Mattias Schyberg
Administratör
Drack en Liebfraumilsch från 1975 för ett ett par år sedan. Smakade inte vin direkt, men jag är övertygad om att det aldrig har smakat bättre (halvtorr Madeira, typ). Riktigt plonk kan behöva extraordinära förhållanden för att ha chansen att lyckas väcka känslor eller bli intressanta.Ibland har man superlycka! Från det senaste vininköpet så köpte jag på vinst och förlust en Lorenz Pittnauer Riesling Kabinett 1979. Vingården finns inte kvar under detta namn utan går bara under namnet Fam. Pittnauer numera så det kanske är pappa Pittnauer då det ligger på samma adress i Gols. Korken var så gott som intakt och gick bara sönder något och man mötes av en fantastiskt honungsdoft som drog lite mot en berrenauslese. Vinet hade en gyllengul färg och var sammetslen med så mycket liv och fräschör fortfarande. Det gick inte riktigt att definiera att det var en Riesling, men 36 år och tyvärr var det sista flaskan som butiken hade och för det minst sagt löjliga priset på 9 euro. Hade jag haft möjlighet så hade jag köpt ett dussin, men det här är ett vin som jag kommer att minnas väldigt länge.
Visa bifogad bild 5320