m_trobeck
Ständigt sökande. Rotlös.
Som en bekant sagt:Ser ut som kackerlackor vid första anblick.
-"Skaldjur är inget annat än insekter som haft bättre PR-folk runt sig!"
Kanske ligger nåt i det.....
This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Som en bekant sagt:Ser ut som kackerlackor vid första anblick.
Aaah, uppvärmning med andra ord.
Förbereder mig inför morgondagens batalj med dom här små rackarna:
Visa bifogad bild 4913
Vad kräva dom för drycker tro ?
Ha ha, dagens asgarv!Som en bekant sagt:
-"Skaldjur är inget annat än insekter som haft bättre PR-folk runt sig!"
Kanske ligger nåt i det.....
Sitter och dricker 2011 El Enemigo Malbec och jag kan bara instämma i att det är ett mycket bra vin med mycket trevlig frukt, bra syra och en hel del tanniner. Instämmer nästan fullt ut med dina smaknoteringar, även om jag tycker att det finns ceder och lätta kaffetoner i doften och tycker mig hitta björnbär när jag dricker det. Uppskattades av min bättre hälft också, så jag tog och beställde 12 flaskor (ett bra alternativ och plocka fram när hon ratar mina så kallade experiment).Kan inte låta bli att skriva detta med ett hånflin på läpparna.
Jag har druckit argentinsk Malbec i nästan 20 år och konsekvent blivit vansinnig på Råbert-vinerna som öst på med söt rostad ek, kaffe, russin&fikon-frukt.
De senaste åren har de mera framstående producenterna i Mendoza, inte minst Catena, som tidigare vräkte på med Parkeuriserade monster, börjat renodla och sminka av deras fantastiska råvara och låtit fröken sjunga utan playback och svulstiga stråkorkestrar. Alejandro Vigil på Catena är helt plötsligt en visionär i alla besserwissrars ögon och Adrianna Catena (sannolikt den som verkligen har förändrat profilen) har gemensamt byggt nya, terroir-drivna viner som talar direkt från hjärtat. El Enemigo Malbec 2011 är höghöjdsprojektet i Alejandros hemby. Gran Enemigo från samma gård är premiumvinet som ska spräcka prisbarriären för argentinsk Malbec i det riktigt svindyra segmentet.
El Enemigo brister ut i krossad viol, mörk blå frukt, parfym och röda rosor. Fylligt, sammetslent, med blåbär, plommon, en anings choklad. Hög syra. Långt och friskt slut. Rent och fint, inga fläckar på solen. Skördat lite tidigare (sannolikt), lugnare malo (helt säkert), mindre ny ek, friskare bär... och vi hamnar i.... Cahors! Hahahaha.. Cirkeln är sluten. Helt plötsligt står kritikerkåren i givakt och sjunger Alejandros lov, men ingen fattar att de drar sig i svansen och är tillbaka i södra Frankrike. Hahahaha. Är det verkligen ni, ni som för några år sedan älskade svulstig Malbec på steroider?
89-90 p, inte lika bra som de bästa nya friska från Mendoza, men det är riktigt bra, trots att det smakar mer Cahors än Mendoza, och jag accepterar att jag måste upp till El Gran Enemigo eller ännu hellre Catena La Piramide för att få el terreño mendocino.
Visa bifogad bild 4907
Ok, inga förändringar i gästlistan i alla fall då. Skönt !Ser ut som kackerlackor vid första anblick.
Skulle du inte sagt om hummer på Norda/28+/Sjömagasinet/Barrrique/Barsac m.m ?Ser ut som kackerlackor vid första anblick.
Det måtte vara en riktigt god vän till dig och som namnen en person med humor om du rätt upp och ner beskriver hen som lastgammal.Bourgogne är jäkligt gott. /.../ Det var ingen mindre än vår lastgamla medlem @Hagbard C. som var aktiv här på forumet förr och nu är sugen på att leta sig tillbaka, framförallt verkar det vara våra BYOB:s här i Göteborg som lockar. Kul!
Han skickade ett par elaka bilder på två olika Bourgogne Grand Cru som han drack igår...Jo, dessutom så kom en herre fram till mig under kvällen och sa att han visste vem jag var. Det var ingen mindre än vår lastgamla medlem @Hagbard C. som var aktiv här på forumet förr och nu är sugen på att leta sig tillbaka, framförallt verkar det vara våra BYOB:s här i Göteborg som lockar. Kul!
Efter gårdagens magplask med vitpanget korkade jag utan större förhoppningar upp 2011 El Enemigo Malbec. Om chardonnayen var en aning klumpig och rent utsagt astråkig har vi här en helt annan historia. Mynta, viol, jordgubbssylt, blåbär, apelsin och lite pennväss. Fin balans mellan generös frukt, örtighet, tanniner och syra. Verkligen supertrevligt, även om lite mer komplexitet inte hade skadat.Så det är Enemigo-fredag? Själv sitter jag med 2012 El Enemigo Chardonnay, och jag vet inte om mina förväntningar var genom talet med allt tal om flor-lagring... men det här var rätt trist. Väldigt bra längd, men det är det finaste jag kan säga. Eken är ganska grov och osnygg och något vidare djup finns inte bortom lite citrus, smör, popcorn, lakrits och grönt äpple. En lite dissonant besk ton av grön paprika lägger sordin på stämningen. Sista slurken har vunnit en del dock, med bivax, vanilj och lite fotogen. Sammanfattningsvis kanske detta är i någon form av tunnel, eller så är det bara en ganska generisk varmklimats-Chardonnay. Will not buy again.
(Sitter för övrigt hemma och väntar på hantverkare som skall fixa lite här hemma. Det drar ut på tiden tydligen, då jag ännu inte sett röken av dem. Perfekt tillfälle att förmedla lite mellanklassviner med andra ord...)
Alltid skönt att vara ansiktet utåt gällande mellanklassvinerJag glädjs åt att se denna typ av poster! Även om det som sagt blir diskussioner om mellanklassviner till och från så föregår du med ett gott exempel.