Till maten en italienare som jag av olika skäl hade blivit nyfiken på, mer om det senare.
2013 Giacomo Borgogno & Figli Langhe Rosso
Budgetvin (99kr) från en av de stora i Barolo. Dov och kraftfull doft av mörk frukt, plommon och blåbär, örtkryddor (oregano), lite stall och en sötfruktig doft som jag associerar med ketchup
I munnen är det svalt (13,5%), syrligt med mycket skogsbär men inte så mycket tanniner. Lite obalanserat och ingen fullträff till maten (italienska köttbullar i tomatsås med pasta) men ändå ganska intressant.
86p
Varför hade jag nu blivit nyfiken på vinet som jag tidigare hade spontanköpt och då enbart på producentens namn?
Vi prenumererar på Allt om Mat som alltså är en mattidning som också skriver om vin. Att skilja från Allt om Vin som är en vintidning (jag vet att en del av er ifrågasätter det epitetet) som också skriver om mat.
I senaste numret så har deras vinprovargrupp provat sig igenom hela det fasta sortimentet på bolaget. Det kanske inte är jätteintressant tycker jag, men man kan ju inte låta bli att bläddra igenom ändå. Det intressantaste är deras övergripande betyg över sortimentet och där tror jag faktiskt att dom till stor del är överrens med oss på FW, långt mellan fynden och mycket som är likartat och ofantligt trist. Särskilt fördömer man trenden mot sötare rödviner, i synnerhet de från Italien.
Nåväl, när jag snabbt ögnar igenom listorna så fastnar jag på deras kommentar över nämnda Langhe Rosso: "Tidigare fyndvin som tyvärr blivit onödigt sötat". Vafan tänker jag, har Borgogno sålt sig till sådana tilltag? Kollar SB hemsida och där anges faktiskt sockerhalten till 6g/l. Fortsätter med att kolla Borgognos hemsida, men där finns överhuvudtaget ingen Langhe Rosso
Hittar informationen på importörens hemsida (WineAgency) och där anges
syrahalten till 6g/l och
sockret till 1,3g/l. Aha tänker jag, SB har skrivit fel och Allt Om Mat har utgått från den informationen och sedan vid provningen letat efter sötman i vinet och då naturligtvis hittat den.
Skickar därför mail både till SB och till Allt om Mat för att ställa allt till rätta (ni känner mig eller hur).
Får svar från SB att sockerhalten är mätt i labb och att det därför troligen är WineAgency som har fel information på sin hemsida.
Vad har du fått dina uppgifter ifrån? Jag har precis pratat med vårt laboratorium och vi har testat 70384-01 ett flertal gånger på sistone. De låter hälsa att sockerhalten har legat mellan 5 och 6 gram / liter medan syrahalten har varierat mellan 5,4-5,8.
Får samtidigt bekräftat att vinet är framtaget specifikt för den svenska marknaden vilket är precis vad vi brukar misstänka i en hel del fall:
Och ja, just den varianten är framtagen för den svenska marknaden; till att börja med. Det kan tänkas att den dyker upp i andra länder på sikt, hälsade leverantören.
Fick också svar från Marie Oskarsson som ingår i Allt om Mats provningsgrupp:
När vi provar vinerna till det stora vinnumret skriver vi våra kommentarer enbart på det vi upplever just där och då i provsituationen. Vi är ju fyra personer som sitter tillsammans runt bordet, provar vinerna och diskuterar dem. Så kommentarerna om 70384 Borgogno Lange Rosso kommer från den stunden och från att vi upplevde vinet som sötare än tidigare.
Nu kan ju vinet inte vara uppsötat eftersom DOC Langhe inte tillåter sådan manipulation, men med tanke på att alkoholhalten endast är 13,5% så har man troligen inte låtit vinet jäsa fullt ut, utan avbrutit när sötman har legat på en nivå som systembolaget tycker att vi svenskar ska ha
Förvånar mig att en producent som Borgogno låter sig styras på det sättet, vart är världen på väg?