Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
calem 2011 paracombe.jpg

Lite udda jämförelse, ville testa Calem och valde något som vi troode skulle passa med en ädelostpaj som referens:
2011 Cálem Porto Vintage: fikon, aprikoser, mogna körsbär, mandelmassa, söt inledning med ett torrt avslut. Syran sitter där den ska. Pedofilvin - javisst, men man kan njuta av fräschören redan idag. Ljuvligt med pajen och ännu bättre med osten som den är (bleu d'auvergne). Har druckit för lite port för att kunna betygsätta.
2009 Paracombe cabernet sauvignon: det här är inget dåligt vin, men idag blir det totalt dödat i jämförelsen.

Tomas Lindblom

fd Deppodi
Moderator
Visa bifogad bild 5232
Lite udda jämförelse, ville testa Calem och valde något som vi troode skulle passa med en ädelostpaj som referens:
2011 Cálem Porto Vintage: fikon, aprikoser, mogna körsbär, mandelmassa, söt inledning med ett torrt avslut. Syran sitter där den ska. Pedofilvin - javisst, men man kan njuta av fräschören redan idag. Ljuvligt med pajen och ännu bättre med osten som den är (bleu d'auvergne). Har druckit för lite port för att kunna betygsätta.
2009 Paracombe cabernet sauvignon: det här är inget dåligt vin, men idag blir det totalt dödat i jämförelsen.

Pröva Paracombe "The Reuben" Cabernet S, den tycker jag var dubbelt så bra som deras vanliga! Samma pris.

Per Stade

Lege artis
Tänk att det ska vara så svårt att hålla tassarna borta från lådorna med Patrick Piuze chablis! Alltför ofta har jag öppnat dem för tidigt, då syran fortfarande har varit knivskarp. Den här är dock mycket drickbar nu, mycket ren och frisk och med väl balanserade fat både i doft och smak, så väl att jag nästan undrar om vinet överhuvudtaget legat på fat.

image.jpeg

2012 Patrick Piuze chablis Bougros

Larseman

Medlem
Avslutade söndagen med trevlig provning med vårt Munskänks-gäng i Tyresö.
Tema: Österrikiska viner (varför göra temat för snävt?)

2014 Weingut Steininger Grüner Veltliner (87p)
Ljust gulgrön. Mineraldriven doft med citrus och gråpäron och en gnutta skumbanan. Lätt spritsig, frisk smak med mycket citrus.

1999 Domäne Wachau Grüner Veltliner Smaragd Achleiten (91p)
Kraftigt gyllengul färg. Stor, komplex och sötaktig doft med honung, aprikos och saffran. Botrytis?
Torr, fyllig, lätt spritsig smak av aprikos och grape. Mycket lång. Mycket bra.

2014 Domäne Wachau Riesling Smaragd Terrassen (88p)
Standard-riesling utan något som sticker ut, men välgjord och lättdrucken. Ganska blyg doft dominerad av gröna äpplen och lite citrus. Hög syra, frisk smak av huvudsakligen citron. Jag förnimnde också en liten salt ton i anslaget.

2011 Weingut Anita und Richard Goldenits St. Laurent Prädium (92p)
Kvällens överraskning! Mörkt blåröd färg. Varm, stor, komplex och häftig doft. Mörk frukt (slånbär, björnbär), lakrits (salt och söt), lite stall, gummi. I munnen är det mycket syra, slånbär, M-tanniner, utmärkt balans och ett slankt uttryck. Ska köpas mer av.

2013 Leth Blauer Zweigelt Tregrande Reserve (86p)
Mörkröd med lite brunaktig kant. Blyg doft med körsbär, stål och kanske lite kanel. I munnen är det mjukt, syrligt men med en viss fruktsötma. Väl kort men passade bra med maten (Tafelspitz)

2012 Moric Blaufränkisch (90p)
Kvällens mest svårtolkade vin. Mörkt blåröd, nästan opak. Kryddig (peppar) och ganska komplex doft med mycket blåbärsris och lite björnbär. Kändes obalanserat och påträngande till en början. Vann dock en hel del med lite tid, kan säkert bli något med några år i källaren.
I munnen är det välstrukturerat, slankt och svalt och ganska stramt med mycket blåbär och slånbär. Gott men ändå något som fattas

WOTN utan tvekan St Laurent från Goldenits, en druva som jag tror att jag provar för första gången. God tvåa GV:n från 1999 med härliga botrytis-drag.

