rask sökning visar det dig att det funnits en Isabella Spagnolo Ice på Systembolaget för ett par år sedan. Det är uppenbarligen samma produkt men det kostade då 6 :- mindre per flaska vilket är intressant då det uppenbarligen är vad Petter vill ha för att sätta sitt namn på etiketten.
Sammanfattningen av mitt lidande för Fine Wines medlemmar är:
Alkoholfritt vin är inte gott, det är sött vilket gör att det inte är någon idé att dricka det för att minska på kaloriintaget och att bubbelvatten är lika festligt. Dessutom godare och billigare.
Edit: Senaste priset på Isabella Spagnolos alkoholfria bubbel var tydligen 11:- mindre per flaska än P.Lex Pure.
Last edited: