Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Idag dricker vi, provningsnoteringar och diskussioner

Ett av helgens viner som visade sig från sin allra bästa sida.
002.JPG

Det doftar rejält av mörka bär, men det som vi egentligen först noterar är en doft av jord och gamla multnande höstlöv.
I munnen finns körsbär, blåbär, björnbär och lite sträva slånbär. En del örter och kryddor visar också upp sig. Syran är rejäl och tanninerna biter ordentligt. Eftersmaken är något längre än medel och bjuder på mörk choklad, lite espresso och ännu mera mörka bär.
På egen hand känns det lite kärvt och inte direkt inbjudande. Till maten händer det saker, nu mjuknar tanninerna och syran blir endast frisk. Smakerna blir lite elegantare. Förbaskat gott till vår tre lammrätter: korv, färsbiffar och filé, särskilt till de två första som var lite kryddiga.
Betyg 4+

Mattias Schyberg

Administratör
Även en onsdag så behöver våra strupar vattnas med ädel dryck och ikväll så blev det en grenachebaserad sydfransos från 2007. Härligt vin, rent ut sagt lite av ett FYND. Visst märks den varma årgången av med hög alkoholhalt och varm generös frukt, men detta vin är läckert och välbalanserat ändå. Riktigt bra längd och intensitet, ganska komplext, men på ett subtilt och elegant vis där det mesta ligger sammanvävt i bakgrunden. Inslagen består av mörka plommon, fikon, kryddor, salmiak, kakao, lavendel och järn. Viss sötma både i smak och arom, men det blir aldrig kladdigt tack vare bra syra och välbyggd struktur. Klart redo att drickas, men borde klara sig ett bra tag till om man vill invänta mer mognadstoner. 90p

Riktigt gott och lättdrucket. Klockren rekommendation till det lite murrigare höstkrubbet!

image.jpg

2007 Domaine du Pourra Côtes du Rhône Villages Séguret Mont Bayon (90246)

chambertin

Medlem
Även en onsdag så behöver våra strupar vattnas med ädel dryck och ikväll så blev det en grenachebaserad sydfransos från 2007. Härligt vin, rent ut sagt lite av ett FYND. Visst märks den varma årgången av med hög alkoholhalt och varm generös frukt, men detta vin är läckert och välbalanserat ändå. Riktigt bra längd och intensitet, ganska komplext, men på ett subtilt och elegant vis där det mesta ligger sammanvävt i bakgrunden. Inslagen består av mörka plommon, fikon, kryddor, salmiak, kakao, lavendel och järn. Viss sötma både i smak och arom, men det blir aldrig kladdigt tack vare bra syra och välbyggd struktur. Klart redo att drickas, men borde klara sig ett bra tag till om man vill invänta mer mognadstoner. 90p

Riktigt gott och lättdrucket. Klockren rekommendation till det lite murrigare höstkrubbet!

Visa bifogad bild 5263
Låter gott @Mattias S !

Undrar hur SB fick det till en Gigondas bara ?:)
90246.JPG

Magnus L

urydhtfilgukj

Visa bifogad bild 5263
Smaken är ju som bekant likt baken. Provade den i förra veckan och tyckte den var ganska gräslig. Doftade kokt frukt och alkohol. Smakade mest sötfruktigt och spretigt med tydlig alkoholhetta. Bläh :)

Men om jag inte minns helt fel så gick den ganska Ok på provningen.

Mattias Schyberg

Administratör
Smaken är ju som bekant likt baken. Provade den i förra veckan och tyckte den var ganska gräslig. Doftade kokt frukt och alkohol. Smakade mest sötfruktigt och spretigt med tydlig alkoholhetta. Bläh :)

Men om jag inte minns helt fel så gick den ganska Ok på provningen.
Oj, det låter som ett helt annat vin än det jag drack. Du måste ha vaknat på helt fel/rätt sida denna dag!

Magnus L

urydhtfilgukj
Lite mogen CdR/C9dP verkar inte var din kopp te just nu @Magnus L ?;)
Så är det nog absolut, och givetvis speglar detta omdömet ett aning. Har svårt när det blir sött (om det inte är riktigt sött då förstås!) och alkoholstarkt. Sen till vinets försvar så provade jag det bara som hastigast, fanns säkert mer "komplexitet" där som inte fick chans att komma fram. :)

LeChat

Medlem
image.jpeg

Köpte lite godsaker idag, bl a denna Brunello 2010 från San Felice. Det blev att provsmaka en flaska redan ikväll. Har druckit några andra 2010 tidigare och tycker att årgången verkar leva upp till hypen. Så gör även San Felice. Visst känns den ung, men jag kan nog tänka mig att köpa ett par till för att lägga undan.

Vanligtvis brukar någon Amarone få utgöra mitt och hustruns sällskap till veckans Champions League-matcher. Den gångna veckan blev det inte så. Istället en favvo från Australien.
001.JPG

Första kvällen (tisdagen) uppträdde vinet på sitt sedvanliga magiska sätt. Doften är packad med mörk frukt, kryddor, lite anis, en hel del örter, aningens kakao och ett litet nätt blommigt inslag i bakgrunden. Kraftfullt och komplext är bara förnamnen.
I munnen är det ett kraftpaket vi tar emot, så fyllt av de läckraste mörka bär som tänkas kan. Gott om örter och kryddor. En bra syra som ger friskhet. Snälla tanniner. En eftersmak som är riktigt lång och där vi möter lakrits, kakao, vildhallon och körsbär. En liten, liten fruktsötma alldeles i avslutet. Fullmoget och på topp!
Andra kvällen (onsdag)
Doften har dragit sig tillbaka en del. Den är inte alls lika spektakulärt kraftig som dagen innan. Det är främst den mörka frukten som blivit plattare.
I munnen är detta ännu tydligare. Visst känner vi en del frukt och bär, men inte alls den kraft och elegans vi stötte på under tisdagen. Istället är det örter, medicinal kryddor och lakrits som tagit kommandot på fruktens bekostnad. Visst tusan infinner sig en besvikelse.
Betyg 5 på tisdag och 4 på onsdag.

Mattias Schyberg

Administratör
Förkväll innan det bär av till vattenhålet för krubb...

Vitvinsvärldens raka motsatser blev det av en händelse utanför min kontroll. Muscadet'n oblint och den argentinska Chardonnay'n blint.

image.jpg

Kvalitetsmuscadet är kul, vilket uppdagades idag för första gången (att förlora sin oskuld är trevligt). Uppenbart "mineraliskt" med flinta och cement. Elegant och komplex framtoning med subtila inslag av maskros, citrus och jäst på en bädd av gula äppleskal. Lite finokänsla med lite kemisk oxidation. Tunt, vattnigt men ändå intensivt i munnen. Supertorrt. Ganska enkelt trots allt, men allt annat än trist. Äntligen har jag fattat grejen med denna druva! 87p

Blint så var det aldrig någon tvekan om att det var en amerikansk väl ekad Chardonnay i glas nummer två. En riktigt bra sådan men av det lite mer bombastiska slaget. Nu är det dock från Argentina visserligen, men jag ger mig själv rätt ändå, för stilen är absolut densamma. ;)

Rostade fat, pinjenöt, vanilj, ett uns romrussin, gula plommon och apelsinkrokant. Fylligt och eldigt med aningen sötma. Bra intensitet och avrundad syra. Riktigt gott och helt okomplicerat. 85p

LeChat

Medlem
Ingen som dricker skumpa idag , internationella champagnedagen som det ju är ?
Visst gör jag det!
image.jpeg

Är lite gräsänkling i helgen så för att trösta mig köpte jag ett knappt kilo havskräftor och plockade fram en Comtes 2005. Egentligen tycker jag bättre om Champagnen när den fått lite ålder så egentligen ångrar jag att jag tog den här idag. Men men.... Jag ville ha något lite extra idag. En prestige med andra ord. Det är absolut jättegott men har nog mer att ge efter 2020. Jag drack Gosset Grand Millesime 2004 för ett par veckor sedan. Den är i princip lika bra i dagsläget.
Imorgon blir det en gigantisk entrecote. Funderar redan över lämpligt vinval.

Vino fino

Medlem
Ingen som dricker skumpa idag , internationella champagnedagen som det ju är ?
Jorå. Jag gjorde egenstampad pekinganka och som alla vet (ping @Gurto ) bildar skumpa med lagom dosage ett äktenskap gjort i himlen. Tyvärr, tyvärr har jag bara BdB hemma så jag tvingades välja i ett ganska utplockat sortiment i en ganska värdelös standardsortimentsbutik (Fleminggatan).

Men Palmer 2008 brukar funka och den levererade enligt order. Perfekt lagom sötfruktig syra till plommonsåsen, och toner av smörigt rostat bröd till pannkakorna, lite exotiska Chardonnay-toner som lirar mot kanelen och de andra kryddorna. Svårt att sluta när man väl har börjat. Och då menar jag både maten och drycken... :öga: Jag tror jag gick upp typ 2 kilo bara på middagen... men det var det värt

mnor

Medlem
plockade fram en Comtes 2005. Egentligen tycker jag bättre om Champagnen när den fått lite ålder så egentligen ångrar jag att jag tog den här idag. Men men....
Drack den också för cirka 2 veckor sedan och håller med dig om att det var gott och att den borde fått lite mer tid. Det kändes som sockret låg ovanpå, ungefär som när man dricker drink med sockerkant, vore trevligt om dosagen blev något mer integrerad. Som sagt väldigt gott men i mitt tycke är årgång 2005 en av de svagaste årgångarna av Comtes som jag druckit.

Krisman

Medlem
Tegernseerhof Kellerberg Riesling Smaragd 2010.
Mogen gyllengul färg, stor intensiv doft av rökig mineral, lite exotiska gula frukter. Stor fyllig smak med viss mognad. Gulfruktig, mineralisk och stram syra. Intte de typiska petroleum tonerna trots viss ålder. Lång härlig eftersmak. Mycket bra och helt min typ av vin.

jocke

Medlem
Drack den också för cirka 2 veckor sedan och håller med dig om att det var gott och att den borde fått lite mer tid. Det kändes som sockret låg ovanpå, ungefär som när man dricker drink med sockerkant, vore trevligt om dosagen blev något mer integrerad. Som sagt väldigt gott men i mitt tycke är årgång 2005 en av de svagaste årgångarna av Comtes som jag druckit.
vänta, den kommer bli kanon

Toppen