Håkan

Medlem
Det dracks visst lite Bordeaux häromkvällen, med en ful ankunge inblandat. Vinerna var rätt argsinta men efter ca 4 timmar i glasen blev de till slut rätt angenäma. Ingen var i närheten att det var årgång 1995 som vinerna kom från. Klar uttorkningsvarning på flertalet.
Chateau Montelena Estate 1995: Bra flaska med fin integrerad frukt och lite eukalyptustoner. Rätt tuff även den, men när väl flaskorna avtäcktes var det ingen som inte satte den som första vin. Ingen hade den dock i USA innan avtäckning. 92 p
Chateau Lagrange, St Julien 1995: Initialt lite tunn men den tog sig. Slank och med trevliga skogs och multna toner. Något klen i frukten. 87 p
Chateau Lynch Bages 1995: Väldigt hårt och argt vin. Väldigt tuffa tanniner men med en del frukt som uppbar detta. Blev med tiden lite snällare men fortfarande väl tuff. Känner inte igen stilen, Lynch Bages brukar vara mer yppig. 88 p
Chateau Ducru Beaucaillou 1995: Stenhårt och fortfarande nästan med blå kant. Har mycket frukt och en struktur som känns att den tål att lagra några decennier till. Efter fyra timmar i glaset rätt angenämt och trevligt. 92 p
Chateau Canon La Gaffeliere 1995: Förvånansvärt öppet med bra balans mellan frukt, syra och tanniner. Kvällens vinnare för de flesta men det kändes som om den tappade efter några timmar. Gott men spara inte. 91 p
Chateau Troplong Mondot 1995: Väldigt slutet, brutala tanniner men bra frukt som finns där bakom. Mitt bästa vin men jag tror på minst 10 års lagring för att det skall bli optimalt. Vinet blev efter några timmar i glaset riktigt riktigt bra men når inte upp till 1989, 1998 eller 2000. 93 p.

Nu har jag bara Ducru kvar, och jag är nog egenltigen inte så ledsen för det. 1995 kommer inte gå till historien som den bästa Bordeauxårgången, vissa viner har klar 1975-varning.

Kostjan

Mot bättre vetande
Det dracks visst lite Bordeaux häromkvällen, med en ful ankunge inblandat. Vinerna var rätt argsinta men efter ca 4 timmar i glasen blev de till slut rätt angenäma. Ingen var i närheten att det var årgång 1995 som vinerna kom från. Klar uttorkningsvarning på flertalet.
Chateau Montelena Estate 1995: Bra flaska med fin integrerad frukt och lite eukalyptustoner. Rätt tuff även den, men när väl flaskorna avtäcktes var det ingen som inte satte den som första vin. Ingen hade den dock i USA innan avtäckning. 92 p
Chateau Lagrange, St Julien 1995: Initialt lite tunn men den tog sig. Slank och med trevliga skogs och multna toner. Något klen i frukten. 87 p
Chateau Lynch Bages 1995: Väldigt hårt och argt vin. Väldigt tuffa tanniner men med en del frukt som uppbar detta. Blev med tiden lite snällare men fortfarande väl tuff. Känner inte igen stilen, Lynch Bages brukar vara mer yppig. 88 p
Chateau Ducru Beaucaillou 1995: Stenhårt och fortfarande nästan med blå kant. Har mycket frukt och en struktur som känns att den tål att lagra några decennier till. Efter fyra timmar i glaset rätt angenämt och trevligt. 92 p
Chateau Canon La Gaffeliere 1995: Förvånansvärt öppet med bra balans mellan frukt, syra och tanniner. Kvällens vinnare för de flesta men det kändes som om den tappade efter några timmar. Gott men spara inte. 91 p
Chateau Troplong Mondot 1995: Väldigt slutet, brutala tanniner men bra frukt som finns där bakom. Mitt bästa vin men jag tror på minst 10 års lagring för att det skall bli optimalt. Vinet blev efter några timmar i glaset riktigt riktigt bra men når inte upp till 1989, 1998 eller 2000. 93 p.

Nu har jag bara Ducru kvar, och jag är nog egenltigen inte så ledsen för det. 1995 kommer inte gå till historien som den bästa Bordeauxårgången, vissa viner har klar 1975-varning.
Intressant, ska dricka lite Bdx 95 i helgen. Pichon Baron med flera, vi får se om det blir samma intryck.

Håkan

Medlem
Intressant, ska dricka lite Bdx 95 i helgen. Pichon Baron med flera, vi får se om det blir samma intryck.
Öppna i tid! Nu hade jag bara haft tid att dekantera en timme innan och initialt var vinerna väl tuffa för att njutas av. Har inte provat Pichon B men Pichon L var magiskt bra för några år sen. De som jag upplevt som bäst och mest njutbara har varit Angelus, Pichon L, Montrose och Mouton.

magnum

Epernay, Frankrike
Öppna i tid! Nu hade jag bara haft tid att dekantera en timme innan och initialt var vinerna väl tuffa för att njutas av. Har inte provat Pichon B men Pichon L var magiskt bra för några år sen. De som jag upplevt som bäst och mest njutbara har varit Angelus, Pichon L, Montrose och Mouton.
Har inte provat riktigt alla ni provade/nämner och håller med om det mesta, tycker Ducru är lite sluten och stum inte stenhård (vi kanske menar samma) mina Lynch Bages upplever jag som helt mogna och väldigt trevliga att dricka nu. En vän öppnade för några år sen en Mouton 1995 magnum vilket är min klart bästa Bdx 95a.

