Rapport från Budapest. Först ut i del 1 blir sött (sedan kommer torrt och rött)!
Ensam på konferensresa. När jag inte jobbar vandrar jag runt med mitt anteckningsblock och letar viner och sommelierer att bekanta mig med. Finns en skara yngre sådana här i Budapest med väldigt höga ambitioner, som vill visa vad Ungern verkligen går för i vinvärlden. Mycket trevligt! Och fantastiska viner finns det gott om… Kan på sätt och vis framstå som lite betygsinflation här. Men det här är vad jag har hittat när jag letat med ljus och lykta. Det bästa (och många gånger dyraste) från Tokaji. Sedan är det ju en favoritregion till att börja med...
2001 Fanni Kertje, Tokaji Aszú 5p
Botrytis, honung, russin, lite nötter, kvittenmarmelad. Ljuvligt! Honung och russin följer med till tungan, en mystisk frukt dyker upp (melon?!), aprikos. Nästintill perfekt balans - lite syra skjuter iväg vid sväljning. Kommer absolut hända intressanta saker med lite högre ålder, men så djävla bra just nu!
92p.
2010 Szt. Tamás, Tokaji Cuvée 3909
Hnnnnngh. Honung, aprikos, botrytis, en mosad persika, honung, russin, nypon och lite mer honung. Rolig sak med förväntningar: går utanför puttonyos-systemet, så jag trodde att den inte skulle vara så söt. Ojojoj… 6p? Aszú Eszencia? Tjock med restsötma! Syran kommer direkt efter. Ziiing! Så ungt och ändå så integrerat och kraftigt. Blev helt golvad. Bästa tokaji jag smakat? Nej, men nära. Bästa under 10 år? Utan tvekan. Drick nu eller 2050. Mästerverk.
95p.
2008 Kiment Palackos Borok, Tokaji Aszú 5p
Del Monte äppeljuice, svaga honungstoner. Smakar äppeljuice också. Syran spelar i bakgrunden, sötman har huvudrollen och en tråkig bitterhet finns med i rollistan. Vilket kiss!
75p?
2009 Oremus, Tokaji Aszú 3p
Måste passa på innan de lägre nivåerna försvinner! Dominerande doft jag inte riktigt kan sätta fingret på (mango/aprikos/persika/ananas?), torkade äpplen, en gnutta honung. Smakar syra äpplen på ett icke-juiceigt sätt. Brabra, men lite enkel.
86p.
2006 Disznókö, Tokaji Aszú 5p
Torkad aprikos, botrytis, honung, lite citrus som omväxling. Mycket torkad frukt på tungan, honung och en viss kryddig kardemumma. Fantastiskt! Kraftig syra balanserar sötman, som brukligt i toppsött. Klockrent vin.
92p.
Och så, efter väldigt mycket promenerande, frågande, letande och nästan bedjande, hittade jag lite Eszencia. Denna fantastiska gåva av icke-vin (hörde beskrivningen “more lika highly complex honey” och kan instämma i det). Mer än upplevelse än något annat - det är lite av ett skämt att försöka sätta betyg på det. Men nu har jag ändå smakat fem olika totalt (tre nu och två tidigare), och tänkte att jag skulle försöka beskriva dem och sätta dem mot varandra. Samtliga är nog 100-poängarna, egentligen.
Det tillverkas i så minimal mängd att det nästan är löjligt. Det finns nästan inte någonstans, och jag har bara hittat två-tre flaskor till salu (2700 kr för den billigaste, halvflaska…). Restauranger har i få fall en flaska de säljer per centiliter ifrån (dyrare än varmrätterna, typ). Borházen nedan hade bara blivit av med 4-5 centiliter under hela semesterperioden i år… Förstår inte varför! Jag är oerhört glad över att ha fått smaka följande tre viner.
2007 Sárga Borház, Tokaji Eszencia
650 g/l restsötma. 2,5 %. Syskonproducent till Disznókö (kommer inte riktigt ihåg relationen).
Russin, torkade dadlar och fikon, nymosade nypon, ljunghonung, bränt socker. Nypon dominerar smaken, russinen och den torkade frukten följer tätt efter. Sjävlklart tjockt med restsötma (verkligen. Som sirap). Vad som gör det så sjukt är att det finns en syra som balanserar det hela (hejdå tänder?!). Det är inte ens svårdrucket. Eftersmaken är längre än något annat i vinvärlden…
94p.
2003 Royal Tokaji, Tokaji Eszencia
2 %. Lika delar furmint, muskotaly och harslevelũ.
Dominerande nypon. Lättare i stilen (syntes redan på färgen). Fruktigt, aprikos, persika, russin i bakgrunden. Mycket apelsin på tungan. Skyhög syra - brottar ner sötman till och med. Någon form av omvänd extrem? Fantastiskt.
94p.
2006 Disznókö, Tokaji Eszencia
Furmint (ovanligt att bara köra det, tydligen). 2 %.
Citrusmarmelad, nypon, russin, bränt socker, ljunghonung, starkbryggt earl grey, syrligt godis. WOW! Tjockare än de andra två - med god marginal. Vet knappt vad jag har i munnen. Det går knappt att svälja - det bara breder ut sig över varenda skrymsle och vrå i munnen. Och stannar där. Syran/sötman i perfekt harmoni. Vilken lycka. Kliver över all annan eszencia jag har smakat.
96p.