Man får tacka ännu en gång för många fantastiskt intressanta söt- och starkviner från din sida. Det var en ära att dela dem med dig och resten av gänget. En fantastisk kväll blev ett faktum och skönare gäng är svårt att hitta. Fan vilken kväll!
Sorry för att mina noter har dröjt, men har varit lite upptagen.
Bonusvin nr 1
2006 Pol Roger, BdB
[6 st gissade på skumpa 3 tvekade och gissade annat ursprung.]
Själv så gissade jag på att det handlade om en standardskumpa för max 300 spänn. Generisk näsa med bröd, en aning nougat, kofta och citrus med lite krutmineralitet i bakgrunden. Medel på det mesta i munnen, inget som stack ut. Trist och mediokert.
86p.
Vitflight
2010 Domaine Laporte, La Vigne de Beausoppet - Pouilly Fumé
[3 bästaröster i heatet varav en var min.]
Sparris, passionsfrukt, flintamineralitet, majs och fläder i näsan. Ganska fylligt och ettrigt i munnen med fina drag av grapefrukt i eftersmaken. Jag gillade vinet och tyckte nog det var ganska typiskt för sitt ursprung.
88p.
2012 Alzinger, Grüner Veltliner Smaragd Steinertal - Wachau
[0 bästaröster i heatet]
Guava, päron, mandel och citrus i näsan. Snäll syra, fet frukt och bra intensitet, men generiskt och trist. Ännu en gång så är jag ute och köper korv när det dyker upp en GV blint. Gissade på en Garganega från Italien.
85p
2011 Domaine de la Tournelle, Fleur de Savagnin - Jura
[3 bästaröster i heatet]
Japp, kvällens naturvin tänkte jag. Äpplemos, gula plommon, mogen banan och curry i näsan. Oangenäm beska i munnen förstörde en annars trevlig upplevelse. Hade svårt att uppskatta vinet. Gissade på någon norditaliensk historia i paritet med Slatnik.
84p.
2014 A. Christmann, IDIG - Pfalz
[4 bästaröster i heatet]
Flintamineral, ett uns petroleum som snabbt försvann, lime, päronskal, gräs. Innan jag fått in det i munnen så kändes det ganska typiskt Riesling, men i munnen så tar kartigheten med en hel del beska över. Gissar slutligen på Chablis. Näst bäst i heatet enligt mig, men långtifrån så bra som det borde vara. Stor besvikelse.
87p
Rödflight nr 1
2
012 Achaval-Ferrer, Quimera - Mendoza
[Tvä bästaröster i heat, varav en var min]
Ung, mörka bär (mörka körsbär, björnbär och svarta vinbär), rejäla fattoner av det snyggare slaget, peppar, valnöt, stall och kött. Fylligt, intensivt och välbalanserat i munnen. Stort, men det känns aldrig plufsigt med den rakryggade strukturen. Valsade omkring i Rhone då jag tänkte Syrah, men landade slutligen på Tannat från Madiran. Svårt vin att gissa på, men Argentina var jag inte i närheten av. Stallighet är ju dessutom relativt ovanligt attribut att hitta där. Kanonvin, dock alldeles för ungt.
92p
2007 La Spinetta, Langhe Nebbiolo
[En bästaröst i heat]
Körsbär(!), Bassets svarta vinbär, hallon, aningen choklad och gröna drag av basilika. Hyfsade tanniner i medelfyllig kropp. Bra syra och intensitet. Hamnade snabbt i Italien, men mer åt Brunello än Piemonte. Funderade även på Chile på grund av godistonen, men basilikan fällde avgörandet. Ganska trist vin, men helt ok.
87p
2003 Louis Jadot,Gevry-Chambertin 1er Cru Champeaux
[4 Bästaröster i heat]
Härligt moget, möjligen på gränsen till övermoget. Mängder av ljus fermenterad tobak, nypon och salmiak som blandas upp med lite skitiga strumpor, stall och torkad frukt. Lite väl bedagat vin. Funderade aldrig på PN utan tänkte snarare en slank sydrhonare, typ en stram C9dP (den varma årgången märks av). Har säkerligen sett sina bästa dagar men var trots detta min klockrena två i heatet.
91p
2011 Schiefer, Rutz Rebell “rose of my heart” - Österrike
[2 bästaröster i heat]
Märkligt vin. Tranbärssaft med bra syra, typ. Ihåligt, tunt och menlöst. Bottennapp för mig. Ingen gissning på ursprung.
79p
Rödflight nr 2
2012 Ferenczi, Pinot Noir - Szekszard
[2 bästaröster i heat]
Klockren ung nebba. Jag hann att skriva hallon, tjära och trä och summera vinet som en ung intetsägande "Barolo". Kanske fanns inte riktigt tanninerna där med facit i hand, men det kändes väldigt strävt för att vara PN å andra sidan. Inte min kopp av te, men ett klart intressant vin.
