Avslutade söndagen med trevlig provning med vårt Munskänks-gäng i Tyresö.
Tema: Österrikiska viner (varför göra temat för snävt?)
2014 Weingut Steininger Grüner Veltliner (87p)
Ljust gulgrön. Mineraldriven doft med citrus och gråpäron och en gnutta skumbanan. Lätt spritsig, frisk smak med mycket citrus.
1999 Domäne Wachau Grüner Veltliner Smaragd Achleiten (91p)
Kraftigt gyllengul färg. Stor, komplex och sötaktig doft med honung, aprikos och saffran. Botrytis?
Torr, fyllig, lätt spritsig smak av aprikos och grape. Mycket lång. Mycket bra.
2014 Domäne Wachau Riesling Smaragd Terrassen (88p)
Standard-riesling utan något som sticker ut, men välgjord och lättdrucken. Ganska blyg doft dominerad av gröna äpplen och lite citrus. Hög syra, frisk smak av huvudsakligen citron. Jag förnimnde också en liten salt ton i anslaget.
2011 Weingut Anita und Richard Goldenits St. Laurent Prädium (92p)
Kvällens överraskning! Mörkt blåröd färg. Varm, stor, komplex och häftig doft. Mörk frukt (slånbär, björnbär), lakrits (salt och söt), lite stall, gummi. I munnen är det mycket syra, slånbär, M-tanniner, utmärkt balans och ett slankt uttryck. Ska köpas mer av.
2013 Leth Blauer Zweigelt Tregrande Reserve (86p)
Mörkröd med lite brunaktig kant. Blyg doft med körsbär, stål och kanske lite kanel. I munnen är det mjukt, syrligt men med en viss fruktsötma. Väl kort men passade bra med maten (Tafelspitz)
2012 Moric Blaufränkisch (90p)
Kvällens mest svårtolkade vin. Mörkt blåröd, nästan opak. Kryddig (peppar) och ganska komplex doft med mycket blåbärsris och lite björnbär. Kändes obalanserat och påträngande till en början. Vann dock en hel del med lite tid, kan säkert bli något med några år i källaren.
I munnen är det välstrukturerat, slankt och svalt och ganska stramt med mycket blåbär och slånbär. Gott men ändå något som fattas
WOTN utan tvekan St Laurent från Goldenits, en druva som jag tror att jag provar för första gången. God tvåa GV:n från 1999 med härliga botrytis-drag.