Absolut!Ingen som dricker skumpa idag , internationella champagnedagen som det ju är ?
Bonnaire BdB NV som legat och vilat hemma några år, riktigt trevlig och ännu en påminnelse om att det är klokt att låta vettiga NV vara ifred ett tag
This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Absolut!Ingen som dricker skumpa idag , internationella champagnedagen som det ju är ?
Jodå - fast jag hade inte koll på att det var den dagen idag! Här är det champagnedag varje fredag - och vissa andra dagar...Ingen som dricker skumpa idag , internationella champagnedagen som det ju är ?
Görs en del i Andalusien, under annat namn (enligt spansk sed ), mollar cano. Gonzalez Byass, som vanligt vid frontlinjen, inkluderar en skvätt i Finca Moncloa. Men de mest framstående kommer som du säger från Makronesien. Jag gillar El Grifo bäst men markisens välgång (suertes del marqués) som du nämner är supertrendig just nu.finns väl inte på så många ställen utanför Kanarieöarna, mig veterligen. Rätta mig om jag har fel
Görs en del i Andalusien, under annat namn (enligt spansk sed ), mollar cano. Gonzalez Byass, som vanligt vid frontlinjen, inkluderar en skvätt i Finca Moncloa. Men de mest framstående kommer som du säger från Makronesien. Jag gillar El Grifo bäst men markisens välgång (suertes del marqués) som du nämner är supertrendig just nu.
-En riktig man stampar sin egen anka, solklar plats nummer två på favoritvis att dräpa en anka endast utkonkurrerat av att pressa den.Jorå. Jag gjorde egenstampad pekinganka
Absolut. Fransmännen är dock värst, som vanligt. Du kan ta franskt inrikesflyg till Reunión och pröva lokal Cilaos. Eller inrikes Paris-Papeete och besöka Dominique Auroy för lite tahitisk carignan. (Fullkomligt fascinerande med vinrankor på en atoll). Vet inte om det också görs vin i franska karibien men det skulle inte förvåna mig.Spaniens vinregioner är rätt utspridda ändå.
Jorå. Jag gjorde egenstampad pekinganka och som alla vet (ping @Gurto ) bildar skumpa med lagom dosage ett äktenskap gjort i himlen. Tyvärr, tyvärr har jag bara BdB hemma så jag tvingades välja i ett ganska utplockat sortiment i en ganska värdelös standardsortimentsbutik (Fleminggatan).
Men Palmer 2008 brukar funka och den levererade enligt order. Perfekt lagom sötfruktig syra till plommonsåsen, och toner av smörigt rostat bröd till pannkakorna, lite exotiska Chardonnay-toner som lirar mot kanelen och de andra kryddorna. Svårt att sluta när man väl har börjat. Och då menar jag både maten och drycken... Jag tror jag gick upp typ 2 kilo bara på middagen... men det var det värt
Absolut. Fransmännen är dock värst, som vanligt. Du kan ta franskt inrikesflyg till Reunión och pröva lokal Cilaos. Eller inrikes Paris-Papeete och besöka Dominique Auroy för lite tahitisk carignan. (Fullkomligt fascinerande med vinrankor på en atoll). Vet inte om det också görs vin i franska karibien men det skulle inte förvåna mig.
Visa bifogad bild 5290
http://www.vindetahiti.com/spip.php?lang=fr
-Tror du att vinet kanske är på väg utför redan i så unga år?Aningen trött syra och snäll struktur,
Jag tror absolut att det borde klara många år, det är nog mest stilen i sig som är lite mer baktung så att syran och strukturen känns relativt snäll. Mycket grenasche i blenden gör nog sitt mest troligt. Men det är drickmoget nu utan tvekan.-Tror du att vinet kanske är på väg utför redan i så unga år?
Har en oöppnad låda elvor nämligen som jag hade tänkt vänta med ett tag till...
Provade den på Vinbanken i samband med släppet för ett och ett halvt år sedan och min uppfattning är (var) att det definitivt håller. Bra syra, fräsch. Bästa vinet den dagen, spöade klart Reyneke 2010 och en massa Bolgheri. Så nog borde den hålla, med tanke på telegrafens historiska hållbarhet.-Tror du att vinet kanske är på väg utför redan i så unga år?
Har en oöppnad låda elvor nämligen som jag hade tänkt vänta med ett tag till...
Yes sir!Du får helt enkelt korka upp en av dina pavor och avrapportera!
Har också lite entretcôte på lut. Inte riktigt 500 g, men 400 g når jag nog fram till. Lite sydafrikanskt kvalitetsrödtjut till detta.Visa bifogad bild 5295
Idag blev det en entrecote på drygt 500g med lite goda tillbehör. Vinet blev en 2006 Barolo från Elio Altare. Egentligen tycker jag inte att Barolo är ett typiskt biffvin men den moderna skolan gör jobbet bättre än traditionalisterna. Sen skulle jag nog i och för sig kunna dricka Elio Altare till stuvande makaroner och falukorv. Jag menar att ett gott vin gör sällan bort sig. Jag drack samma vin för några månader sen och tyckte nog att den flaskan presterade bättre än denna men det är ett gott vin hur som helst. Först tänkte jag ta en 2005 Chateau Grand Puy Lacoste men min erfarenhet säger mig att Bordeaux 2005 generellt gör sig bäst i källaren ett tag till.
Entrecote is da shit!Har också lite entretcôte på lut. Inte riktigt 500 g, men 400 g når jag nog fram till. Lite sydafrikanskt kvalitetsrödtjut till detta.