Håkan

Medlem
Har inte provat riktigt alla ni provade/nämner men kan hålla med om en del, tycker Ducru är lite sluten och stum inte stenhård (vi kanske menar samma) mina Lynch Bages upplever jag som helt mogna och väldigt trevliga att dricka nu. En vän öppnade för några år sen en Mouton 1995 magnum vilket är min klart bästa Bdx 95a.
Lynch Bages blev jättetrevlig efter 4 h i glaset men var väldigt stram och tanninstinn till en början. Men jämför med Lynch B 1982, 1985, 1989 och 1990 så är den inte i samma liga.

magnum

Epernay, Frankrike
Lynch Bages blev jättetrevlig efter 4 h i glaset men var väldigt stram och tanninstinn till en början. Men jämför med Lynch B 1982, 1985, 1989 och 1990 så är den inte i samma liga.
Håller med om det, kände inte igen 95an som du beskrev den! Tycker däremot att 89an behöver mer lagring.

Patrik Sellin

fd Innertällmo Bryggeri
Snarare fortfarande i tunneln. Har druckit betydligt äldre årgångar som varit mycket vitala (40-talet och uppåt). Soutard är gjort för lagring och 95 är väl inte känt för att vara en direkt lättillgänglig årgång. Jag skulle lagra längre om jag hade flaskor.

Det blev en andra 1995 Soutard igår - för att kolla om det var flaskvariation. Så var inte fallet. Skumt vin, sambon och jag kom överens om att din teori är rätt och att vinet är i en djup tunnelfas - frågan är när det kommer ut ur tunneln? 20 år till?

Håkan

Medlem
Det blev en andra 1995 Soutard igår - för att kolla om det var flaskvariation. Så var inte fallet. Skumt vin, sambon och jag kom överens om att din teori är rätt och att vinet är i en djup tunnelfas - frågan är när det kommer ut ur tunneln? 20 år till?
Soutard är definitionen av skumt vin. Jag har en kompis som samlar på Soutard och var med på en vertikal för några år sen. Har för mig att vi inte kom till 1995 då han ändå inte ansåg den drickbar. Samtidigt var 1989 bäst och den var yngst (har för mig att det var vin från 50- till 80-talet men är inte säker). Samtidigt man det blir inte en ekonomisk katastrof om man lagrar för länge.

MartinE

Medlem
Hur smakade då 2011 Kreuzberg Spätburgunder Devonschiefer Ahr ?
Jotack, alldeles utmärkt. Elegant och fullpackad med mogna skogshallon, lagerblad, kryddnejlika och sandelträ. Slank, sval och syrlig med smak av lingon och surkörsbär. Nästan inga tanniner men desto mer syra och längd. Friskt och mycket gott. 90p
Som delvis boende i Kreuzberg (Berlin) och som stor vän av Spätburgunder, blir man naturligtvis nyfiken på den här flaskan - även om jag misstänker att det handlar om ett helt annat Kreuzberg! Vad kan du mer berätta om vinet? Var köpte du din flaska?

Larseman

Medlem
Som delvis boende i Kreuzberg (Berlin) och som stor vän av Spätburgunder, blir man naturligtvis nyfiken på den här flaskan - även om jag misstänker att det handlar om ett helt annat Kreuzberg! Vad kan du mer berätta om vinet? Var köpte du din flaska?
Flaskan köpt på flygplatsen i Frankfurt för 26 euro. Har köpt och druckit vid flera tillfällen, har f.n. en flaska kvar hemma.
Producenten finns här: http://www.weingut-kreuzberg.de/weingut/geschichte/

Segol

Medlem
Jag drack Lalande -95 för ett par veckor sen, den är fantastisk nu och många år framåt.
Ett vin värt att leta efter!

Vino fino

Medlem
@Håkan bjöd ju på Ducru '95 på vår senaste utflykt i Värmdöskogarna och den växte under kvällen. Mkt bra vin som nog hade ryckt ytterligare poäng om vi kört inomhus och luftat ännu mer.

Vino fino

Medlem
Märkligt nostalgiska riktmärken i kvällens viner. Pascual Toso Alta 2012 har helt spårat ur i jakten på Råberts poäng med massiv blåslampebehandlad ek, gräddig malolaktisk hallonfrukt, blyertspenna i eftersmaken. Fick en flashback till Notting Hill Shiraz/Cab 1994. För er som inte var med på den tiden så erövrade australiensarna västvärlden (exkl. det svenska DDR-monopolet som höll sig till Rioja, oavsett vad Kronstam ljuger om i efterhand) med hjälp av 400% rostade ekchips och maximalt extrakt, maximal hang time. 89 p. Dyr behandling. Lite som en skönhetsoperation på Sophiahemmet: man ser att proffsen varit framme, men det blir inte snyggare, det hade varit bättre att låta naturen ha sin gång.

Telmos smalproduktion As Caborcas 2012 är också en nostalgitripp. Den smakar exakt som en Bourgueil jag drack i järneksskogen i Epping Forest för hundra år sedan på picnic tillsammans med universums vackraste fruntimmer. Parfymerad Cabernet Franc (eller Mencia i detta fall), lite paprika, viol, körsbär, pepprig eftersmak. Underbart ursprunglig och slank. Telmo: eres el puto amo. 91 p.

IMG_9364.JPG

Toppen