Fick käka kopiösa mängder ödmjukhetspaj i onsdags, så till den grad att jag knappt vill skriva om det här, men då jag gärna vill vara öppen både i vått och torrt så är det bara bita ihop och ödmjukt erkänna att jag har mycket kvar att lära när det gäller vin...
Två heat med vita viner serverades blint. Första heatet så var det druvan som skulle hittas och i det andra ursprunget (land, region, distrikt och årgång). Normalt så har man alltid en backup-gissning att ta till, men då det enbart var träning så såg jag ingen poäng med att få lite bonuspoäng via chansningar, så jag nöjde mig med en gissning per vin. Skriver ner mina intryck utan tillgång till mina anteckningar, bara för att riva av plåstret och kunna gå vidare.
Visa bifogad bild 4960
Visa bifogad bild 4961
Tog inte en enda druva i första heatet. Rieslingen var väl den man borde tagit möjligen och kanske även den sydafrikanska CB:en. Gissade Viura och vit Rioja på sydafrikanen, förmodligen på grund av forumsvinet som var allt annat än oxiderad och klassisk utan massivt fatad med hög syra och mängder av citrus (felkalibrerad med andra ord). Möjligen fanns där lite honung, men det känns ju inte unikt på något vis. Rieslingen var löjligt generisk och dessutom kryddig med inslag av päronskal. Jag landade i att den var "tysk" i sin stil och gissade på GV från Österrike.
Den riktiga GV:n i heatet var kvällen mest udda vin (troligtvis är den typisk GV, men jag har för dålig koll) med mängder av terpeniska drag åt bergamott, ros och kryddor. Fet, syrarik och trots detta så sa min magkänsla att det borde vara en torr Gewurtz då den blommiga karaktären i aromen indikerade detta. Syran borde pekat mig åt mer rätt håll, men jag kom inte på något bättre. Pinsamt!
När det gäller Alvarinon så är det bara att kapitulera, jag har knappt druckit druvfanskapet. Ganska trevligt vin med fet tropisk frukt åt persika och aprikos med en del inslag av kokta grönsaker åt sparris. Kändes varmt men med bra syra och struktur. Så i brist på annat så gissade jag på SB från varmare breddgrader på grund av sparristonen, men jag var långtifrån övertygad, men det var allt jag hade att gå på tyvärr. Jag behöver dricka mer vitt!
Andra heatet var aningen "lättare", men det mesta gick käpprätt åt helsike ändå.
Första vinet var ju såklart lätt. Druvan skriker med sin typicitet, men detta heat handlar bara om ursprung. Det finns ju egentligen bara två ursprung att gissa på och jag valde fel. Ung SB från NZ och Marlborough blev min gissning då de överdrivna flädertonerna och mängder av grön sparris bör innebära NZ. Ingen påtaglig mineralitet heller. Urtrist vin (helt ok rent objektivt) som jag druckit många gånger oblint innan, mest troligt så kommer jag aldrig gissa Sancerre och Loire på detta, då stilen är för överdådig för det. Portuguisen har jag helt glömt, men jag var ute och cyklade i alla fall. Lite udda vin.
Silvanern var generiskt, friskt, "stålig" och päronaktig. Landade på en enkel minichablis. Sista vinet var kvällens vin utan tvekan. En klockren Bourgogne med härliga fattoner som bjöd på krut och nougat. Med facit i hand så inser jag dock att det var aningen för fylligt för att gissa vit Bourgogne, men det är ju från ett tillräckligt svalt område för att påminna om the real deal och jag föll som en fura även här. Vin från Oregon dricker jag ju om något en del, men knappast särskilt många chardonnay:er.
Kan inte minnas att jag har varit sämre någonsin på en blindprovning. Mycket av de viner som var med är dock sådant jag har för dålig koll på för att kunna plocka på annat vis än genom rena taktiska gissningar (vilket jag inte tycker är meningsfullt vid träning). Jag har ju dessutom fått lite väl uppblåst självförtroende de senaste övningarna, där jag mer eller mindre lyckats plocka det mesta, så detta blev en rejäl ödmjukhetspaj av det bittraste slaget. Är man inte ödmjuk innan så blir man det ganska snabbt när man blindprovar vin.