This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Jädrar i min låda kära forumsvänner. Mini-BYOB igår med @Magnus L och @chambertin och helt utan en föraning så sitter man där med en Chateau Margaux blint i glaset, dessutom med respektabel ålder. Kvällens vin utan tvekan, speciellt efter avtäckning , men visst tusan snackar vi om ett riktigt trevligt vin oavsett...
1989 Chateau Margaux
Jag famlar rejält från start. Jag menar, vi snackar mognadstoner till tusen, en hel del dill och gamla murkna fat med torkad frukt, korinter, jord och körsbär. Hittar även fänkål (lakrits), tjära, vanilj, lagerblad och läder i bakgrunden. Tänker Spanien och Italien mer än Frankrike spontant. I munnen så är det en slank skapelse, möjligen medelfylligt. Lena och mogna tanniner, men visst biter dem ifrån bra ändå. Oerhört bra intensitet (ingen trötthet här). Lite blyerts och svalka i eftersmaken. komplext, men jag hittar inget unikt som sticker ut och pekar mig åt något specifikt håll.
Gissade primärt på Barolo av någon anledning, men öppnade även upp dörren för Tempranillo och Ribera. Bordeaux kändes ganska avlägset, men inte omöjligt såklart. 90+ skrev jag i mina anteckningar innan avtäckning. Oblint med etiketten framför mig så växte det under kvällen och blev såklart mer bdx-likt med cassis och stall. Oavsett vad så är det knappast ett magiskt vin, men riktigt jäkla bra ändå. Jag tycker nog att det är på sin plats att dela ut 93 pinnar, men möjligen hade jag nöjt mig med 90-91 om jag hade bestämt mig helt innan avtäckning och ett andra glas, men det är ju svårt att säga nu. Jag kan tänka mig att det har sett sina bästa dagar och mest troligt inte kommer att utvecklas mer. En ynnest att prova. Tack för det @chambertin!
Första årgången av Pingus kanske?Osso bucco i afton, och det finns inget bättre än Medoc till osso bucco, men av någon anledning ville jag vittra källaren. Briljant mat, briljanta viner, men en Margaux hade suttit mycket bättre….
Dominio de Pingus Psi 2007: en klen årgång i Spanien och i större delen av Europa, med rätt mycket regn och mesigt varmfuktigt molnigt väder i Ribera utan de kontraster som skapar stora viner. Med vädret i åtanke är det ett smärre mirakel att denna första årgång som någonsin producerats av Psi är så väl balanserad, med burgundisk profil, smeksamt fyllig med en massa viol och rosor, mörk frukt som inte är övermogen, superbt integrerat, balanserat. Jag undrar om det finns något annat vin i historien som är så bra i sin första årgång? 93p
Så kan det säkert vara. Jag har inte druckit 95'an men det kanske du har?Första årgången av Pingus kanske?
Nope. Jag har inte druckit någon Pingus överhuvudtaget. Högst osäkert om jag någonsin kommer att få dricka någon...Så kan det säkert vara. Jag har inte druckit 95'an men det kanske du har?
Håller helt och hållet med men om ni dricker mindre av Gewurs så blir det mer över till mig ....Vi dricker alldeles för sällan riktigt bra Gewurtztraminer, drack 2010 Zind-Humbrecht Gewurztraminer Herrenweg de Turckheim