85p
2010 Hewitson, Mourvdre Old Garden - Barossa Valley
[2 bästaröster i heat]
Mörk frukt med stora lass skit av det delikatare slaget. Vanilj, ceder, peppar, mörk sten, svartvinbärsblad och massor av animaliska inslag. Stram och fyllig med löjligt bra intensitet. Hamnade i norra Rhone och tänkte på en riktigt bra Cote-Rotie eller liknande. Förmodligen var det nog alldeles för fylligt för det och den bästa gissning jag kunde haft hade nog varit Bandol, men det tänkte jag aldrig på, tyvärr.
92p.
1985 Couly-Dutheil, Clos de L’Olive - Chinon
[2 bästaröster i heat]
Det är inte ofta man med självförtroende lyckas plocka ett vin, både årgång, producent och appellation och dessutom var det fler än jag som gjorde det denna kväll. Detta vin har jag numera druckit fyra gånger, det känns med andra ord väldigt bekant vid det här laget. Underbar kuriosa, men som vanligt så anser jag nog att det är över och förbi för längesen, men trots detta så är det allt annat än tråkigt att dricka. Grön paprika till tusen och en hel jäkla grusväg på köpet. Frukt? Äsch, det är överskattat. Här snackar vi metalliska burktomater om något.
87p
2006 Ojai, Syrah Roll Ranch - Kalifornien
[3 bästaröster i heatet]
Inte mycket att säga om detta, mitt ena vin för kvällen och det levererade ungefär som väntat, men aningen sämre än jag hade hoppats. Körsbär, hallon, torkad frukt och svarta oliver på en bädd av animalisk köttighet och några varv på pepparkvarnen. Hög intensitet och viss avrundning i smaken. Kanske något restsöt till och med. Riktigt bra, men inga toppbetyg.
90p
2012 Lapostolle, Cuvée Alexandre carmenere - Colchagua
[0 bästaröster i heat]
Paprika, ceder, svarta vinbär, blåbärsris och snygga fat. Mitt andra vin för kvällen. Riktigt bra vin, men blev lite tråkigt i sammanhanget. De flesta verkade såklart vara inne på CF.
89p.
Bonusvin nr 2
2003 i Castei, Amarone Classico
Massor av torkad frukt, choklad och tobak. Typisk Amarone. Var lite ofokuserad vid tillfället, men minns det som hyggligt.
87-89p
2004 ???, Zweigelt Reserve
Massor av omogen och stjälkig skogsbärsfrukt. Ganska charmigt. Gissade på en Blaufrankisch, mest med tanke på vem som hade med sig det förmodlign. Blev inte direkt imponerad.
85-87p
2012 Ch. Fleur Cardinale - St. Emilion grand cru
Supertajt och purung bdx. Omöjlig att utvärdera i dagsläget, men jädrar vad tannin, fat och koncentration det bjöd på.
90p
Sötvinsflight
1999 Aureum, Navis Preatoria, Tokaji Aszú 3p
Aprikos, dill, champinjon, bokna äpplen och äpple i näsan. Lite väl bittert och negativt oxiderat. Ingen fröjd i min mun.
88p
2003 Patricius, Tokaji Aszú 4p
Superhärligt vin med sköna mognadstoner i kombination med botrytistoner, saffran, aprikos, mandelmjöl, svamp och akaciahonung. Superintensivt och härlig sötma med delikat balanserande syra.
90p
1972 Oremus, Tokaji Aszú 5p
Hur god som helst, men vart har typiciteten och tokajikaraktären tagit vägen? Massor av russin, karamell och kaffe. Supersöt men ändå med viss balans. Charmigt till tusen, men jag nöjer mig nog med att sätta
91p trots allt. Jag tror detta har sett bättre dagar i sitt liv.
2001 Hetzölö, Tokaji Aszú 6p
Helt klart min favorit i heatet. Klassiska tokajidrag med saffran, sultanrussin, havsmineralitet, mogna aprikoser och en hel del delikata svamptoner. Superintensivt och härligt sött med bra syra. Svårt att inte gilla.
94p
Bonusvin nr 3
1937 D’Oliveiras, Sercial Reserva - Madeira
Japp, detta blev utan tvekan mitt WOTN. Så jäkla intensivt så det gjorde ont i munnen. Tänderna frätte helt bort av den monstruösa syran. Helt magiskt häftigt vin. Karaktären är svårbeskriven och det var lite odisiplin vid denna tidpunkt från min sida. Jag minns smaken så väl, men kan knappt beskriva den. Påminde mycket om en riktigt jävla bra Palo Cortado, men så in i bänken mycket mer intensiv.
96p